Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 07:33

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Vaktler
InnleggSkrevet: 25 Nov 2015, 13:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Lager en om vaktler her.
Jeg har ikke erfaring med vaktler selv enda, men vi driver å forbereder oss på å få noen nå til våren.
Så hvis noen andre har erfaring med det så hadde det vært knall om dere kom med litt kunnskap eller erfaringer her :)
I mellomtiden så tenkte jeg å skrible ned det jeg har funnet ut av så langt.
Det er om Japansk vaktel (cortunix japonica)
Den er også kjent som Eurovaktel (jeg satser på å prøve denne rasen først da det er den som er mest hardfør?)
Men det er visst ikke helt det samme rasen etter som jeg har forstått,bare at de er veldig like. Men jeg kan ta feil jeg er nybegynner på det feltet . :lol:

De lever normalt på marken.

Evnen til å til å vagle seg er forholdsvis dårlig.
Flygingen begrenser seg til raske utbrudd der den går rett opp og seiler noen meter, for så å løpe i dekning når den lander. I små bur sees det ofte store skader på vaktlenes hode som følge av denne adferden.

De sand-og solbader om de har mulighet til dette, så todelte burløsninger innomhus er en fordel da trivselen øker. (Noen med erfaringer der?)

Japansk Vaktel er generelt meget territoriell, men trenger minst selvskap av en annen vaktel. (Helst av motsatt kjønn selvfølgelig)
En god regel er 1 hane pr 3 høner.
Om antall haner overstiger dette ender det som regel i slossing til den ene parten dør av skadene. Store burløsninger med 20-30 dyr går meget bra, så lenge høne/hane forholdet opprettholdes.
Det er fullt mulig å holde flere haner i samme bur innomhus ved å senke temperatur og tilgang på lys.
Man simulerer da vinterperioden og hormon nivået synker til et såpass lavt nivå at de tolerer hverandre.
Noen som har no erfaringer med fordelingen og dette med hanene?

Rugetiden for Japansk Vaktel er 16-18 dager. Så de klekker raskt.

Eggene varierer i farge fra mørk olivenfarge med brune flekker til nesten hvite og veier ca 10 gram.
Daggamle kyllinger veier ca 6-7 gram, men de vokser i et forbausende tempo. Alt 3.dagen etter klekking begynner fjærdrakten å vise seg, de er flyvedyktig etter snaut 7-10 dager og fuglen er fullt utfarget rundt 4 uker.
Men de krever visst mye stell og omsorg den første tida?

Fuglene er kjønnsmodne ved ca 5-6 ukers alder, og hønene legger etter dette i gjennomsnitt 1 egg pr. dag under optimale forhold.
Japansk Vaktel ruger meget sjelden eggene selv, og selv om det er mulig å la f.eks dverhøner ruge de ut, er det beste alternativet å bruke rugemaskin.
Japansk Vaktel har en forholdsvis kort livssyklus. Gjennomsnittlig levetid er ca 1-1,5 år.
Men jeg har lest at det er flere som har de lengre ved å tillate naturlig hvilefase når det er litt kortere dager m lys. Eneste er hvis du skal opprettholde en god egglegging så er det 1-1,5 år de holder ut pga den intensive produksjonen.

Eggene i seg selv er visst noen fantastiske ting.
Ett vaktel egg er 1/5 av ett hønseegg. Men når det gjelder næringsstoffer så inneholder det mye mer enn ett hønse egg. Det har faktisk 3-4 ganger så høyt næringsinnhold som ett vanlige egg. Ett høyt innhold av omega 3 og 6, og 5 ganger så mye jern og kalium som ett vanlig hønseegg.
Kinesiske leger har brukt vaktel egg i tusener av år for å kunne bekjempe allergier som rhinitt, astma, høysnue, krampaktig hoste og hudsykdommer som eksem og psoriasis. Mer nylig har de vært brukt i Russland og Polen, og de er allment tilgjengelig fra apotek i Frankrike, Sveits og Tyskland. Behandling med vaktel egg er anerkjent verden rundt. Listen over sykdommer som kan kureres (eller lindre sykdom), ved hjelp av vaktel egg er ganske bred.
Jeg tenkte å få svigerfar som har mye allergi og astma å teste det ut og se omhan merker no forskjell.
Men jeg vet ikke hvordan det er med eggeallergi, der leser jeg litt forskjellig noen sier ja da går det å spise vaktelegg og andre sier at det ikke er forskjell. Men der er det sikkert litt forskjell på de med allergier.
Jeg har en nevø som sliter med ekstreme allergier og han har en m gulerøtter, der han kan spise de kokte men ikke rå etc. Så kansje noe jeg ville sjekka med legen først før man testa ut :?

Og de går visst for å være de minst smarte av fuglerasene?
På grunn av mye rare ting de gjør.
Folk sammenligner de med Dodoene som levde før, som feks ses i tegnefilmen Istid.
Dette vet jeg ikke selv enda, bare generellt det jeg oppfatter og andre på nett skriver om de.

linker:
http://www.ovogenics.eu/en/page/the-quail-egg.html

http://www.prydfugler.no/artikler/oppdr ... ?showall=1

http://www.midthun.info/417325141

Topp

Innleggets emne: Re: Vaktler
InnleggSkrevet: 25 Nov 2015, 13:14 
Avlogget
Brukerens avatar

Men jeg har forstått det sånn også at de legger jo egg uten hane, det er bare hvis du skal ruge ut selv at det er mest behov. Men de hjelper vel til å roe ned i flokken også hvis det blir krangling og slossing hønene i mellom?

Topp

Innleggets emne: Re: Vaktler
InnleggSkrevet: 09 Des 2015, 19:52 
Avlogget

I stedet for vaktler,vil jeg anbefale silkehøns. De er små, legger gode,små egg og de trenger ikke så stor plass. Som vaktler trenger også desse en hane,eller blir det mye hakking og slåssing. Silkehøns blir fort "klukk" ( de vil ligge på eggene til det blir kyllinger), og de har en meget godt kjøtt :-)

Egg fra vaktler til ruging bør skje i rugemaskin, for de er så var på temp/fuktighet. Silkehøns klarer det fint selv :-)

Uansett : lykke til med de fjerkledde. Det er morsomt og givende,selv om det er endel jobb med det :-)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: