Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 07:33

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Avliving
InnleggSkrevet: 06 Sep 2017, 20:59 
Avlogget
Brukerens avatar

for alle som eier dyr kommer et tidspunkt når man må avlive dem. for oss som har høner skjer det ganske ofte. vi har derfor gått tilanskaffelse av en fjærdrevet slaktepistol fra tyske F. Dick for gjøre jobben hyggeligere for alle, inkl. høna.

https://www.amazon.co.uk/DICK-Stunner-A ... B00GI2W6FQ

prosedyren er som følger:

1. jeg legger opp slaktepistol og nyslipt knip ved slaktestedet.
2. vi varmer vann i en gryte til ca. 65 grader. ikke varmere, for da blir høna skoldet.
3. jeg tar ut høna/hanen som skal slaktes rolig og koselig av hønsegården.
4. jeg setter høna på hodet i en slaktekon, dvs en avkappa, oppnedvendt veivarselkon skrudd fast på veggen. når vingene er klemt inntil kroppen holder høna seg rolig.
5. jeg spenner slaktepistolen og setter den mot hønsehodet, ca midt på, med en hånd på undersiden så ikke pistolen dytter hodet til siden
6. avtrekkeren skyter en 5mm stålbolt gjennom hjernen. dette dreoer høna på flekken, eller evt. bedøver den.
7. med kniven åpner jeg pulsårene på undersiden av nebbet og holder hodet lett bakover så alt blodet renner ut.
8. når høna har sluttet å sprelle (krampetrekninger) tar vi den ut av konen og dypper den i det varme vannet. høna er klar for ribbing når fjærene løsner noenlunde lett.

deretter kan den tømmes på innvoller og legges i kjøleskapet i noen dager, til den går videre til fryseren. om høna er gammel blir det gryte eller suppe. unghaner blir grillmat.

det tar ca. 45 minutter fra høna går i hønsegården til den ligger i kjøleskapet. kortreist og fint. vi vurderer å bygge en hønseribbemaskin etter hvert, når vi har større kjølekapasitet.

Topp

Innleggets emne: Re: Avliving
InnleggSkrevet: 06 Sep 2017, 22:39 
Avlogget

Det høres ut som en god måte og avlive høna på.

Frem til slutten av 70 hadde vi også høns på gården, disse ble avlivet på følgene måte. En person holdt høna med hode over hoggestabben og en hogde av hode på høna. Det var da mest praktisk å være to personer for å gjøre dette.
Videre prosess var omtrent som du beskriver.
Høns er god mat.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Sep 2017, 06:43 
Avlogget

Må si meg enig med siste taler. Høner er god mat , og det er synd man ikke får tak i høns lenger i butikkene jeg frekventerer. Bare kylling. Men jeg har aldri prøvd å avlive høns selv. Større dyr derimot...

Topp

InnleggSkrevet: 07 Sep 2017, 14:29 
Avlogget

Det er vel strengere krav til human avliving av dyr i dag enn det var før. Hørte en historie fra en gammel gubbe en gang om en julegris som ble slått i svime med hammer, og stukket med tollekniv....

Bra at det ikke er slik lenger.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Sep 2017, 15:35 
Avlogget
Brukerens avatar

har kappa hodet av høner også. med etterfølgende blodsprut, fjær og sprelling. lettere når alt sitter der det skal.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Sep 2017, 16:22 
Avlogget

Ja, å kappe hodet av høns mens det er ved bevissthet, det er ikke lov ifølge dyrevelferdsloven. Det skal bedøves før det drepes. Det kan være bevissthet i hodet noen sekunder etter at det er avkuttet og det er ingen grunn til å utsette dyr for den unødige lidelsen.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Sep 2017, 20:37 
Avlogget

Candiru skrev:
Det er vel strengere krav til human avliving av dyr i dag enn det var før. Hørte en historie fra en gammel gubbe en gang om en julegris som ble slått i svime med hammer, og stukket med tollekniv....

Bra at det ikke er slik lenger.

På slakteri i dag blir vel dyr slått i svime med strøm før de blir stukket med kniv. Jeg har ikke vert innom på slakteri de siste 25 åra men mener å ha lest noe sånt en plass.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Sep 2017, 23:33 
Avlogget

Strøm er vel den mest humane metoden. Men vanskelig å få til i småskala tror jeg....

Det er vel ikke uten grunn at vi har uttrykket "hyle som en stukken gris" på norsk.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Sep 2017, 10:55 
Avlogget

Jeg skjønte at du skulle ta hønen rolig og koselig ut av hønsegården, men det kunne også bli forstått som slaktes rolig og koselig :)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2017, 18:09 
Avlogget
Brukerens avatar

Har bare vært på griseslakteri, men der bedøvde de grisene med gass (CO2 tror jeg?), hang de opp og kutta strupen så alt blodet rant ut på en gang. Gikk visst ekstremt fort og slaktinga skjedde mens grisen var bedøvd.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: