Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Nov 2017, 17:47

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Husdyrhold.
InnleggSkrevet: 09 Mar 2012, 18:53 
Avlogget

--------------------------------------------------------------------------------

Husdyr. Jeg kan ikke tenke meg selvforsyning uten dyr, du får rett og slett så mye tilbake i forhold til hva du gir. Men hva slags husdyr du skal ha avhenger av plass og hva slags terreng du har. Jeg tar bare med de dyrene jeg har hatt selv.

Høns er enkle dyr og ha, og gir deg fjær, kjøtt og egg i tillegg til at de har ganske fruktbar gjødsel, og de spises omtrent hva som helst, vegetabilsk, animalsk og insekter er mat for dem. La dem gå i kjøkkenhagen når du spar i den, så gjødsler de samtidig som du blir kvitt ugress.
Hvor mange høns avhenger litt av hvor mange som skal spise, men en fire fem høner pluss en hane er lurt. Om du velger og bygge et eget hus til dem eller ha dem i kombinasjon med garasje/fjøs er opp til deg, men husk på at noen individer er forbausende flygedyktige, og at alle dyr synes at gresset er grønnere på den andre siden, så om du har dem i garasjen anbefaler jeg at du lar bil og andre ting du er redd for stå ute et par dager til du har tettet alle hull, høns finne ofte et hull man ikke tenkte på.
Høns trenger lite utstyr, men bruk egne skåler til vann og mat, det blir rensligere. Utstyr huset med vagler som de kan sitte på, plasser disse høyt oppe, det er det mest naturlige og skulle det komme inn et rovdyr i huset er det vanskeligere for dem å ta hønene. gi dem rugekasser til å legge egg i, gjerne noe med tak over da de foretrekker ting som gir beskyttelse. Ha strø på gulvet deres, jeg har brukt halm, sagflis og mose hver for seg med godt resultat. En mellomtung rase som gir mye egg og vokser opp til en fornuftig størrelse er antagelig det beste.

Geit er er et gulldyr! Det gir kjøtt, horn, bein, skinn, og melk og spiser nesten hva som helst av vegetabilsk føde. Gjødselen dens er skrinn.
Du MÅ ha minst to geiter, de er flokkdyr. Hvis du bare har en så bruk mye tid sammen med geita i det minste. For å få melk må du la dyret få kje en gang i året, og de får som regel to kje per fødsel. Jeg har latt kjeene suge som de vil, men det skulle likevel bli rikelig med melk til husholdningen. En geit av rasen norsk geit ga så mye som seks liter melk om dagen! Melken dens har forøvrig ikke så ram smak med mindre du koker den opp, men som drikkemelk eller til bruk i bakst er den superb.
En geit trenger egentlig bare et sted og ligge tørt og varmt, og halm som liggeunderlag. men husk på at de elsker og klatre og eller spise ting, så pass på det du er redd for.

Gjess/ender er dyr som er et fint suplement om du bor nært vann, bekk, eller sjø. De gir en del egg, fjær og dun i tillegg til kjøtt. Gjess er også fine vaktdyr, og jeg vil heller takle en mannevond hund enn en flokk illsinte gjess! Gjess spiser rent vegetabilsk føde, mens ender også spiser insekter. Mye fin gjødsel fra begge.
Gjess kan brukes til å luke i potetåkeren din, men eldre dyr har en tendens til å grave opp poteten. Du kan også ha dem i frukthagen din, og trenger bare et tørt og fint sted og være om natten med halm til reder. Gjess er smarte dyr som bryr seg om medlemmer av flokken sin, og vinner du deres tillit vil de være oppriktig glade i deg.

Gris er et dyr som gir mye kjøtt og lær. Gjødeselen dens er superb.
Jeg fikk tak i noen griser som var en tredjedel villsvin, og det kan være det beste om du får tak i det om mulig. De har mer bust. Griser trenger mye varme om vinteren, men er det ikke alt for strenge vintrer og du har et par dyr skulle det ikke være noe problem og ha dem i et uoppvarmet hus, såfremt dette huset er skikkelig isolert og ikke for stort, og du har rikelig med halm til dem. De spiser både vegetabilsk og animalsk føde, og slipper du dem løs i kjøkkenhagen om høst og vår gjør de mye for å harve opp jorden.

Kaniner gir fine skinn og magert kjøtt. Spiser bare vegetabilsk føde, med mager gjødsel.
trenger et tørt og fint sted og være, om du har dem i bur så gi dem jord til å grave i og noen leker. Pass på at de har en "hule" av halm eller noe annet hvor de kan få barn, og ikke forstyrr dem unødig rett etter fødselen.

Alle disse dyreslagene kan gå fritt, men da må du gjerde inn kjøkkenhagen, og det må være et kraftig gjerde, for høns kommer inn nesten over alt, griser kan rive ned mye, geiter hopper og klatrer over mens kaniner graver under. Men dette kan være en fordel i stede for å bygge forskjellige garder. Griser og geiter bør ikke ha samme innhenging, mens høns og kaniner kan f.eks gå mellom disse innhegningene. gjess/ender MÅ ha tilgang på vann hvor de kan bade.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

Innleggets emne: Re: Husdyrhold.
InnleggSkrevet: 09 Mar 2012, 20:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Frøyatro skrev:
--------------------------------------------------------------------------------
....

Gris er et dyr som gir mye kjøtt og lær. Gjødeselen dens er superb.
Jeg fikk tak i noen griser som var en tredjedel villsvin, og det kan være det beste om du får tak i det om mulig. De har mer bust. Griser trenger mye varme om vinteren, men er det ikke alt for strenge vintrer og du har et par dyr skulle det ikke være noe problem og ha dem i et uoppvarmet hus, såfremt dette huset er skikkelig isolert og ikke for stort, og du har rikelig med halm til dem. De spiser både vegetabilsk og animalsk føde, og slipper du dem løs i kjøkkenhagen om høst og vår gjør de mye for å harve opp jorden.
...

Og om vår/sommer kan de harve opp et gjengrodd felt som du tenker å dyrke opp neste år, ikke sant??? Løser opp sammenpakket jord, fjerner røtter etc..

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2012, 23:42 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Frøyatro skrev:
....

Og om vår/sommer kan de harve opp et gjengrodd felt som du tenker å dyrke opp neste år, ikke sant??? Løser opp sammenpakket jord, fjerner røtter etc..

Absolutt! Grisene vil spare deg for mye arbeid, og vil gjødsle feltet samtidig. Det er en vinn/vinn situasjon! Geiter kan brukes til å spise ned buskvekst, men hvis det er tungt nedgrodd må du nok ut med ryddekniven.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2012, 13:45 
Avlogget

Eng/gress/høy

Om du har dyr (og det burde alle selvbergere ha!) er gress noe som må være med i kostholdet. Jeg slår gress til det daglige kosthold i bærhagen, da gresset der ikke skal bli for hoyt. Gress til høy slår jeg langs veiene og i fjæra rundt meg.

Gressproduksjon.

Det er flere ting du kan foreta deg for å sikre mer gress.
Luk ut uønskete planter så som hundekjeks, bjørnekjeks (som burde utryddes fra norge!) og andre planter som blir uforholdsmessig store. Plant kløver i deres sted om det ikke er mye kløver der fra tidligere av.
Fjern for all del steiner, både store og små. De store tar opp areal som gress kunne vokst på, og små steiner tar knekken på ljåeggen.

Jeg torker høy på hengekøyer av netting, men så har jeg ikke bruk for mye høy uansett. Hesjer er bedre hvis mye gress skal tørkes.
Begynn med å sette en stokk i den enden du vil begynne hesjen. Gå så noen meter i den retning hesjen skal gå, ta sikte på stokken med spettet, og stikk ut et i hvert fall halvmeter dypt hull. Fortsett til du har nok hull. Ta deretter og tråkk hesjestokkene på plass.
Sett så opp ståltråden. Det skal være to rader og tråden skal forankres i jorden på begge sider av hesjen, slik at stokkene ikke kollapser.
Når du skal hive på gresset, husk at alle stråene skal ligge i samme retning. Ellers ramler alt sammen av. Husk også på å legge stråene slik at vann renner av, slik at med mindre det kommer mye regn taper du bare topplaget.
Når høyet er tørt, må du få det inn så fort som mulig. Hvis det regner på det, vil næringen renne av. Hvis du har halvfuktig høy i bingen er dette forresten både brannfarlig og en kilde till sopp. Ta aldri fuktig høy inn!

Utstyr du trenger:
Ljå, personlig foretrekker jeg treskaft som kan ligge godt i armkroken.
Raksterive, en rive i plast med store tenner.
Høygaffel.
Slipestein, ta en lett en som du kan ha med deg.
Spett.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2012, 13:55 
Avlogget

Fjøset:

Du kan fint bygge et lite fjøs selv, men pass litt på byggeregler og søknadsplikt når du bygger! Gamle garasjer og dukkestuer er også interessante oppussingsobjekter. Jeg og min mor bygde opp det gamle fjøset vårt da jeg var tretten år, den var vel like stor som to av disse byggebrakkene du ser på byggeplasser. Ingen av oss hadde noen særlig byggeerfaring. Fjøset var riktignok spådd og ramle sammen til vinteren, men den gang ei! Det brant ned før det.

Gulv: Til fjærkre og forsåvidt også kaniner kan du med fordele bruke paller og dekke dem med sponplater, men storfe, griser etc bør ha mer holdbart tre, fortrinnsvis betong eller stein. Uansett hva du velger bør du tenke på at du bør vaske ned fjøset minst en gang i året, og legge inn et sluk.

Høns, duer, fasaner og påfugl trenger sittepinner, mens ender og gjess trenger bare et rom fylt med halm. Geiter og gris vet jeg ikke trenger båser, men storfe kan sikkert ha en bås. Har aldri forsøkt uten.

Isoler gjerne vegger og tak, tenk på at du skal varme opp rommet. Sett også inn vinduer så du har naturlig lys. Blikkplater eller asfaltpapp fungerer fint som tak, men om du bruker en gammel garasje og har et rent blikktak du ikke etterisolerer, tenk på at ved for mye fuktighet vil det samle seg under taket og dryppe ned på dem under.

Du bør ikke lagre dyremat slik at dyrene ser den, da vil de gjøre alt i sint makt for å få tak i maten, og mest sannsynlig vil de lykkes. Men bak solide dører eller i en andreetasje er absolutt en fordel, for lettere mating.

Når du setter opp dører, bør du tenke på at du skal gå igjennom døren med armene fulle av ting, eller en trillebør. Pass på at du har mye plass! Til fjærkre og kaniner kan du lage dyreluker ut av vinduer, hvis hoveddøren går et annet sted enn ut i hønsegården. Større dyr bør ikke ha fri vei til vinduer, da deres iherdighet i å knuse glass er utrolig.

Du bør også tenke på hvor du skal mate og vanne dyrene, dette bør helst være i en ren sone hvor møkk ikke kommer oppi.

Dette er utstyr for å drifte et fjøs, vedlikehold bør du lese deg opp til andre steder.

Møkkagreip, for å få ut halm og slikt. Må ikke brukes som høygaffel! Uren, Uren!
Snøspade, for å få ut sagflis og skrape av skitt som fester seg i gulvet.
Kost, for å koste.
En høytrykkspyler vil være en utrolig besparelse, og så lenge du har så strøm så...
Bøtter, til mat og vann.
Trillebør, hvis du ikke bare kan skuffe restene bak fjøset.
Kvern/kutter, for å kverne/kutte opp rotvekster og med fordel også urter/grønnsaker.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Mai 2012, 19:25 
Avlogget

Innhegninger:

Høns trenger egentlig bare en innhegning bestående av hønsenetting for og holdes inne. Bare husk at noen raser, som jærhøne eller minorka, er svært flygedyktige og du kan komme til og måtte bygge høyt for å holde dem inne. Det kan være fordel og holde rovdyr ute ved å legge til et par ting. Jeg har delt blikkplater i to, og gravd disse ned langsetter bunnen av innhegninen min. Slik de står nå så er en del under bakken, og en del over slik at rev/grevling etc ikke klarer og grave seg inn. Jeg har også lagt netting tak over slik at ikke hønsehauken kan komme seg inn.

Kaniner trenger gjerne dobbelt lag hønsenetting, da de ellers fort kan gnage seg ut. Jeg har også opplevd at en av kaninene mine var i stand til og klatre opp to meters netting gjerde for å komme seg til elskeren på den andre siden, men det har også kun vært den hunnen som har vært i stand til det. Hvordan hun klarte og lande uskadet fra et hopp på to meter aner jeg ikke, men hun landet i alle fall med litt av et klask! :?
I tillegg graver kaniner, og siden alle dyr bør på utløp for sine naturlige instinkter (altså ikke la dem gå på luftspent netting), er det lurt og grave ned blikkplater, stein, netting eller annet en halvmeter ned. Da skal du være ganske sikker på at de ikke graver seg ut.

Geiter er mestere i og klatre, og trenger nok et skikkelig tregjerde. Pass på at det ikke er steiner, trær eller annet geitene kan bruke til og klatre over gjerde.

Griser trenger solide gjerder. Jeg anbefaler bølgeblikkgjerde som det letteste. Tenk på at grisen liker og rote rundt med snuten, og at hvis den finner ut at blikkplatene kan løftes, kommer de til og gjøre alt i sin makt for å få den opp. De kan også skade seg på det skarpe metallet, så jeg ville ha ha gravd platene litt ned. Eventuelt kan dere bruke engangspaller som meg, noe som er litt mer arbeid, men varer i mange år.

Alle disse anbefalingene er basert på mine egne erfaringer med de dyrene jeg har hatt, og en felleserfaring jeg har med alle dyreslag er at uansett hva som er utenfor gjerde, er det mye morsommere enn og være innesperret! :)

Topp

InnleggSkrevet: 17 Mai 2012, 23:03 
Avlogget

Fantastiske innlegg Frøyatro!
Har selv bare hatt høns og kaniner, med tanke på matpotensialet. Ønsker å ta opp enkelt husdyrhold igjen selv, men tror nok det foreløpig er vansklig å få kona med på dette. Det på grunn av forpliktelsene det ligger i det med dyrehold, og den friheten det ligger i å ikke ha husdyr som krever daglig stell. Vi har forøvrig hatt en plan om å flytte til Danmark og kjøpe en liten gård, for å drive småbruksbasert naturalhusholdning, når gutta er klare til å forlate redet. Det er mange grunner for å velge Danmark, men om man ser hva man får for 1-2 mill. der, så er i allefall økonomi et godt utgangspunkt. (planen er ikke like aktuell nå som tidligere, men er alikevel fristet :roll: )

Som en kommentar til dine (lærerike) innlegg, så vil jeg bare ta med et par enkle erfaringer. I barndomshjemmet mitt opplevde vi at tre eggleggende høner var mer enn nok til å dekke vårt behov (4pers.). Selvsagt var det da i tillegg til et butikkbasert kosthold.

Ikke bland sammen rollene "kjæledyr" og "matvarer" :shock: Våre kaniner het kort og godt;"mat#1, nr.2 osv. Kun kontakt under mating og stell, og aldri kos. Som en anekdote kan jeg også nevne at vi en sommer foret de med mye overskudd fra urtehagen. De luktet godt allerede under slaktingen, ferdig marinert med andre ord :lol: Mye spisse bein, men svært god føde.

Et vesen du har utelatt er jo bier. Vet at bier har harde kår for tiden, men husdyrmessig er det vel nesten noe av det enkleste man kan ha. De forrige eierene av vår eiendom hadde tre kuber i skråningen ovenfor huset. Nesten "fire and forget" i husdyrhold det :lol:

Nå har vi desverre bare en katt og en skorpion. Trolig havner katten i grillen på en bil og skorpionen overlever oss, og ingen av delene er særlig matnyttig :shock:

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mai 2012, 23:16 
Avlogget

Jeg har konsentrert meg om dyr jeg har hatt selv, er egentlig litt ukomfortabel med og snakke om ting jeg ikke vet noe om. Jeg har litt lyst til å ha bier, men av en eller annen grunn tror jeg naboene mine kommer til og bli en smuule urolige, og jeg har dessverre bymennesker tett innpå... Siste håp er at springfloa kommer og skyller dem vekk! :) Nåja, får håpe det ikke kommer til det. Er en "nabo" som har bier, og har ment og snakket med ham om biene hans, så vi får se... Nyttige små krabater, i alle fall.

Det med at du ikke skal se på matdyrene dine som kjæledyr er jeg halveis enig, halvveis uenig i. Jeg har gitt alle mine store dyr navn, og har kjælt og degget for dem hele livet. Uten at jeg dermed har hatt noen sjelekvaler med og putte dem på bordet. Men, nå har jeg slaktet dyr siden jeg var ti år, så tolv år med blodsutgytelser har kanskje gjort sitt?

Det med hønsene er uhyre sant, det er mer riktig og snakke om hvor få du skal ha, i stedet for hvor mange du skal ha. Personlig har jeg nå kuttet ned på hønseholdet mitt, men jeg har likevel planer om og stabilisere flokken på rundt tjue høner og et par haner. Og, best av alt, jeg spiser ikke egg... Jeg bruker det i bakverk, men ikke omeletter, kokte egg eller slikt. For meg er hønsehold kjøtt, trivsel og gjødsel, og egg til venner, familie og en liten krets faste kunder.
For de fleste vil jeg anta at en flokk på fem til åtte dyr, inkludert haner, vil være tilstrekkelig til egg til seg selv, naboer (tolererer ganske mye om de får gaver!) og til og ruge ut slakte dyr. Og få ting er bedre enn en grillkylling du har sett fra egg til matbordet... Sikle.

Nå bor jeg i samme fylke som danskene kom i 1537, så jo mindre jeg sier om og flytte til Danmark, jo bedre er det nok... ;) Meen, de holder vel på å forurense grunnvannet sitt på grunn av det intensive dyreholdet...

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2012, 09:51 
Avlogget

det er ikke mer enn 50-100 år siden det var mye fattigdom og lite mat. og husdyrhold var noe alle kunne drive med selv om de ikke hadde gård. eksempler er selvsagt en gris, høner eller 2-3 geiter. utfordringen var selvsagt for og løsningen var å samle der ingen andre tenkte tanken. har hørt utallige historier om å henge i tau og klippe med saks etter gress rundt steiner.
dere som sitter å venter på katastrofen kan jo bygge dere en bås i stua og så er det plass til selskap og varme.

selv er jeg oppvokst med kuer, geiter, sau, gris og høner.... rimelig standard.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2012, 12:25 
Avlogget

Eg ser behovet for dyr,og har sjekket litt rundt det.For meg ser det ut til at kaniner er et bra valg.Godt kjøtt,enkle å ha med å gjøre,trenger ikke stor plassen og er nøysomme med maten.Men så var det slaktingen da.Eg hadde nok sytt med den jobben.Hadde gjort det,men er nok litt bløthjertet da.Eg har hatt kontakt med folk som hadde kaniner for kjøttet,og det smaker veldig godt.Det hadde tatt litt tid å venne seg til det,men når det står om familiens mat,så hadde dyrene nok havnet i gryta.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2012, 16:41 
Avlogget

Dyrerasene:

Vel så viktig som å finne ut hvilke arter dyr du vil ha, er det å finne ut hva slags rase du ønsker. Dagens moderne raser produserer gjerne kjøtt eller melk i store mengder, men sjeldent begge deler samtidig. De er ofte utsatt for sykdommer, er mindre i stand til å ta vare på seg selv, og krever store mengder kraftfor.

Jeg vil anbefale å se bakover, til de tidene da vi hadde kombinasjonsraser! De er ofte nøysomme raser som produserer mye i forhold til hva de får.

Jærhøns er små, klarer seg fint selv og kan unngå rovdyr i stor grad, det samme gjelder spælsauen. (Bøndene kan forresten takke seg selv for mye av rovdyrtapene, den moderne sauer er i motsetning til spælsauen ikke redd for bjørn.) Rørosku er på samme måte en fin ku. Jeg så forresten i Norsk landbrukstidene (kanskje bondetbladet) her en natt at det er mange Norske kuraser som nå er truet av utryddelse på grunn av få avlsdyr, så det kan jo være noe og se på også?

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jun 2012, 16:46 
Avlogget

For sanking:

Det er en masse ville planter som kan brukes til foring. Løvetann og skvallerkål er noe alle spiser, selv om løvetann er favoritten. Det er også mye av dette ugrasset, det vokser gjerne langs veier, fjære og så videre, så man kan som regler få tak i dem hvor som helst.

Geiterams er noe griser, geiter og kaniner liker godt, men også høns vil spise av dem. Det er også en plante som er lett og lagre, da du henger dem opp ned i nek og tørker dem.

Brennesle er en vidunder plante, og i tillegg til og spise den selv kan du godt gi brennesle både til geiter og høns. Høns som får brennesle gir egg med bedre farge og smak, og jeg tviler ikke på at det gi bedre melk, selv om jeg ikke har fått bekreftet dette fra andre. Til høns bruker jeg og koke suppe av brennesle og servere det sammen med brød om vinteren, da får hønsene både varm og sunn mat. Men også tørket brennesle er noe høns spiser, og geiter elsker det. Mine ventet ikke engang til det var tørt før de åt på nekene mine! :shock: Tørkes på samme måte som geiteramsen.

Lauving er en gammel måte og sanke for til sau, geit og ku. De beste trærne er ask, alm og selje. Tradisjonelt har det vært vanlig og hugge av kvistene på toppen (omtrent som det er vanlig og gjøre med poppel) og så tørke på treet, men jeg foretrekker og få kvistene under tak. Da tar jeg bare de kvistene som faktisk har løv på seg, og bruker heller resten til ved/kompost i så fall.

Grisetang er også noe de fleste spiser, selv om jeg har hatt størst hell med grisene og geitene mine. God gjødsel er det også.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2012, 21:50 
Avlogget

Fant denne linken, og ser dere nederst på artikkelen finner dere mer info om den gode gamle spælsauen. Jeg kunne jo linket direkte, men da fikk jeg ikke vist frem denne gode artikkelen. :D http://www.kulturverk.com/2012/10/17/ga ... bedre-mat/

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2012, 23:25 
Avlogget

Vokst opp med en del dyr og har selv hatt en del forskjellig etter at jeg flyttet på gård.
Enig i at det fort kan bli for mange høns. Hadde 6 stk og det ble altså 6 egg hver eneste dag. Slet med å få gitt bort alt :).
Dessverre endte mine høner i gapet på en jakthund ute på jobb :( (Inne på min inngjerede tomt, inne i låven min (døra var åpen) og inne i hønsebingen).
Neste generasjon av høner ble tatt av reven og da ga jeg opp. De to siste jeg hadde igjen ble syke og ble gitt bort til en dame med mange høner. Så fikk jeg egg fra henne i stedet :).

Jeg tror at 2-3 høner er nok, jeg. De kan jo bli veldig gode på eggleggingen. De kan fint gå løs og koste seg i stallen sammen med hestene mine :)
Ser at det ikke er noen som nevner hest her, men hester er også veldig fine dyr.
De kan brukes til transport, de kan dra plog (hesteploger finner du gratis på Finn.no), de gir kjøtt og skinn og jeg er sikker på at høvene kan brukes til noe (består av det samme som horn).
Hoppemelk er dessuten både sunt og godt.
Jeg har tenkt litt at om det ble en krisesituasjon så kan jeg la mine to fine ridehester bli nyttedyr. Da kan den ene slaktes og havne i fryser og tørkes, den andre kan bedekkes så hun får føll og læres opp til å trekke plog. Har en liten ponni som kan fungere som selskapshest (hester kan ikke være alene). Siden jeg har allmenningsrett kan jeg la føll og hoppe gå i almenningen på sommeren og på høsten kan føllet bli mat mens hoppen får nytt føll. Tror mine hesteveninner ville drept meg om de hørte dette- men nå snakker jeg jo om krisetilfeller.

Er fullstendig utenig i at man ikke skal få et forhold til dyrene. Det gjør arbeidet koseligere og dyrene trives mer. Jeg er helt sikker på at maten er sunnere når den kommer fra dyr som har hatt det godt ;)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2012, 23:31 
Avlogget

Hei Tulla! Hest er nok ikke nevnt her, men det er heller ingen som har hest. Så nå som vi har fått en hesteperson håper jeg og høre mer! Kan forresten ridehestene brukes til noe fornuftig? Burde du sjekket dette opp i forhold til rase/arbeid? De jeg kjenner som har hest har alle veddeløpshester, og jeg har inntrykk av at de blir syke uansett...

Og hestekjøtt er godt! Det er synd at det ikke er mer tilgjengelig på markedet i dag... Og det er heller ikke tvil hos meg at dyr som har det godt og som spiser variert smaker mye bedre på matbordet. :mrgreen:

Velkommen forresten!

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: