Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Feb 2020, 19:36

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 08 Jan 2020, 15:33 
Avlogget

Jo mer jeg leser jo mer forvirret blir jeg :D

Kan man lagre ris, bønner, erter ol på sylteglass om de står tørt og mørkt? Vil gjerne ha litt ekstra stående på hytta og ønsker at mus ikke skal komme til.

Lurer også på hva annet som kan lagres på glass. Og ca holdbarhet kontra mylarposer

Har bestilt mylarposer og oxygeabsorbers

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jan 2020, 16:49 
Avlogget

Det går fint å lagre ris/bønner/mel, eller hva du vil av tørrmat på glass :)

Så legger du en Oxygen absorber ned i I hvert glass.
De har lang holdbarhet, men om du lagrer bare sånt som du likevel spiser, så blir det jo rotasjon. :)

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jan 2020, 16:50 
Avlogget

Det bør absolutt gå under de forholdene. Men ville nok lagt en O2 absorber i glasset.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jan 2020, 20:12 
Avlogget

Hva som er best er litt vanskelig å svare på men tørrvarer som ikke inneholder fett har ekstrem lang holdbarhet. Av og til skjer det feil på rotasjonen som nevnt over, og jeg har spist 10 år gammel ris som hadde stått i originalinnpakning i kjøkkenskapet på hytta. (musefritt)

Vi putter det meste i Norgesglass med gummiring.

Hermetikk som har frosset og tint mange ganger anbefales ikke, men forsvarets RSP har bevist at det går noen år. (Jeg tror det er identisk med corned beef)

Vi praktiserer lukt og smak før du kaster og det er utrolig hva som har overlevd i matkjelleren på sætra :-)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2020, 23:49 
Avlogget

Tusen takk for svar, ser at noen lagrer ris i brusflasker, men ser ikke om det er annet enn ris i flaskene.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2020, 09:52 
Avlogget

Jeg har blitt advart her på forumet om å bruke brusflasker i plast omigjen, det har vist noe med plastkvaliteten å gjøre. Glass er nok det beste, uten at jeg har opplevd problemer med plastflaskene.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jan 2020, 13:21 
Avlogget

gurr skrev:
Jeg har blitt advart her på forumet om å bruke brusflasker i plast omigjen, det har vist noe med plastkvaliteten å gjøre. Glass er nok det beste, uten at jeg har opplevd problemer med plastflaskene.

Jeg vil tro at det går helt greit selv. Det eneste jeg har lest er at stoffer i plastikken kan sive over i vannet og skape en guffen smak. Men det skal visst være helt ok å drikke.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2020, 21:19 
Avlogget

:) :D
gurr skrev:
Hva som er best er litt vanskelig å svare på men tørrvarer som ikke inneholder fett har ekstrem lang holdbarhet. Av og til skjer det feil på rotasjonen som nevnt over, og jeg har spist 10 år gammel ris som hadde stått i originalinnpakning i kjøkkenskapet på hytta. (musefritt)

Vi putter det meste i Norgesglass med gummiring.

Hermetikk som har frosset og tint mange ganger anbefales ikke, men forsvarets RSP har bevist at det går noen år. (Jeg tror det er identisk med corned beef)

Vi praktiserer lukt og smak før du kaster og det er utrolig hva som har overlevd i matkjelleren på sætra :-)

Steriliserer dere glass og innhold i stekeovnen? Har sett ørten varianter på YouTube nå :)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2020, 23:04 
Avlogget

Det jeg nevnte har bare stått der, musefritt og insektfritt. d.v.s. i tette papp, plast elle glass -beholdere.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: