Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 25 Jun 2018, 18:32

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: "Vanlig" høne vs vaktel?
InnleggSkrevet: 09 Mar 2018, 14:17 
Avlogget

Ser at det snakkes om både høner og vaktelhøner her på forumet og ellers andre fugler som husdyr.

Jeg ønsker å skaffe meg noen høner for å kunne ha egg og kjøtt og lurer på hva dere her forumet tenker om de forskjellige dyrene?

Tenker da på f.eks hvor mye egg/ kjøtt de forskjellige gir, hva som kreves av bur og stell, for- og motargumenter for å ha de forskjellige dyrene osv..

Må understreke at jeg ikke har erfaring med å ha høns fra før så alle synspunkter, erfaringer og linker til div. sider mottas med takk!

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2018, 21:52 
Avlogget
Brukerens avatar

vaktler gir...penger i kassa, siden eggene er lettsolgte.

ellers er de kvikke til å begynne å legge (seks uker), men mat er det ikke på dem. går seks stykker på en lett middag.

høner (avhengig av sorten og hvilken stell de får) legger jevnt og trutt, smaker godt og kan ofte skaffe endel mat selv, om de får gå fritt eller i en stor gård. anbefaler å skaffe en rugemaskin for å få opp kjøttproduksjonen da absolutt ikke alle hønseraser er rugevillige.

i år er vi selvforsynt med kyllingkjøtt, med 25 kyllinger og 14 høner i fryseren. Da ruget vi ut 40-ishd kyllinger, skilte ut de som var haner i en egen, flyttbar "chickentractor" og hønene til hønsegården når de var store nok.

vaktlene kjøpte vi som egg (kostet...120 kroner?) og ruget ut i samme rugemaskin.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2018, 09:06 
Avlogget

Takk for tips. Satser på bygging av hønsegård når frosten slipper taket.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Apr 2018, 16:34 
Avlogget
Brukerens avatar

Eroch skrev:
Ser at det snakkes om både høner og vaktelhøner her på forumet og ellers andre fugler som husdyr.

Jeg ønsker å skaffe meg noen høner for å kunne ha egg og kjøtt og lurer på hva dere her forumet tenker om de forskjellige dyrene?

Tenker da på f.eks hvor mye egg/ kjøtt de forskjellige gir, hva som kreves av bur og stell, for- og motargumenter for å ha de forskjellige dyrene osv..

Må understreke at jeg ikke har erfaring med å ha høns fra før så alle synspunkter, erfaringer og linker til div. sider mottas med takk!

Jeg har og har hatt både høns og vaktler i mange mange år. Og min favoritt er vaktlene, om jeg måtte velge. Men jeg har pr idag også både ender, høns og vaktler, men da kun 10 høns, og 200 vaktler pr. idag ;)
Men jeg mener du må velge det du liker best, og som passer best for deg. Jeg har hatt mange av hønserasene, og har nå til slutt landet på en rase som jeg mener passer bra til oss, og det er Hedemora. Det er en gammel svensk landrase, de er mellomstore rundt ca 2 kg, og har mellomstore egg på ca 55 g. Jeg har valgt denne rasen fordi jeg vil ha en rase som gir oss kjøtt og egg til familien som pri en, men jeg har også valgt en mellomrase som dette fordi de da ikke krever så mye plass og for som en stor rase gjør. Jeg har hatt store raser å de krever mye plass, og gir ikke nødvendigvis mer og/eller større egg av den grunn. Med en mellomrase kan jeg ha flere høns på samme arealet som en stor rase, samt at de krever ikke så mye for, som store, men jeg får likevel både kjøtt og egg. De er gode verpere, de ruger lett og er flinke og ta vare på kyllingene, noe jeg syns er et pluss for jeg vil gjerne at de skal ruge ut selv, og ta vare på kyllingene sammen med resten av flokken. Om du ikke vil ha en rase som gjør det eller ofte er klukk bør du velge en annen rase. En annen ting med de er at de er rolige, og tamme, mens jeg har hatt andre raser som har flakset oppetter vegger og tak når jeg har nærmet meg til tross for at alle dyrene våre blir håndtert på samme vis, og de fleste blir håndtamme. Jeg vil ikke ha en "vill" flokk, men høns som rusler rolig rundt på eiendommen, og som kommer når jeg roper på dem.Men det er jo bare min mening. I tillegg var denne rasen den eneste rasen av alle rasene jeg har hatt som flakset rett ut av hønsehuset og ut i over tyve minusgrader og meterdyp snø, og de har i tillegg ett ekstra lag med dun, så de holder bedre på varmen, samt at de har mindre hakelapper og kam, enn andre raser, noe som gjør at de ikke så lett forfryser disse når det er kaldt, og man må til å smøre dem for at de skal kunne gå ut... Jeg vil ha en flokk som jeg slipper å dulle med, men som jeg kan behandle som som de dyrene de er, og dekke de behovene de har, med å sandbade, vagle seg osv. men ikke dulle utover den kontakten jeg allerede har med dem, og at de tripper rundt oss når vi luker i bedene, og spiser det som kommer frem o.l.
I tillegge r de utrolig flinke å finne seg mat selv når de vandrer fritt rundt på eiendommen, noe som medfører at de får et bedre og mer variert kosthold, som gjør at de får mer næringsstoffer o.l., samt at de spiser mindre av foret som vi kjøper siden de finner rikelig med tillegg selv.

Hønsene kan gå fritt, de flyr ikke bort, og stikker av, å de går inn igjen og legger seg om ettermiddagen i hønseshuset, og de legger eggene i verpekassene, eller andre steder som de finner som de syns egner seg, som under en busk o.l. men stort sett i kassene. I motsetning til vaktlene som ikke kan gå fritt, de flakser og løper bort å kommer ikke igjen, de legger egg der de er når egget faller ut av rævva deres, de ruger ikke (har hørt om sjeldne unntak), de tar ikke vare på kyllingene o.l. så du er avhengig av rugemaskin og må fø opp kyllingene selv. Så her må du også se hva du helst ønsker, og har eller ønsker å skaffe av utstyr.

Hønsene bruker endel mnd på å begynne å verpe, det varierer etter hvilken rase det er, men dverg pleier å starte først, mellomrase starter kanskje rundt 5 mnd, og store raser sist. Vaktler kan flakse/fly etter en knapp uke, de er kjønnsmodne rundt ca 6 uker, og da har du haner som kan slaktes og høner som verper, på knappe 6 uker. I tillegg synes jeg at vaktler smaker utrolig godt, det er en blanding av kylling og vilt på en måte :)

Kyllingene til hønsa blir enten fostret opp av høna selv, eller du kan ruge de ut under andre klukkhøner, eller i rugemaskin. Kyllingene spiser oppdrettsfor, og drikker vann av kyllingautomater enkelt, og er ganske enkle og greie og fø opp.
Vaktelkyllingene tåler ikke trekk og bli våte. De må du knuse oppdrettsforet i en morter, så de kan spise det, for de er så små og har så små nebb at de får det ikke i seg som det er. De trenger også klinkekuler i vannautomaten så de ikke drukner og/eller blir våte og dør. De er ingen problem å ha når du har fåttd et i fingrene, men kan bli litt ekstra med i starten. Men som nevnt øverst min desidert favoritt, på knappe 6 uker har vi både nye verpehøner og kjøtt i fryseren av haner. Vi får solgt eggene lett, men det er det mange som ikke får, så det er ikke alltid sikkert at man får. Vaktlene legger ca 1,4 egg i døgnet, de har en døgnrytme på ca 20 timer, så det blir endel egg,s elv om de er små. Vi får rundt 500 egg i uken nå.

Det står mye om hvor sunne og næringsrike de er, jeg har ikke sett forskningen som sier det samme, men det kan godt være det stemmer, bare google å se alt det skal hjelpe mot Men en ting som vi har hørt og opplevd er at de som ikke tåler hønseegg ofte tåler vaktelegg, så det er mange som er rundt oss som har fått en ny tilværelse etter at de kan spise egg igjen :) Men dette må man selfølgelig ikke bare ta for god fisk å teste ut sånn ut av det blå, men jeg har flere rundt meg som det virket på så jeg har ihvertfall opplevd det :)

Å så en siste ting det er bare så utrolig hyggelig å få liv inn på eiendommen, i tillegg til at man får egg og kjøtt, så du har mye å se frem til. Lykke til :) Si gjerne fra i tråden her hvordan det går, og hva du gikk for, alltid spennende å høre :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: