Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 07:29

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 16 Jul 2013, 19:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja da tar vi spranget å forhåpentligvis får realisert drømmen vår over de 5 siste årene, om bare huset vårt blir solgt nå i august. Vi skal kjøpe vårt første småbruk, hvor vi må kjøpe tilbake tomt og nedramlede driftsbygninger av naboen, om bare kommunen gir oss lov. Om vi ikke får lov til det av kommunen, noe de ikke kan svare på enda, da de aldri har hatt en sånn sak tidligere, leier vi et x antall mål, og driftsbygningene av naboen på livstid.

MEN selv om vi har fundert på dette lenge, så er vi enda usikre på hvor mange og hvilke dyr vi bør satse på. Min mann skal jobbe fullt, men jeg blir hjemme, vi har 4 barn, samt en jente på avlastning, så familien vår er på 6-7 stk.
Idag har vi 20 vaktler, og 50 kyllinger som skal vokse opp til høns, har absolutt ingen planer om å ha så mange høns, men regner med at 60 % av dem er haner, å så var det tilfeldigheter som gjorde at det ble så mange, da jeg endelig fikk tak i rasen jeg ønsket meg, så om det er noen ekstra høner, selger jeg bare de, hanene har vi til kjøtt selv.

Vi har 2 hunder, og 3 kopplam i tillegg, vi ønsker muligens å utvide saueflokken, men er usikre på raser og om vi aksnkje bør velge noen andre dyr.

Eiendommen vi skal overta om vi får solgt huset ligger i høyt oppe på et fjell, å vi får ikke kjøpe dyrket mark tilbake av naboen, men vi kan kjøpe skog, så vi kommer til å kjøpe 50-100 mål tenkte vi. Vi er i nærheten til sjø, så det at vi ligger helt inntil toppen av fjellet, er ikke sånn at det er et diiiiigert fjell, men mer for å vise at vi har eiendommen oppetter og rundt fjellet, vi kan skoge for å få mer dyrket mark, og det er en dam på eiendommen.

Tankene mine er om jeg skal ha et par griser, kanskje ullgriser så de kan være ute hele året? men kan lite om griser å hva de trenger, noen anbefaler meg å heller gå for grisunger hver vår, men da er jeg igjen avhegig av at jeg får tak i det hver vår, istedetfor at vi selv har de der.

Jeg har også lyst å beholde vaktlene og hønsene, og selvsagt fuglehundene våre.. Fjørfeene for egg og kjøtt, har lyst å lære meg å bruke fjærene osv også, men kan ikke noe om dette enda.
Jeg lurer litt på å få tak i andre fjørfe, å den jeg har tenkt mest på i det siste er smålens. Jeg vil gjerne ha noen gamle raser. De skal bo på et stort område som er rovdyrsikret med fiskesnøre over innhegningen så ikke rovfugler helel rkomer in. På det området de skal gå på er det en fullstendig overgrodd dam, å jeg lurer på om de er egnet til å renske opp i denne, elelr om det er andre jeg bør tenke på da, kanskje kombinere de, kan feks smålens, kalkuner, påfugler og høns gå sammen, elle rperlehøns, hvilke er det lurt å satse på, å hvilke kan holdes på samme området? Å helst hele året..

Å hva med andre dyr, jeg har hørt at dexter er gode dyr, å ha for en småbruker, jeg vil da helst la de gå med kalven ikke starte med noen melking, men kanskje hente meg melk av og til? Men kanskje det er siden det er på en fjellside, lurere å ha geiter? er geitemelk like god? Hva er best av geiter, sauer og dexter?
Mannen min vil øke saueflokken til 30-40 men jeg syne ikke vi skal ha så mye mer dyr enn at vi klarer oss selv, men vi har produsentnr så vi kan levere evt. Men hvor store beiter skal disse dyrene ha, og områder?

Jeg har veldig lyst å dyrke korn til dyrene og til oss selv, å vil gjerne treske osv, men hvordan lager man treske og sånt til å male kornet med selv, jeg finner ingen gode side, ser at farmen har mange ukesoppdarg jeg kunne tenkt meg å kopiere, også fra tegningene de får utlevert, men finner ikke de noe sted på nettet, noen som vet om de ligger et sted, om det evt er andre steder med gamle gode redskaper o.l trinn for trinn så en nybegynner som meg har en sjanse?

Å er det mulig å dyrke/finne foret til dyrene rundt/på småbruket, så man kunen sluppet å kjøpt alt i butikkene, er det noen gode linker til noe sånt?

På eiendommen står det et hus, en lekehytte, en gjestehytte med dom og et lite hønsehus, et folgehus er ramlet ned, å på nabotomten, som tidligere tilhørte gården, står siloen, låven, og sauehuset, som må gjenreises, er det noen gode sider til hvordan gjenreise ting og tang, ta ut tømmer selv osv? Jeg finner ingenting på nett, da jeg eier null teknisk innsikt :P Så er kjempetakknemlig for all hjelp :)

Vi fisker med line, garn, teine og stang hver uke fra februar til oktober, også etter skjell, hummer og krabber, å nå skal jeg også forsøke tang og tare og andre ting, da jeg endelig har funnet bøker om det emnet på norsk.

Vi skal også som vi har her, ha grønnsakshage selv, og urtehage, samt sette opp et regnvannsannlegg for vanning av hele området, samt drikkesystem til alle dyrene, om noen har tips til det så er jeg glad for det også, men det har jeg funnet endel om :)

Jeg lurer også litt på dette med strøm, er det noen av dere som har forsøkt å få til strøm med hjemmelagede solcellepanel, vann fra bekk e.l

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jul 2013, 19:35 
Avlogget

Mange spørsmål som jeg ikke har tid til å svare på akkurat nå, så det beste jeg kan gjøre er rett og slett å henvise til det jeg har skrevet fra før av, beklageligvis.

Her er det om å dyrke og sanke mat:
viewforum.php?f=29

Husdyrhold:
viewforum.php?f=30

Her er det flere tråder om vindkraft, solkraft osv.
viewforum.php?f=40

En tråd om bøker, hvor det er flere bøker om jordbruk som er verdt å få med seg.
viewtopic.php?f=8&t=14

Lykke til, og så skal jeg forsøke å svare mer utførlig på spørsmålene dine en gang jeg har mer tid. :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jul 2013, 11:08 
Avlogget
Brukerens avatar

Tusen takk, jeg leser og leser, og skal bestille bøker :D Setter pri spå hjelpen, vet det var litt overrumplende med så mange spørsmål, om så vidt spekter, men lurer på det meste nå når vi forhåpentligvis får drømmen gjennomført, om vi får solgt huset nå :D

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jul 2013, 16:25 
Avlogget

hope10 skrev:
vet det var litt overrumplende med så mange spørsmål, om så vidt spekter

Det derfor de fleste er her.
For å få svar på spørsmål, og dele av sin kunnskap. :D

Ser også at Frøyatro har vært flink gutt og delt foregående diskusjoner. OK, mann da.... ;)

Lykke til med hussalget.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jul 2013, 20:29 
Avlogget

hope10 skrev:
Å hva med andre dyr, jeg har hørt at dexter er gode dyr, å ha for en småbruker, jeg vil da helst la de gå med kalven ikke starte med noen melking, men kanskje hente meg melk av og til? Men kanskje det er siden det er på en fjellside, lurere å ha geiter? er geitemelk like god? Hva er best av geiter, sauer og dexter?

Dexter vet jeg ingenting om dessverre, men John Seymour anbefaler Jersey ku for melk. Ellers ville jeg anbefale og se litt på rørosku og andre norske raser, som for tiden er utryddingstruet. De er kanskje ikke de mest produktive, men til gjengjeld svært selvhjulpne. Unngå i alle fall NRF kyr, da disse er avlet intensivt for å produsere veldig mye, til gjengjeld krever den veeeldig mye proteinrikt kraftfor. Ikke den mest økonomiske for en selvforsyner.

Geit er uhyre trivelige dyr. Anbefales, gjerne i tillegg til ku. Geiter kan spise mer kvist og bark enn det kyr gjør, og de utnytter dermed forskjellige ressurser. Dessuten går de fint sammen, og jo flere dyr du har på samme område, jo mer motstandsdyktige vil de være ovenfor sykdommer. Dog bør de enten ha store områder, eller flyttes slik at parasitter og sykdommer forsvinner, og plantene får tid til og vokse opp igjen.

Geitemelk smaker helt ok, synes jeg. En lærer av meg brukte den kun i bakst, men han er også den eneste av de som tok i mot melk fra meg som ikke likte å drikke den. Hvis den varmes opp derimot, kan det bli en annen smak. Ikke vond, men ikke direkte god. Ost pleier også å få en mer ram smak. Geitekjøtt er veldig godt, og den er lettere og slakte enn en ku eller okse. Et voksent dyr har vel en slaktevekt på opp til pluss/minus tjue kilo, avhengig av rase og kjønn. Du kan som sagt med fordel ha begge dyreslagene, jo flere jo bedre. Du kan egentlig ikke få for mye melk, høns og griser kan med fordel få overskuddsmelk som ikke kan ystes eller konsumeres. Lykke til med valgene du tar. :)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jul 2013, 00:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Frøyatro skrev:
Et voksent dyr har vel en slaktevekt på opp til pluss/minus tjue kilo, avhengig av rase og kjønn.

I følge Statistisk Sentralbyrå(?) er gjennomsnittlig slaktevekt på en voksen geit 18 kg, så det stemmer jo bra. Jeg klarer ikke finne tilbake til kilden i farten, men den var god så vidt jeg husker. Men slike tall varierer også med beiteforholdene for dyr som deler av året får gå på beite.

Jeg istemmer at geit er trivelige dyr! Kun en gang har jeg støtt på noen eksemplar som IKKE var trygge, nysgjerrige og kontaktsøkende. Det var på en gård som tok i mot vanskeligstilte barn for avlastning som en del av driften. Disse stakkars dyra hadde nok hatt noen tøffe møter med mennesker som de burde vært forskånet for.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jul 2013, 19:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Hårek skrev:
hope10 skrev:
vet det var litt overrumplende med så mange spørsmål, om så vidt spekter

Det derfor de fleste er her.
For å få svar på spørsmål, og dele av sin kunnskap. :D

Ser også at Frøyatro har vært flink gutt og delt foregående diskusjoner. OK, mann da.... ;)

Lykke til med hussalget.

Ja dette forumet har jeg virkelig ønsket at fantes i mange år, var ikke klar over at det var noe på norsk, så dette var supert :D

Ja jeg har hatt mange linker å sett på, så noterer alt som jeg føler passer til det jeg ønsker å ha her :D Setetr stor pris på hjelpen :)

Tusen takk for det, jeg bare håper at det blir solgt nå, så vi får oppfyllt drømmen vårt, om et eget sted, hvor vi kan være mest mulig selvhjelpte :)

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jul 2013, 22:13 
Avlogget

hope10 skrev:
Tankene mine er om jeg skal ha et par griser, kanskje ullgriser så de kan være ute hele året? men kan lite om griser å hva de trenger, noen anbefaler meg å heller gå for grisunger hver vår, men da er jeg igjen avhegig av at jeg får tak i det hver vår, istedetfor at vi selv har de der.

Ullgriser vet jeg lite om, men hvis du vil ha griser som kan gå ute hele året så kan nær sagt alle griseraser det. Men når det er sagt, alle griseraser trenger også et varmt sted å være. Jeg har tidligere skrevet at de trenger et oppvarmet hus, men det skal faktisk ikke være nødvendig med ekstern oppvarming. Dette kommer nok dog an på hvor isolert huset er, og hvor kaldt det blir. Masse halm er nødvendig, det isolerer bra og kroppsvarme lager dyrene selv. Da vil grisene selv regulere når og hvorvidt de ønsker å gå ut. Gode gamle landraser er nok å foretrekke for en selvforsyner fremover dagens griseraser.

Hvorvidt du bør kjøpe grisunger eller avler selv avhenger veldig hvor mye arbeid du vil legge ned i prosjektet. Hvis dere får så stort bruk som du legger opp til, så ville jeg ha hatt et foreldrepar. Da kan dere selge overskuddsgrisene, enten som smågriser eller som slaktegriser. Jeg vet bare av et par som selger økologisk grisekjøtt, linker følger. Så kan du ta kontakt med dem for tips og råd både for utegående gris, samt eventuelt salg.
http://www.svinpaskogen.no/
http://www.virgenes.no/

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jul 2013, 15:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Frøyatro skrev:
hope10 skrev:

Dexter vet jeg ingenting om dessverre, men John Seymour anbefaler Jersey ku for melk. Ellers ville jeg anbefale og se litt på rørosku og andre norske raser, som for tiden er utryddingstruet. De er kanskje ikke de mest produktive, men til gjengjeld svært selvhjulpne. Unngå i alle fall NRF kyr, da disse er avlet intensivt for å produsere veldig mye, til gjengjeld krever den veeeldig mye proteinrikt kraftfor. Ikke den mest økonomiske for en selvforsyner.

Dexter fikk vi anbefalt for de var gode til småbrukere, krever halvparten av beite som en vanlig ku osv, kan lese mer her: http://www.tyr.no/Raselag/Dexter/Dextersomrase.aspx
Vi skal fordele målene våre så alle våre dyr får romslig med plass, feks skal gjessene ha 10 mål alene, så skal hønsene ha mål, samt at jeg ønsker meg et par griser så de skal med, å så skal mannen min enten ha sau eller geit, tror det er sau han fortsetter med, siden han har hatt det siden han var liten, å dermed er det det han kan best.
Så kommer evt kyr på toppen der igjen, jeg vil kun ha et par, så vi også har melk, så jeg kan lage smør o.l.
Kunne godt tenkt meg et par av en gammel truet rase, men de krever vel mye mer beite da, å det har vi lite av, vi får ikke kjøpe beite områder tilbake, så der må vi evt skoge, å lage dyrket mark, å det tar tid.
Geit tenkte vi på siden vi ligger inntil en fjelltopp, om vi får bruket, å da er jo geiter ideele, ved at de kan komme seg oppover lien, å beite der andre dyr kanskje ikke kan utnytte stedet på samme måten, har flere steder med flater terreng også, så kan evt kombinere det, men vil ikke gape over for mye, sånn at vi ikke klarer å komme i null, eller helst i pluss, når man ser på det totalt sett. Vil gjerne at de betaler seg selv, ved at jeg kan selge egg, eller dyr som feks kyllinger, gåsunger osv. Og at jeg kan få ut mest mulig for til vinteren også, av eget bruk.
Så må forsøke å se på totalen å få dekket våre behov for egg, kjøtt osv, å så i tillegg få det til å ikke gå i bare utgifter.

Derfor er jeg super interessert i alt jeg kan sanke selv, i skog og mark, og gjerne i fjæra også, som kan være med til feks vinterforing, evt til å lage kraftfor selv o.l, så jeg slipper de utgiftene der, å klarer oss med det vi har.

Kan høns og griser få overskuddsmelk? jeg regner ikek med at jeg får levere når jeg skal ha så lite, så jeg må bruke den melken selv, tenkte på ihvertfall smør, men kanskje jeg utvider om jeg får det til, jeg må ha tid nok også, å i starten krever nok gjenreisingen av noen bygninger all tiden vår :roll:
jeg vil ikke gape over for mye, så må ta det sakte og sikkert å gjøre smarte valg, derfor jeg sitter å kokkelurer her nå i forkant.

Jeg tenker også på slaktingen, vi har produsentnr, så vi kan levere til slakteriet, men vi ønsker å slakte de selv, så da må også den delen være overkommelig.

Vi har nå kun slaktet haner, som jeg idag for første gang lager til kyllingkraft av, å skal ha som suppe til middag, er spent på om de er så mye bedre enn butikken sitt som det sies at de skal være, jeg håper det, for det er sånn vi har tenkt å ha det fremover :)
Det å slakte de gikk faktisk greit, bedre enn forventet, for min del. Vi hadde med oss folk som viste oss, så neste gang skal vi klare det alene.

Til høsten kommer det en som skal vise oss med lammene, å som også skal vise oss hvordan vi lager fenalår, og pinnekjøtt av de selv, så det skal bli spennende.

men kyr er jo noe helt annet de er veldig store, å kanskje jeg bare må levere de inn? Å ta de i retur?
Noen av dere som har tatt så store dyr selv?

Jeg har også veldig lyst å lære meg å ta vare på skinnene, men er redd jeg kommer til å ødelegge de ved å lage hull i de osv, er det noen av dere som har greie på det, å ta vare på skinnene? Hvordan jeg gjør det osv, med feks lammene?

Hvordan er dette med å la kjøttet henge? Jeg har hørt at de skal henge i 40 døgngrader, vi hadde hanene i kjøleskapet som holder 4 grader så da skal de egentlig være der i 10 dager??
Jeg tok de idag, da har de vært der i 4 dager, å jeg må innrømme at jeg var veldig redd det skulle være ødelagt, jeg er jo ikek vant til at kjøtt kan ligge i dagesvis før vi spiser det, så er mye å lære her for meg...

Noen anbefalte viltsekk, å la de henge ute, men nå er det jo så varmt at det vil jo kun ta noen dager da, knapt det?
Noen som kan hjelpe meg litt på dette temaet?

Tusen takk for supre tips, setter kjempe stor pris på det :D

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jul 2013, 15:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Bamse Brakar skrev:
Frøyatro skrev:
Et voksent dyr har vel en slaktevekt på opp til pluss/minus tjue kilo, avhengig av rase og kjønn.

I følge Statistisk Sentralbyrå(?) er gjennomsnittlig slaktevekt på en voksen geit 18 kg, så det stemmer jo bra. Jeg klarer ikke finne tilbake til kilden i farten, men den var god så vidt jeg husker. Men slike tall varierer også med beiteforholdene for dyr som deler av året får gå på beite.

Jeg istemmer at geit er trivelige dyr! Kun en gang har jeg støtt på noen eksemplar som IKKE var trygge, nysgjerrige og kontaktsøkende. Det var på en gård som tok i mot vanskeligstilte barn for avlastning som en del av driften. Disse stakkars dyra hadde nok hatt noen tøffe møter med mennesker som de burde vært forskånet for.

Vi får ikke dyrket mark med småbruket, så vi må lage det til selv evt, er jo gress innimellom, men ikke lange beiter med gress, her er det mer oppover, og rundt en fjellside..
Jeg kan ikke ha dyr som krever kjempestore beiter, da vi lurer på å kjøpe 60 til 100 mål tomt maks, å når gjessene skal ha 10 mål, hønsene feks 5 mål, husene har 5 mål, grisene skal ha feks 5 mål, så skal grønnsakene og urtene ha feks 15 mål, kanskje mer, må regne på det hvor store åkerer vi må ha? Så er det lite igjen til noen kyr som må ha svære beiter, det minker fort, så må se på hvor mye beite de ulike krever, jeg må også ha nok igjen at vi kan høste høy, o.l til vinterforing.

Noen som vet hvordan man regner ut hva vår familie trenger på størrelse på grønnsaksåkerer? Jeg må også ha en stor urtehage, den vi har nå er ca 80 kvm.. Jeg trenger også åkerer til for til dyrene vinterestid, å tips til hva jeg bør så der for å ha for til de. Har fått tips om grønnkål, samt formargkål?? Også noen ville vekster som brennesle, samt tørket høy, og greiner med løv på er de tipsene jeg har notert meg til nå.

Geiter er kjempetrivelige dyr, å de sier kjøttet er godt, samt at man kan bruke skinnet, om jeg lærer meg det, men må se på om det blir det eller ku, de sier melken til geiten ikke er så god som ku.
Aner dere hvor man kan få tak i seperator, utstyr til å lage smør, langorv, gammel ljå, sånn som man maler korn med, så det blir til mel, aner ikke hva det heter en gang :oops: men det er 2 steiner over hverandre, så maler den kornet mens man snurrer på et håndtak, har sådd korn hvert år, men har aldri fått malt det. jeg har søkt etter flere steder men har ikek funnet noe, også spurt folk med gamle bygninger uten resultat.

Blir enda flere spm dette... :oops: Beklager det, virkelig, men det var så gode svar her, så må forsøke å få svar på endel av det som jeg sitter å lurer på.

Synd at geitene ikke var snille på et sånt sted da :/ Vi lurte på å ta imot vanskeligstilte unger i helger, for at de skulle få noe annet innimellom, men får se hva vi gjør, kan hende vi drukner i arbeid, med alt som må gjøres på gården så vi ikke har tid til så mye annet :P

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jul 2013, 15:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Frøyatro skrev:

Ullgriser vet jeg lite om, men hvis du vil ha griser som kan gå ute hele året så kan nær sagt alle griseraser det. Men når det er sagt, alle griseraser trenger også et varmt sted å være. Jeg har tidligere skrevet at de trenger et oppvarmet hus, men det skal faktisk ikke være nødvendig med ekstern oppvarming. Dette kommer nok dog an på hvor isolert huset er, og hvor kaldt det blir. Masse halm er nødvendig, det isolerer bra og kroppsvarme lager dyrene selv. Da vil grisene selv regulere når og hvorvidt de ønsker å gå ut. Gode gamle landraser er nok å foretrekke for en selvforsyner fremover dagens griseraser.

Hvorvidt du bør kjøpe grisunger eller avler selv avhenger veldig hvor mye arbeid du vil legge ned i prosjektet. Hvis dere får så stort bruk som du legger opp til, så ville jeg ha hatt et foreldrepar. Da kan dere selge overskuddsgrisene, enten som smågriser eller som slaktegriser. Jeg vet bare av et par som selger økologisk grisekjøtt, linker følger. Så kan du ta kontakt med dem for tips og råd både for utegående gris, samt eventuelt salg.
http://www.svinpaskogen.no/
http://www.virgenes.no/

Planen min er at jeg skal ha et foreldrepar over vinteren om bruket vårt klarer å vinterfore de, vi skal kjøpe 60-maks 10 mål, vi kan velge antall mål vi ønsker å kjøpe, så vi er litt usikre enda.
Vi trenger ikke ta med skog til ved i de målene, for i kontrakten så får vi hente ut 3 favner ved hvert år, på naboen.
Vi skal ha de i løven på vinterstid, den vet jeg ikke om er isolert, det er ihvertfall tykke, tykke murvegger, murstein og mur, som er malt hvit, det er delt opp med binger, og det er skittkum osv der. så det står egentlig klart, men vi må reise 2 etasjen skikkelig, for tørkerommet til høy har rast ut, så dette må reisest på ny, men nederste etasjen i mur, som er lagt opp til båser er ok.

Om sommerene skal de få løpe rundt ute hele tiden, å ha tilgang til et mindre hus, de kan også få gå fritt hele pret om vi ønsker det, da kan vi bare isolere det lille hsuet vi skal lage til de å ha de ute hele tiden evt, med masse halm i huset deres..

Supre linker :D Tusen takk!

Topp

InnleggSkrevet: 24 Okt 2013, 13:20 
Avlogget

hope10 skrev:
Jeg har også veldig lyst å lære meg å ta vare på skinnene, men er redd jeg kommer til å ødelegge de ved å lage hull i de osv, er det noen av dere som har greie på det, å ta vare på skinnene? Hvordan jeg gjør det osv, med feks lammene?

Når du begynner med å flå dyr (du bør forresten få en DVD eller noen til å lære deg dette) er det viktigste å berge kjøttet. Altså, det er bedre med noen hull i skinnet heller enn at du skjærer ut kjøttbiter. Og ja, du kommer til å ødelegge en del skinn, det er en del av prosessen. Hvordan konservere skinn til lær, f.eks har jeg aldri fått lært meg. Skal forsøke å huske på å sjekke det opp med venner/bøker men det jeg hittil har gjort med skinnene mine er å legge dem i kar med havsalt. De har tørket ut, og i følge en venn av meg som lærte og garve på Fosen Folkehøyskole skulle de da holde seg frem til garving en tid senere. Så langt kom jeg aldri, men vi får se hva fremtiden bringer.

Hvordan går det forresten, Hope10? Spennende og høre om dine erfaringer, etterhvert som de kommer. :)

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jan 2014, 18:44 
Avlogget
Brukerens avatar

vil absolutt anbefale å begynne å lese på et forum som f.eks. alternativ.se som har hundrevis av tråder som dette.

ikke for å skuffe deg, men den vanligste konklusjonen synes å være ; "don't quit your day job". det er utrolig vanskelig å bli helt selvforsynt. man MÅ ha penger, om ikke annet til vetrinærregninger og spiker.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jan 2014, 23:22 
Avlogget

Draugjeger skrev:
vil absolutt anbefale å begynne å lese på et forum som f.eks. alternativ.se som har hundrevis av tråder som dette.

ikke for å skuffe deg, men den vanligste konklusjonen synes å være ; "don't quit your day job". det er utrolig vanskelig å bli helt selvforsynt. man MÅ ha penger, om ikke annet til vetrinærregninger og spiker.

Anbefaler også alternativ.nu (eller det var kanskje det du mente?) ;)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Feb 2014, 02:12 
Avlogget

Har dere kjøpt tomt,eller skal dere forpakte? Hvis dere skal forpakte bør dere undersøke om det er med en klausul om at tomta går tilbake til grunneier hvis kriser gjør at han trenger den. Var ihvertfall en klausul ved all jordleie for noen år siden,men kanskje ikke ved skog. Statsskog hadde klausul før om at skog måtte være dyrket opp innen ett antall år ,ellers gikk den tilbake til dem.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: