Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 10:51

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Bug in
InnleggSkrevet: 24 Apr 2017, 20:32 
Avlogget

Hei!

Jeg lurer på om andre her har noen tanker om hvordan forberede hjemmet isteden for å legge ut på vandring eller rømme til en hytte etc..

Jeg er en person som var så heldig å fikk kjøpt meg et hus for ca 2 år siden. Det har vært ganske så mye å gjøre her, noe som tærer på lommeboka. Om jeg hadde hat råd til en det å kjøpe en ekstra hytte til å eie, så tror jeg heller at jeg ville satset mer på hoved boligen.
Jeg er i full gang med å gjerde meg inne, jeg har også en stor port. Når det er ferdig så har jeg en liten tomt til å sysle med mitt på.
I år skal jeg prøve å få frem poteter i en kasse. Løk å gulerøtter i en annen. Har også kjøpt inn bær busker, å har planer om å bruke en del av plassen til en mini åker. Inne har vi urter å andre ting. Om ikke verden går under så bygger jeg meg også et hønsehus, men er lit usikker på hva naboene kommer til å si. (bor i boligfelt) Jeg håper ikke det går under med det første, for jeg vet selv at jeg er ikke klar for virkelige kriser helt ennå. Vel la oss si at når jeg føler tomta er godkjent for å være selvgående, altså jeg har tilgang på vann, litt strøm og kan leve på det jeg gror å fanger. Hvordan skal jeg forsvare denne tomta? Skyte våpen er ikke et alternativ, men flaks for meg så har jeg rimelig god fantasi... Hvordan forholde seg til naboer er også et dilemma, for jeg har et inntrykk av at de fleste folk vil ha kabel TV å ferdig mat,, men hvordan takle folk som får vite at naboen har både vann å mat når dem selv går på gress å tak vann.. Vel om noe har lyst til å dele tanker, ider eller planer så kom gjerne med dem. Vi har ikke aller råd til hytte i skauen..

Topp

Innleggets emne: Re: Bug in
InnleggSkrevet: 25 Apr 2017, 20:51 
Avlogget

Interessante spørsmål. Litt vanskelig å se hvor en skal begynne. Jeg er såpass heldig at jeg kan både bugge inn og flytte meg (noe motvillig...) ved behov og få med meg en god del "stash". Til ulike lokasjoner. Men primært er det nok hjemme (avhengig av situasjonen) Men ja, hva gjør man ut i den andre uka når de tørre rosisnen og utgåtte Wasa knekkebrødene er spist opp hos naboen?
Dele eller gjemme? (Gitt at det er en litt mørk og dyster hendelse uten umiddelbare lyspunkter å se ettet?)

Topp

InnleggSkrevet: 26 Apr 2017, 21:55 
Avlogget

Filbert skrev:
Interessante spørsmål. Litt vanskelig å se hvor en skal begynne. Jeg er såpass heldig at jeg kan både bugge inn og flytte meg (noe motvillig...) ved behov og få med meg en god del "stash". Til ulike lokasjoner. Men primært er det nok hjemme (avhengig av situasjonen) Men ja, hva gjør man ut i den andre uka når de tørre rosisnen og utgåtte Wasa knekkebrødene er spist opp hos naboen?
Dele eller gjemme? (Gitt at det er en litt mørk og dyster hendelse uten umiddelbare lyspunkter å se ettet?)

Vel jeg har ikke noe fasit svar, men mann må kanskje dele noe å eventuelt prøve å organisere det lille nabolaget. (lettere sagt en gjort). Jeg er også fan av å dra til skogs. Mange her inne som mener at det er en fantasi, men det er i hovedsak det jeg trener på. Det vil si sove mye ute i telt bli lokal kjent i områdene, noe jeg er i ferd med å bli. Har også planer om å grave ned mat, verktøy og diverse noen steder. Jeg bor sånn hallveis mellom by å land. Jeg har også kartlagt hvor det er mat å klær å sånne ting,, men det er sånn kunnskap som er kjekt å ha, men lite tvilsomt at jeg noen gang får brukt for. Jeg mener ikke supermarked å sentre som sikkert blir stormet først i en SHTF situasjon.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Apr 2017, 23:31 
Avlogget

Jeg har tenkt å bli i heimen.
Blir jeg observert på vandring noe sted, er det fordi det ikke er noe igjen av stedet mitt.

Så min strategi er å få flest mulig av mine naboer, venner og familie til å forberede seg.
Dvs, å "preppe/forberede" seg, er ikke ord jeg bruker. 8-)
Jeg gjør som kamelonen, og tilpasser budskapet alt etter som hvem jeg snakker med.

Jeg har hatt størst suksess med naboer og venner. Storfamilien er litt treg.
Jeg bor på landet, men av naboer har flertallet begynt å dyrke grønnsaker de siste årene, og de er blitt en ivrig gjeng der dette er blitt en sosial greie å holde på med.
Jeg gnir meg i hendene og er veldig fornøyd. :mrgreen:

I vennekretsen har det og blitt "in" å spise kortreist mat.
Den beste motivatoren er å gi dem egendyrkede grønnsaker og/eller hjelpe dem igang med et bed.....utvidelsene har gått av seg selv :D

Når det gjelder å ha et lager, bruker jeg aldri det ordet heller :lol:
Men en buffer er greit.
Eller å være lat.....altså at jeg alltid har "noe ekstra" tilgjengelig om strømmen går, eller en plutselig får besøk.
Jeg gjør et nummer av akkurat det, slik at de skal begynne å tenke at "det var lurt å ha"....sånn i tilfelle.
Ingen kriser som blir nevnt....bare det at det er beleilig.

Jeg har nok praktisert manipulering mer enn en gang. Det samme med omvendt psykologi.
Men det funker, og ingen har lidt noen nød...........troooo jeg :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 28 Apr 2017, 09:13 
Avlogget

He he, det er nok det lureste ja..
Jeg er fullstendig kalr over at jeg ikke kan bli noen skogens mann. SKulle jeg dratt med meg det jeg trenger til fots, så hadde jeg vel vært nødt tilå sette opp biuvakk i hagen, første dag... Si i den grad det er snakk om å forlate hjemmet så vi dil det skje med familie og bil til forhåpentligvis et av de planlagte BOL.
Jeg kan alltids gå et par dager i skogen påjakt eller noe, det er ikke det. men å overleve lenge... neppe.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mai 2017, 22:54 
Avlogget

Her i heimen blir vi nok så lenge det er mulig. Kjelleren fungerer litt som ett tilfluktsrom og i første etasjen mørklegger vi vinduene. Selv om jeg er en gammel speidergutt, nytter det ikke å flykte til skogs. Drømmer om en isolert hytte ved ett tjern, men økonomien sier noe annet. En fullastet bobil er absolutt siste utvei selv om jeg har plukket ut noen reisemål.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: