Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 07:27

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Gås og and.
InnleggSkrevet: 30 Okt 2012, 01:14 
Avlogget

Da starter jeg likegodt tråden får gåsehold og ender. Jeg har selv holdt begge dyreslagene, men det begynner å bli et par år siden den siste gåsa ble slaktet, og enda lenger siden den siste anden forlot gården. Så i begynnelsen vil jeg skrive om gåseholdet mitt, til jeg forhåpentligvis får tak i noe lesestoff om ender så jeg kan friske opp hukommelsen min. :)

Gås og and er et suplement til høns. De legger jo som andre fjærkre egg, men i mindre mengder enn høns. Den største fordelen er med og holde gjess og eller ender er at de kan nyttegjøre seg planter på en annen måte enn mange andre. Gjess er utelukkende vegetariske, mens ender spiser snegler. Begge er utpregede svømmefugler, og de må ha tilgang til vann til å bade i for å være lykkelig.

Så den som har bekk, tjern eller annet vann kan godt ha gjess/ender for å øke sin dyreportefølje. Det er sunn fornuft og ha flere bein å stå på, og slik markedet er i dag finnes det nesten ikke gås og and og få tak i, og du må gjerne oppsøke en spesialbutikk for å få tak i det. Så her er det muligheter for å åpne et marked. Jeg vil gjerne rette oppmerksomheten til denne artikkelen: http://www.nationen.no/2012/09/19/landb ... t/7662633/

Anbefaler også Den lille gåseboka av Tore Stubberud som en bok gåseholdere bør ha lest.
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... ktId=78503

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

Innleggets emne: Re: Gås og and.
InnleggSkrevet: 30 Okt 2012, 09:22 
Avlogget

Jeg har hatt ender ( i tillegg til kalkun, høner og mange andre dyr). De legger jo egg også! Men de smaker litt rart. Eggene, altså... :)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2012, 18:41 
Avlogget

Hei så flott Tulla! Hva slags ender hadde du? Jeg holdt moskus and, og var godt fornøyd med den rasen. Kunne du skrevet litt om dine erfaringer? Det er så mange år siden Dondald latet livet her ute, stakkars karen. Han kom først fra skolen min, hvor reven tok den rugende konen hans. Så kom han til meg, fikk seg ny kone, som også ble tatt av rev mens hun ruget... Da ble det helstekt and etterpå, stakkars kar. Og etter det måtte jeg prioritere og revesikre hønsene mine, og gjessene.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2012, 21:13 
Avlogget

Var da jeg bodde hjemme så det var ikke jeg som hadde hovedansvaret for dem. Skal høre litt med min mor. Husker at det var et slit å holde dammen ren- de møkket den ut til stadighet.
Det var flere raser over lengre tid og de endte endten på spisebordet eller hos reven. Vi drev også med kalkun, høner, griser og sau, men i veldig liten skala (borstettfra kalkuner som tok litt over etterhvert).
Vi matet med kraftfôr, men jeg tenker det ville vært lurere å lære litt på nytt om hva de spiser og ikke så man kan gi dem ubehandlet mat.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2012, 19:43 
Avlogget

Hva slags gåserase skal man velge? Det blir først og fremst da et spørsmål om hva du vil ha. Vil du ha en rase som produserer mye egg, eller en god kjøttrase. Eller om du vil forsøke og avle frem nye raser som passer bedre for deg. Her er noen gåseraser og deres kvaliteter, slik de står beskrevet i den lille gåseboken.
Hvit Italiener:
Er antagelig en krysning mellom emdenergås og tysk og italiensk landgås. En mellomstor rase som blir maks 7-8 kilo, og er en god egglegger. Opptill 60 til 80 egg årlig.
Smålensgås:
Kan komme opp i en 6,5 kilo og produserer ca 40 egg i året. Gode rugere. De blir anbefalt av flere eldre forfattere til småbrukere da den er nøysom og robust. (Den er også norsk rase som er utryddingstruet.)
Norsk hvit gås:
Har god eggproduksjon og er stor, og er hardfør. Antatt krysning mellom toulousergås og hvit italiener gås. (Og det er all info fra boka :?)
Skånegås:
Er en tung rase som lett gir en slaktevekt omkring seks kilo. Lav eggproduksjon,10 til 15 egg årlig. Utnytter grovforet godt. Brukbar ruging.
Toulouser:
Voksen gasse blir lett 9 kilo slaktet. Ca 30 egg årlig eggproduksjon.
Diepholzer:
Tysk rase, beiter bra 40 til 60 egg årlig, middelstor rase.
Dansk gås:
Hardfør, varierende størrelse, varierende eggleggningsevne.

Jeg vil presisere at det er snart tjue år siden Den lille gåseboken er utgitt, og det profesjonelle gåseholdet eksisterer ikke i samme måte som da. Så hvor mange av disse rasene som fortsatt er i Norge aner jeg ikke. Muligens må man til utlandet, men det kan være verdt det.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2012, 13:36 
Avlogget
Brukerens avatar

Åssen er det med temperamentet på disse endene og gåsene?
Ei i familien hadde gjess men da kunne vi ikke gå ut når de var ute (de gikk fritt på formiddagen)
(Vi var små altså) og selv om vi ikke plaga de eller gikk etter de så tok det ikke lange tida før de så en på under 12-13 som de fløy på og beit. Nå kan de hende flokken hennes hadde traumatiske opplevelser med barn som gjorde dem slik, men er det vanlig?

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2012, 13:44 
Avlogget

Lovise skrev:
Ei i familien hadde gjess men da kunne vi ikke gå ut når de var ute (de gikk fritt på formiddagen)
(Vi var små altså) og selv om vi ikke plaga de eller gikk etter de så tok det ikke lange tida før de så en på under 12-13 som de fløy på og beit. Nå kan de hende flokken hennes hadde traumatiske opplevelser med barn som gjorde dem slik, men er det vanlig?

Gjess kan være veldig aggressive. Romerne brukte dem som "vakthunder" fordi de sier fra om alt som kommer på gården. Gjess glemmer aldri en urett, så hvis du en eller annen gang har fornærmet dem på noe vis, vil de dessverre aldri tilgi deg. Det er forøverig ikke bare tennene deres som er smertefulle, vingene deres slår også hardt. Jeg har brukt og ha dem i innhegning, og passet på å ikke snu ryggen til dem. Stort sett har de ikke bitt meg, med mindre jeg har "truet" dem når de ligger på egg. Hva jeg gjorde for å få dem til å hate meg husker jeg ikke lenger, men det aner meg at de fikk med seg hva som hendte med brødrene deres når de ble tatt med ut av innhegningen og ikke kom tilbake. De er smarte og veldig flokkjære, er du akseptert elsker de deg som en av sine egne.

Andrikken jeg hadde var veldig aggressiv, men tatt i betraktning av at hans forrige kone og barn ble spist av rev før han kom til meg, forstår jeg godt at han var oppsatt på å beskytte sin nye kone. Han hveste stort sett og kastet hodet frem og tilbake, og han bet vel faktisk bare min bestemor på bortimot sytti år. Stort sett har jeg inntrykk av at ender er mindre aggressive enn gjess.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2012, 10:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Frøyatro skrev:
Lovise skrev:

Gjess kan være veldig aggressive. Romerne brukte dem som "vakthunder" fordi de sier fra om alt som kommer på gården. Gjess glemmer aldri en urett, så hvis du en eller annen gang har fornærmet dem på noe vis, vil de dessverre aldri tilgi deg. Det er forøverig ikke bare tennene deres som er smertefulle, vingene deres slår også hardt. Jeg har brukt og ha dem i innhegning, og passet på å ikke snu ryggen til dem. Stort sett har de ikke bitt meg, med mindre jeg har "truet" dem når de ligger på egg. Hva jeg gjorde for å få dem til å hate meg husker jeg ikke lenger, men det aner meg at de fikk med seg hva som hendte med brødrene deres når de ble tatt med ut av innhegningen og ikke kom tilbake. De er smarte og veldig flokkjære, er du akseptert elsker de deg som en av sine egne.

Andrikken jeg hadde var veldig aggressiv, men tatt i betraktning av at hans forrige kone og barn ble spist av rev før han kom til meg, forstår jeg godt at han var oppsatt på å beskytte sin nye kone. Han hveste stort sett og kastet hodet frem og tilbake, og han bet vel faktisk bare min bestemor på bortimot sytti år. Stort sett har jeg inntrykk av at ender er mindre aggressive enn gjess.

Tenker det blir innhengning på de da om vi skaffer oss da ja.. :)
Får heller flytte den litt rundt med jevne mellomrom kansje.
Går det Ann å ha de i samme innhengning med andre fugler/dyr?

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2012, 14:24 
Avlogget

Lovise skrev:
Tenker det blir innhengning på de da om vi skaffer oss da ja.. :)
Får heller flytte den litt rundt med jevne mellomrom kansje.
Går det Ann å ha de i samme innhengning med andre fugler/dyr?

Det kommer ann på dyrene... Jeg har planer om å ha mine fremtidige gjess ved siden av hønsa mine. Jeg har satt opp en skillevegg slik at de ikke kan få hodene inn til hverandre, i tilfelle. En voksen gås har ingen problemer med å ta livet av kyllinger, og jeg tviler på at en høne ville vart lenge heller. Så jeg tar ingen sjanser. Jeg hadde en periode fire gåsekyllinger, to var et par måneder eldre enn de to andre. Jeg hadde dem adskilt, men en dag hadde de eldre kommet seg inn til de yngre, og den ene hadde en teknikk for å bli kvitt de yngre. Den satte foten sin på ryggen og tråkket gåsungen ned, samtidig som den tok tak i hodet og forsøkte antagelig og knekke nakken på dyret. Hadde sikkert lyktes med det også, om ikke vi hadde rukket frem i tide. Litt senere døde den ene av de eldste, og da var den gjenværende helt ok med å bli med i flokken til de to yngste.

Jeg har derimot hatt gjess og ender sammen, og det har gått kjempefint. En av gassene mine utviklet et nærmest kjærlighetsforhold til en av melkegjeitene mine, han brukte og legge halsen sin om halsen til gjeita og så sto der og pludret sammen. Ganske søtt egentlig. Jeg mener også å huske at vi hadde gjess sammen med minigrisene våres en stund, uten at det var problemer. Hvis gjessene vokser opp med dyrene, er det større sjanse for at de går godt sammen med dyrene. Men du må ikke finne på å stenge dyrene inne sammen før du vet om det går bra eller ikke.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2012, 00:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Hm... Dette må funderes på. :shock:

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2012, 09:43 
Avlogget

Beklager, litt "off topic".
Men jeg er veldig interessert i å få tak i vingefjær av gås. Så om noen har gjess, så samle gjerne opp vingefjær og send dem til meg ;)
Det går fint å bestille på nett, men skulle gjerne hatt fjær fra fugler som har levd et godt liv, og som ikke er kjemisk behandlet og/eller sendt jorda rundt først. Naturlig og kortreist md andre ord.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jul 2013, 21:08 
Avlogget

Nå holder jeg gås og and sammen igjen, og det går hittil kjempefint. Endene er eldst, og også de som bestemmer hvor flokken skal gå, og så videre. De har stor empati for hverandre på tvers av artene, det er det samme om det er en and eller gås som er i trøbbel. Denne flokken har dog vokst opp med hverandre fra egget av så og si, jeg har også hatt ender og gjess som har kranglet så busta fyker. Så lenge gjessene aksepterer andre som en del av flokken bør det gå bra og la dem gå sammen med hva som helst, men er de aggressive bør de ikke gå sammen med noen.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jul 2013, 14:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg er nettopp blitt stolt gåsemor til en smålenstrio :D Som jeg har ønsket meg lenge, samt at jeg reiserlaaaaangt avgårde denen helgen å henter hjem 5 stk til av smålens :)http://www.123hjemmeside.no/u/i73728782._szw565h2600_.jpg.jfif

De siste er ikke kjønnssorterte, så de vet vi ikke hva er enda, men trioen vi har fra før er ihvertfall ubeslektet, en gasse, og 2 gjess. Disse siste 5 er kun 14 dager gamle, å de er i slekt.

Vi valgte smålens fordi de var anbefalt til småbrukere, som vi om vi nå får solgt huset vårt som ligger til salgs om knappe 2 uker, blir. Da skal vi flytte til et småbruk, så da skal de få dam og bedre plass enn her.

Vi har de på et jorde som nå er 4 mål, som vi pakter. Der er det nå veldig høyt gress da det er 3 kopplam der, å de klarer ikke beite det ned, så nå må vi slå det litt så det begynner å vokse på ny, da gjessene liker best lavt gress.

Vi skal bruke de for kjøtt, egg og for å beite ned rundt dammen, og i hele frukthagen vi skal lage til på det nye bruket, om vi får solgt huset her. Da skal vi ikke ha frukthagen i plenen som vi har her, men heller ha den for seg selv, så kan gjessene beite den ned.
De er billige i drift og de har stor personlighet, ja de er rett å slett noen herlige dyr :)
De trenger kun et skjul de kan gå inn i, å rent vann hver dag, samt littegrann kraftfor om kvelden, for å holde de tamme :)

jeg har også lyst å bruke dunene, i puter/dyner osv, men der må jeg først lære meg hvordan, har lest at det må gjøres riktig, når de skal tørkes eller så kan det lukte noe forferdelig. Så må se om jeg finner mer om det.

Om våren kan det ruges frem gåsunger, å selv om smålens ikke er de beste verperene, så er de flinke rugere, og mødre :) Gåsungene kan være med å øke flokken din, selges, eller slaktes til kjøtt om høsten igjen.

Liker også at det er en gammel norsk rase, som jeg gjerne vil være med å ta vare på :) De er jo også kjempefine å se til syns jeg, å allerede nå svarer de når jeg roper på de, å kommer labbende :D

Det var litt om min rase :)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2013, 12:19 
Avlogget

Nå begynner både endene og gjessene å bli såpass voksne at de finner seg ikke i hva som helst lenger. Mannevonde er de ikke, de hverken liker eller misliker meg eller noen andre. Hunden min begynner de å bli litt lei av virker det som, men de biter ikke etter henne enda. Selv om jeg tror det bare er et spørsmål om tid... Og hønene mine må rett og slett holdes adskilt, får de tak i dem forsøker de å drepe dem. Men likevel er de uhyre trivelige dyr, og det er en fryd å se dem bade i bekken. Bading ser ut til å være viktigere enn å spise, selv om de absolutt gjør det også. Jeg anbefaler på det varmeste gjess og ender til enhver som har bekk, tjern, vann eller annet hvor dyrene kan bade samt et sted de kan beite. Slenger med en link om ender, når jeg først er i gang. :)

http://www.thepocketfarmer.com/1/post/2 ... ducks.html

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2013, 13:24 
Avlogget

Lovise skrev:

Nå i det siste har jeg latt hønseflokken min få gå sammen med gjess/andeflokken. Det går overraskende bra. Hønene tolereres så fremt de ikke kommer for nært, men da går gjerne gassen til angrep. Siste gangen hadde den en god munnfull fjær. Nå går gjess/ender utelukkende i kjøkkenhagen/fruktbærhagen samt naboens åker, mens hønsa får muligheten til å gå på plenen og tilbake til huset samt kjøkkenhagen. Så på store områder hvor hønsa kan unnslippe ser det ut til å gå bra, men jeg kommer ikke til å sette dem i samme rom.

Hunden tolereres også, men de er mer aggressive ovenfor henne nå enn tidligere. Dette kan ha mye med gjeterhund instinktet til hunden og at gjessene ikke liker det maniske stirrende blikket hele dagen, noe jeg faktisk kan forstå at gjess/ender ikke orker.

Jeg selv er tolerert. Jeg får ikke klappe dem eller komme så nær, men de angriper meg heller ikke. Og de er modigere på å gå lenger mot "skogen" hvis jeg arbeider i det området. Stor forbedring fra den forrige flokken min, som alltid hveste og beit straks de så meg. Alt i alt vil jeg si at temperamentet på dem er ganske godt, men som tidligere nevnt så vil en gås aldri tilgi urett, heller ikke etterkommerne eller flokken.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: