Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 07:27

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Insekter som proteinkilde
InnleggSkrevet: 16 Jul 2017, 15:39 
Avlogget

Noen som har erfaringer med å ha feks en melomfarm under kjøkkenbenken som kan bidra med litt proteiner i salaten, so to speak ;)

Det er noe jeg har vurdert lenge da det ikke tar så stor plass og du kan fore dem på nesten hva som helst (gamle aviser, eggekartonger osv). De skal vist være litt nøtte aktige på smak dersom man kjører dem i woken og friterer :)

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jul 2017, 13:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Da jeg var student var det noen som hadde melormproduksjon i felles kjøkkenskap. Og jeg kan bekrefte at de spiser hva som helst. Men i mine kjøkkenskap slipper de IKKE til!

Dersom gamle aviser og annet uspiselig var hovedføde, kan det hende at det har noe for seg som proteinkilde. Dessverre ser jeg at mange som er inne på slike tanker ser for seg å bruke mel, korn og annen fullt spiselig mat som for. Da går spinninga opp i vinninga, som en sier. En sitter igjen med et energitap og lite ekstra protein. Men det er mulig det er mer effektivt enn å fore opp høner, gris, kyr, fisk etc med menneskemat. Dvs at det i formelen "x kg kraftfor(/menneskemat) inn = y kg kjøtt ut" så vil y være større for insekter enn fisk, høns og disse andre. Men y vil alltid være mindre enn x!

Dessuten, i motsetning til hva mange tror, så er faktisk ikke tilgang på protein noe vesentlig problem. I gode tider kan man få mer enn nok gjennom kombinasjon av korn og bønner/linser i kombinasjon. Det mange glemmer er at protein IKKE må være av animalsk opphav.

I en verden med matmangel jobbes det med å få insekter på menyen i storskala. Når disse erstatter mindre effektive produksjoner og/eller benytter for som ikke kan spises direkte av mennesker, så er det sikkert fornuftig. Men inn i mitt kjøkkenet kommer det ikke. :lol: Og bare så det er sagt, jeg har spist snegler og likt dem!!!

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jul 2017, 13:33 
Avlogget
Brukerens avatar

OBS!!! Nå glemte jeg rent det viktigste: Lykke til og ikke glem å fortelle oss om hvordan det går! :D :D

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jul 2017, 10:58 
Avlogget

Jeg har hatt markfarm tidligere og pleide å kaste matavfall til dem.
Da får jeg kompostjord til urtene i kjøkkenvinduet, mark-te til å gjødsle med og agn når man camper for å dra opp fisk :)
Melormen er ment som et supplemang og ikke eneste proteinkilde.
De spiser som du sier hva som helst, i motsettning til mark.
De tar også veldig lite plass.
Videre er det et fint supplemang om man vurderer å også skaffe seg feks noen kyllinger.
De er etter ryktene helt ville etter melormer og ryktene sier at eggene blir kjempegode (dog det kan jeg ikke personlig verifisere).
Skal definitivt oppdatere når jeg får meg et oppsett.
Gleder meg til å experimentere på kjøkkenet hehe

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet