Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 07:28

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 68 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Hønsehold
InnleggSkrevet: 16 Des 2012, 12:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Akkurat ja! Min kilde har vist seg å ikke være blant de mest pålitelige i andre sammenhenger, så da får jeg vel bare plusse på et felt til der. Greit å vite om vi skulle bestemme oss for å sette i gang med høner vi også. :)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2012, 19:33 
Avlogget
Brukerens avatar

Hehe :D men det kan jo også være individuelt fra gård til gård, raser osv. Våre har to relativt store vinduer i huset sitt, men de eneste gangene jeg har opplevd galekor er som regel når jeg prater i telefonen i fjøset. Annet enn det vil jeg utmerke hanene våre som eksemplariske skapninger :)

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mar 2013, 23:33 
Avlogget

Anbefaler folk og ev. prøve vaktel istedet for høns. Pluss med de er lavere forforbruk pr produsert kg. egg. (mindre vedlikeholdsfor). De krever også mindre plass. Og smaker deilig. Minus er at de ikke ruger selv.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mar 2013, 15:53 
Avlogget

Kan dette være til interesse?

http://www.strombergschickens.com/prod_ ... ccessories

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mar 2013, 19:37 
Avlogget

Vaktler er noe jeg har begynt å snuse på selv kingfisher, ikke som et alternativ til høns, men i tillegg. Fikk kontakt med en kar som driver vaktel og perlehøns oppdret i vinter og han har tilbudt meg og besøke ham for å se og lære. I følge ham er det svært enkelt å drive med disse og det er hardføre fugler. Planen er å lage hus og luftegård for vaktler så fort telen i bakken går (som om ikke det er nok annet som skal gjøres da..., vel i løpet av forsommeren i alle fall :? )

Fant forøverig for en tid siden en rugemaskin til høns og vaktler til 1000 lappen på nettet. Eggene må snues manuelt, men synes det var en god pris sammenlignet med andre jeg har tittet på.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mar 2013, 19:52 
Avlogget

Hadde vaktel selv topp dyr og fine egg

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mar 2013, 19:56 
Avlogget

De blir også raskt kjønsmodne. Du trenger ikke stort uteareal, brukte selv bare en gildebakke med sand i buret inne. Ved et for stort areal vil det bli vanskelig og finne eggene da de ikke samler dem i reir men bare dropper dem vilkårlig. Viktig og passe på luftfuktigheten under ruging. Og 1000 lappen for en rugemaskin høres greit ut.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jul 2013, 12:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Supre tips dette :D

Vi har høns, eller nå har jeg kun kyllinger, da jeg valgte å selge alle rasene vi hadde å kun ha en rase, for å slippe å skille flere raser i mange små båser, å heller ha en rase, som kan gå sammen i en eller to flokker, tror det holder med en flokk til vår familie :)
Jeg har 3 kyllinger ute i hagen, 7 kyllinger som klekket igår, 30 egg som blir lagt til klekking idag, å så skal jeg hente hjem noen til av de, som en annen ruger ut for meg, da har jeg flere linjer av samme rase, å kan avle videre på de.
Vi skal ha de for å få egg og kjøtt til vår familie, samt selge noe, så de kanskje betaler seg selv, helst ville jeg ha foret de på ting jeg kunne funnet i naturen o.l, hva gjorde de før i tiden når de ikke kunne kjøpe kraftfor hele tiden, noen som har ideer om det?

Jeg har valgt en gammel svensk landhønsrase, da den er flink til å legge egg, ruge, og pass kyllingene sine. De tåler et kaldere klima, så da slipper jeg muligens å smøre kam og hakelapper om vinteren, å de kan gå ute hele året, og de har mer dun enn andre, så de kan ligge på flere egg, og dermed få opp flere kyllinger.

Jeg skal ikke ha så mange høns som nevnt ovenfor, vanligvis er ihvertfall 60% haner, så skal kun ha noen av de, å ta resten til mat. så da halverer antallet seg, å vel så det.

Jeg har også 19 vaktler nå, fra 2 ulike linjer, og får egg til ruging fra 2 linjer til i neste uke :) Så da har jeg to avlsflokker som jeg kan avle på, å jeg kan evt slå sammen disse 2 neste år, å avle enda lenger før jeg må ha inn nytt blod :)

Jeg får også mine første gjess til uken :D 6 stk 2 gasser og 4 hoer. Det skal bli spennende :D

Vi skulle egentlig bygge hønsehus her, å har endelig fått ja fra kommunen, til å bygge et på 50 kvm, men nå legger vi huset for salg, å om det blir solgt så skal vi flytte til et småbruk, der vil dyrene få mye mer plass enn hva vi har her ved byggefeltet...

Vi pakter 3-4 mål ved siden av oss, som vi har 3 kopplam på, å der skal også gjessene gå :) er litt usikker på om det er nok beite for de, men de kommer som små, så det er ihvertfall nok en stund, så får vi håpe huset blir solgt å vi kommer oss til småbruket så får de masse av plass :)

Høns er kjekke dyr å ha, du får både egg og kjøtt tilbake, for nesten ikke noe annet enn litt kraftfor, å det de selv finner rundt om i hagen, og evt rester av matavfall, fra drivhuset osv :)
Det er så koselig å være i hagen når de tripper rundt deg, å lager koselydene sine, å bader i jorda :D

Vi skal slakte 6 haner denne uken, vi har tatt kyllinger før, om de var syke o.l, men har aldri slaktet for å ta vare på kjøttet så om noen har noen gode tips å komme med der er jeg glad for det :)
Vi skal ikke ribbe denne gangen tenkte vi, lurte på å bare ta filetene denne gangen da det sikkert er enklere første gangen? men det vet jeg ikke.
Skal kjøttet henge før man tar det, eller skal alt gjøres med en gang å så skal kjøttet modne etterpå?

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jul 2013, 20:46 
Avlogget

Flåing blir enklere, men ribbing er heller ikke veldig vanskelig eller tidkrevende. Jeg ribber, og i løpet av en halvtime har dyret gått fra hønsehuset til fryseboksen min. Jeg henger ikke kyllingkjøtt, men jeg mener å huske at det er en fordel om det gjør det. Kan dog ikke for mitt bare liv huske hvor jeg mener å huske det fra.

Høns er veldig glad i grønt, frukt, bær, frø, og så videre. Jeg bruker f.eks en del korn som blir stående igjen på åkrene rundt meg. Poteter er også veldig vint. Løvetann og brennesle, samt plenklippergress er bra til høns. Alt grønt bør hakkes opp, da spiser de mer.

Jeg er lite bekymret for rene raser. Det er unødvendig med mindre man skal selge livdyr, føler jeg. Personlig skal jeg forsøke meg, atter en gang, på en blanding mellom Sussex og Jærhøne. Sussexen er en virkelig god gammen landhøne, og Jærhøne er en god gammel norsk rase som er veldig selvstendig. Dog er det lite kjøtt på den, derfor Sussex. Som også har mer fjær, noe jeg bruker i puter.

Jeg har aldri smurt hverken kam eller noe annet på mine høns, dog har jeg et relativt mildt klima. Jeg bruker også varmelamper om vinteren, en grei investering. Isoler hønsehuset godt. Er det tolv, femten minusgrader slipper jeg heller ikke hønsa ut, men har dem heller inne. Da sparer jeg varme i huset, pluss at hønene vil heller ikke ut når det er så kaldt. Heldigvis er det sjeldent hos meg.

Høns er en fin hobby, som gir egg, kjøtt fjær og god gjødsel tilbake, så jeg tror du går lykkelige tider i møte Hope10. :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jul 2013, 15:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Frøyatro skrev:
Høns er en fin hobby, som gir egg, kjøtt fjær og god gjødsel tilbake, så jeg tror du går lykkelige tider i møte Hope10. :)

Det ble flåing her, å det gikk lettere enn forventet, vi skal teste de til middag idag, tok de i helgen som var :) Mye fredeligere, med kun en hane som galer utenfor i 5-6 tiden nå, enn 7 stk, som jeg hadde for knappe 3 dager siden ;)
Her får de kraftfor og vann av meg, men også matavfallsrester, elelrs så finner de mye ute selv. De graver seg groper å koser seg i solen, og sandbader, de er virkelig et syn å se på :D

Solgte nettopp de store susexene mine, og hadde jærhøns tidligere, de er flotte begge deler :) Hedemora er en rase, men den er ikke standarisert så de kan ikke stilles ut, de kommer i alle mulige farger, å det er en av grunnene at jeg liker de, da får jeg en fargerik og ulike flokk på tunet :) Men det er mange flotte høns, mix også, så det er definitivt ingen must å ha ren rase nei :)

Her er vi kjapt nede i -25 om vintrene, å det kan være kaldt leeenge, vi har også vært dager uten strøm, eller vann pga sprengte rør osv, rundt om i bygden, så her må jeg planlegge som om det blir veldig kaldt.

Høns kan jeg ikke lenger være foruten, de krever lite, å gir egg, kjøtt og gjødsel tilbake til plantene i urtehagen, grønnsakshagen, drivhuset samt komposten :D
Supre dyr :)

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jul 2013, 20:50 
Avlogget

Hm... the prepperprojekt har kommet deres liste over hva de mener er de åtte beste hønserasene for preppere. Det var et par raser jeg aldri har hørt om tidligere. Fikk lyst til å dele den med andre, så hvorfor ikke. http://theprepperproject.com/best-chick ... -preppers/

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Sep 2013, 19:42 
Avlogget

Noe inspirasjon?

http://www.hblad.no/bildeserier/article6886701.ece

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mar 2014, 12:33 
Avlogget
Brukerens avatar

Har så lyst på å få til høner i løpet av sommeren.. avhenger litt åssen vi ligger an økonomisk.

Men spørsmål.
Til hønsehuset vi skal bygge hvor stor plass burde jeg beregne pr høne?
Huset vil bare være brukt til overnatting og egglegging så vi slipper de ut på dagtid etter at de har fått litt lys inn og en time på å "morre" seg litt, kansje vi slipper å lete etter egg på hele gårdsplassen.. :lol:

Planen er å bygge no som står på påler slik at vi kan kjøre en tilhenger under der hvor vi lager luke i gulvet, så kan vi bare skuffe møkka ut når vi skal gjøre rent der.
Men noen på the www anbefaler å bruke gulvbelegg? noen med erfaring på det?
burde vi behandle gulvet på noe som helst måte?

Tenker også å ha det slik at jeg kan nå rugekassene fra utsiden.
må de isoleres? burde hele hønsehuset isoleres?

har laget tegning. må bare finne den :roll: (vimsete) så kan jeg legge den ut.. hvis jeg får det til.. :? :lol:

Vi har en del hønsehauk i området, er det noe jeg kan gjøre for å forebygge mot at den stikker av med hønene mine, eller er det bare nettingtak som gjelder da?
Har lyst at de kan bevege seg rundt delvis fritt ute i det kommende eplefeltet.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mar 2014, 22:49 
Avlogget
Brukerens avatar

så kult å høre, Lovise! Vi står akkurat på farten for å bygge om en del av verandaen til hønsehus, med luftegård delvis under og delvis ved siden av verandaen.

Vi planlegge å kjøpe kyllinger på genbanken på Hvam. De koster 55 kroner stykket og er av eldre, opprinnelige raser som Brun og hvit italiener, light sussex, tverrstripet plymouth rock, jærhøns og Red Rhode Island.

Vi driver ennå og grubler over om plasseringen av hønsehuset er riktig, hvor mange vi skal ha, hva de skal spise etc., men vi finner stadig løsninger.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mar 2014, 00:33 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja Draugjeger, vi er veldig spente på om vi klarer å få det til i sommer eller om vi må vente til neste år.. (vil ha i år)

Kom på et spørsmål til.
Burde det være sand eller høy som brukes på gulvet inne i huset?
Sett at en del på fjærkre forumer rundt om kring anbefaler det, mens noen er imot det..
Må vel kansje prøve seg fram der også..
Det ville kansje hjelpe på føttene dems? med å slipe ned klør? (er det sånt vi må klippe? og hvis det er det.. :shock: det har jeg aldri gjort før.. jaja en gang må bli den første.. da kommer vel gubben bare til å stå og le av meg.. ser for meg et bilde av meg som prøver å balansere en høne under armen som hakker løs på meg og at jeg samtidig prøver å holde fast beina og saksa og sikte og klippe..når jeg ser for meg det scenarioet så håper jeg for hønenes skyld at det aldri blir tilfelle.
hmm.. er det ikke en spesialitet hvor man spiser friterte høne/hane føtter? *grøsser på ryggen og ble litt kvalm av min egne tanker der* :shock: det er gubben som kan alle disse tingene. Heldiggrisen er jo utdanna som agronom/bonde. jeg bare lærer av ham og gamlingene jeg).
Kjenner at jeg kommer til å få noen artige og lærerike utfordringer i årene som kommer.. :lol:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 68 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support