Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 07:31

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 35 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Kaniner
InnleggSkrevet: 30 Sep 2012, 23:09 
Avlogget
Brukerens avatar

Kaniner spiser høy på vinteren, så da bør man være beredt på å investere i en god ljå og noe hesjewire til høyonna ;) høyet er en veldig viktig del av næringen til kanin, i tillegg til at det er med på (men ikke ene og alene) på å file ned tennene deres. Greiner med bladene på er også flotte greier å stocke opp på som en del av høyonna. De filer tennene på kvistene og koser seg med bladene.

Er man heldig får man fine, fruktbare kaniner, men hittil har bare en av våre ti kaniner fått kull i år, hvor utkommet var to stykker hvor den ene var døfødt. Er visst ikke uår utelukkende for mathagen..

Topp

InnleggSkrevet: 18 Des 2012, 22:46 
Avlogget

Jeg ser at noen har vært uheldige med sine første kull, men jeg håper ikke det tar lysten fra dere eller skremmer andre fra kaninhold.
At ungene er dødfødte og mora spiser dem opp for å skjule spor er unntaket -ikke regelen!
Legger man forholdene ordentlig tilrette for kaninmor og dette likevel skjer flere ganger bør man bytte ut kanina -evt kjøpe en voksen avlshu som har hatt kull før og vist seg å være en flink mor.

Når det gjelder linken til burbygging i første innlegget så er det altfor små bur! Bygg ikke mindre enn 1,20x0,80 selv om du bare skal ha mindre kaniner i dem. De fleste her har kaniner for matauk og da blir det noen kull. Har man ikke mulighet til å ha ungdyra i beitebur så kan de gå sammen i større bur/binger på et par kvm til de skal slaktes. Hannene må enten slaktes når de nærmer seg kjønnsmodne eller settes i egne bur da. Hunnene kan normalt gå sammen frem til slakt.

Man kan ha avlshunner sammen om de har nok plass, men jeg anbefaler et bur til hver til dere som er ferske kanineiere.

Slipp hunnen inn til hannen -ikke omvendt- ved paring og sett henne tilbake i eget bur når de har hatt litt kvalitetstid sammen (type 5 minutter). Tell 31 dager fram og noter på kalenderen! Gjør buret ordentlig rent 3 dager før termin (men la påbegynt rede bli om det er rent og tørt) og sørg for at hua har mye godt høy eller halm til å bygge av. Ofte kommer ungene etter 30 dager.
Det må være ro rundt kaninburet! Ingen unger og hunder som flyr rundt i tida før og etter fødsel, og ingen fremmede som kikker på kaninungene mens de ligger i redet! Husk at hua trenger ekstra næringsrikt fôr og mye vann for å produsere melk. Har man drikkeflasker kan det være en ide med vannskål utenom.
Kaninene har 8 fungerende spener og fôrer bare ungene 1-2 ganger i døgnet. Er det flere enn 8 i kullet vil gjerne noen bli svake og bukke under. En mulighet er å plukke ut "overskuddsunger" første dagen. Litt brutalt, men det gir de andre en bedre start.

Jeg er ingen ekspert, og dette er ingen fasit. Det finnes mange måter å gjøre ting på, både med hunner sammen og å la hannen gå sammen med hunnene. Men går hannen fortsatt sammen med hunnen ved fødsel så er han på henne igjen med en gang, det kommer nye unger altfor fort og kaninmora redder kanskje situasjonen ved å fjerne de nyfødte.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Des 2012, 22:49 
Avlogget

Litt nede i linken finner dere info om alle rasene + endel oppdrettere.

http://z11.invisionfree.com/Kaninregist ... 9c&act=idx

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2013, 04:04 
Avlogget

Hvor mange kaniner av hvert kjønn burde man ha? Holder det med feks tre hunner og to hanner?

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2013, 12:43 
Avlogget

gnukken skrev:
Hvor mange kaniner av hvert kjønn burde man ha? Holder det med feks tre hunner og to hanner?

Høres ut som et fint antall hunner. En hann er nok om du ikke føler behov for å ha en i reserve da.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2013, 13:39 
Avlogget

Tenkte det kunne være greit å ha en i reserve ja,:) Har prøvd å finne noen som driver oppdrett av New Zealand White, men det er ikke så lett å finne det? Er dette kaniner man kan kjøpe i dyrebutikk? Målet er uansett å bruke vinteren til å bygge utebur til kaninene, og skaffe kaniner til våren.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2013, 18:47 
Avlogget

Kanskje disse her er til hjelp?
http://www.kanin-nkf.net/

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2013, 18:51 
Avlogget

Takk Frøyatro! Skjønner at jeg muligens burde gjøre noe med mine evner til å Google.. :)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2013, 19:04 
Avlogget

Om du ikke finner NZW i Norge så finnes det mange andre raser på samme størrelse (men du finner dem forhåpentligvis ikke på dyrebutikker ;) ). Om du er på Facebook kan du melde deg inn i gruppa "Kanin salg/kjøp i Norden". Mange av oppdretterne med oversikt og kontaktnett er der og kan sikkert hjelpe deg videre i letinga :)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2013, 19:09 
Avlogget

Anbefaler alle kanininteresserte å ta turen innom Norges største kaninutstilling -Landsutstillinga- om dere er i nærheten av Tønsberg i februar. Der er det mange raser å se og det er også mulig å kjøpe kaniner der + komme i kontakt med oppdrettere for evt senere kjøp :)

http://lunm2013.weebly.com/index.html

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2013, 19:23 
Avlogget

Det skal jeg gjøre. Ser at de fleste oppdrettere driver med hoppetrening osv med kaninene sine, så jeg må jo si jeg er litt usikker på hvordan det blir tatt imot hvis jeg skriver at jeg vil spise de opp.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2013, 22:16 
Avlogget

Sitat:
gnukken skrev:
Det skal jeg gjøre. Ser at de fleste oppdrettere driver med hoppetrening osv med kaninene sine, så jeg må jo si jeg er litt usikker på hvordan det blir tatt imot hvis jeg skriver at jeg vil spise de opp.

Hahaha, jeg ser ansiktene for meg! Gjerne mens du holder en av oppdretterens egne kaniner der du gjerne klymper på fettlageret. :lol:

Du får spørre litt rundt grøten om hvor fort de vokser, unger, og march vekt.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 14:34, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2013, 23:18 
Avlogget

Jeg er også på jakt etter NZ eller Californier gnukken. Startet opp med kaninhold i høst etter 11 år uten. Sålangt har vi 4 Belgiske kjemper og 2 små (hermelin og løvehode). Med tanke på energibehov så vil jeg ha hurtigvoksende gener å blande BK med, selv om jeg nok også kommer til å forsøke å ha en ren stamme av disse.

Kjøpte fra en oppdretter, som slettes ikke synes det var rart at jeg tenkte på kjøttet. Hun ville bare ha en avtale om at vi (vel dyra da :shock: ) byttet gener i fremtiden, og det synes jeg jo var mer enn greit.

Har siden det uten nytte lett etter egnede raser på finn, men har ikke gitt opp.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2013, 23:38 
Avlogget

Man kan inte föda upp slaktkaniner på bara hö , honorna behöver mer protein i sin mat för att orka proucera flera kullar per år med friska kaninungar . Och kaninungarna om man ska ha lite ekonomi på det hela måste få foder som de växer av . De ska kunna vara slaktmogna på kort tid .

Belgisk jätte är för att vara ekonomisk inte det valet man br leta eter , de är för stora och känsliga , blir lätt sjuka .

NZ Red är en vidare avel av bourgogne kaninen som tidigare sas vara den absolut bästa för kött avel , nu är det alltså NZR som är aningens större .

Själv har jag några gottlandskaniner , ett avelspar svensk päls , en nästan utdöd kaninras och sedan holländska . Holländarna är mycket friska och trevliga men i minsta laget i storlek .

Finns mycket bra info om kaniner och kaninavel på det svenska forumet http://www.alternativ.nu/index.php?board=19

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2013, 23:55 
Avlogget

gnukken skrev:

Hehe, du har muligens kikket på feil sted ;)

De fleste jeg kjenner avler kaniner for utstilling/mat. Dvs at de flotteste stilles ut og brukes i videre avl, mens resten brukes som mat.
Det er ikke noe problem å si at du ønsker kaniner for å produsere ditt eget miljø- og dyrevennlige kjøtt. Det viktige for oppdretteren er at du har (eller tilegner deg) kunnskap om kaniner slik at du kan gi dem et godt liv og slakte dem på en ordentlig måte.

Men du bør kanskje ikke satse på å kjøpe fra en som annonserer hoppekaniner :lol:

Det er mest dvergkaniner som annonseres på finn, den enkleste måten å finne de store rasene er å kikke på f.eks oppdretteroversikten til NKF eller i kaninoppdretterregisteret jeg linket til tidligere, eller bli kjent med en oppdretter som har oversikten :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 35 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support