Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 07:34

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 68 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Hønsehold
InnleggSkrevet: 09 Des 2012, 02:31 
Avlogget

Ikke dumt det der, men tror du fort får alt for mye kruttsterk hønseskit til at noe vil vokse etter en stund:/

En annen mulighet er en chicken tractor, da kan du være permakulturell og sette hønsene til å luke i bed, snu komposten, preparere og gjødsle ett jordstykke for dyrking også videre:) lages fort og enkelt med en avlang ramme av tre og pvc-rør eller elektrikerrør fra biltema som spennes i bue over ramma og festes med feks patentbånd.

Tenk lite og veldig lett tunneldrivhus med hønsenetting istede for plast. Sett den der du vil at hønene skal gå og hiv ettv par tre stk inni så får de mat mens de luker, gjødsler, harver og spiser skadeinsekter for deg;)

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2012, 22:21 
Avlogget

Chickentractor har jeg vurdert tidligere, men slått det fra meg. Godt tips, og jeg anbefaler det til mange, men for meg fungerer det fint og la hønsa gå fritt høst, vinter og vår før planting og la dem rote opp selv. Om sommeren godtar jeg det merarbeidet det gir og bringe mat til dem fra kjøkkenhagen eller annet, istedet for å flytte hønsene rundt i en slik. Fant forresten dette bildet som inspirasjon. 8-)

Vedlegg:
12085_440679695987648_879427311_n.jpg
12085_440679695987648_879427311_n.jpg [ 91.47 KiB | Vist 2558 ganger ]

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2012, 17:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Veldig staselig chicken tractor det der! :)

En enkel og fin en er Geoff Lawtons mobile chicken tractor som er den Rhex nevnte ovenfor. (søk på Geoff lawton på youtube. Han har enormt mye bra som er verdt å få med seg) Ser helt enkelt ut som et tunelldrivhus med hønsenetting. Poenget slik jeg forstår det med disse er for å spre skiten og samtidig la hønene spise ugras og plagsomme snegler osv som romsterer i rundt bedene og slikt, hvor man bruker hønene som et verktøy. Altså ikke en permanent innretning hvor de bor, men et flyttbart verktøy. Her hadde vi ikke kunne latt hønene gå fritt i mathagen, for da hadde de spist ugresset så vel som matplantene, men å kunne ha de i en mobil chicken tractor et par timer om dagen er jo kjempemessig! :) tror vi gjør det slik neste vår, har enorme mengder skvallerkål som de kan få meske seg på ;)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2012, 13:22 
Avlogget

Kan man regne med å få et egg annenhver dag i snitt pr høne, når man regner med mytepauser og "barselpermisjoner", om man har en blandet flokk? Dere som har "forsket" på dette, har dere andre tall?

Er det noen som fôrer med kun matrester, beite og egenprodusert fôr? Hva bruker dere som proteinkilde?

Erter? Erfaringer med det?

Det ble nevnt skjellsand her. Kromat Egg inneholder så mye kalsium at tilskudd utenom ikke er nødvendig. Som kalktilskudd kan hønene få tilbake eget eggeskall. Er man redd for at hønene skal utvikle seg til eggspisere tørker (f.eks under vedovnen) og knuser man skallene før de gis tilbake.
Min erfaring med høns som går helt fritt ute er at de ikke har behov for ekstra kalk. De eneste som ikke har hatt tjukke skall her er "gamle" verpehøns i perioden etter at de er hentet fra industrien.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2012, 14:59 
Avlogget

En av grunnene til å gi skjellsand er for å ha steiner i kråsen. Men om de går ute plukker de nok opp det og.
I sine beste år gir gjerne hvite og brune italienere et egg hver om dagen. Gjerne større og finere enn de i butikken. Kanskje til og med med dobbel eggeplomme av og til.
Men jeg hadde mine mer enn "sine beste år" :). Tar en stund før de første eggene kommer, men har intrykk av at når de først kommer så blir det alt for mye egg :D

Sikkert variasjoner fra rase til rase. Italienere er jo kjent for god eggproduksjon. Hadde kochin som var like store som italienerene men la mye mindre egg. Likevel ca ett hver hver dag.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2012, 15:15 
Avlogget

Takk for svar, Tulla :) Ja, er hønsene innesperret må de vel helst ha både skjellsand for kalken og vanlig sand/grus for kråsen.

Når det gjelder eggantall så tenker jeg mer på et gjennomsnitt blandt hønene i verpealder. Bortimot et egg om dagen i verpeperiodene de første åra stemmer nok, men så går det vekk mange uker i mytinga. En del høner liker å ruge, da ligger de 3 uker og ruger og går med kyllingene i 6-10 uker så det blir lite egg da ;) Noen ruger både to og tre ganger i løpet av et år også.

Jeg holder på med en oppgave der det hadde vært greit med fakta rundt dette (hva som er fakta vil selvsagt variere noe fra hønsegård til hønsegård), men jeg har dessverre aldri notert ned slikt i egen hønsehold :)

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 01:39 
Avlogget

Jeg likte denne videoen her veldig godt. :)

http://www.youtube.com/watch?v=7NWCXcd-8m4

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 09:46 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Jeg likte denne videoen her veldig godt. :)

http://www.youtube.com/watch?v=7NWCXcd-8m4

Der var det mye hanegal :lol: Jeg pleier å slakte hanekyllingene etterhvert som de begynner å gale, men et par haner for å holde orden i flokken og sikre neste generasjon er selvsagt nødvendig.

Det går an å ha hane også i tettbebygde strøk, bare man legger tilrette for det. Jeg har sett eksempel på et "lydtett" hønsehus, men vet dessverre ikke mer vedr byggingen. Hønseflokken der var ute på dagtid, søndagsmorgenen ble luka først åpnet litt utpå dagen ;)

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 11:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Er det ikke viktig å ha det lysttett også for å forhindre at de starter med galingen alt for tidlig for naboene? Det var i alle fall en kjenning hevdet. Han har høns i et boligfelt.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 13:09 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Er det ikke viktig å ha det lysttett også for å forhindre at de starter med galingen alt for tidlig for naboene? Det var i alle fall en kjenning hevdet. Han har høns i et boligfelt.

Det kan sikkert hjelpe :) Om vinteren må hønene ha ekstra lys for å verpe (14-16 timer lys skal være passe). Men så lenge man har strøm så styrer man selv når "dagen" begynner og slutter, gjerne etter naboenes ønske ;)

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 16:23 
Avlogget

Angående galing så er det et fint triks: spis hanen :lol:
Har selv hatt høner uten hane. Funket fint, det :)

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 19:38 
Avlogget

Tulla skrev:

Jovisst, du får ikke fornyet flokken uten å måtte kjøpe rugeegg eller kyllinger/høns, men en hønseflokk uten hane er myyye bedre enn ingen hønseflokk :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 23:19 
Avlogget

Tulla skrev:

Nåja, jeg synes ikke det er fint. Jeg tror ikke hønene har helt bra av og være uten hane. Til og med på industrianlegg er det noen som bruker og ha haner fordi de tror hønene har det bedre med dem. Kanskje er det bare fordommer, men jeg har hatt høns både med og uten hane, og jeg synes og tror at de lykkeligste dyrene er de som har en hane til der. Behovet for hane er så stort at oftest pleier en høne og ta på seg rollen som "hane".

Jeg ser ingen grunn til ikke å ha hane i tettbygdt strøk heller, og lydisolerte hønsehus må jo være genialt. Gjør man ikke noe av det samme der ungdommen får lov til å øve seg i og spille i band? Hvis huset er lydisolert er det jo bare og vente med å slippe ut dyrene til passende tid i helgene. Mørkt hus hjelper også, men jeg opplever at hanene mine til tider galer når som helst, mørkt eller ei. Jeg tror også det er viktig og få naboene med på moroa med hønsehold, kanskje får de noen egg, eller de trives med å se høner gå fritt og trives? Innvolver naboene hvis mulig, det er alltid lurt. Er naboene med på festen, ringer de heller ikke politiet fordi det støyer for mye. :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2012, 00:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Må si meg enig med Frøyatro :)
Apropos støy fra hanene galer våre uansett om det er mørkt eller lyst, men det er usedvanlig lite galing til tross for at det er fire haner (skal slakte etter nyttår da). Har ikke fått noen klager på støy, og fjøset leier vi og står plassert rett ved siden av naboene. Hønene her er også blitt snakkis og små "lokalkjendiser", folk elsker å ta med unga sine på besøk for å se på de og kaninene og gi de mat. :)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2012, 11:42 
Avlogget

Godt å høre at hanene deres også galer i mørket. Det gjør nemlig mine, men jeg turde ikke å skrive det i tilfelle det ikke er helt "normalt" :lol:
F.eks varsler hanen om det en sjelden gang går folk forbi huset midt på natta. Trenger ingen vakthund her ;)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 68 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support