Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Nov 2017, 17:46

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 05 Des 2012, 23:05 
Avlogget

Nå forstår jeg virkelig ikke hva du mener. Følger det med bakterier, skitt og annet med dyrehold? Ja. Jeg tar utgangspunkt i at du er mann (basert på avataren din) og da antar jeg at du får kontakt med ganske mange bakterier når du går på dass. Du holder jo tak i noe som ikke akkurat er kjent for å være sunt. Men det er ikke noe problem, for du vasker jo hendene dine. Og du driver ikke med dette oppe i maten.

Om du planlegger og gjøre som middelalderbyene, hvor dritt og møkk slenger vegg i mellom, ja da har du problemer. Men jeg drar faktisk ikke inn dyrene mine på kjøkkenet. De er i sine urene soner. Jeg har fokus på hygiene og renslighet, og passer på å skifte på dyrene, slik at de ikke tramper i sin egen møkk.

Det samme problemet vil oppstå hvis du gjør dumme ting med kaninboksen din. Du kan jo ikke åpne den og la den stå ute i solsteiken midt på sommeren, uten og forvente deg en kraftig matforgiftning etterpå.

Så jeg vil, med bakgrunn i min erfaring fra både hobby dyrehold og industriell oppdrett, si at nei det er ikke et stort problem såfremt du er renslig. Tatt i betraktning av hva du mister hvis du velger bort dyr, bør du tenke deg grundig om hvordan du kan drive selvforsynt uten dem.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2012, 10:53 
Avlogget

shattenjager78 skrev:
Hva med bakterier, skitt og dritt som de sprer rundt seg? Vil ikke dette være verre enn å spise kanin på boks?

1. Du blir ganske immun mot de bakteriene du har i nærheten. Skaff deg dyr nå kan du trene opp immunforsvaret ditt.
2. Dersom du holder det rent hos dem er det slett ikke så mye skadelige bakterier. Du kan fint ha både kanin og høne inne i huset med riktig pleie.
3. Dersom du lærer deg hvilke bakterier som er problematiske og ikke så hjelper det mye f.eks

a) Hundemøkk inneholder skadelige bakterier. Ikke spis
b) Kattemøkk inneholder ofte toxoplasmose- skadelig for gravide og små barn- Ikke spis
c) Hestemøkk er bare fiber- kan du spise om du virkelig må. Alle hestejenter har spist matpakke uten å ha vasket hendene etter møkking. No problemo.
d) Hestemøkk inneholder tetanusbakterier som du ikke må få i sår da du kan få stivkrampe. Gå nå og få stivkrampesprøyte om du ikke har fått på en stund. Legene sier at de varer i 11 år, men i virkeligheten er det stort sett folk i 60-årene som får stivkrampe dersom de ikke har tatt vaksine siden de var små. Tetanusbakteriene er anaerobe, det vil si de lever uten oksygen. Dersom et sår lukker seg over slike bakterier kan ting utvikle seg.
e) Musemøkk er potensielt farlig da det kan være musepest i det. Unngå musemøkk i dyrefôr også.
f) Ikke bruk antibiotika uten at du virkelig må. Da virket det mye bedre når du faktisk trenger det.

Husk at vi også er et dyr på lik linje med andre dyr. Vi produserer ikke minde bakterier. Hold hygienen oppe så hjelper det godt. Men å utsette seg for bakterier i dagens samfunn er bare sunt.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2012, 00:20 
Avlogget

Hm, dette er tredje tråden hvor den opprinnelige posten er blitt slettet, og det så ser ut til at det er jeg som har startet tråden. Kan moderator ordne opp i dette? Denne tråden f.eks bør jo slettes helt og holdent da den ikke har noe poeng lenger.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2012, 00:59 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Jeg tar utgangspunkt i at du er mann (basert på avataren din) og da antar jeg at du får kontakt med ganske mange bakterier når du går på dass.

I skrivenede stund (for enhver....) burde denne infoen være en apropos.

"Enligt en studie utförd vid University of Arizona finns det omkring 50 gånger fler bakterier per cm2 på ett normalt tangentbord än på en genomsnittlig toalettsits."

(kilde)

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... ing-p18512

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2012, 01:34 
Avlogget
Brukerens avatar

Nå ble jeg nesten ustyrlig nysgjerrig her, hva er det store potensielle minuset med dyrehold?

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2012, 01:52 
Avlogget

Om du skal reise vekk må noen se til dyrene? Man må reise seg fra sofaen og gjøre litt for dyrene nå og da. :lol:

Det er en fæl verden!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 14:18, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2012, 01:53 
Avlogget

Cybele skrev:
Nå ble jeg nesten ustyrlig nysgjerrig her, hva er det store potensielle minuset med dyrehold?

Vel, første post tok for seg noe om at dyrehold var en risikosport i forhold til bakterier og skitt. Bare det spørsmålet, og ikke noe mer. Så jeg lurer forsatt litt på hva som var meningen.

I alle fall, jeg er ikke så glad for å stå oppført som trådstarter her, så jeg håper moderatorene kan gjøre noe med det?

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2012, 02:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Gullars skrev:
Om du skal reise vekk må noen se til dyrene? Man må reise seg fra sofaen og gjøre litt for dyrene nå og da. :lol:

Det er en fæl verden!

Ja huff det er helt forferdelig, er ikke så enkelt å time fjøsstellet mellom reklamepausene! :D

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2012, 02:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Frøyatro skrev:
Cybele skrev:

Vel, første post tok for seg noe om at dyrehold var en risikosport i forhold til bakterier og skitt. Bare det spørsmålet, og ikke noe mer. Så jeg lurer forsatt litt på hva som var meningen.

I alle fall, jeg er ikke så glad for å stå oppført som trådstarter her, så jeg håper moderatorene kan gjøre noe med det?

Ah, det oppklarer litt :)

For å svare på det, så er det vel ikke så fryktelig risikabelt med tanke på at menneskeheten har klart seg frem til her vi er nå med husdyrhold. Det som derimot skremmer dritten av meg er disse automatiske no-touch såpepumpene de har reklamert for på reklameboksen.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2012, 02:18 
Avlogget

Jeg siterer meg selv fra det første innlegget mitt til trådstarter: Nå forstår jeg virkelig ikke hva du mener. ;)

Dyremøkk kan være et problem, men ærlig talt: Det er ikke anriket uran vi snakker om. Det er føde for jord og en energikilde, bare ikke ha det i maten din. :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2012, 02:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Frøyatro skrev:
Jeg siterer meg selv fra det første innlegget mitt til trådstarter: Nå forstår jeg virkelig ikke hva du mener. ;)

Dyremøkk kan være et problem, men ærlig talt: Det er ikke anriket uran vi snakker om. Det er føde for jord og en energikilde, bare ikke ha det i maten din. :mrgreen:

Nevermind, det var et halvhjertet forsøk på å prøve å forklare en gjenstand hvor min interesse ovenfor den befinner seg midt på veikryggen.

Synes denne bakteriefrykten er litt overdrevet. Er oppvokst på gård og har aldri blitt syk på grunn av bakterier fra dyrene. Onkelen min som barn pleide å spise sauebæsj fordi de lignet sjokolade :lol: og faren min har måttet vade i fraukjelleren for å hente ut dyr som har forvillet seg inn dit (tror forøvrig ikke jeg kjenner et menneske som har bedre immunforsvar enn ham)

Neiida, la ikke folk skremme av sånt noe. Bad gjerne i gønk, men prøv å motstå fristelsen hvis man har åpne sår, og vask for all del henda etterpå ;)

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2012, 09:13 
Avlogget

Cybele skrev:
Det som derimot skremmer dritten av meg er disse automatiske no-touch såpepumpene de har reklamert for på reklameboksen.

Jeg har tydeligvis gått glipp av et eller annet, for jeg pleier ikke å ta borti såpepumpa ETTER at jeg har vasket hendene rene. Det er vel heller bakteriene på kran, håndkle og dørhåndtak man burde bekymre seg for? Men sikkert kjekt å ha en slik no-touch just-in-case :D

Når det gjelder husdyr er det i de fleste tilfeller et stort pluss! Om man er så bekymret for framtida at man har utviklet angst og depresjon, vil det -etter min mening- være bedre for psyken å komme seg opp av senga om morgenen for å stelle dyra, glede seg over kontakten med dem og se nytt liv bli født, enn å telle hermetikkbokser ;)

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2012, 13:00 
Avlogget

Det Frøyatro tar opp med bakterier er aller høyeste grad viktig for preppere.

I dag er bakterier ikke så farlig, før man fikk stivkrampesprøyte var bakterier svært farlig.
Både Konger og Dronninger døde av det vi i dag synes er helt harmløse bakterier.
De menneskene som hadde størst dødlighet var dem som jobbet med husdyr og jordbruk, høyest levealder var i byene.

Uten stivkrampe og uten medisiner for å ta knekken på bakterier er dødsraten svært høy, barn er spesielt utsatt.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2012, 17:01 
Avlogget
Brukerens avatar

caja skrev:
Cybele skrev:
Det som derimot skremmer dritten av meg er disse automatiske no-touch såpepumpene de har reklamert for på reklameboksen.

Jeg har tydeligvis gått glipp av et eller annet, for jeg pleier ikke å ta borti såpepumpa ETTER at jeg har vasket hendene rene. Det er vel heller bakteriene på kran, håndkle og dørhåndtak man burde bekymre seg for? Men sikkert kjekt å ha en slik no-touch just-in-case :D

Når det gjelder husdyr er det i de fleste tilfeller et stort pluss! Om man er så bekymret for framtida at man har utviklet angst og depresjon, vil det -etter min mening- være bedre for psyken å komme seg opp av senga om morgenen for å stelle dyra, glede seg over kontakten med dem og se nytt liv bli født, enn å telle hermetikkbokser ;)

Denne http://mamapumpkin.com/wp-content/uploa ... -Image.jpg selges på europris og mega såvidt jeg vet. Får meg til å undre hvordan man overlevde når hele familien delte ett såpestykke 8-)

Hvis man skal skjermes for bakterier hele livet vil ikke immunforsvaret bygges opp. Alt skal være så himla sterilt for tiden at det er ikke måte på.

Viking77 har noen gode argument, men jeg sitter inne med et par innspill, må bare nå frem til målet da vi enda biler fra tr.lag til Troms og det er tiltak å knotte på telefonen på humpete veier :p

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2012, 21:24 
Avlogget
Brukerens avatar

Den opprinnelige trådstarteren kom i tanker om at Politiets sikkerhetstjeneste kanskje også leste forumet vårt og ville melde seg ut og få slettet alle sine poster. Som dere forstår ble hans ønske imøtekommet. Men det fører til slike merkeligheter som i denne posten, og sikkert noen andre også.

Nå er det vel slik at om man ikke kan stå for det man skriver, så bør man ikke skrive det heller. Og spesielt ikke slikt som kan få PST, eller for den del andre relevante myndighetsinstanser, til å løfte på øyenbrynene. Om alle forholdt seg til dette i utgangspunktet ville det også bli lettere å moderere her. Innlegg/linker som klart strider mot norsk lov er mot forumreglementet uansett, så om reglementet etterleves er det ikke noe «å finne» her for PST.

Men vi som ikke er redde for PST, må leve med slike merkelige tråder som dette om det skal være mulig å få slettet både «nick» og alle postene sine. Når jeg ser resultatet her, har jeg kommet fram til at jeg vil foreslå at det ikke skal være mulig å slette poster på denne måten. Og jeg foreslår det her fordi denne tråden illustrerer så godt bakgrunnen for forslaget.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: