Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 07:30

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 68 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Hønsehold
InnleggSkrevet: 27 Mar 2014, 03:04 
Avlogget
Brukerens avatar

klippe klør? har jeg aldri hørt om.

når det gjelder gulv er det viktig at det er lett å holde reint, så vi kommer til å legge inn vinyl eller kork eller noe. strø, torv, halm, bark, jord, etc. er alle helt koscher, tror jeg

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mar 2014, 10:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Draugjeger skrev:

når det gjelder gulv er det viktig at det er lett å holde reint, så vi kommer til å legge inn vinyl eller kork eller noe. strø, torv, halm, bark, jord, etc. er alle helt koscher, tror jeg

Å det var da enda godt hvis en ikke skal det. :lol: klippe altså.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mar 2014, 11:12 
Avlogget
Brukerens avatar

de skal jo kunne vagle seg trygt opp om natta. med sløve klør triller de vel bare ned? :D ("klonk! baaak..baaak....")

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mar 2014, 17:34 
Avlogget

Lovise skrev:
Draugjeger skrev:

Om du får utrangerte burhøns fra "miljøinnredning" der de har glemt å bytte ut klosliperne så kan det hende du må finne frem tanga.
Ellers skraper høns så mye i underlaget at de sliper klørne selv :)

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mar 2014, 19:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Brynja skrev:
Lovise skrev:
Draugjeger skrev:

Om du får utrangerte burhøns fra "miljøinnredning" der de har glemt å bytte ut klosliperne så kan det hende du må finne frem tanga.
Ellers skraper høns så mye i underlaget at de sliper klørne selv :)

Brynja, Sikkert det jeg har lest noe om da. :)
ja da kommer sikkert mine til å ha nok å grave i etterhvert så de sliper vel klørna selv.

Draugjeger, haha.. det var litt av et bilde jeg så for meg der.

Her er forresten en link på et eksempel på noe av det vi ser for oss å få til etterhvert på gården.

http://www.agropub.no/asset/4147/1/4147_1.pdf

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2014, 14:03 
Avlogget

Høner elsker sandbad, så om vinteren tar jeg inn en gildekasse med sand til dem. I hønsegården har jeg for øvrig laget et lite skur av et par paller og et par blikkplater med sand fra fjæra, slik at de har et tørt og fint sted å bade så lenge det ikke er frost. Jeg bruker også halm på gulvet, noe som skiftes ut ganske ofte. Det blir mer renslig, men jeg vasker likevel hønsehuset skikkelig to ganger i året. Da bruker jeg høytrykksspyler, så jeg har laget et sluk av et slag slik at vannet kommer ut og huset tørker raskere.

Jeg lar hønene mine gå ute så lenge de vil, men det er tider været er slik at de ikke vil gå ut. Akkurat nå har jeg to høner og en hane (dog, de skulle vært fire høner)... på et rom som er ca fire ganger to meter gulvflate. Med vagler så virker de fornøyde med den plassen, men de elsker å gå ute. Dessuten kan det fort være nødvendig og holde dem inne en fire fem dager hvis de har fått det for seg at de skal legge egg et annet sted. Og en verpesyk høne vil gjøre omtrent hva som helst for å komme frem til den rugeplassen HUN har valgt, uansett hva andre skulle mene om det. :lol:

Teoretisk skal høns være sikre under busker og slikt, men i praksis har jeg erfart noe annet. Jeg har sikret hønsegården min med heklede ullsnorer som er spent over hønsegården, selv om hønsa også får gå ute i kjøkkenhagen og komposthaugen. Dette går stort sett bra, men for en liten uke siden fant jeg en av hønene mine, tatt av hauk, innerst inne i hønsegården min, der de vitterlig burde være trygge. Fra før har jeg sett hauken sloss med en hane jeg hadde inne i hekken...

Jeg har isolert veggene i hønsehuset mitt, og jeg skulle gjerne tatt både gulv og tak en gang. Det var bare det og finne tid. Når det kommer til rugekasser så har jeg sett mange nok kasser hvor man kan plukke egg uten å gå inn til hønsa. Jeg liker dem ikke, og jeg lar hønsa ordne seg rugeplass selv, enten i melkekasser spikret opp på veggen, eller under grønnkasser, eller sånn som nå: Bare et rede på gulvet. Fordelen med dette (føler jeg) er at jeg ofte går inn til hønene og ser hvordan de har det, og jeg oppnår bedre kontakt med dem.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2014, 19:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Frøyatro skrev:
Høner elsker sandbad, så om vinteren tar jeg inn en gildekasse med sand til dem. I hønsegården har jeg for øvrig laget et lite skur av et par paller og et par blikkplater med sand fra fjæra, slik at de har et tørt og fint sted å bade så lenge det ikke er frost. Jeg bruker også halm på gulvet, noe som skiftes ut ganske ofte. Det blir mer renslig, men jeg vasker likevel hønsehuset skikkelig to ganger i året. Da bruker jeg høytrykksspyler, så jeg har laget et sluk av et slag slik at vannet kommer ut og huset tørker raskere.

det leste jeg var lurt på vinteren, men tenkte å lage til et område med sand og fin grus i nærheten hvor huset blir satt opp for ellers i året også, for leste at dette er viktig for at de skal kunne "bade" og kvitte seg med litt plagsomme små vesner, men dette burde kansje byttes ut innimellom?
det får jeg sikkert svar på når vi tar møte med folk fra bondelaget og andre etater.

Frøyatro skrev:
lar hønene mine gå ute så lenge de vil, men det er tider været er slik at de ikke vil gå ut. Akkurat nå har jeg to høner og en hane (dog, de skulle vært fire høner)... på et rom som er ca fire ganger to meter gulvflate. Med vagler så virker de fornøyde med den plassen, men de elsker å gå ute. Dessuten kan det fort være nødvendig og holde dem inne en fire fem dager hvis de har fått det for seg at de skal legge egg et annet sted. Og en verpesyk høne vil gjøre omtrent hva som helst for å komme frem til den rugeplassen HUN har valgt, uansett hva andre skulle mene om det. :lol:

Her må jeg nok låse de inn og slikt utpå kvelden (rev, katter, grevling og faktisk en del stop and grab tendenser fra folk som kjører forbi har vært opplevd av andre bønder i området både ved grønnsaksavlinger og små dyr. :shock: )
og starte med å la sola komme inn en time/to før jeg slipper de ut. (i starten for å se om det vil hjelpe no på hvor de legger eggene hen, men det får vi nå se om det funker :lol: )
Området de skal oppholde seg vil være ganske stort utendørs, så jeg er litt i tvil på hvordan vi løser det foreløpig.
Vil en høne fly så vil en høne fly.. etter det jeg har hørt..
så kan hende vi ender opp med en flyttbar løsning på innhegning som vi flytter rundt og "løpetuneller" for de mellom områdene.

Frøyatro skrev:
Teoretisk skal høns være sikre under busker og slikt, men i praksis har jeg erfart noe annet. Jeg har sikret hønsegården min med heklede ullsnorer som er spent over hønsegården, selv om hønsa også får gå ute i kjøkkenhagen og komposthaugen. Dette går stort sett bra, men for en liten uke siden fant jeg en av hønene mine, tatt av hauk, innerst inne i hønsegården min, der de vitterlig burde være trygge. Fra før har jeg sett hauken sloss med en hane jeg hadde inne i hekken...

Det er det jeg er bekymret for.. :?

Frøyatro skrev:
Jeg har isolert veggene i hønsehuset mitt, og jeg skulle gjerne tatt både gulv og tak en gang. Det var bare det og finne tid. Når det kommer til rugekasser så har jeg sett mange nok kasser hvor man kan plukke egg uten å gå inn til hønsa. Jeg liker dem ikke, og jeg lar hønsa ordne seg rugeplass selv, enten i melkekasser spikret opp på veggen, eller under grønnkasser, eller sånn som nå: Bare et rede på gulvet. Fordelen med dette (føler jeg) er at jeg ofte går inn til hønene og ser hvordan de har det, og jeg oppnår bedre kontakt med dem.

Da spørs det nok ikke om vi kjører fullt isolert med gode utluftnings muligheter.
kansje jeg må rigge til noen "eggleggerplasser" ute også bare sånn at de kansje legger der i tilfelle de får "noia" av å ruge i kassene.
hehe.. kontakt ja.. tenker de bare må venne seg til å bli håndtert, med to nysgerrige unger.
tenkte å "trene" (hvis høner nå vil la seg trene) ved å la de venne seg til forskjellige lydsignaler (sang eller andre lyder vi lager) at det betyr forskjellige ting.
som nå kommer jeg inn, nå skal dere ut, nå skal dere løpe tunell.. etc.. :lol: kjenner på meg nå at jeg har en jobb foran meg der.. om det er gjennomførbart.. det får vi nå se. :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2014, 19:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Forresten.. Har man lov å skyte hønsehauk?

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2014, 19:34 
Avlogget
Brukerens avatar

Lovise skrev:

Nei, den er totalfredet.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2014, 21:10 
Avlogget

Lovise skrev:

Hvis den tar dyr fra deg, tror jeg du har lov til det. Dog, den er utrydningstruet og jeg er usikker. Du risikerer en dugelig bot, og jeg ser ikke bort i fra at våpen kan bli beslaglagt hvis du ikke har lov. For å være helt sikker bør du forhøre deg med mattilsynet om loven rundt dette. Men generelt virker det som om fellingstillatelse på rovdyr sitter løst der i gården...

Men som sagt, den er utrydningstruet så jeg velger og leve med tapene mine og forsøke å sikre så godt jeg kan.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2014, 21:24 
Avlogget
Brukerens avatar

nåh.. da skal jeg unne den en høne eller to..
kanke skyte enda jeg så, det hadde ikke gått. :lol: men hadde det blitt plagsomt mye tap og det hadde vært lov kunne man kansje fridd til jaktlaget.
men siden den er fredet så får den få være i fred. :D

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2014, 21:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Hm, må bare prøve å beskytte hønene med et nettingtak og lignende ;)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jul 2014, 17:38 
Avlogget

Skyte hønsehauk er ingen problem, den er et økende problem over hele landet. Og husk at den står på fredningslisten enda, så den må ha gjort skade før du får lov å felle den.
Loven er lik over hele landet.
http://www.adressa.no/nyheter/nordtrond ... 313145.ece

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2014, 10:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Frøyatro skrev:
Valg av raser er også et tema. Jeg har for tiden tre raser, Australorps og Faverolle og islandshøns. Faverolle skal være en utmerket kjøttfugl, som faktisk har en egen kjøttrett som krever utelukkende bruk av faverollekjøtt. Min erfaring er at disse dyrene er ute av stand til å ta vare på seg, og utsatt for sykdom. Jeg har ikke store planer om og avle videre på dem. Også australorpsen kommer jeg til å fase ut, når jeg bare får tak i Sussex! Som jeg virkelig elsker. God kjøttrase, ruger selv og tar vare på ungene sine. God egglegger også, i bunn og grunn en god en god landhøne. Islandshønsa kjøpte jeg stort sett fordi de var på samme gård og det er morsomt med slike gamle raser. Jærhøns kan fort komme til å erstatte den rasen skjønt, hvis muligheten byr seg.

Jeg har tidligere avlet på Sussex, Lohman og Jærhøns i håp om og få tak i en god og allsidig egglegger, kjøttprodusent som også er god til å ta vare på seg selv. Dessverre gikk hele besettningen min under forrige vinter, så nå står jeg på bar bakke igjen. Det jeg er på utkikk etter, er høns som produserer kjøtt, egg, er selvstendige og selv ruger ut og tar vare på kyllinger. Her har jeg full tro på mange av de gamle rasene, men sussex er og blir favoritten som landhøne.

Lohman er dagens industrihøne, spesialiserte til enten og produsere kjøtt eller legge egg. De har stort forbruk av kraftfor, og det er omtrent umulig å få dem til å ruge. Jeg har brukt dem i avl, men ingen fornuftig selvforsyner vil ha en ren lohman rase.

Vi har lyst å starte opp og jeg har holdt på en stund nå å undersøke i forhold til hvilke raser som vi burde ha..
men jeg har veldig lyst å gjøre driften mest mulig øko, og der må de være mye ute også i kaldt vær.
hvilke raser ville dere anbefale at vi testa ut?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2014, 14:27 
Avlogget
Brukerens avatar

http://www.hvam.vgs.no/slik-jobber-vi/G ... Genbanken/

her er en grei oversikt over tradisjonelle arter. De gir ikke egg i maskingeværtakt, men de er dyr som tåler en støyt og som er mye hyggeligere å ha med å gjøre.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 68 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support