Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Mai 2019, 04:18

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 07 Mar 2019, 16:54 
Avlogget

Da jeg starta med prepping, var dette scenario 1:

Det er natt til søndag 3. januar. Familien min og jeg står barfot i snøfonna og ser at huset vårt brenner. Alle naboene er borte og huset er overtent. Ingen av oss har fått med seg telefonen og bilen nekter å starte.

Det skal egentlig ikke så mye til for å forberede seg på å takle en sånn hendelse, men hvis du ikke har forberedt deg, kan du være rimelig fucked.

Hvor vil du anbefale å begynne for å preppe en sånn situasjon?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mar 2019, 19:12 
Avlogget

Brannvarsling! Dette er punkt 1, 2 og 3. Og da ikke bare nok til å dekke forskriftskravet. Seriekoblet, helst koblet til alarmsentral. Minst en detektor på hvert soverom, i tillegg til risikoområder som kjøkken, vaskerom, kontor og stue.

Deretter, sørg for å ha rømningsveien klar. ØV på å bruke den, gjerne i tussmørket. Ikke bare klargjør den og glem den, men klatre ut av og til så det sitter, og du er sikker på den virker som den skal. Særlig er det viktig om man har barn i huset. Start øvelsen med å løse ut en detektor så alle kjenner lyden.

Er disse to på plass så klarer man seg alltids. En risikovurdering avdekker hva man bør gjøre videre. Bor du langt fra folk bør du tenke på klær, ly, varme etc. Bor du mer sentralt er det kanskje ikke like viktig.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mar 2019, 19:16 
Avlogget

For øvrig et godt scenario som alle bør forberede seg på. Dette er et av de scenariene som virkelig er sannsynlig, og som har svært store konsekvenser. Husk at det er røykvarsleren som redder liv. Brannvesenet kommer ganske sannsynlig for sent til å redde noen.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mar 2019, 20:05 
Avlogget

Eksempelet har ikke så mye med brann å gjøre. En av grunnene til at jeg valgte å forberede meg på scenariet jeg beskrev, er at jeg slipper å komme med bortforklaringer når noen spør meg hva bailoutbagen i uthuset er.

Det er ingen som kikker rart på meg når jeg forklarer at jeg liker å være godt forberedt hvis det skulle brenne. Det hadde blitt litt mer kleint hvis jeg presenterte meg som prepper og begynte å legge ut om å stikke seg unna uforutsigbare konsekvenser av noe uventa skit, som solstormer, invasjoner, pandemier eller zombieakopalypser for den del.

Hvis du er forberedt på å takle at du står på bar bakke og ser huset brenne, har du vel preppet de fleste andre scenarier som medfører at du må raskt ut av huset også?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mar 2019, 21:50 
Avlogget

For å spre risikoen har jeg fordelt mitt matlager på 3 forskjellige plasser. Men ikke langt fra hverandre.
Skulle det bli brann, og jeg har alt samlet på et sted, vil jeg kanskje miste alt.

Men det er klart at jeg har nå tenkt at om det skulle bli en matkrise, så vil det være greit å ha litt her og litt der.
Det er mye som kan skje... :roll:

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2019, 11:22 
Avlogget

1. Ha et ekstra sett med utstyr/klær alltid i bilen. 4x bol sekker med et ekstra sett med klær og sko. Det er typisk at man må ut av huset ganske raskt.

Jeg for egen del har egen garasje med oppvarming jeg kan trekke over til der jeg også har ekstra senger.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2019, 21:09 
Avlogget

Mange gode tips her. Spredning av ressursene er enkelt og godt tips.
Er i gang med litt justeringer her.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2019, 23:41 
Avlogget

Da vi for noen år siden jaktet hjort med utgangspunkt i en lavvo nesten 2 timers vandring fra vei , var vi veldig oppmerksom på problemstillingen med en brann i lavvoen oppe i fjellet. Vi hadde både teltovn og primus . Vi endte opp med å dra opp en alukasse med solid lokk , der vi lagret ett par gummistøvler til hver , sammen med en billig parkdress til hver og litt ragger, luer , votter etc. Noe slikt bør kunne funke hjemme også .

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: