Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2019, 20:22

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Kommunal "Komite beredskap"
InnleggSkrevet: 07 Nov 2019, 11:33 
Avlogget

Tidligere i år skrev jeg et innlegg om sivil beredskap og at det som prepper kan være en tanke å engasjere seg lokalt for å høyne beredskapen i omgivelsene. Jeg fikk mange gode innspill og tanker i retur og og takker for det. Jeg har iverksatt.

Blant annet har jeg meldt meg inn i et politisk parti, for å se om det går an å få satt beredskap på dagsorden i kommunen i et perspektiv ut over tredøgnsberedskapen DSB maser om.

I går kveld deltok jeg på et lokalt partimøte der jeg fikk snakke om mangelen på lokal beredskap i forhold til strukturelle kriser, som krig, pandemier, matmangel, etc.

Jeg endte opp med å foreslå at partiet skal arbeide for å få kommunen til å opprette en "komite beredskap" (på linje med komite kultur og komite oppvekst), for å forankre beredskapsarbeidet lokalt og arbeide med en kommunal beredskapsplan i forhold til "strukturelle kriser" (høres kanskje ut som svada, men begrepet slo an).

Folk lyttet! Jeg ble ikke avfeid som doomsdayprepper eller konspirasjonsteoretiker. Folk ble alvorlige i øynene og folk nikket. Dette var både nytt og interessant, var tilbakemeldingen.

Enden på visa er at jeg skal lage et framlegg til partiet, som skisserer hva en kommunal "komite beredskap" er for noe og hva den skal arbeide med, sånn at det kan bli en debatt om temaet. De ønsker kort og godt å vite mer. Det hadde jeg ikke trodd.

Steike, folkens! Det nytter! Om det blir noen komite beredskap sånn i første halvdel av nærmeste framtid, har jeg vel mine sterke tvil om, men jeg har i alle fall greid å sette prepping på dagsorden. Det er noe.

Hvis du har tanker omkring fenomenet "komite beredskap" og hva som bør være med i definisjonen av lokal beredskap i forhold til "strukturelle kriser", er jeg veldig glad hvis du vil dele dem.

Jeg aner ikke om jeg kommer noen vei, men jeg har noe på gang her.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2019, 17:42 
Avlogget

Gratulerer med dagen !!!
Det var virkelig oppløftende nyheter. Da har folk fått med seg at halve verden sitter I problem til langt oppover kroppen. Og at problemer faktisk kan ramme Norge også. En virkelig god start.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Nov 2019, 14:32 
Avlogget

Faren er at en slik kommite kan bli de som i en SHTF situasjon kommer til å organisere konfiskering av mat og andre ressurser ved å gå systematisk fra dør til dør, gjennomsøke og beslaglegge. Tilbake sitter du da kanskje igjen med noen rasjoneringskort. Eller kort for utdeling av en daglig bolle med suppe i interneringsleiren som komiteen har fått satt opp. Den lokale politikermafiaen vil tilgodese seg selv og sine først. Alle de drittsekkene som ikke har brydd seg med å preppe men ønsker å fortsette å leve som snyltere.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: