Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Nov 2017, 17:47

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 68 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hønsehold
InnleggSkrevet: 19 Aug 2012, 22:07 
Avlogget

Denne tråden starter jeg for hønsehold med fokus på selvforsyning, i mer eller mindre grad. Alt fra å være selvforsynt med egg, til de som vil være selvforsynt med alt, tømmer til huset, metall til spiker, mat til hønsene, og så videre. Først og fremst noen grunner til at høns definitivt bør være en del av husdyrholdet, gjerne sammen med dyr som kaniner, geiter, også videre. Høna er definitivt ikke det perfekte overlevelsesdyret (for ingen er perfekt) men det er ett av de mest lettholdte dyreslagene.

Høns kan gi mye for ganske lite. Du kan bli selvforsynt med egg og i stor grad også magert kjøtt. Du får også fjær, som kan brukes til puter. Gjødselen er svært næringsrik, den kan faktisk være for mye av det gode. Man skal være forsiktig med og dynge på for mye hønsegjødsel til plantene, men med noen kvadratmeter kjøkkenhage, kompostdunge og en flokk på fem, seks dyr bør det ikke være noe problem og få spredd gjødselen.

Høns er dessuten altetende, og spiser fisk og kjøtt i motsetning til kaniner, geiter, gjess og så videre. Du kan bruke rester fra middagsbordet, ugress, spillkorn og så videre og få egg og kjøtt tilbake. De er heller ikke troendes til å spise opp avkommet hvis de blir skremt, men nå skal man selvsagt prøve og unngå og skremme mødre uansett rase. :)

Dette er hva jeg kommer på i farten til, i senere innlegg skal jeg skrive mer om mine tolv års erfaring med hønsehold.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

Innleggets emne: Re: Hønsehold
InnleggSkrevet: 22 Aug 2012, 19:18 
Avlogget

Det første man må ta stilling til når man har bestemt seg for å ha høns, er hvor de skal bo. Det er flere muligheter. Et gammelt redskapsskjul, dukkehus, en del av garasjen. Men det bør være isolert, lyst, muligheter for strøm (skjøteledninger fungerer forsåvidt strålende) og det bør være såpass stort at man kan gå inn i det, foretrekker i alle fall jeg.

Mitt eget hønsehus har vært en gammel garasje. Jeg har etterissolert veggene, satt inn nye vinduer, og lagt tretak under blikktaket som allerede var på, dessuten har jeg lagt sponplategulv. Tidligere brukte jeg hele garasjen til høns (da hadde jeg også over hundre livdyr) men nå som jeg har kuttet tilbake har jeg delt garasjen i tre. En seksjon for høns, en seksjon for gjess (når jeg får tak i dem på våren håper jeg) og en inngangsdel som er dels redskapsbud, dels forlager. Størrelsen, om jeg husker riktig i farten, er ni ganger fem meter. Hønsedelen er vel tre ganger to meter cirkum carum.

For avdeling på denne måten er hønsenetting fint, men for sikkerhets skyld har jeg brukt planker på den nederste meteren mellom gjess og høns. Da føler jeg meg rimelig sikker på at gjessene ikke kommer til å begå drap på noen... Dette er forøverig en enkel arbeidsoppgave, som kan gjøres på et par timer.

Høner liker og vagle seg i høyden. Derfor har jeg et stativ bestående av to totomseks med gardinstangtykke kjepper over.

For og vannkanner kan du bruke hva som helst til, tomme isbokser, vaskebaljer, også videre. Kraftfor synes jeg det er lurt og bruke felleskjøpets løsninger for.

For varme og lys bruker jeg fjøslamper fra felleskjøpet og varmelamper fra felleskjøpet. En liten ting om varmelamper: BRANNFARLIG! Du skal sørge for at varmelampen er hengt opp i forsvarlig avstand fra trevirke, ellers kan det begynne og brenne. Grunnen til at jeg den dag i dag har hønsa mine i garasjen er fordi det forrige fjøset jeg bygde brant ned fordi varmelampen genererte så mye varme på treveggen at den tok fyr.

Det er en fordel med lukkede rugekasser, slik at hønsa har et trygt sted og gå til. Fyll med halm/høy. Jeg bruker stort sett gamle butikkkorger eller grønnkasser som frukt kommer i til mine rugekasser. Det finnes også løsninger for å slippe og gå inn til hønsa for å hente egg, men jeg har ikke giddet og lage slikt til mine dyr. Jeg ser det som en fordel og gå inn og ut til dem og se til at alt står bra til. Høner har også en tendens til å velge seg yndlingssteder og legge egg på, og vil gjøre alt i sin makt for å komme til det stedet. Dette stedet trenger ikke og være lett og komme til, så om du ikke får dem til å legge egg i rugekassene, bør du være forberedt på mye kryping og åling...

Rotter og mus kan være et problem. Tenk litt over foringsrutinene, og det kan være en fordel og tenke over dette når du bygger/restaurerer ditt nye hønsehus.

Dører bør være vide nok til at du kan få trillebøren din igjennom dem med god margin. Jeg bruker en gammel verandadør som menneskedør inn til hønsehuset. Døren inn til hønsa er en ramme med netting over. Jeg har også inngang på stikk motsatt side av hønsegården, slik at hønsa trenger en egen luke for å komme seg ut dit. Dette er rett og slett et gammelt vindu. Så slår jeg to fluer i en smekk.

Har du for mange høner på for lite areal innendørs kan det skape kondens. Jeg har pressening underst i taket mitt for å lede kondens vekk, men om opplegget mitt fungerer vet jeg ikke, for da jeg var ferdig med det kuttet jeg ned på hønseholdet også...

Jeg har tregulv, noe som fungerer hvis jeg passer på å skifte og vaske regelmessig inne til hønsa. Hvis halm og slikt blir liggende for lenge (for eksempel ved at man bare legger ny halm oppå den gamle i lengere perioder) kan gulvet begynne og råtne. Et sluk er en fordel når man vasker. Dette er for min del et hull i gulvet slik at vannet rennet ut, og som er dekket av et lokk når det ikke er i bruk.

Strø er stort sett halm eller, mer vanlig i dag, sagflis. Halm kan man få gratis hvis man kjenner bønder som er villige til å la dere hente løshalm fra åkeren. På samme måte kan man få spon gratis om man sager mye ved selv. Jeg har også brukt mose, men det fungerte ikke så veldig bra, og jeg ville fort ha sluppet opp for mose i nærheten om jeg hadde fortsatt. Halm er forresten noe som råtner sent, så man er klar over det.

Sist endret av Frøyatro den 23 Aug 2012, 22:14, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 22 Aug 2012, 19:46 
Avlogget

Hvor mye er minimum uteareal for et par høner?

Om jeg får til det huset jeg jakter på så kan jeg opprette ca 30-40 kvadratmeter uteareal.

Dette huset er i et boligområde med naboer rett ved siden av meg. Så lenge det er lovlig så er jeg ikke så urolig for hva naboene syntes.

Idioti spørsmål: Om man kun har høner og ingen hane. Er de veldig bråkete? Er det noen spesielle regler for hønsehold i boligstrøk?

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:40, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 22 Aug 2012, 20:14 
Avlogget

For burdrift er det krav om bortimot et A4 ark med plass per høne... :( Mens økologisk hønsehold setter krav om fire m2 per høne. Spørsmålet er jo litt hvor mye mat du vil at hønene skal finne, hvor stor plass du har, men fire m2 er nok ikke helt nødvendig.

Lovligheten ved hønsehold i tettbygde strøk kan det være lurt og sette seg inn i, og jeg ville forsøkt og innvolvere naboene så godt man kan. Kommer selvsagt ann på naboene... :| Jeg mener og huske fra min egen barndom i villahage at haner var pålagt ved lov og tie stille frem til klokken ni. Detaljene husker jeg dessverre ikke...

Haner er strengt tatt ikke nødvendig, men høner har det bedre med en hane. Hvis du ikke har hane vil en av hønene gjerne gå frem om "hane" og ta sjefsstilling. Du får heller ikke befruktet eggene dine, noe som gjør at du ikke kan avle selv, hverken livdyr eller slaktedyr. En dverghane kan være et alternativ.

Høner kan bråke en del hvis de blir skremt, når de legger egg, men ellers er de svært rolige. Haner galer titt og ofte, særlig hvis du har flere haner på et lite område. Da roper de ut hvem som er sjefen, og det kan bli en del slåssing. Så ja, en del bråk kan det bli.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Aug 2012, 16:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Fra bekjente som har høns i et boligområde, har jeg fått vite at ved å dekke godt for alle vinduer slik at det er mørkt i hønsehuset, slipper man haner som begynner å gale straks det så vidt begynner å lysne. Det hjelper visstnok godt på naboforholdene! :D

Topp

InnleggSkrevet: 23 Aug 2012, 22:55 
Avlogget

Også mer om innhegning av høns: For min egen del har jeg valgt og benytte meg av en naturlig skråning ned mot bekken eiendommen min grenser mot. Dette byr må noen problemer: Først og fremst fordi jeg har valgt og la gjerde gå over bekken. Nettingen må gå nesten helt ned i vannet, ellers ville hønsa mine kunne komme seg ut når det er som tørrest. Når det kommer mer vann derimot, vil det fort bli flom. I verste fall risikerer jeg faktisk at grunnen under huset mitt blir erodert bort, og huset mitt ramler overende. Dette har jeg kun en løsning på å unngå, nemlig og ofte renske opp foran nettingen for kvister, løv og annet som kan samles opp der. Dette kan fort bli en kald fornøyelse, men det må gjøres. Fordelen er jo at hønsa mine har en vannkilde de kan benytte seg av, og jeg får benyttet meg av areal som er vanskelig og bruke til annen matproduksjon uansett.

Selve innhegningen er også ganske stor, noe som også er problematisk. Jeg har brukt to og en halv meter høye stolper som jeg har gravd ned. Deretter har jeg brukt tre planker, en i bunn, en i midten og en nesten mot toppen, som stabilisator for hønsenettingen. Jeg har også gravd ned blikkplater jeg har delt i to på utsiden, slik at rev og grevling ikke skal ha mulighet til å grave seg inn. Noen steder har jeg gravd ned stein istedet for blikkplater. Jeg har også lagd garnsnorer som et "tak" over hele hønsegården for å forhindre at hønsehauken skal slå ned på dem. Ingen rovfugl vil risikerer og brekke vingene, og derfor holder den seg unna. Det gjør derimot ikke måkene og kråkene, og en måke har faktisk satt seg fast i snorene mine. Den valgte jeg og slå ihjel, fordi det virket som at den ikke kunne fly etter på. Så et ekte netting tak kunne være en fordel, da ville man slippe unna kråkene og måkene også. Problemet mitt er størrelsen, og manglende arbeidslyst i et vanskelig terreng... :oops: busker og trær kan på samme måte fungere som skjulested for høns, som har en tendens til å trekke inn hvis rovdyr truer.

Høns elsker og sandbade, noe de gjør for å rengjøre seg. Da legger de seg i myk og tørr jord/sand, og krafser rundt der. Det ser ut som om de er døden nær, men slapp bare av, de storkoser seg faktisk. Jeg har valgt og bruke en palle og en gammel vindusramme som fundament, og lagt to blikkplater på toppen. Da slipper de unna regn under der, og de liker også og gå oppå blikkplatene.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Aug 2012, 10:38 
Avlogget

Takk for tråden Frøyatro! Gleder meg til å lese videre!

Det jeg lurer på er hvor du faktisk får tak i høns som "privatperson" uten FK-caps og nedbretta støvler?

Topp

InnleggSkrevet: 25 Aug 2012, 13:34 
Avlogget

Sitat:
hugthemtrees skrev:
Takk for tråden Frøyatro! Gleder meg til å lese videre!

Det jeg lurer på er hvor du faktisk får tak i høns som "privatperson" uten FK-caps og nedbretta støvler?

Er plenty av lokallag for hønsehold. Ellers så gikk jeg rett og slett på Finn og skrev HØNS. Så dukker det alltid noe opp! Det kommer igjen på litt hva du vil ha.

I google kan du skrive "Hobbyfjærfeklubb" og deretter det fylket du bor i.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:40, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 29 Aug 2012, 18:04 
Avlogget

Finn.no er et godt sted og begynne, i tillegg til forskjellige foreninger og lag. Har du først kommet deg inn i et miljø er det mye enklere og få tak i de hønserasene du vil ha. Ellers kan Lohman være av interesse, og selv om de stort sett leverer til gårder hender det at de tar med mindre partier hvis de har plass. Eller du kan besøke egg gårder og høre om du kan få noen gamle høner, men det er en risiko med Lohman: Siden de er så spesialiserte eggleggere har jeg vært med på at de går i stykker bak, og får et åpent sår. Da vil andre høner hakke dem til døde.

Også mer om mat til høns: Høns spiser alt, absolutt alt, som du og jeg spiser. Og får de sjansen vil de spise deg og meg også. Blodtørstige krabater.

Du kan la dem beite selv. Dette vil i praksis kreve enten en veldig stor luftegård, eller at du flytter dem rundt på beiter. På det siste er det to muligheter: Du kan enten ha flere hønsegårder knyttet opp til et fast hus, eller du kan flytte hus og gjerder rundt som du vil. John Seymour og Jørgen Linjensøe sine bøker (finnes i boktråden) er her gode eksempler på videre lesning om emnet.

Hvis du har en fast gård må du bringe mat til dem. Her er det flere muligheter. Du kan slå gress og hive inn til dem. Gress fra gressklipperen er en ypperlig ressurs som de klarer og nyttegjøre seg mye bedre enn om man kun slår med ljå. Man kan jo kutte opp gresset etterpå med urtehakker eller lignende, men for min del nøyer jeg meg med å slå gresset oftere enn det jeg bruker til høy. Når det blir en fire fem centimeter over bakken helst.

Løvetann er en veldig grei plante og gi til høns. Den er lett og plukke, lett og bære, og det er ingen dyr som ikke liker løvetann som jeg har hatt. Jeg bruker gjerne en kjøttøks for å hakke det opp en del. Geiterams og skvallerkål har jeg også brukt, men løvetannen liker både jeg og hønsa mine best.

Brennesle, kokt eller tørket, er også brillefint og gi til hønene. Da får eggene en helt særegen smak og farge. Mais og gulrøtter gir også samme resultat.

Korn og poteter er også veldig fint. Jeg bruker og høste inn etterlatte kornaks på kornåkrene rundt meg, en arbeidsom metode. Jeg får også en del korn i fra en nabo, men jeg klarer meg ikke helt uten kraftfor enda. Poteter kokes og gjerne moses før du gir dem til dyrene. Jeg har blandet kraftfor og potet noen ganger, i et forsøk på å drøye kraftforet. Spirer korn er fin fint til kyllinger, og du kan også strø korn inne i hønsegården og la det spire. Noe som krever at hønsene er et annet sted.

Solsikkefrø er også fin mat. Dette kan man dyrke selv, selv om det skal litt areal til og bli selvforsynt. Jeg husker at det var snakk om "blomsterveien" da jeg var en fjorten år. Angivelig var det en eller annen som hadde kastet masse solsikkefrø i veikanten, og disse blomstret opp. Dette var i Trondheimsområdet. Jeg så det aldri selv, men hørte lærerne mine på den tiden prate om det. Med dagens praksis med og meie ned alt som vokser i nærheten av veien er nok ikke grøftekanten like lukrativ for solsikkedyrking som før, men det finnes sikkert flere gratisarealer som kan dekkes med solsikkefrø.

Eggformel som fåes kjøpt på felleskjøpet bruker jeg uansett. Det inneholder en del mineraler og annet som er greit for høns og spise, og jeg har i stor grad holdt Lohman kyllinger for eggproduksjon. Uanset kan man gjerne bruke en sekk eller to hvis man har muligheten.

Brød er en annen ting som fungerer bra. For best utnyttelse bør man legge dem i bløt først. Jeg bruker gjerne melk. Begge deler får jeg utgått på dato.

Frukt og bær elsker de. Særlig røde bær elsker de. Eple må gjerne skjæres i biter, eller kokes. Mine høns elsker druer, og spiser gjerne banan også, men ingen har til nå likt annanas.

Grønnsaker spiser de også mer enn gjerne. Salat spesielt. Men også her spiller smak inn.

Fisk og kjøtt er det nesten nifst og se hvor glade de er i. Høner er faktiske rovdyr, som vil jakte ned små dyr om de får sjansen. Jeg har sett dem spise frosk som har forvillet seg inn i hønsegården, og jeg har hørt om de som har jaktet ned mus. De går heller ikke av veien for kanniballisme, og kan spise sine egne egg, eller angripe sårede artsfrender.

Innsekter, såsom biller og mark, er de også veldig glad i.

Skjellsand må hønene ha for å få kalk til eggene. Dette kan kjøpes på felleskjøpet, eller man kan samle skjell i fjæra og knuse. Også skjellsanda kan med fordel blandes i annen mat, i tillegg til at de får tilgang til det i ren form.

Sist endret av Frøyatro den 02 Sep 2012, 23:28, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 30 Aug 2012, 17:37 
Avlogget

Valg av raser er også et tema. Jeg har for tiden tre raser, Australorps og Faverolle og islandshøns. Faverolle skal være en utmerket kjøttfugl, som faktisk har en egen kjøttrett som krever utelukkende bruk av faverollekjøtt. Min erfaring er at disse dyrene er ute av stand til å ta vare på seg, og utsatt for sykdom. Jeg har ikke store planer om og avle videre på dem. Også australorpsen kommer jeg til å fase ut, når jeg bare får tak i Sussex! Som jeg virkelig elsker. God kjøttrase, ruger selv og tar vare på ungene sine. God egglegger også, i bunn og grunn en god en god landhøne. Islandshønsa kjøpte jeg stort sett fordi de var på samme gård og det er morsomt med slike gamle raser. Jærhøns kan fort komme til å erstatte den rasen skjønt, hvis muligheten byr seg.

Jeg har tidligere avlet på Sussex, Lohman og Jærhøns i håp om og få tak i en god og allsidig egglegger, kjøttprodusent som også er god til å ta vare på seg selv. Dessverre gikk hele besettningen min under forrige vinter, så nå står jeg på bar bakke igjen. Det jeg er på utkikk etter, er høns som produserer kjøtt, egg, er selvstendige og selv ruger ut og tar vare på kyllinger. Her har jeg full tro på mange av de gamle rasene, men sussex er og blir favoritten som landhøne.

Lohman er dagens industrihøne, spesialiserte til enten og produsere kjøtt eller legge egg. De har stort forbruk av kraftfor, og det er omtrent umulig å få dem til å ruge. Jeg har brukt dem i avl, men ingen fornuftig selvforsyner vil ha en ren lohman rase.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Sep 2012, 19:45 
Avlogget

Hva kan du få ut av hønseholdet ditt? Her er det jeg kommer på i farten. :)

Kjøtt.
Egg. Eggeskal er også god gjødsel. Jeg bruker og ha eggeskall og brennesle i samme vanntønne og gjødsle med det. Egg er veldig rike på proteiner.
Fjær. Disse kan brukes til puter, eller til fluebinding.
Gjødsel. Hønsegjødsel er svært næringsrik, men kan være litt for sur. Forsiktighet kan lønne seg.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Sep 2012, 18:53 
Avlogget

Slakteprosessen: Og slakte en høne er ikke særlig vanskelig eller tidkrevende. Det eneste er at det er litt pirk med alle fjærene, og så er det vel noen som kan ha problemer med å slå i hjel et dyr.

Det jeg brukerr: En klubbe, førti/femti centimeter og to fingre tykk i ende enden. Øks. Bøtte med glovarmt vann. Huggstabbe. Kniv. Kjøttøks. Engangshanske.

Jeg bruker og holde dyret opp ned etter føttene før jeg legger dyret på magen på en huggstabbe. Deretter bruker jeg klubben til å bedøve dyret. Jeg slår såpass at skallen knuses, og det er ingen tvil om at dyret er dødt. Da lider dyret ikke unødig. Nå kommer krampetrekningene, og jeg må som regel vente til dyret roer seg før jeg kan få kappet hodet av.

Deretter plasserer jeg kroppen i en bøtte med glovarmt vann. Da går ribbingen mye raskere. Jeg bruker ikke å flå dyrene. Etter et par tre minutter i bøtta plasserer jeg dyret på et bord med avispapir under. Så plukker jeg av fjærene. Disse sparer jeg på i en bøtte/kurv eller lignende. På et eller annet tidspunkt under ribbingen bruker jeg og fjærne avføring fra endetarmen ved å presse nederst på magen (rett over anus) og spyle med hagelangen. Jeg passer på at avføring ikke kommer i kontakt med dyret. Etter at dyret er ribbet, tar jeg ut innvollene. Jeg bruker en liten skarp kniv til å åpne magen, og bruker engangshanske når jeg tar ut innvollene.

Etter dette skjærer jeg et lite snitt i kråsen, og bruker hageslangen til å spyle ut krås og inne i dyret. Dernest bruker jeg kjøttøksen til å hugge av føttene på dyret. Etter dette pakker jeg slaktet inn i tørt avispapir og legger det i en plastpose og plasserer i fryseren.

Dernest bærer jeg innvoller, hode og føtter ut til rev og kråker et stykke fra gården. Avis/hanske går i restavfall. Rengjør utstyret grundig. Fjærene stekes tørre.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Sep 2012, 08:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvor mange høns er det lurt å ha i starten? Vi er en familie på fire men vi kommer ant til å hjelpe flere medlemmer i familien som vi har som naboer, Dvs. ganske stor familie.
Men sånn i starten beregnet på oss fire.
Tror det blir konsumert mellom 15-24 egg på en uke.
Hvor mange egg i gjennom snitt vil f.eks en god egglegger rase produsere? Hvis den trives godt da selvfølgelig.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Sep 2012, 09:47 
Avlogget

Såvidt jeg vet kan du regne med ca 1 egg per høne per dag. Men høner tar pauser i eggleggingen feks når det er kaldest på vinteren og ofte i en kort periode i sitt andre leveår. Du kan øke sjangsene for kontinuerlig produksjon ved å ha flere raser og litt varierende alder på de.

Vi har 12 høner nå, 4 stk hver av tre raser, og med 1-2 mnd aldersforskjell mellom hver rase. Ingen av de gir egg enda da vi fikk de som kyllinger utover våren i år, men jeg vil tro at vi svømmer i egg fra nyttår og utover neste år:)

Kan jo selv tenke deg hvor mye egg det tilslutt blir hvis du legger 12 stk i kjøleskapet pr dag. Nok til oss, nok til naboene og egg med sprekker i skallet blir nok å gå til hunden og kattene.

Nå må vi sette oss inn i oppbevaring av egg uten strøm, mener å huske fra barndommen at noe som heter vannglass kan holde egg friske i nesten ett år, noen som kan mer om dette?

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2012, 00:05 
Avlogget

Dessverre Rhex, har også hørt om egg og vannglass men kan ikke hjelpe deg. Jeg har brukt og oppbevare mine overskuddsegg i kjellertrappen, som har vært ganske kjølig. Ellers kan jeg bare henvise til denne linken her:
http://www.matprat.no/matnyttig/pa-kjok ... -seg-lenge

Jeg kom forresten over dette bildet her, som en mulighet til å gi hønsene grønt uten at de rev opp jorden. Jeg vurderer hvordan dette kan brukes hos meg, og hittill har jeg kommet frem til at det beste antagelig vil være og la dem ha et areal og gå på som ikke har netting, og så slippe dem inn på nettingen når graset er høyt nok til at de kan spise det. Jeg ser for meg at nedskiting kan bli et problem hvis jeg lar dem gå der hele tiden.

Vedlegg:
395039_439219552800329_1884858384_n.jpg
395039_439219552800329_1884858384_n.jpg [ 89.16 KiB | Vist 5926 ganger ]

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 68 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support