Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 07:32

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Husdyrhold.
InnleggSkrevet: 30 Okt 2012, 00:01 
Avlogget

:)

Så klart har rase noe å si, men også hvordan man holder dem, fôrer dem og oppdretter dem. Nøden lærer naken kvinne å spinne, er det ikke sånn?

Jeg har selv en araber og en fullblods.
Fullblodshoppen har vært trent for vedeløp, men var ikke spesielt rask. Derimot har jeg ridd 10 mil distanseritt med henne i variert terreng. Det er klart hun kan trekke en plog om hun må! Hun er dessuten nøysom i matveien og ukompliserte graviditeter og får sunne, friske føll. Dette kan overhode ikke sies om alle fullblodser.

Arabere er kjent for å være nøysomme, hardføre og tøffe hester. De er både veddeløpshester og distansehester. Eneren innen distanse (gjerne opp til 160km på en dag).

Problemet med hester er at de er det skjøreste husdyret vi har (pga avlen for blant annet veddeløp). Kanskje utkonkurrert av enkelte designerhunder. Hester er følsomme i matveien og kan dø eller bli svært syke om man fôrer dem feil. De tåler mindre f.eks mugg enn andre dyr. I tillegg har mange av dem vanskelige fødsler. Men dette er veldig individuelt. Jeg vil si man må se nesten like mye på individ som på rase.

Derimot trenger de overhode ikke stå på boks halve døgnet, ris i ridehaller og ha rosa bandasjer på beina. Mine hester går på løsdrift hele året. Det vil si at de har en løsdriftsstall de kan gå inn i når de ønsker. Jeg bruker dekken på dem når det er vått. Jeg har også bokser slik at jeg kan ha dem inne på nattetid de periodene det regner tre uker i strekk. (Hva det regner da vel aldri tre uker i strekk i Norge? Hehe... Som regel får de en mnd på både høst og vinter med innetid om natten). De kan fint gå ute i - 30 grader selv om de er fullblods og araber. Dog med noe dekken på (men det brukte jeg på fjordingen da jeg hadde det også)

Hester kan definitivt være fine bruksdyr, men de krever nok mer kunnskap enn mange andre dyr da man lett kan komme i noen fallgruver. De er suverene når det gjelder transport dersom det er nødvendig. Både ridning og kjøring. De kan holde god fart over lengre distanser. Med rett trening kan de gjøre omtrent akkurat det du måtte ønske.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2012, 20:41 
Avlogget

Hei
Vurderer å bli bonde, er bondesønn og er kjent med kva det innebære . Vi solgte melkekvoten for 10 år sidan, då følte eg at dette ikkje var noko for meg , men no har eg endra meining.
Problemet er at no er eg 4 barns far og er 100% i fast arbeid .Dyr er tid krevande og skal ein begynde med slikt så må ein kanskje kutte ned på anna arbeid, men då må ein og ha inntekt på garden. Kvar skal ein begynde? har nokon liknande erfaringar ?

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2012, 23:22 
Avlogget

Melkebønder blir det ferre og ferre av. Så ut fra et selvforsyningsprinsipp og forventet fremtidig etterspørsel kunne det være interessant og drive med melk. Men da blir spørsmålet i ditt tilfelle hvorvidt du kan få hjelp fra samboer/barn. Det er arbeids og tidkrevende med mindre du foretar tunge investeringer.

Hønsehold skulle være enkelt og begynne med, og skulle kreve lite arbeid. Jeg anbefaler økologisk hønsehold, da har du også teoretisk mulighet for å holde på med det i en vanskelig fremtid. Dessuten er det så mye pes rundt det moralske ved dagens kyllingoppdrett/eggproduksjon (og med rette mener jeg) at forbrukerne forhåpentligvis kommer til å etterspørre mer økologisk. Forandring av lovverk kan også påregnes, og da kan du like godt være ute i god tid.

Ammeku/kjøttfe er et annet alternativ siden jeg regner med at dere enda har fjøset til kyrne stående. Dette er mindre intensivt enn melking, men det er også flere av dagens melkebønder som planlegger og gå over til dette i alderdommen, subisdiert at neste generasjon kommer til å gjøre det.

Økologisk gris bør være det letterste og noe av det mest lønnsomme og starte opp med ser jeg for meg. Dette vil nok kreve mer arbeid enn konvensjonelt grisehold, men igjen så er det etisk betenkelig og helt umulig og drive hvis det blir vanskelig om grisemat. Fra avløserkurset mitt i fjor vinter kom det opp at alle og enhver kan starte med griseoppdrett opp til x antall dyr. Det er derfor ikke noen kvoter her, og du trenger bare landmassen til fjøs og lignende.

Gåseoppdrett: Denne tar jeg med fordi det er allt for få gåsebønder i Norge, og jeg håper at den norske smålensgåsa skal få et løft. Jeg finner det også ganske enkelt og jobbe med gjess på hobbybasis, men hvordan profesjonell drift blir aner jeg ikke. Frankerne har jo enda levende tradisjoner for dette. http://www.nationen.no/2012/09/19/landb ... t/7662633/

En avløser vil være til stor hjelp. Sett deg inn i regelverket for hva du kan få av avløserhjelp. Dette vil være ved stor hjelp om du skulle bli syk. Lær også opp samboeren/barna til å ta vare på dyrene dine, slik at de ikke er avhengige av deg for å få gårdsdriften til å gå rundt. Hvis du oppfyller mulighetene for støtte til avløser, vil samboer/barn ha krav på lønn gjennom avløserlaget ved sykdom hvis de gjør arbeid. https://www.slf.dep.no/no/produksjon-og ... -og-fritid

Et standpunkt du må ta er om du vil drive på dagens måte, eller om du vil starte med nisjeproduksjon. Generellt til alle lesere: Det er aldri forsent og begynne, bare les historien om den blinde ku! :) http://denblindeku.no/
Eventyret begynte da Inger Rosenfeld fikk ei halvblind ku i 50-årsgave, lærte seg å yste og bygde meieri. Ostene ble først prøvd ut i Frankrike hvor de ble svært godt mottatt. Siden har de funnet veien til kresne ganer både i Norge, USA og andre land.

En annen ting er hvorvidt du vil knytte dette opp til et ønske om å være selvforsynt. Vil du ha mange innsatsfaktorer som gass, kraftfor, og annet, eller vil du produsere mest mulig selv?
Det er mange muligheter, og mye som bør forsøkes. Andelslandbruk har så vidt begynt og dukke frem her i landet, og dette kan også være en mulighet for deg. Særlig kan du forsøke og knytte dette opp til andre preppere i ditt nærområdet, som kanskje ikke har mulighet til å dyrke/avle mat selv.

Uansett hva du velger, allier deg med naboene. Der kan du få hjelp og støtte forhåpentligvis.

Lynx79, jeg håper du finner noe nyttig i det jeg skrev. Det er skrevet ikke bare til deg men også til alle andre som vurderer og starte gårdsdrift, som kanskje ikke vet hva de går til. Men for deg må du finne ut hvor mye du vil satse. Hvis du kutter ned på jobben til fordel for bondeyrket er det mange ting du må ta hensyn til, som forsikring, pensjon, og så videre. Få hjelp hos NAV og landbrukskontorene til å finne ut hva du kan få hjelp og støtte til. Jeg kjenner til en kyllingbonde som fikk mye støtte av det offentlige for å utvide kyllingfjøset sitt fordi det var liten kyllingproduksjon i fylket hans. Så få hjelp til planlegging, vil være mitt første tips.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2013, 01:39 
Avlogget

http://woolypigs.com/wp.pdf ¨
Vedlegg:
148944_4088992147489_945018515_n.jpg
148944_4088992147489_945018515_n.jpg [ 36.08 KiB | Vist 2115 ganger ]

Griser med pels! Aldri sett før! :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2013, 09:13 
Avlogget

Håller inte med om att araber har ltta dräktigheter och födslar . Hos människor så testas kompabiliteten mellan man och kvinna för det blivande barnets säkerhet vid förlossningen , rh-faktorn , det finns en liknande sjukdom hos araber med CID , finns hos andra hästar med men araber är den ras som det oftast visar sig på . Därav förkortningen CID eller El-Cids förbannelse .

Det gör att moderns råmjölk är dödligt gift för fölet och det får på inge villkor dia sin mor innan råmjölken försvunnit efter ca en vecka . Så man behöver säker råmjölk i frysen från annat sto och i sån mängd att det räcker åt fölet .

Och nu i dagens samhälle kanske inte ett problem men efter shtf så finns inte labb möjligheter att testa för den här sjukdomen .

Har även sett den hos nordsvensk brukshäst .

Höns efter ett shtf scenario är tveksamt om det går att få riktig lönsamhhet på . Höns behöver animaliskt protein för att inte minska i produktion och tillväxt , deras motståndskraft mot sjukdomar sjunker osv . Så man måste fylla det behovet med animalier och det finns ingen vegetabilisk föda som kan ersätta . Det är metionin de behöver och i balans med andra proteiner och aminosyrer .

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2013, 09:22 
Avlogget

Frøyatro skrev:
--------------------------------------------------------------------------------

Husdyr. Jeg kan ikke tenke meg selvforsyning uten dyr, du får rett og slett så mye tilbake i forhold til hva du gir. Men hva slags husdyr du skal ha avhenger av plass og hva slags terreng du har. Jeg tar bare med de dyrene jeg har hatt selv.

Høns er enkle dyr og ha, og gir deg fjær, kjøtt og egg i tillegg til at de har ganske fruktbar gjødsel, og de spises omtrent hva som helst, vegetabilsk, animalsk og insekter er mat for dem. La dem gå i kjøkkenhagen når du spar i den, så gjødsler de samtidig som du blir kvitt ugress.
Hvor mange høns avhenger litt av hvor mange som skal spise, men en fire fem høner pluss en hane er lurt. Om du velger og bygge et eget hus til dem eller ha dem i kombinasjon med garasje/fjøs er opp til deg, men husk på at noen individer er forbausende flygedyktige, og at alle dyr synes at gresset er grønnere på den andre siden, så om du har dem i garasjen anbefaler jeg at du lar bil og andre ting du er redd for stå ute et par dager til du har tettet alle hull, høns finne ofte et hull man ikke tenkte på.
Høns trenger lite utstyr, men bruk egne skåler til vann og mat, det blir rensligere. Utstyr huset med vagler som de kan sitte på, plasser disse høyt oppe, det er det mest naturlige og skulle det komme inn et rovdyr i huset er det vanskeligere for dem å ta hønene. gi dem rugekasser til å legge egg i, gjerne noe med tak over da de foretrekker ting som gir beskyttelse. Ha strø på gulvet deres, jeg har brukt halm, sagflis og mose hver for seg med godt resultat. En mellomtung rase som gir mye egg og vokser opp til en fornuftig størrelse er antagelig det beste.

Geit er er et gulldyr! Det gir kjøtt, horn, bein, skinn, og melk og spiser nesten hva som helst av vegetabilsk føde. Gjødselen dens er skrinn.
Du MÅ ha minst to geiter, de er flokkdyr. Hvis du bare har en så bruk mye tid sammen med geita i det minste. For å få melk må du la dyret få kje en gang i året, og de får som regel to kje per fødsel. Jeg har latt kjeene suge som de vil, men det skulle likevel bli rikelig med melk til husholdningen. En geit av rasen norsk geit ga så mye som seks liter melk om dagen! Melken dens har forøvrig ikke så ram smak med mindre du koker den opp, men som drikkemelk eller til bruk i bakst er den superb.
En geit trenger egentlig bare et sted og ligge tørt og varmt, og halm som liggeunderlag. men husk på at de elsker og klatre og eller spise ting, så pass på det du er redd for.

Gjess/ender er dyr som er et fint suplement om du bor nært vann, bekk, eller sjø. De gir en del egg, fjær og dun i tillegg til kjøtt. Gjess er også fine vaktdyr, og jeg vil heller takle en mannevond hund enn en flokk illsinte gjess! Gjess spiser rent vegetabilsk føde, mens ender også spiser insekter. Mye fin gjødsel fra begge.
Gjess kan brukes til å luke i potetåkeren din, men eldre dyr har en tendens til å grave opp poteten. Du kan også ha dem i frukthagen din, og trenger bare et tørt og fint sted og være om natten med halm til reder. Gjess er smarte dyr som bryr seg om medlemmer av flokken sin, og vinner du deres tillit vil de være oppriktig glade i deg.

Gris er et dyr som gir mye kjøtt og lær. Gjødeselen dens er superb.
Jeg fikk tak i noen griser som var en tredjedel villsvin, og det kan være det beste om du får tak i det om mulig. De har mer bust. Griser trenger mye varme om vinteren, men er det ikke alt for strenge vintrer og du har et par dyr skulle det ikke være noe problem og ha dem i et uoppvarmet hus, såfremt dette huset er skikkelig isolert og ikke for stort, og du har rikelig med halm til dem. De spiser både vegetabilsk og animalsk føde, og slipper du dem løs i kjøkkenhagen om høst og vår gjør de mye for å harve opp jorden.

Kaniner gir fine skinn og magert kjøtt. Spiser bare vegetabilsk føde, med mager gjødsel.
trenger et tørt og fint sted og være, om du har dem i bur så gi dem jord til å grave i og noen leker. Pass på at de har en "hule" av halm eller noe annet hvor de kan få barn, og ikke forstyrr dem unødig rett etter fødselen.

Alle disse dyreslagene kan gå fritt, men da må du gjerde inn kjøkkenhagen, og det må være et kraftig gjerde, for høns kommer inn nesten over alt, griser kan rive ned mye, geiter hopper og klatrer over mens kaniner graver under. Men dette kan være en fordel i stede for å bygge forskjellige garder. Griser og geiter bør ikke ha samme innhenging, mens høns og kaniner kan f.eks gå mellom disse innhegningene. gjess/ender MÅ ha tilgang på vann hvor de kan bade.

Har du angoragetter så får du en väldigt fin ull med . Förutom mjölk och kött , de ger faktiskt hyfsat med mjölk för att inte vara en ren mjölkras .
Getternas mjölk är även den absolut bästa för alla djurungar som behöver födas upp utan den egna moderns mjölk .
Komjölk är oftast alldeles för kraftig . Och för hästföl rena döden .

Isländska getter har en underull som är identisk med kashmirullen från de raserna som man förknippar med den ullen .
Man får inte lika mycket från den isländska geten som man får från de andra men tillräckligt .
Skulle tro att även den svenska lappgeten kan ha den ulltypen under sin ragg . och getterna släpper raggen och underullen vid olika tidpunkter så när ullen släpper så kammar man den ur pälsen .
Borstning och kamning dagligen av avelsbocken håller även borta mycket av bocklukten .

Grisar kan hållas utomhus dygnet runt året runt bara de har en hydda att gå in i som är isolerad och har en ingång som förhindrar drag . Mycket halm gör den varm , men det krävs ingen extra uppvärmning .
Sedan så gr det mer mat för att de ska hålla värmen , s en avvägningsfråga om grisen ska var ute eller inne .
men här i sverige inte ovenligt att hålla grisar ute på åkrarna året runt .

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jun 2013, 17:41 
Avlogget

http://www.nationen.no/2012/03/03/landb ... t/7284461/

28 norske husdyrraser er truet med utryddelse. Det er flere raser her som er ypperlige for oss preppere og selvforsynere, og er vel verdt å ta vare på. :)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Sep 2013, 11:52 
Avlogget

Fikk tilbud om noen duer fra en venninne av meg. Er det noen som har holdt duer, eller har peiling på duer? De skulle angivelig gi bra med egg, men jeg tviler sterkt på at de er bedre enn høns både når det kommer til kjøtt og egg. Mindre lyd i duer innbiller jeg meg, men det er egentlig ikke noe stort problem for meg. Duer er kanskje også mer nøysomme? Kjenner ellers bare til at de brukes som brevduer, så jeg skulle likt å høre mer fra andre også. :)

Topp

InnleggSkrevet: 24 Okt 2013, 12:59 
Avlogget

http://www.youtube.com/watch?v=pB6t7JK-9MI

Som nevnt før er dyr også arbeidshjelp, i langt større grad enn folk kanskje tror. Meget fin liten film på under ti minutter om husdyr i et permakultursystem, anbefales. :)

Ellers var det kommet påpekning i en annen tråd at diskusjonene om husdyr gjerne gikk på et "videregående nivå". Til dette må jeg bare si: Det er lenge siden jeg begynte med dyr, og som dreven i faget har jeg glemt mange spørsmål som jeg sikkert hadde som nybegynner. Hvis noen faktisk vil begynne med husdyr, og synes det er for lite informasjon på forumet her, anbefaler jeg heller å lese i bøkene som blir anbefalt enn å gå til andre forum for å lære der. Det er heller ikke så vanskelig å starte med dyr, høns og kaniner er enklere enn flere hunderaser. Jeg og min mor begynte med høns for første gang da jeg var ti år, og ingen av oss hadde noen annen erfaring enn et par bøker. Hvis noen har spørsmål så er det lettere å få svar hvis man skriver spørsmålene enn om man lurer i stillhet. ;)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: