Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Mai 2019, 05:24

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Gruppedynamikk
InnleggSkrevet: 07 Mar 2019, 13:28 
Avlogget

Jeg kikka på den svenske serien "Nedsläkt land" i går kveld.
viewtopic.php?f=8&t=1966

Serien handler om hva som vil skje hvis en solstorm slår ut strømmen i hele Sverige I 12 døgn. Vi følger to grupper som innlosjeres i hvert sitt hus. Den ene i et digitalt, toppmoderne smarthus og den andre i et gammelt småbruk. Ingen i gruppene vet hva som skal skje og plutselig går strømmen.

Så følger vi de to gruppene I tolv døgn, mens eksperter og forskere kommenterer utviklingen.

Det jeg fant mest interessant var å se hvordan gruppedynamikken utviklet seg. Hvor raskt de to gruppene utviklet samhold og hvor fort det ble oss og dem da de to gruppene møttes.

Og her føler jeg at jeg møtte meg sjøl i døra (noe som sjelden er et pent syn). Jeg er godt i stand til å ta vare på meg selv og mine i et slikt scenario, men jeg har egentlig tenkt veldig lite gjennom hvordan jeg skal forholde meg til dem som ikke er det og som kommer til å slite big time allerede etter ett døgn.

Hvilke tanker har dere? Fram med seksløperen? I serien oppsto det raskt noen moralske dilemma som det kanskje kan være lurt å tenke gjennom før NUSS.

Topp

Innleggets emne: Re: Gruppedynamikk
InnleggSkrevet: 07 Mar 2019, 21:20 
Avlogget

Ja reaksjonsmønster er interesant. Selv kommer jeg godt overens med meg selv i de fleste situasjoner. Men å få hele gruppen til å bevege seg i samme retning og å forstå hva målet er, det blir nok verre.
På en av mine siste heimevernsøvelser ble vi et nytt lag. Kun 2-3 stk. inkl. meg hadde bakgrunn i fra den type trening som vi skulle utføre på øvelsen. De andre 6-7 stk var helt på jordet. Jeg måtte bare innse at de hadde ingen peiling på hva vi skulle eller hvorfor. Det var ganske så frustrende. Selv de mest selvsagte ting for den som var litt trenet ble umulig å utføre.
Proper preparation prevent piss poor performance, en av mine slagord. De 6 p,er

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mar 2019, 22:02 
Avlogget

Jeg og har sett gjennom denne serien.
Jeg syntes den er nøktern, og greier å belyse flere vanskelige dilemmaer.

Å møte seg selv i døra, er sjelden pent.... kunne ikke sagt det bedre selv. :lol:
Og jeg og fikk brynt meg her. :?

En av måtene jeg har løst dette på her, med de moralske utfordringene en kan møte på i SHTF scenarie, er at jeg har samlet en gjeng jeg stoler på, og som jeg vet deler mine tanker om dette her, og vi snakker igjennom sånn "hva gjør vi hvis.... skjer.
Ikke at jeg sier vi har funnet svarene. Men jeg kjenner at det er nyttig å faktisk ha snakka igjennom endel ting.

På disse samlingene tar vi for oss litt sånn krisehåndtering, og øver oss på å tenke løsninger. At dette her og er en form for mental trening er og viktig å ta med.
At alle etterhvert har fått seg en grønnsakshage, og er blitt habile dyrkere, tar jeg helt på min kappe :lol: :lol: :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2019, 11:25 
Avlogget

Jeg tenker at stikkordet her er faktisk å teste ut gruppedynamikk med en god gruppe over tid slik at man håndterer situasjoner smertefritt fortløpende. Da tenker jeg øvelser i hjemmet og med felles preppere. En prepper er ofte snartenkt og selvstendig og flere av disse samlet kan bli som høner som løper i hver sin retning om det ikke er koordinert :) Og det er ikke alltid lett å koordinere selvstendige snarrådige mennesker som kan ha ulik tilnærming til et problem :D

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: