Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Nov 2017, 17:47

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 35 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Kaniner
InnleggSkrevet: 01 Jul 2012, 17:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Satt på jobben og bladde igjennom bilaget til fredagens Dagens Næringsliv og fant en fin artikkel om kaninoppdrett (hva kan man ikke finne i en finansavis?). Her er en kort oppsummering:

-Under krigen spiste nordmenn seg lei på kaninkjøtt. Alle hadde da en gris eller masse kaniner i hagen.

-I Norge tenker man fortsatt på kanin som krigs- og krisemat, men interessen for kaninkjøtt er nå økende.

-Kaniner vokser raskt og formerer seg raskt. En kaninhunn kan hvert år få rundt 30 unger i naturen. I intensiv oppdrett enda mer. En stk. kaninmamma kan produsere 60 kilo kjøtt i løpet av et år (slaktevekt: 4kg).

-Kaninen kan leve på gress og høy alene uten tilskudd av foredlet mat.

-Kaninhold tar relativt liten plass

For meg som bare har en hage og ikke gård/småbruk så høres det ut som om kaniner er en av de enkleste måtene å skaffe seg kjøtt på. At en kanin kan produsere 60 kilo kjøtt i året høres neste for godt ut til å være sant! Er det noen som har erfaring med kaninoppdrett og kan kommentere dette?

Og; hva er enkleste og beste måten å slakte kaniner på?

Noen "kanin"-linker:
http://www.kanin-nkf.net
http://www.dooa.no/faktasider/ka_avl.html
Tips til bygging av kaninbur: http://www.kanin-nkf.net/filer/bur.pdf

Topp

Innleggets emne: Re: Kaniner
InnleggSkrevet: 02 Jul 2012, 12:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Glimrende tråd! Har selv tenkt på kaninoppdrett som matauk, men har ikke fått satt meg skikkelig inn i temaet enda. Det jeg har forstått basert på det lille jeg har lest er at New Zealand muligens er den beste arten å gå for. 8 uker gammel er de visstnok slakteklare.

Håper denne tråden får litt aktiviten da dette er et tema jeg synes er interessant. Som du sa så tar ikke kaniner noe særlig plass og de produserer bra med avkom i løpet av året. :)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jul 2012, 17:41 
Avlogget

Kaniner er ikke den perfekte dyrerasen (det finnes ingenting perfekt, men den er definitivt et av de beste valgene for alle. Høns og kaniner er en fin kombinasjon! :)

Innhegningen må være ganske kraftig. Kaninen kan med fordel gå sammen med høns (som du også bør ha) eller en del andre dyr. Men sørg for å enten ha netting i bunnen, eller grav gjerdet en halvmeter ned i bakken for å være på den sikre siden. Gjerdet bør forøverig bestå av et dobbelt lag hønsenetting, de kan gnage seg igjennom et enkelt lag. Som med høns kan det være en fordel og ha tak over innhegningen, da slipper du rovfugler.
Kaniner lever i huler, så huset bør i så stor grad gjenspeile det naturlige for dem. Gi dem massevis av halm slik at de kan grave seg ned, særlig når de har unger. La dem få et relativt stort areal og gå på, slik at de ikke sitter stille. ALDRI, ALDRI lag bur hvor kaninen tvinges til å gå på netting hengt opp i lufta. Det er rett og slett dyreplageri. Kaniner elsker og grave, så det beste er om de får såpass med jord at de kan gjøre det. Et problem med kaniner er at det er vanskelig og ha dem frittgående, uten at de stikker av eller blir spist. Det går ann, de kommer ofte tilbake, men særlig lurt er det ikke. Men det kan være lurt og lage to innhegniner av passelig størrelse, og så bytte på hvilken du bruker. Da kan du spare deg en del sykdommer og parasitter. Det samme kan du gjøre om du lar kaninen gå sammen med andre dyreslag. Geiter og høns skulle være det beste.
Liten sidehistorie, jeg hadde en kanin og en grisunge en gang. Disse ble veldig gode venner, og sov til og med sammen. Dette fungerte bra til grisungen ble hundre og femti kilo tyngere enn kaninen, og la seg oppå... Det gikk ikke så bra.

Kaniner MÅ ha kvister! En kanins tenner vokser hele livet, og om den kun får salat og ikke kvister så den kan file ned tennene, vil tennene vokse seg så store at den ikke kan spise. En av leieboerne som bodde hos min mor i tidligere tider hadde en kanin som ikke fikk kvister, og tennene vokste seg for store. Denne kaninen sultet langsomt i hjel så og si oppi matfatet.
Ellers spiser kaniner det meste av vegetarisk mat. Grønnsaker, løvetann, geiterams, kløver, skvallerkål, og gress er fin mat. Og slå nok høy til en liten kaninfamilie burde være en enkel ting.

Kaniner formerer seg som kjent svært lett, så det er viktig at hannkaninen ikke slipper til på dyr du ikke vil ha paret. Som for eksempel døtre av hannen. Ikke forstyr moren, som alle gnagere har de en tendens til og spise ungene hvis de blir stresset.

Slakting foregår stort sett ved og bedøve kaninen med et vellrettet klubbeslag i bakhodet. Ikke vær redd for å skade kaninen når du slår, slå for å drepe. Om kaninen blir drept av slaget gjør ingenting, det er bedre enn og skadeslå stakkaren. Skjær så over halsen. Dernest flår du dyret, ta ut innvoller, parter, konserver, og spis. Og kaninsskinns hansker og luer er fantastisk gode! Hvis "bedøvelsen" av kaninen virker for brutalt, er det selvsagt ingenting i veien for å bruke en boltepistol eller salong til å skyte dyret i hodet. En kamerat av meg brukte til og med luftgeværet sitt, og den kaninen døde momentant.

Nettsider er forøverig en ting, men jeg liker bøker best. Anbefaler på det sterkeste Jørgen Liljesøe, havehøns, høns og kaniner i egen hage. Den tar for seg selvforsyning i en vanlig villahage, og det er ikke så urealitstisk og komme langt på vei.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jul 2012, 08:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Takk for fin info Frøyatro!

Når det gjelder dyr så er jeg opptatt av at de skal ha det så bra som overhode mulig mens de lever.
Denne videoen fra New Survivalist viser hvordan man IKKE skal huse kaniner: http://www.youtube.com/watch?v=K1sEpGxeTsg
Her er det små hengende nettingbur som Frøyatro nevner. Kaniner skal visstnok ha minimum plass nok til 3 hopp/sprett, dvs. ca 2,10 meter lengde. Selv dette høres lite ut for meg - og jeg ville hatt buret/innhegningen enda større. MEN - i en krisetid kunne jeg nok knepet inn litt på volumet dersom det var nødvendig.

Da jeg var liten og bodde i mer landlige omgivelser hadde vi noen kaniner. Noen av disse ble til slutt tatt av rovfugl - så tak over innhegningen er nok greit å ha.

Skal prøve å få tak i boken du nevner Frøytro.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jul 2012, 23:06 
Avlogget

Når vi først flyttet "på landet", så var kaniner det første vi anskaffet. :idea: Kaninene var " herfra & derfra" og var vel stort sett kjælekaniner. Derfor var slakt mer bry enn mat. Når kidsa kom, droppet vi kaninene, men nå er lysten tilbake.

Innspirert av Frøyatro, så forbereder vi nå nytt kaninhold ( og hønsehold). Så langt har vi bare begynt å restaurere de gamle burene, samt at vi sanker høy :shock: Nå står det en hesjerekke i hagen....har ikke hesjet siden jeg var 10, men nå er tradisjonen tatt opp igjen :)

Første batchen av høy er tørt og lagret, nå jobber vi med et " høy & lauhus" som er på plass i løpet av uken. Planen er at kaniner er på plass før midten av neste mnd. og hønene senest en mnd. etter.

Deretter et spørsmål: Er mais plante/stengel å regne som kaninmat?

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jul 2012, 01:36 
Avlogget

Galdre har drevet kaniner en stund. Kanskje han kan fortelle litt om sin erfaring!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:17, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jul 2012, 11:49 
Avlogget

Hvilken kaninart ville dere anbefalt til slakting?

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jul 2012, 20:51 
Avlogget

Som kjøttkaniner har jeg kun hatt belgisk kjempe, og jeg ønsker meg det igjen... Men, det er ikke rasen jeg ville hatt i en ressursmangel situasjon. Den vokser for sakte til det, og forbruker for mye ressurser i forhold til hva du får igjen.

John Seymour anbefaler Californier og hvit new zealander, men jeg har ingen erfaring med dem.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jul 2012, 22:26 
Avlogget

Hvor lang til tar det med godt fór før en Belgisk kjempe når slaktevekt da?

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jul 2012, 14:20 
Avlogget

Jeg har New Zealand red gående i koloni ute. Gravd ned en 20x20 cm vinkel av galvanisert netting med enkelt lag hønsenetting fra bakken og opp. Langs gjerdet er bakken gjennomhulla av prøveborring, men så langt har ingen vist særlig interesse for å gå løs på selve nettingen. Ikke er det noe voldsom krise om ei kanin kommer seg ut ei natt heller siden de sjelden stikker langt av.
Har også hatt de innenfor paller hvor de -kan- hoppe over om de -virkelig- vil, men sjelden de gjør det med mindre noen blir mobba eller voldtatt.. og da har de aldri stukket langt av..

Ang. slaktevekt er jeg usikker da jeg bare har slakta "hagekaniner" tidligere, men 8 uker høres tidlig ut. Kanskje det de kaller fryers på am. forum?

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jul 2012, 19:57 
Avlogget

Prøver igjen: noen som vet om mais kanten er egnet kaninfor?

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jul 2012, 19:15 
Avlogget

sunnmøringen skrev:
Hvor lang til tar det med godt fór før en Belgisk kjempe når slaktevekt da?

Vet du, det husker jeg ikke lenger. sist gang jeg hadde en belgisk kjempe ble den ligget ihjel av sin beste venn, grisen som til sist veide 150 kilo mer enn den stakkars kaninen, da jeg var en fjorten eller femten år gammel, så jeg husker ikke hvor lang tid det tok for den å bli slaktemoden. Jeg har prøvd å søke litt på nettet og lese noen kaninbøker, men har ikke funnet svar på det spørsålet enda.

Men, Jørgen Liljensøe, Danmarks svar på John Seymoure, skriver i boken Kjøtt og egg fra egen have, om seks raser han anbefaler til kjøttproduksjon. Boken er forøveig vel verdt og leses, den beskriver hvor selvforsynt man kan bli med ganske lite land. :)

Hvid Land, en mellomstor rase. Minstevekten er på 3,81 kilo.

Bourgogne, også mellomstor med en minstevekt på 3,81 kilo.

Stor Chinchilla, stor rase med en minstevekt på 4,61 kilo.

Blå Beveren, stor rase med en minstevekt på 4,61 kilo.

Blå Wiener, også en stor rase som også har en minste vekt på 4,61 kilo.

Fransk vædder, kjemperase med en minstevekt på 5,51 kilo.

Crusoe: Jeg tviler på at maistilken er giftig, så det er jo bare og forsøke. Om ikke annet kan du hakke den opp og gi den til hønsa og se om de vil ha den. Gi gjerne en oppdatering!

Topp

InnleggSkrevet: 17 Sep 2012, 21:43 
Avlogget

Har belgisk kjempe, stor sølv, trønderkanin og california hanne. Det er to hanner og 8 hunner i fjøsen her nå, om nødvendig kunne jeg nok produsert mye kjøtt! Foreløpig parrer vi en hunne hver mnd på rotasjon og avkommet blir solgt eller slaktet etter 3-4 mnd når de veier rundt 4 kilo. Synes også 8 uker hørtes tidlig ut, men det kommer vel an på hva man forer de med kanskje?

Vi forer med matavfall fra nærbutikken, høy, greiner og løv og byggpellets fra FK til de som skal slaktes.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2012, 19:32 
Avlogget

Hei folkens!

Hva forer man kaniner med om vinteren? Vil ikke at de skal tære på matlageret beregnet på oss mennesker. Om våren, sommer og høst er det nok av mat å finne ute i naturen til kaninene, men vinteren har jeg ikke helt kontroll på.

Kan forøvrig nevne at det ble hevdet på serien "Doomsday Preppers" som blir sendt på National Geographic, at èn hun-kanin kan produsere opptil 800 avkom på 9 mnd, fordelt på barn, barnebarn og oldebarn (se Doug Huffman i episode 7). Høres helt villt ut :shock:

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2012, 20:26 
Avlogget

Høy, tørka brennesle, skvallerkål, greiner av rogn, selje og bjørk med bladverk og alt. Alt mulig egentlig. Skaff en ljå så tar det ikke mange timene å slå nok høy;)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 35 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: