Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 29 Okt 2020, 15:09

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hønsehauken
InnleggSkrevet: 06 Aug 2020, 14:04 
Avlogget

Jeg lar hønene gå fritt ute. Det har gått bra hittil nå i sommer inntil i forgårs. Da dukket hønsehauken opp. Heldigvis var jeg i nærheten og fikk jaget den så ingen ble skadet av den. Nå har jeg hønene inne i påvente av at hønsehauken skal gå lei og dra sin vei. Spørsmålet mitt er: hvor lenge må jeg vente ? Noen som har noe erfaring på det her ? Jeg har tidligere sommere hatt de inne 3-4 dager men det var for lite.

Topp

Innleggets emne: Re: Hønsehauken
InnleggSkrevet: 06 Aug 2020, 15:49 
Avlogget

Tja - Til desember?
Nå er det vel en del ungfugl ute som ikke har lært seg helt å jakte produktivt enda og de vil gå på lette bytter som høner.
Desverre kan du da risikere at hønene dine er utsatt for den samme trusselen til disse dyrerene er voksne og har lært seg å jakte med litt vanskeligere metoder og velger å dra videre til andre territorier. Og du risikerer det samme igjen til neste år.

Er en hønsegård å vurdere?
Om evnt hønsegård, så legg gjerdenetting over så hauken ikke kommer seg inn ovenifra.

Hvis du vil ha frittgående høner kan du evnt prøve med en figur av en større hubro eller ørn som evnt vil være ett større rovdyr enn hauken og som hauken forhåpentligvis vil skygge unna. (disse finnes å få kjøpt på felleskjøpet i noe varierende størrelse om jeg ikke husker feil.)
Ser de en større konkurrent finner de gjerne på noe annet.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Aug 2020, 17:05 
Avlogget

Hønsegård er det vanskelig å få bygd ut fra hvordan fjøset er bygd. Så jeg satser heller på å ta en kalkulert risiko. Og å være i nærheten når hønene er ute. Men ja, det er jo økt risiko inntil ungfuglene har lært seg å jakte på annet enn høner. Hvor lang tid tar det ? Rågjetter på at 4-uker bør kanskje da holde ? Tar jeg da mye feil ? I tilfelle blir det da for meg antagelig å vente til september før jeg slipper de ut. Det er god plass i fjøset så de lider ingen nød der.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2020, 08:17 
Avlogget

Akkurat hvor lang tid det vil ta før de finner på noe annet aner jeg ikke.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2020, 09:12 
Avlogget

En uppdate på hvordan det gikk: Jeg så hønsehauken rundt her i 6 dager etter angrepet 4. august. Hadde da hønene inne den perioden. Så slapp jeg de ut. Under oppsyn. Og det har gått bra. Ingen nye angrep til nå. Bank i bordet. Det jeg tror er viktig er å avverge at hønsehauken lykkes noen gang. For da har en det gående. Den som angrep i sommer mislyktes antagelig fordi den stupte inn i sauenettingen jeg har rundt forinsplassen. Og fordi det antagelig var en ungfugl. Den infernalske hønsahauken jeg hadde her før et år er heldigvis borte. Muligens tatt av østeuropeiske fuglefangere. Og solgt til Saudiarabia eller deromkring.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: