--------------------------------------------------------------------------------
Husdyr. Jeg kan ikke tenke meg selvforsyning uten dyr, du får rett og slett så mye tilbake i forhold til hva du gir. Men hva slags husdyr du skal ha avhenger av plass og hva slags terreng du har. Jeg tar bare med de dyrene jeg har hatt selv.
Høns er enkle dyr og ha, og gir deg fjær, kjøtt og egg i tillegg til at de har ganske fruktbar gjødsel, og de spises omtrent hva som helst, vegetabilsk, animalsk og insekter er mat for dem. La dem gå i kjøkkenhagen når du spar i den, så gjødsler de samtidig som du blir kvitt ugress. Hvor mange høns avhenger litt av hvor mange som skal spise, men en fire fem høner pluss en hane er lurt. Om du velger og bygge et eget hus til dem eller ha dem i kombinasjon med garasje/fjøs er opp til deg, men husk på at noen individer er forbausende flygedyktige, og at alle dyr synes at gresset er grønnere på den andre siden, så om du har dem i garasjen anbefaler jeg at du lar bil og andre ting du er redd for stå ute et par dager til du har tettet alle hull, høns finne ofte et hull man ikke tenkte på. Høns trenger lite utstyr, men bruk egne skåler til vann og mat, det blir rensligere. Utstyr huset med vagler som de kan sitte på, plasser disse høyt oppe, det er det mest naturlige og skulle det komme inn et rovdyr i huset er det vanskeligere for dem å ta hønene. gi dem rugekasser til å legge egg i, gjerne noe med tak over da de foretrekker ting som gir beskyttelse. Ha strø på gulvet deres, jeg har brukt halm, sagflis og mose hver for seg med godt resultat. En mellomtung rase som gir mye egg og vokser opp til en fornuftig størrelse er antagelig det beste.
Geit er er et gulldyr! Det gir kjøtt, horn, bein, skinn, og melk og spiser nesten hva som helst av vegetabilsk føde. Gjødselen dens er skrinn. Du MÅ ha minst to geiter, de er flokkdyr. Hvis du bare har en så bruk mye tid sammen med geita i det minste. For å få melk må du la dyret få kje en gang i året, og de får som regel to kje per fødsel. Jeg har latt kjeene suge som de vil, men det skulle likevel bli rikelig med melk til husholdningen. En geit av rasen norsk geit ga så mye som seks liter melk om dagen! Melken dens har forøvrig ikke så ram smak med mindre du koker den opp, men som drikkemelk eller til bruk i bakst er den superb. En geit trenger egentlig bare et sted og ligge tørt og varmt, og halm som liggeunderlag. men husk på at de elsker og klatre og eller spise ting, så pass på det du er redd for.
Gjess/ender er dyr som er et fint suplement om du bor nært vann, bekk, eller sjø. De gir en del egg, fjær og dun i tillegg til kjøtt. Gjess er også fine vaktdyr, og jeg vil heller takle en mannevond hund enn en flokk illsinte gjess! Gjess spiser rent vegetabilsk føde, mens ender også spiser insekter. Mye fin gjødsel fra begge. Gjess kan brukes til å luke i potetåkeren din, men eldre dyr har en tendens til å grave opp poteten. Du kan også ha dem i frukthagen din, og trenger bare et tørt og fint sted og være om natten med halm til reder. Gjess er smarte dyr som bryr seg om medlemmer av flokken sin, og vinner du deres tillit vil de være oppriktig glade i deg.
Gris er et dyr som gir mye kjøtt og lær. Gjødeselen dens er superb. Jeg fikk tak i noen griser som var en tredjedel villsvin, og det kan være det beste om du får tak i det om mulig. De har mer bust. Griser trenger mye varme om vinteren, men er det ikke alt for strenge vintrer og du har et par dyr skulle det ikke være noe problem og ha dem i et uoppvarmet hus, såfremt dette huset er skikkelig isolert og ikke for stort, og du har rikelig med halm til dem. De spiser både vegetabilsk og animalsk føde, og slipper du dem løs i kjøkkenhagen om høst og vår gjør de mye for å harve opp jorden.
Kaniner gir fine skinn og magert kjøtt. Spiser bare vegetabilsk føde, med mager gjødsel. trenger et tørt og fint sted og være, om du har dem i bur så gi dem jord til å grave i og noen leker. Pass på at de har en "hule" av halm eller noe annet hvor de kan få barn, og ikke forstyrr dem unødig rett etter fødselen.
Alle disse dyreslagene kan gå fritt, men da må du gjerde inn kjøkkenhagen, og det må være et kraftig gjerde, for høns kommer inn nesten over alt, griser kan rive ned mye, geiter hopper og klatrer over mens kaniner graver under. Men dette kan være en fordel i stede for å bygge forskjellige garder. Griser og geiter bør ikke ha samme innhenging, mens høns og kaniner kan f.eks gå mellom disse innhegningene. gjess/ender MÅ ha tilgang på vann hvor de kan bade.
_________________ In war, truth is the first casualty The blade itself incites to violence. Qui desiderat pacem praeparet bellum Fortis cadere, cedere non potest Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.
|