Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Jan 2021, 20:52

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: salting og røyking
InnleggSkrevet: 29 Des 2020, 11:23 
Avlogget
Brukerens avatar

siden vi i år har hatt god tilgang på svinekjøtt har vi saltet og røykt endel av det. framgangsmåte som følger.

1. ta to beinfrie tynnribber og gni inn med salt landing (salt og sukker, ca. 30 gram salt og 10 gram sukker pr. kilo ribbe)
2. strø grovsalt i et kar som rommer en ribbe, legg, legg ribba nedi og dekk med mer grovsalt.
3. vent i et par dager.
4. ta opp ribba, vask av saltet og legg dem til utvanning i noen timer, avhengig av hvor salt bacon du liker.
5. tørk av ribba, stikk et hull i den og tre en dobbel hyssing gjennom.
6. heng dem til tørk noen dager.
7. ta en stor trekasse (eller pappeske) og skjær et hull i toppen, Ø 70mm og et like stort i bunnen.
8. heng opp ribbene i pappesken.
9. strø ut en tjukk larve med sagspon på en metallplate (kun løvtre, evt blandet med 10%einer) og tenn den med en gassbrenner, gjerne i begge ender av larven. den bør være minst 4 cm høy for å produsere nok røyk. spon kan kjøpes på jula eller i sportsbutikk (ABU Garcia)
10. brenn i mange timer. sjekk at den ikke slukner underveis. Jo mer røyk du lager, jo kortere tid kan. den henge, men 6-8 timer bør være minimum.
11. heng dem til noen dagers ettertørking i 70% luftfuktighet
12. frys ned.

jeg skal forsøke å lage en røykgenerator seinere med en akvariepumpe, da jeg syntes det var litt styr med røykinga.

Topp

Innleggets emne: Re: salting og røyking
InnleggSkrevet: 02 Jan 2021, 15:20 
Avlogget

Making Bacon - 3 day cure
Har brukt denne som utgangspunkt for baconproduksjonen min.

Røykovnen min er et oljefat oppå en vedovn, fyrer med kull for å holde temperaturen nede og fyren i gang over lengre tid.
Til røykproduksjon (og aroma!) bruker jeg gråor- og bjørkeved.

Ved varmrøyking fyrer jeg gjerne hardere og bare til kjernetemperaturen er 65 grader, så fryser jeg ned produktet.

Ved kaldrøyking så fyrer jeg mindre og setter gjerne på noen ovnsrør så jeg får oljefatet 1-2 meter i fra ovnen for å holde røyktemperaturen under 20 grader,
og jeg fyrer mye lengre, gjerne 3 døgn.
Det ferdige produktet henger jeg kaldt utendørs for å speke i noen dager eller uker.
Da kan du enten fryse det ned eller bare la det henge i lav romtemperatur, har spist bacon som har hengt i kjellertemperatur i 1.5 år, like godt.

Nitritt har jeg ikke brukt, men det får enhver gjøre som de vil med, er jo tryggere å bruke enn å ikke.

Sist endret av BBM den 02 Jan 2021, 15:27, endret 2 ganger.

Topp

Innleggets emne: Re: salting og røyking
InnleggSkrevet: 02 Jan 2021, 15:24 
Avlogget

smoking hot piggy

Her varmrøyker jeg i kulegrill og kaldrøyker i oljefat oppå vedovn. Er 2 lag i oljefatet som jeg prøver å vise ved å dytte trynet nedi. :lol:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: