Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2018, 23:46

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 02 Aug 2018, 22:33 
Avlogget

Hei!

Det er mange som forbereder seg til den store dommedagen,
Meg inkludert liker å tenke og planlegge hva jeg skal gjøre hvis det skjer noe.
Noe som forutsaker sosial kollaps verden over. som f.eks. solstormer som kortslutter alt av elektroniske enheter.

Men hva skjer egentlig da med kjernereaktorer rundt om i verden? Om all elektrisitet forsvinner og alle mennesker sloss om den siste
tunfiskboksen på butikken, og ingen er igjen for å styre med kjernereaktorene.
Vil ikke de da eksplodere etter ganske så kort tid?

Vet de har en del sikkerhetsbrytere som utløses automatisk når noe skjer, men det er vell for kortvarige problemer.
Uansett katastrofe, om det kommer så langt at alle er ute å sloss for seg og sin familie, vil ikke kjernereaktorene utrydde oss alle etter en viss tid?

Håper selvfølgelig jag tar grundig feil nå, men er den eneste måten å overleve på i en bunker under jorden i flere generasjoner eller er ikke kjernekraftverkene så skumle som jeg skal ha det til?

Håper noen har peiling på dette så jeg kan få ro i sjela, å fortsette å se for meg at jeg lever ut verdens undergang, på et fint lite småbruk OVER jordas overflate! :-P

Topp

InnleggSkrevet: 03 Aug 2018, 05:29 
Avlogget

På 70-talet var det kraftiga solstormar som slog ut delar av energiförsörjningen . Pappa jobbade som verkmästare på energiverket då och de hade problem i ställverk mm .
Men vad jag vet så drabbades inget av de svenska kärnkraftverken den gången . Så tror de är ganska säkra .

Däremot så kan ju långvarig misskötsel få det att gå sönder . Om något sker idag vid kris så stänger det ner helt och är då relativt säkert .
Men långvarigt så vem sköter kylvattenpumpar , ser till att de servas med lager och nya pumpelement osv ?

Sedan så idag bygger vi in svagheter i alla system på ett helt annat sätt än tidigare . Förr ringde man kollektivt till alla fasta mobiler vid fara som VMA , nu har man skrotat fasta telefonin och nyttjar mobiler som inte har täckning överallt . Och ett system som heter RAKEL som inte fungerar .

Topp

InnleggSkrevet: 11 Aug 2018, 12:54 
Avlogget

Hei, og takk for svar! :-)

Er ikke helt sikker på om jeg forsto alt du mente.

"Men långvarigt så vem sköter kylvattenpumpar , ser till att de servas med lager och nya pumpelement osv ? "

Mener du da at, så lenge noen tar seg av nye lager og pumpeelementer så går det bra?
Hva om ingen gjør noe med de, å alt blir bare stående slik som de sto den dagen SHTF, i mange år?

Topp

InnleggSkrevet: 13 Aug 2018, 15:32 
Avlogget
Brukerens avatar

Det skal nok mer enn solstorm til for å slå ut et helt samfunn.
Noen samfunn er selvsagt mer sårbare enn andre, men norge ligger godt an, sånn sett. Jeg ville vært mer redd for manglende vedlikehold over lengre tid, f.eks som en del av en global økonomisk depresjon over flere år, jfr. Russland under den kalde krigen.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Aug 2018, 20:42 
Avlogget

Njaa.. Etter som jeg har forstått det, så kan en heftig solstorm slå ut mesteparten av den elektriske infrastrukturen.
I 1859 kom det jo en kraftig solstorm som slo ut store deler av det elektriske nettverket, og vi har ikke sett en slik storm siden.
Men flere forskere mener vell at vi er på overtid og at en slik storm skal komme ca hvert 100 år.

Det elektriske nettverket er jo selvfølgelig bedre nå enn da, men igjen, ikke bra nok.

Men det var jo ikke dette jeg lurte på, solstormen var bare et eksempel. Jeg er åpen for mange andre scenarier som kan forandre våres levemåte. Lurte bare på om vi er 100% doomed, dersom det skulle se noe som kaster oss tilbake til steinalderen. Er det mulig å overleve, eller tar kjernereaktorene knekken på oss alle som ikke befinner seg ned i en bunker?

Topp

InnleggSkrevet: 16 Aug 2018, 14:59 
Avlogget
Brukerens avatar

"In the long run, the survival rate for everyone drops to zero." Tyler Durden

Samfunnet som vi kjenner det er selvsagt kjørt i det lange løp (<250 år), men jeg tror det er andre ting som er mye farligere enn øyeblikkelige kriser. Klimaforandinger, jorderosjon, overfiske, forsuring av verdenshav, peak fosfor, peak oil etc.

Det viktige er at vi forbereder oss og samfunnet på å tåle forandringer, enten økonomiske eller klimamessige, ved å jobbe for lokalt landbruk, lokal beredskap og lokalt demokrati.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Aug 2018, 21:15 
Avlogget

jo da, men har ikke fått noe ordentlig svar på spørsmålet mitt.
Det er jo mye som kan skje når som helst, men nå lurte jeg jo på om hva som kommer til å skje hvis det verste tenkelige scenarioet skjer.

Skjønner at du er en som ikke har noe spesielt tro på at noe drastisk kan skje over natta.
Men muligheten er der. for eksempel et hackerangrep som sletter mye nødvendig informasjon, tukkler med børsen, minibanker osv. som fører til kaos verden over. Eller et nytt dødelig virus som sprer seg over hele verden, og tar livet av flertallet av menneskeheten. Og ja, solstormen. sikkert mange andre muligheter jeg glemmer i farten også.

Alt dette har skjedd før. Har spanskesyken kommet først i dag, så har den nok spredd seg enda mer en hva den gjorde i 1918. Å hvem kan påstå at det aldri kommer en epidemi som er enda mer dødelig og smittsom?

Det er ikke lenge siden en 20 åring som satt og kjedet seg, hacket pentagon. Så om en gruppe med erfarne hackere virkelig går inn for det, tror jeg de kan gjøre utrolig stor skade på noen sekunder.

Men tilbake til mitt hypotetiske spørsmål. hva ville skjedd med kjernereaktorene dersom de av en eller annen grunn, skulle blitt ubemannet og strømløse på ubestemt tid? :P

Topp

InnleggSkrevet: 23 Aug 2018, 11:06 
Avlogget

Kort svart, skulle de bli helt strømløse, så får man vel egentlig de samme hendelsesforløpene som skjedde i Fukushima; der rakk de å kjøre en kontrollert shutdown på alle reaktorene etter jordskjelvet, men den etterfølgende tsunamien ødela backup-generatorene som skulle gi strøm til kjølepumpene osv, og det medførte da til at 3 av reaktorene fikk en meltdown med følgende hydrogen-luft eksplosjoner og spredning av radioaktivt materiale...
Senskadene idag som de sliter med, er at endel radioaktivt kjølevann fortsatt lekker ned i grunnvannet

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 24 Aug 2018, 07:42 
Avlogget

Det kommer nok litt an på type reaktor og hvordan krisen utarter seg. Generelt er det sånn at alle sikkerhetssystemer i denne typen anlegg bygges med tanke på at sikkerhetsmekanismene løser ut og virker uavhengig av strøm - i form av mekaniske løsninger og at utstyr går "failsafe" når strømmen brytes. Fukushima er ikke et dårlig eksempel i verst tenkelige tilfelle. Selv om man nok har lært litt etter Fukushimaulykken er det antakeligvis noen som henger igjen i den bransjen også.

Så har vi ulike former for reaktorer, og for eksempel vil thoriumreaktorer kreve strøm og aktiv styring for at reaksjonen i det hele tatt skal skje. Der vil altså alt naturlig stoppe opp om ikke systemet aktivt holder prosessen i gang. Men dette gjelder altså ikke majoriteten av kraftverkene i dag.

Jeg kan tenke meg noen scenario:

Scenario 1: Kraftverket forlates og får fortsette i drift uten tilsyn.
Årsaken er mindre viktig her, og trenger ikke å ha med solstormer å gjøre heller. Jeg forutsetter at anlegget fremdeles er fullstendig driftsdyktig.
Når et slikt anlegg konstrueres blir det lagt inn sikkerhetsfunksjoner i alle ledd. Det har man gjort i alle år siden dampmaskinen, så jeg kan ikke tro det finnes noen anlegg uten sikkerhetsanordninger. Anlegget vil da automatisk kjøre ned og stoppe kontrollert, isotopene isoleres og ingenting farlig skjer. Det vil bare stå der og ikke produsere.

Scenario 2: Solstormen slår ut strømtilførselen på et sted litt lenger unna.
Strømbrudd er alltid en sannsynlighet, uavhengig av årsak. Fremdeles gjelder det jeg nevnte om sikkerhetsfunksjoner. Nødgeneratorer starter, fjærbelastede ventiler går til sikker stilling og lignende. Anlegget stopper kontrollert og blir ufarlig. Anlegget får nødvendig kjøling så lenge det trenges.

Scenario 3: Anlegget utsettes direkte for en solstorm som ødelegger elektronikk.
Her er noen ulike utfall, og det kan bli dramatisk. Igjen, sikkerhetsfunksjonene kan nok fungere så lenge det er strøm. Om vi derimot tenker at alt elektrisk blir dødt umiddelbart, innen få sekunder - inkludert nødstrøm og alle sikkerhetssystemer - kan vi få et dramatisk utfall. Da får vi nok samme forløpet som vi så i Fukushima, med de samme følgene som nevnt i forrige innlegg her.

(Det samme kan nok teoretisk sett skje dersom styringen påvirkes nok til at vi opplever falske signaler i kretsene, men ikke nok påvirkning til å knekke elektronikken. Men det er langt langt langt mindre sannsynlig enn å vinne toppgevinsten i eurojackpot, tenker jeg.)

Så helt kort oppsummert - ja, det KAN skje noe som får dramatiske konsekvenser, men katastrofen oppstår nok heller ganske øyblikkelig, og ikke som en konsekvens av lang tid uten vedlikehold. Og sannsynligheten for at det oppstår er såpass liten at jeg tror - som de andre sier - at det er andre ting vi heller bør bekymre oss for. Tror i hvert fall jeg, da :)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Aug 2018, 11:26 
Avlogget

Jeg har arbeidet i flere bedrifter som er omfattet av storulykke foreskriften
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-06-03-569
For virkelig kritiske hendelser har det vært trippel eller mer med barrièrer som skal føre anlegget til en sikker tilstand dersom forskjellige situasjoner oppstår. En av de helt selvfølgelige ting å planlegge for er feil på utstyr og fravær av energi. Jeg vil tro at samtlige kjernekraftverk i verden har svært stor fokus på sikkerhet, og uten at jeg kjenner dette i detalj kan man se for ser at de designer anlegg slik at det aktivt må brukes energi for å holde prosessen i gang, og at vekter eller fjærer vil sette anlegget til sikker stilling skulle strømstans oppstå. Ved en omfattende solstorm av den type du beskriver vil de aller fleste varslingssystemer bli satt ut av spill. Det er derfor vanskelig å vite om det er på tide å trekke på seg gassmaska. Du kan jo selvfølgelig kjøpe deg en geiger-teller, og pakke den så den er trygg for solstormen, men jeg for min del har bestemt meg for at dette er et senario jeg ikke vil forberede meg på. Dette skyldes både små sjanser for at det skjer, enda mindre sjanse for at det skjer der jeg er, og at om det skjer så er man på lengere sikt stort sett ute å kjører uansett. Jeg har heller valgt å fokusere på om det er noen bedrifter i nærmiljøet mitt som kan føre til store lokale forurensninger, det vil være viktigere å vite.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: