Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 07:32

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 09 Des 2012, 19:24 
Avlogget

Dette er noe som bekymrer meg litt, hva forer man alle dyrene med vinterstid hvis man ikke kan kjøpe for på FK?

Kaninene slår vi allerede høy til med ljå på sommeren, slår foreløpig nok til at alle får en liten rasjon hver dag. Fort gjort å legge ned en dag ekstra med arbeid å ha nok høy til at det kan brukes eksklusivt til for. Kaninene spiser også poteter, der er det mulighet til å dyrke "kraftfor".

Men til hønene... Har tenkt på å bruke svartstamper til markoppdrett, hive løv, planterester og slikt og en neve mark oppi på høsten og bruke avkommet som proteintilskudd på vinteren.

Men aner ikke hva jeg skal gi som standardfor. Hva foret man med før i tiden? Havre?

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2012, 20:37 
Avlogget

Nå kan jeg mest om hester og hunder og litt om høner, men antar mye av det funker for andre dyr også.

For det første: en god vitaminkilde er brennesler. Vil tro det også gjelder for kaniner.
Noen dyr, som f.eks hamster er veldig avhengig av å få nok C-vitaminer.

Når det gjelder korn så vet jeg at for både hester og hunder ønskes det mindre korn i maten da det ikke er så bra for magen deres.
Hesters beste mat er egentlig fri tilgang på høy (grovfôr), og gi vitaminer og salt. Dersom de trenger mer kan de få olje. Rapsolje er veldig fint og inneholder riktig forhold mellom omega 3- 6 og 9. Det er dessuten den billgste oljen og det er ikke fordi den er dårlig, men fordi den er lett å lage og lett tilgjengelig i Norge. Solsikkeolje er ikke like bra. Det finnes andre gode oljer også, men som er dyrere.

Hunder lever best på rått kjøtt og kokte grønnsaker. Kan få olje og tran som påfyll. Kan ikke leve kun av vegetarmat, men trenger vitaminer. Brennesle kan også gi disse vitaminer.

Andre vitaminkilder: løvetann, gran, furu og bjørk. Hester og sikkert også kaniner, kan gjerne få grener av trær inne i inngjerdningen sin. Så spiser de og koser seg. Mindre uvaner pga mindre kjedsomhet også.

Kaniner må dessuten ha noe å kvesse tennene sine på.

Ellers gir man så klart alt matavfall til dyrene på gården. Da jeg var liten var det kun èn ting som ingen av dyrene ville ha og det var tomat. Ellers gikk alt med til enten gris, kalkuner, høner, hest, hund eller katt :)

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2012, 21:43 
Avlogget

viewtopic.php?f=14&t=239

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2013, 08:59 
Avlogget

Hei

Har skaffet meg noen villsau-lam, og trenger litt råd om hva som kan være suppleringsfor til disse i løpet av vinteren. Karrig vestlandsfjord, ca 20 mål halveis innmark med litt skog er gjerdet inn. Veldig tjukk ull på krabatene, så de kan nok gå ute det meste av vinteren med tilgang på noe å spise. Har sett at denne rasen spiser tang på North Ronadlsey, så dette skal jeg legge ut i hauger av foskjellige typer og se hva de foretrekker. Er ellers HELT fersk på dyehushold så alle tips mottas med takk. Var inne på forumet for 6 mnd siden som Loke btw ! Husket ikke passord/mailadresse e.l. så jeg opprettet ny bruker ; )). Godt å se at dere hardcore bushmen (and women) fremdeles holder stand !
Disse dyrene (villsau) skal jo ikke "fores" så mye, de er konstruert for å overleve og finne mat selv, blir mer å "legge til rette for " hva de skal få tak i... Har tørsket 200 kg askeløv til de, næringsrike greier ! Lauvingstre av ask kommer endelig til nytte !

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2013, 10:19 
Avlogget

Hei,
Villsau er gode greier, nøysomme og gode dyr med godt kjøtt.
MEN, det er en utbredt misforståelse at de ikke trenger foring. Spesielt i forbindelse med lamming (mars-april) bør de få tilleggsfor for å få ett så godt resultat som mulig.
Det tar seg dårlig ut om lammene dør pga at mora ikke har fettreserver nok til å gi de nok melk.
Dette kommer litt an på hva slags vær det har vært igjennom vinteren, mye is og minusgrader gjør til at dyrene bruker med energi for å finne mat, og de bruker mye energi for å holde temperaturen oppe.

Dersom felleskjøpet ikke er et alternativ, vil jeg anbefale kokte poteter, epler, korn , gulerøtter eller annet tilskuddsfor på seinvinteren. Ellers om vinteren bør de ha tilgang på tørket høy eller ensilert for.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2013, 11:11 
Avlogget

Hei

Takker for den, mye bra forslag til tilleggsfor. Brød som er for gammelt til å selges kan vel også hemntes på butikker o.l. ?
Dette er årslam som ikke værene har fått hoppet på, så ingen av dem er drektige (har bare 3 stk som prøveprosjekt og for å lære ). Hadde de vært drektige hadde det vært et helt annet "ballgame" mht foring, enig ! Jeg følger nøye med på om/hva de spiser og veier de en gang i blant, for ikke å bli lurt av den tjukke ulla... Men, normalt er vinteren her "tre uker med sludd", så i størst mulig grad skal de finne føde selv hvis vi får en "normal" vinter...

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2013, 13:06 
Avlogget

Njardarlog skrev:
Hei
Har skaffet meg noen villsau-lam, og trenger litt råd om hva som kan være suppleringsfor til disse i løpet av vinteren. Karrig vestlandsfjord, ca 20 mål halveis innmark med litt skog er gjerdet inn.

Bor du et sted med snøfrie vintre og har utmark med lyng så kunne det kanskje vært interessant å "restaurere" gamle helårsbeiter ved å svi lyngen. Lyngheisenteret holder kurs i skjøtsel av lyngheier. http://lyngheisenteret.no/

Har du lauvskog kan du utnytte lauv og bark som de gjorde før. "Styvtre", "styvingstre", "hamlade träd"(svensk) og "høstingsskog" kan være aktuelle søkeord. Finner du ikke noe på nett vet jeg at det finnes en del om emnet i bøker som omhandler utmark og kulturlandskap.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2013, 19:38 
Avlogget

Jeg henter mat fra butikker, men det er ikke alltid jeg får med så mye brød. Jeg kjøper da ofte sekker med brød fra bakeriet, så hvis det tilbudet finnes der du bor så ville jeg ha benyttet meg av det. Ellers bør du ha sjanse til å få tak i poteter billig, direkte fra bønder. Jeg har brukt å kjøpe poteter i fem-hundre kilos kasser, til en billig penge. Korn kan du kanskje også få kjøpt slik, skjønt jeg tviler mer på den. Ellers er det som du sier, dyr som skal kunne gå ute hele vinteren. Jeg ville lagt til rette for at de har et tørt sted å sove med tak over.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2013, 21:04 
Avlogget

Tor faktisk at det er ett krav at dyra skal ha mulighet til å gå i skjul / under tak tilgjengelig. Det kan være at mattilsynet finner det for godt å komme på besøk dersom de basale ting er på plass ;)
Og uansett hvor mange dyr du skal ha eller hva du tenker å gjøre med de seinere, så er det uansett lurt å gjøre det som trengs (mat ,drikke ,skjul , varme) så tidlig som mulig slik at resultatet (antall kilo kjøtt/ nye lam) blir så bra som mulig.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2013, 08:09 
Avlogget

Som Ulja sier er det krav om at dyra skal ha adgang til bekvem, tørr og trekkfri liggeplass, der alle dyrene kan ligge samtidig. Minimum 3 tette vegger og tak og underlag der det ikke renner inn vann. Det går riktignok an å søke om at det gjøres unntak fra dette kravet. Med stadig våtere og villere vær er det best å kunne skjerme dyra mot været, ikke minst i tida rundt lamming.

"Forskrift om velferd for småfe" er aktuell for alle som vurderer å skaffe seg sau. Og vi har plass til mange flere sauer her i landet.. :D

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2013, 08:16 
Avlogget

Sauer er ålreite dyr :D

Men, for godt resultat er det viktig å passe på de.
Kjenner forresten en kar som mistet noen lam ifra villsau til........kråke.
Det var en lamme tjuv de ikke hadde ventet. Kråkene gikk sammen en flokk og distraherte mora, og deretter tok de øynene på det nyfødte lammet. :!:
Uansett, pass på sauene, og spesielt dersom det blir uvanlig vær, og i lammingstida.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: