Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Jul 2019, 02:26

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 11 Mar 2019, 11:01 
Avlogget

Hvliket scenario er det mest aktuelt å forberede seg på hvis noe uventa skit skjer?

Langvarig strømbrudd står høyt oppe på lista mi, men jeg har en nagende følelse av at jeg kanskje skulle tenkt litt nærmere gjennom hvordan jeg ligger an i forhold til en evt. pandemi.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mar 2019, 11:06 
Avlogget

DSB publiserte nylig en ny analyse. Her er også mange ulike scenarioer som kan være fornuftig å se på. Som du ser er pandemi slett ikke dumt å tenke på. Men det og legemiddelmangel er jeg litt usikker på hvordan jeg skal forholde meg til, ut over normal hygiene. Digitale angrep kan få omfattende konsekvenser, men der er det enklere å gjøre noen tiltak (for eksempel kontanter, ha tilgang på de viktigste dagligvarene, ev. kommunikasjon og lignende).
https://www.dsb.no/reportasjearkiv/hva- ... mme-norge/

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mar 2019, 11:19 
Avlogget

EKSTREMVÆR:
Det mest sannsynlige scenariet slik jeg ser det, er ekstremværet vi har i Norge i dag og de følgende dette får for oss. Om sommere kan dette innebære flere samtidige skogbranner lik det vi hadde i fjor.
På vintere vil det være ekstreme snømengder, strømbrudd og vanskelig fremkommelighet. Ekstremregn og tøffere værforhold vil også være gjeldende og påvirke vår hverdag.
Tiltak: Sekundær oppvarmingsmulighet, ekstra lager med mat/drikke

PANDEMI OG MEDISINMANGEL:
Dette er en kombinasjon jeg også ser på som sannsynlig vil komme til å skje og som allerede merkes i dag i forhold til medisinmangel. Visse varer er vanskeligere å få.

ØKONOMISK KOLLAPS:
Dette er noe jeg frykter og ser på som sannsynlig vil skje innen 2030. Vi bygger vår økonomi på økt gjeld og dette er ikke bærekraftig og vil på et tidspunkt kollapse.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mar 2019, 13:34 
Avlogget

Mr I skrev:
Dette er en kombinasjon jeg også ser på som sannsynlig vil komme til å skje og som allerede merkes i dag i forhold til medisinmangel. Visse varer er vanskeligere å få.

Hvilke tiltak tenker du er fornuftige? Utenom generelle dagligvarer ol?
Mr I skrev:
ØKONOMISK KOLLAPS:
Dette er noe jeg frykter og ser på som sannsynlig vil skje innen 2030. Vi bygger vår økonomi på økt gjeld og dette er ikke bærekraftig og vil på et tidspunkt kollapse.

Enig i at dette er sannsynlig. Men jeg er litt usikker på konsekvensene av det - det har jeg for dårlig økonomikunnskap om. Hva vil skje for en med lav/middels/høy gjeldsgrad, tror du?

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mar 2019, 15:01 
Avlogget

Vesteråling skrev:
Mr I skrev:

Hvilke tiltak tenker du er fornuftige? Utenom generelle dagligvarer ol?
Mr I skrev:
ØKONOMISK KOLLAPS:

Enig i at dette er sannsynlig. Men jeg er litt usikker på konsekvensene av det - det har jeg for dårlig økonomikunnskap om. Hva vil skje for en med lav/middels/høy gjeldsgrad, tror du?

I forhold til Pandemi og medisinmangel tenker jeg gode tiltak er:
Lagre opp paracet, ibux, ha basale redskaper nødvendig for å håndtere influensa. Desinfeksjonsutstyr. Også ha mulighet til å bunkre seg inne i perioden. Ta fri/ferie fra arbeid i perioder når det er på sitt verste. Kjøpe inn ekstra av livsviktige medisiner om man har dette på resept.

ØKONOMISK KOLLAPS:

Her er det mange videoer på youtube som kan forklare fenomenet og problemer med dette.

1. Din kapital vil få mindre verdi --> matvarerpriser stiger --> redusert kjøpekraft
2. økt arbeidsledighet --> enda dårligere kjøpekraft
3. Folket vil på et tidspunkt bli sultne, matvarehyllene vil bli tomme
4. bankterminaler vil slutte å fungere
5. årlig inflasjon (prisstingning på 10% --> økte boliglånsrenter for å takle den økte inflasjonen og senke denne (fører til økte utgifter for de med lån)

Tiltak:
Nedbetalt lån
Ha flere mulige betalingskilder : Penger digitalt, penger i sofaen, kryptovaluta, fysisk gull, fysisk sølv, andre verdifulle byttegjenstander
Kunne leve mest mulig uten strøm, redusere de vanlige utgifter folk flest har.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mar 2019, 18:03 
Avlogget

Godt og forståelig svar. Takk :)

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mar 2019, 18:34 
Avlogget

En ferie i Venezuela ville ha vært en studietur i konsekvensene av økonomisk kollaps.

Jeg vil tro at vi har et litt mer robust samfunn her på berget, men Venezuela viser med all tydelighet at det er mulig for et ressurssrikt land å gå på ryggen økonomisk.

I alle fall hvis det er et lite land som rives mellom forskjellige stormaktsinteresser. Hmm...

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mar 2019, 19:02 
Avlogget

Vesteråling skrev:
Godt og forståelig svar. Takk :)

Kan godt ta et eksempel her også :)

Forskjell på å ha 1.000.000, 2.000.000, 3.000.000 og 4.000.000 i gjeld dersom renten øker (20 års nedbetaling)

1.000.000
3% 5600,-
6% 7200,-
9% 9000,-
+ avdrag 4100,- pr mnd

2.000.000
3% 11.100,-
6% 14.300,-
9% 18.000,-
+ avdrag 8300,- pr mnd

3.000.000
3% 16.600,-
6% 21.500,-
9% 27.000,-
+avdrag 12500,- pr mnd

4.000.000
3% 22200,-
6% 28700,-
9% 36.000,-

+avdrag 16600,- pr mnd

Selv har jeg satt nedbetaling på lånet til å bli innfridd innen jeg er 62 år med tanke på mulighet til å pensjonere meg da. Jeg ser at jeg må ha en spareplan slik at jeg kommer greit ut av det etter jeg er ferdig i abeidslivet. Det vil da lønne seg å sikre å ha minst mulig forbruk pr mnd og være mest mulig selvforsynt i typisk selvbergerstil :)

Norges bank har en prognose for rentebane som hele tiden er førende for hvordan renten skal ligge. De setter styringsrente og setter denne med tanke for hva som er god for Norge og norsk økonomi. Det er mange hensyn å ta og det er også de som eventuelt vil vurdere å sette opp renten hurtig om de ser at de må det for å berge norsk økonomi.

Vil ellers anbefale wikihow sine sider som tar for seg mange gode oversikter :D

https://www.wikihow.com/Prepare-for-Economic-Collapse

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mar 2019, 23:30 
Avlogget

Det jeg tror kan gi størst problemer i vært samfunn, er vår avhengighet av den digitale verden (hacking, kollaps) + strømbortfall. 2-3 private firmaer i verden styrer vel egentlig internett.

Så når internettet og dens kamerater svikter : Ingen DAB radio, dårlig med mobiltelefon, ingen internett, ingen kontroll på varebeholdning, ingen minibanker fungerer, vanlige banker har ikke penger lenger, kjøpesentrene får ikke åpnet dørene, de moderne digitale kassapparatene kan ikke åpnes, GPS navigering kutter ut, kjølelager uten strøm som står for all sentralisert matforsyning svikter. Kontakt med likesinnede som her inne opphører uten nett og vi kjenner jo ikke hverandre.
Digital kollaps vil vel kanskje komme samen med en økonomisk kollaps. Her tror jeg at massive kursfall/hyperinflasjon kan være veldig skummelt. I Tyskland på tidlig 30 tallet måtte man visst ha en trillebår med pengesedler for å få kjøpt et brød. Pengene ble verdiløse. Det kan bli skikkelig sjakk matt for mange.
Det kommer til å bli en ganske bratt læringskurve tror jeg. Tror dette blir det mest farlige scenarioet. Pandemisaken i et såpass grisgrendt land som Norge tror jeg ikke blir så farlig. Naturkatastrofer i stort omfang med et land som vårt som er så geografisk variert tror jeg heller ikke får den store effekten.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mar 2019, 23:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Har ikke så veldig trua på norsk hyperinflasjon da man har tross alt lært at vill trykking av penger er selvmord.

en relativt moderat heving av renta til...si 10% vil være katastrofalt for halvparten (eller så) av norske låntagere. 10% virker enormt for våre rentesløve hjerner, men renta var 7% så seint som i 2008.

Sjansen for at rentene øker er store. Norges bank ser for seg en økning til 4% innen tre år.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mar 2019, 12:48 
Avlogget

Ang MEDISINMANGEL

Som sagt over her.... det er her allerede. :o

Jeg har over flere år bygget meg opp en liten buffer av medisin på resept.
Og en større buffer av reseptfrie medisiner.

Men for noen uker siden måtte jeg plutselig reise et sted, og jeg glemte mine faste medisiner.
E resept er en fin greie tenkte jeg, og tuslet innom et apotek for å kjøpe det jeg trengte.

Jeg måtte innom 3 apotek i byen der for å få det jeg trengte. ...og det var helt vanlige medisiner.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mar 2019, 13:35 
Avlogget

Mr I skrev:
2.000.000
3% 11.100,-
6% 14.300,-
9% 18.000,-
+ avdrag 8300,- pr mnd
Slik jeg forstår det, er den tabellen over lån misvisende fordi du under skriver f.eks. «+ avdrag 8300,- pr mnd».

De summene du oppgir etter renteprosenten er for annuitetslån og per mnd, men inkludert BÅDE avdrag og renter. Det er altså ikke noe «+» der. Dette er altså det totale man betaler per måned. Ved annuitetslån betaler man en fast sum per måned gjennom hele lånets løpetid. (Evt. etablerings- og termingebyr kommer i tillegg.) Andelen som utgjøres av renter, vil synke etter hvert som årene går. Med denne låneformen vil restgjelden være vesentlig større etter la oss si 10 år enn om man hadde valgt serielån. Fordelen er at man slipper å betale så mye per måned i oppstarten hvor økonomien gjerne er litt mer presset.

Ved serielån betaler man et fast avdrag, men også renter som gitt at renten ikke endres, vil synke etter hvert som lånet nedbetales. Summen man betaler per måned går altså ned imot slutten, men avdraget er fast. Det tilsvarer det du har ført opp som «+avdrag xxxx per mnd».

Ditt eksempel er derfor en blanding av beløp fra serie- og annuitetslån.

Uansett er det nok en del som vil få seg et alvorlig sjokk om renten hopper med noen prosent.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mar 2019, 15:16 
Avlogget

Tausa skrev:
Som sagt over her.... det er her allerede. :o
Jeg har over flere år bygget meg opp en liten buffer av medisin på resept.
Og en større buffer av reseptfrie medisiner.

Det kan være lønt å ta opp problematikken rundt legemiddelmangel med fastlegen, enten du har behov for faste medisiner eller ikke.

Jeg gjorde det og fikk gode råd om hva som kan være lurt å tenke på med dagens risikobilde. Det har gjort at jeg har fått bygget opp en førstehjelpssats som går vesentlig lenger enn plaster og paracet, for å si det sånn.

Nå vil neppe alle fastleger gi deg tilgang til f.eks. reseptbelagt smertelindring bare for at du skal ha det i førstehjelpsskrinet, men det går an å spørre.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mar 2019, 13:58 
Avlogget

Green hat skrev:
Det jeg tror kan gi størst problemer i vært samfunn, er vår avhengighet av den digitale verden (hacking, kollaps) + strømbortfall. 2-3 private firmaer i verden styrer vel egentlig internett.

Jeg er helt enig i dette. Og en sak som jeg tror er undervurdert er solstormer og deres innvirkning på all teknologien vi har gjort oss avhengig av. I 2014 var vi få dager unna å bli truffet av en solstorm som sannsynligvis ville lammet store deler av verden i lengre tid: https://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2014/23jul_superstorm -Men det har ikke blitt sagt mye om i media.
Nå er vi i bunnen av solsyklusen, og ingen kan spå hvor stor toppen blir (om fire-fem år). Den syklusen vi nå er i slutten av var spådd å bli den mest aktive på 400 år, men viste seg å bli relativt rolig. Toppen vi hadde før det var ved tusenårsskiftet - og det har jo ikke skjedd rent lite innen teknologien (og vår avhengighet av den) siden den gangen. Det er i alle fall helt sikkert at mer aktivitet på sola gir større risiko for å bli truffet av en "sværing".

Her er for øvrig litt lesing om neste solsyklus, for de som er interessert: https://earthsky.org/space/solar-cycle-24-25-sunspot-predictions

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mar 2019, 10:51 
Avlogget

Sciens skrev:
Mr I skrev:
2.000.000
3% 11.100,-
6% 14.300,-
9% 18.000,-
+ avdrag 8300,- pr mnd
Slik jeg forstår det, er den tabellen over lån misvisende fordi du under skriver f.eks. «+ avdrag 8300,- pr mnd».

De summene du oppgir etter renteprosenten er for annuitetslån og per mnd, men inkludert BÅDE avdrag og renter. Det er altså ikke noe «+» der. Dette er altså det totale man betaler per måned. Ved annuitetslån betaler man en fast sum per måned gjennom hele lånets løpetid. (Evt. etablerings- og termingebyr kommer i tillegg.) Andelen som utgjøres av renter, vil synke etter hvert som årene går. Med denne låneformen vil restgjelden være vesentlig større etter la oss si 10 år enn om man hadde valgt serielån. Fordelen er at man slipper å betale så mye per måned i oppstarten hvor økonomien gjerne er litt mer presset.

Ved serielån betaler man et fast avdrag, men også renter som gitt at renten ikke endres, vil synke etter hvert som lånet nedbetales. Summen man betaler per måned går altså ned imot slutten, men avdraget er fast. Det tilsvarer det du har ført opp som «+avdrag xxxx per mnd».

Ditt eksempel er derfor en blanding av beløp fra serie- og annuitetslån.

Uansett er det nok en del som vil få seg et alvorlig sjokk om renten hopper med noen prosent.

Jeg gikk inn på dnb sin side. Valgte 20 år nedbetaling. Tastet inn fast lånesum. Tastet inn forskjellige renter og skrev inn her hva det ville kostet med renter og avdrag ut fra hvor mye prosenten steg. Dette er nok det vanlige som heter annuitetslån. Det er dette som oftest er brukt og når folk skal låne i bank spør banker aldri om de vil ha annuitetslån eller serielån. I alle fall ikke min erfaring.
Hele poenget med dette var som du og sier at man vil få sjokk om renten stiger og ikke en ser konsekvens av dette.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: