Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 08:28

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 27 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hva er vi mest redd for?
InnleggSkrevet: 04 Mar 2017, 00:44 
Avlogget

Hei "igjen"

Jeg har vært tidligere bruker av forumet men pga en endret hverdag valgte jeg og bli borte en stund..Men har re registrert meg og ser nå videre på min families mulighet til og være litt mere selvforsynt..

Men det virker som at det er blitt rimelig stille her inne? Stemmer dette? Er vi blitt så redde for hva naboen syns om oss at vi blir så private at vi velger og ikke dele med vær andre?

Regner med at her som andre plasser er det underforum som ikke vi nyregistrerte ser.

Jeg for min del kan jo presentere meg selv og mine ønsker når det gjelder forumet.

37 år.
Kongsvinger/Hedmark
Jobber som sveiser.
gift og har 2 barn

Er strengt tatt lite bekymret men jeg liker og ha muligheter.. Vedfyring..Mulighet til og lage mat på gass..egen brønn..enebolig..4x4 osv osv..

Har vokst opp på småbruk og er godt kjent med dyrehold og enkel dyrking..

Håper og ønsker at jeg får utvidet mitt nettverk her inne og ikke minst lærer meg til og bruke søkefunksjonen. :lol: :lol:

Topp

Innleggets emne: Re: Hva er vi mest redd for?
InnleggSkrevet: 04 Mar 2017, 02:49 
Avlogget

Hei.

Jeg er en helt ny medlem, rotet rundt på google å fant dette forumet.
Er selv en mann på 35 fra Halden. Kunne godt tenkt meg å bli kjent med prepper folk. Jeg likker livs stilen osv, men er nok en prepper light. Lurer på om folk er er for paranoide til å bli kjent i den virkelige verden, men det finner jeg vel med tiden ut av.

Verdens undergang tror jeg ikke på. Men, tror tiden kan gå bakover. Selv tenker jeg at vi i den vestlige verden har blitt for liberale som igjen har ført til dekadent holdning. Samtidig tror jeg mange trodde man kan fjerne nasjonal selvfølelse fra en hvilken som helst mann i hvilket som helst land. Med andre ord jeg lurer på om våres vestlige sivilisasjon har råtnet. Får en følelse av at sosialdemokratiet har gått for lang i jakten på individuell frihet, med en ide om at alle vil være som oss i vesten.

Jeg tror i årene som kommer vil vi se mer polarisering, alle mulige fanatiker vil fyre opp under det dem kan. Resultatet tenker jeg blir et mer kynisk samfunn hvor det blir enda mer meg og meg og så meg.

Og bryter volden ut, så har jeg som mål å kunne klare meg i skogene.

(er klar over at dette kan være konspirasjonsteori, men det er dette som gjør meg til en mulig prepper som har et ønske om å klare å leve selvstendig og så mye off grid som det går)

Lurer veldig på hva din store grunn til å bli mest mulig selvforsynt er?) :)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mar 2017, 10:22 
Avlogget

Her går det nå mest på naturens krefter... Er "flom offer" vær vår/sommer og blir vannet høyt nok så kan vi faktisk bli "isolert" noen dager.. Så er egentlig ikke værre enn det... Men i dagens samfunn der folk flest ikke klare for et par dager uten kontakt med omverdenen så lar jeg meg forbause over at ikke flere tar dette litt pp alvor... Er vi blitt "tv aper" som er redd for at våpnene våre skal bli tatt Ifra oss?

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mar 2017, 17:52 
Avlogget

Her er det folk, men 90% velger å lese fremfor å bidra. Jeg velger å tro at det å ta steget for å melde seg inn er godt nok og at folk på sikt kommer til å bidra der de føler de har noe å komme med eller lurer på noe.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mar 2017, 18:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Blitt stillere den siste tiden, pga at jeg føler jeg ikke bare skal skrive for å skrive, uten å skrive noe nyttig. Så kan vel være grunnen til flere her.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mar 2017, 19:05 
Avlogget

Jeg fullførte nettopp dataspillet Orwell. Dette er et dataspill hvor du spiller en inspektør som overvåker alt av datanett, telefonlinjer og lignende og lett kan sammenlignes med serien Person of interest.
Dette dataspillet minner meg igjen hvor "farlig" det er med data/ikt og hvor mye som blir lagret på nett om en selv. Jeg minnes også alle disse antiterror prosjektene som USA hadde og whitehat prosjektene som er til for "the common good". Off grid er ikke så dumt :)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2017, 08:40 
Avlogget

Ja nå er jeg ferdig med valkyrien jeg og syns serien var artig på sin måte..

Jeg syns nå det er godt og stå opp om morran og fyre opp i ovnen og ikke være så fryktelig brydd om strømmen er borte..Vi var strømløse litt over et døgn for et års tid siden og det er jo ikke før da man legger merke tl hvor avhengig man er blitt av all mulig slags duppeditter i hverdagen..
Men vi har vel egentlig godt av og kjenne litt på "usikkerheten" når noe av dagens luksus blir borte? Hvor skjedde den største forandringen?
Min farmor hadde jo alltid fullt mat skap i kjelleren..Et lite rom med hyller og en fryser der det var både hermetikk og tørrvarer... Men når jeg har det så er jeg en "prepper" ? Hater forøvrig det ordet Prepper.. For det meste så mener nå jeg at det er sunt folkevett og være litt forberedt.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mar 2017, 16:48 
Avlogget

Viking1980 skrev:
Her går det nå mest på naturens krefter... Er "flom offer" vær vår/sommer og blir vannet høyt nok så kan vi faktisk bli "isolert" noen dager.. Så er egentlig ikke værre enn det... Men i dagens samfunn der folk flest ikke klare for et par dager uten kontakt med omverdenen så lar jeg meg forbause over at ikke flere tar dette litt pp alvor... Er vi blitt "tv aper" som er redd for at våpnene våre skal bli tatt Ifra oss?

Kan hende jeg tolker din mening om våpen litt for strengt.
Tror ingen i norge mister sine våpen så lenge du har papirene i orden. Men, man får ikke våpentillatelse i norge for å forsvare seg mot andre mennesker og i vertfalls ikke for å danne noen paramilitær gruppe.
Jeg har selv ingen våpenlisens, å er av typen som lurer på om jeg hadde klart meg i skogen en god stund. Har kommet frem til at jeg må finne mer ut om bruk av feller. Det jeg aller mest hadde ønsket meg er en liten tomt langt inne i skogen, satt opp en hytte og dyrket ting som poteter å gulerøtter. Men det har jeg nok ikke økonomi til... vel kanskje en dag.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mar 2017, 19:41 
Avlogget
Brukerens avatar

jeg tror at du ikke kan overleve i skogen særlig lenge. to grunner: Du brenner ca. 3200 kcal pr dag under vanlige slappe forhold. om du skal bo i skogen vokser dette tallet endel. Forsvaret regner ca. 3600 kcal under vanlige feltforhold og opp til 6000 under marsj. Si at du trenger 3600 kcal pr. dag. Det vil si at du må skaffe til veie 2,5 kg. elgkjøtt (1430 kca/kg) eller 8,8 kg tyttebær (440kcal), 2,76kg ørret (1300kcal) eller en blanding. Faktisk må du skaffe dobbelt så mye, siden du neppe kan jakte, fiske eller plukke så mye om vinteren.

for det andre tror jeg du må bo i skogen permanent for å kunne overleve der i krisetider. man må kjenne området, dyrelivet, fiskeplasser, dyrestier, jaktteknikker, fiskeutstyr, etc. etc. På samme måte som det er fåfengt å tro at det bare er å slenge frø eller settepoteter i jorda for å få mat.

Dessuten tror jeg man brenner bra mye mer enn 3600 kcal pr. dag om man skal leve som skoggangsmann. Bare det å håndhogge ved for en hel vinter burde kreve noen tusen kcal.

skoggangsmannen er og blir en romantisk konstruksjon.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mar 2017, 22:52 
Avlogget

Draugjeger skrev:
jeg tror at du ikke kan overleve i skogen særlig lenge. to grunner: Du brenner ca. 3200 kcal pr dag under vanlige slappe forhold. om du skal bo i skogen vokser dette tallet endel. Forsvaret regner ca. 3600 kcal under vanlige feltforhold og opp til 6000 under marsj. Si at du trenger 3600 kcal pr. dag. Det vil si at du må skaffe til veie 2,5 kg. elgkjøtt (1430 kca/kg) eller 8,8 kg tyttebær (440kcal), 2,76kg ørret (1300kcal) eller en blanding. Faktisk må du skaffe dobbelt så mye, siden du neppe kan jakte, fiske eller plukke så mye om vinteren.

for det andre tror jeg du må bo i skogen permanent for å kunne overleve der i krisetider. man må kjenne området, dyrelivet, fiskeplasser, dyrestier, jaktteknikker, fiskeutstyr, etc. etc. På samme måte som det er fåfengt å tro at det bare er å slenge frø eller settepoteter i jorda for å få mat.

Dessuten tror jeg man brenner bra mye mer enn 3600 kcal pr. dag om man skal leve som skoggangsmann. Bare det å håndhogge ved for en hel vinter burde kreve noen tusen kcal.

skoggangsmannen er og blir en romantisk konstruksjon.

Vel, er enig i at det er romantiserende.
Jeg er vel en som har fått dette på hjernen som en artig hobby, men en dag kan det bli alvor. Blir det alvor så tror jeg at kriminelle har gått berserk. Og skjer det så vil ikke jeg bo urbant, når folk ikke lenger bryr seg om norges lover.
Jeg trener en del og bruker noe som kalles gainer for å gå opp i vekt. Det blandes med vann å holder i evighet under tør oppbevaring. En shake inneholder over 1200 kca, samt mye proteiner å annet snadder. Det å c vitaminer går det jo faktisk an å grave ned ut i skogen, men har ikke rokket å bli fult så engstlig.. lol. Når det gjelder å bli kjent i området så gjør jeg en liten innsats en gang i uka. Da går jeg tur med en sekk som jeg fyller opp med mer en det jeg trenger kun for å venne meg til å bære. Gikk for en stund siden rett på villsvinn. Jeg reagerte med å snu meg å løpe, noe som er helt feil. Tror ikke jeg kommer til å prøve å fange dem.. Men and å fisk smaker jo godt, å du trenger ikke være utdannet jeger for å fange slikt. Jeg tenker også at dette kun hadde vært for en stund ikke livet ut. En ferie hvor jeg har lit tid så tror jeg at jeg skal teste meg lit hardere. Men små steg og trening tror jeg er veien for å bli lit david crockett.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mai 2017, 21:31 
Avlogget

Dette må være Forumets mest missvisende trådtittel ;) men fin tråd altså. :mrgreen:
Det er litt dødt, og det vil det nok være til tider. Men før eller senere vil jo de døde våkne...

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mai 2017, 13:43 
Avlogget

Går vel ikke rundt og er redd, men i en verden full av data og teknologi er vi blitt utrolig sårbare.
Dette sammen med naturkreftene og smitte tror jeg at det er greit å kunne klare seg en god stund
på egen hånd til myndighetene får igjen kontrollen. Så en gang ett oppussingsprogram fra England om en dame som ble spurt om hvor strømmen og vannet kom fra. Ho svarte da stikk kontakten og springen :roll:

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mai 2017, 18:03 
Avlogget

Det er litt dødt, og det vil det nok være til tider. Men før eller senere vil jo de døde våkne...[/quote]

Da må jeg virkelig trene kondis! Får ikke kondis av å sitte her inne å lese på forumet hvertfall :D

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mai 2017, 22:36 
Avlogget

Er selv lite aktiv fordi så ufattelig lite skjer på hjemmefronten. Så lite nytt å bringe.
Har også tatt meg selv i å diskutere samme temaet flere ganger.
Gikk meg på en liten overaskelse tidligere ved at et medlem her inne dukket opp som venneforslag."på facebook".
(Dette uten at verken jeg eller vedkommende har søkt på hverandre. Heller ikke felles venner).
Mistenker også flere "forslag" stammer herifra. Så vist du er redd for å bli "gjenkjent" så er det noen innstillinger som bør endres. (Selv bryr jeg meg ikke stort om det).
Nesten bare koselig om noen tar kontakt. Liiite frostfolk jeg treffer her i området. :roll:

Sist endret av JKHoem den 26 Mai 2017, 21:03, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mai 2017, 07:15 
Avlogget

vennforsalg på FB? eller?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 27 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet