Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Sep 2019, 04:03

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 15 Mar 2019, 20:40 
Avlogget

Jeg har vel delt opp i flere bug-out scenarioer for min egen del uten å ta et spesifikt scenario. Skal nevnes at jeg bor sentralt i Oslo, så har planlagt ut i fra det:

- Kjapp bug-out

Tviler på det vil være behov for det, men har en ferdigpakket 40liters kvalitetsekk med det viktigste jeg trenger for å klare meg noen dager. Det er en grab-bag hvor jeg har ferdigpakket varme klær, kniv, tau, lommelykt (hode og vanlig), flatpakkede vannbeholdere, 1 liter med vann, klortabletter, powerbank m/kabler, sambandsradio, medisiner, kompass, kart, toalettrull, hygienesaker nødtelt, tursag, solbriller, lue, fyrstikker, gassbeholder, brenner og rødsprit. Håndvåpen og ammo henter jeg i våpenskapet og tar med

- bilkit

Også for mer hverdag, så lommelykt, kniv, øks, varmeteppe, toalettrull, oppbevaring for vann, strømpakke, sambandsradio, batterier (Alt jeg har går på AA, så har 20 batterier) slepetau, fyrstikker og rødsprit

- temporær bug-in

Mitt mål er å kunne være i leiligheten i syv dager uten noe kontakt med noen. Har alltid mat for det for 3-4 personer stående og har lagret 80 liter vann (vet det er for lite hvis man må leve på det lenge alene, men det er "godt nok" for et potensielt scenario. Har også brus/øl/annet flytende å drikke ). Har 2 x 11 liter propantank, grill og ekstra brenner hvis det må brukes til varme, 20 liter bensin (liker å være innefor DSB sine krav for lagring av brennbart stoff), telys og sterainlys nok til å ha lys nok for en god stund, kanskje 160 AA og AAA batterier, DAB radio, quad-band ham-radio, flere powerbanks alltid ladet opp, håndvåpen og rifle til beskyttelse og selvfølgelig klær/sovepose/stormkjøkken/m.m til å klare å lage mat.

Har selvfølgelig også medisiner, jod-tabletter, hygieneartikler. Har rom under bakken der jeg bor uten vinduer bygget i betong, så skulle det smelle i et atomkraftverk et sted så kommer jeg meg også under jorden.

- screwed, must go out of town

Skulle "oslo falle" og man må ut av oslo er jeg litt i samme køen som alle andre. Er avhengig av bil + vei for å kjøre til der jeg har hus/hytte/gårdmuligheter med familie og venner. Kommer jeg meg ikke ditt med bil må jeg bli i oslo. Er det vinteren er det verre, er det sommeren er det mulig. Der er det igjen det familie og venner har muligheter til og har det gått såpass ille så får man ta det som det kommer :)

Topp

InnleggSkrevet: 17 Mar 2019, 21:22 
Avlogget

For min del er det langvarig utfall av strøm over store deler av landet som er hovedsenario. Om det skyldes hacking, direkte sabotasje, solstorm, ekstremvær eller andre ting kan egentlig være det samme, mørkt kaldt og trist blir det for mange uansett. Er man forberedt på dette så er det også ganske små tillegg som skal til for å takle atom nedfall, pandemier og annen moro om det skulle finne på å komme vår vei.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jul 2019, 03:03 
Avlogget

Mest sannsynlige scenarioet på kort sikt er vel ekstremvær, og økonomiske kriser.

Men det mest alvorlige scenarioet i min mening som jeg anser som mer en langsiktig mulighet er at strømnettet blir slått ut enten på nasjonal eller enda verre på global skala. Enten det er pga hacker angrep, sol stormer eller noe annet. Og nettopp solstormer av en slik størrelse at det kunne ha slått ut hele jordens strømnett (såkalte carrington events) skjer jo faktisk ganske så regelmessig, men som regel så bommer de på jorden. I 1859 traff et slikt et jorden men da var de jo ikke avhengig av noe strømnett, og så sent som i 2012 var det et slik et som så vidt bommet på jorden, og NASA informerte ikke om det før lenge etterpå.

Strømnettet er mer sårbart og mye mer essensielt en de fleste tror. Og et strømbrudd på global skala f.eks som følge av en sol storm vil ende den moderne sivilisasjon som vi kjenner den. For absolutt alt i vår moderne teknologiske verden er fullstendig avhengig av strømnettet for å holde det gående. Fra banker, til butikker, til transport, til kommunikasjon, til økonomi og handel, til pumping av drivstoff, til sykehus og nødtjenester, til vann og avløp, til søppeltømming, osv. Alt faller sammen uten strømnettet. Og uten strømnettet er det heller ingen vits i å dra på jobb. For man kan ikke gjøre noe der uten strømnettet, og man vil heller ikke få betalt ut noen lønn, og ville uansett ikke ha kunne brukt pengene siden butikkene ikke lenger er åpene og bankterminalene ikke lenger fungerer.

Så vil noen kanskje si at noen vil jo fikse nettet etterhvert, og erstatte de ødelagte trafoene, høyspenntlinjene, og generatorene. Men hvem skal det være? Når alt kollapser så vil jo ingen hverken elektrikere, elektroingeniører, eller operatører dra på jobb. De har mer enn nok med å ta vare på seg og sine. Og uten drivstoff, økonomi, transport, og fungerende økonomi og industri så vil det jo heller ikke være noe resurser å bruke til å fikse strømnettet. Det vil ta MANGE år å få det på plass igjen.

Og kollapsen går fort. Bankterminaler, mobilmaster, internet, osv. blir borte i løpet av timer, matvarebutikker har bare beholdning for noen få dager uten nye forsyninger, og enda kortere hvis folk begynner å hamstre. Sykehus har bare generatordrift for noen få døgn, drivstoffpumpene slutter å fungere umiddelbart, uten drivstoff stopper hele transportsektoren opp, og uten transportsektoren stopper all logistikk, og uten transport og logistikk stopper all annen industri og handel opp. Og pumpene til vann og avløpssystemer slutter å fungere umiddelbart, og hvis det er på vinteren så vil etter hvert også rørene begynne å fryse å bli ødelagt så det ikke bare er å sette i gang igjen hvis strømmen kommer tilbake. Og uten drivstoff økonomi og varer stopper selvsagt også politi, brann, ambulanse, ol. opp. Og hvem av Heimeværnet, Sivilforsvaret, og resten av forsvaret gidder å stille opp hvis de blir kalt inn når de har mer enn nok med å ta vare på seg og sine i krisen?

Et lite klipp fra Canadian Prepper om temaet:
https://www.youtube.com/watch?v=HapTdj8btNY

Topp

InnleggSkrevet: 17 Sep 2019, 09:44 
Avlogget

Nå må Nittedal kommune koke vannet...
Det gikk et ras som vannledningen til ca 25 000 folk.
Plan B Høydebassengene virker, alle oppfordres til å koke drikk/mat-vann.

Nå er det godt å ha omvendt-osmose-filteret :D

Verre er det for fol i 100 m radius fra raset. De fikk 2-3 timer på å evakuere, og da skulle de tømme frysere og kjøleskap. Strømmen ble borte.

Hva skulle jeg gjort med frysevarene hvis det var meg?

Bor slik til at jeg ser for meg evakueringskravet, men hadde virkelig slitt med å løse dette.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: