Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 08:27

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 18 Feb 2017, 22:14 
Avlogget

Hei.

Jeg er ny på forumet. Og lurer på om det er noen som har samme taktikk som meg.

Jeg prøver å ruste en sekk med utstyr som gjør at jeg selv og en hund(type polarhund som trekker/bærer kløv), skal kunne klare oss i skogen på Sørlandet over lengre tid. Jeg har selvsagt en viss plan for å klare meg hjemme, men bor i et for sentralt og tett bebodd område. Derfor ønsker jeg å komme meg lengst mulig unna mennesker.

Noen som er i en lignende situasjon og ønsker å dele tanker/erfaringer?

Topp

InnleggSkrevet: 18 Feb 2017, 22:24 
Avlogget

Hvilke tidsrammer har du i tankene?
Tenker det er begrenset med resurser du
Med hund kan medbringe, og om tanken er
På å overleve med hva du finner i skogen
Så lurer jeg også på om du har prøvd dette i
Virkeligheten eller om det foreløpig er en
Fantasi.
Hvilke forberedelser har du tatt i forkant?

Topp

InnleggSkrevet: 18 Feb 2017, 22:53 
Avlogget
Brukerens avatar

Dette har jo vært diskutert før, og de fleste var vel enige om at det er ganske meningsløst å bugge ut til skogen og leve som skoggangsmann, rett og slett for at det nesten ikke finnes mat i skogen. Så med mindre du skal dra med deg mat for hele oppholdet, for deg og bikkja, sørg for å ha alternative (og mindre sultrammede) planer.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Feb 2017, 22:57 
Avlogget
Brukerens avatar

...her, bl.a.viewtopic.php?f=58&t=428&p=12417#p12417

Topp

InnleggSkrevet: 19 Feb 2017, 00:00 
Avlogget

Jeg kan vel ikke påstå å ha prøvd dette i virkeligheten. Driver litt bushcrafting/fjellturer/jakt, men det kan selvsagt ikke sammenliknes med et "aldri komme hjem-scenario".

Vurderer å flytte mer landlig og/eller skaffe en hytte/koie(eller sette opp enn lavvo el), men det er mye praktisk som skal på plass, så det skjer ikke med det første. Jeg tenker isåfall at en hytte bør være mulig å nå til fots. Maks en uke med gode dagsmarsjer.

I mellomtiden får jeg prøve å være så godt rustet som mulig i bopel. Og ha en sekk/kløv med så godt utstyr som mulig for å klare meg alene i villmarken. Så går det som det går.. Når det gjelder utstyr tenker jeg mye likt som trådstarter i tråden det ble linket til.

Og selvsagt lese all nyttig info på forumet. Takk :)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Feb 2017, 18:51 
Avlogget

Hvis du mener dette skal være en løsning for deg kan du jo tenke på å legge ut noen godt gjemte depoter i området du tenker på å slå deg til. Å kunne grave opp ei øks, buesag, presenninger, og noen tette glass med tørrmat er gull verdt. Et slikt depot koster kanskje rundt 500 kroner, og sparer deg for åtte-ti kilo i sekken når du stikker. Pass på at det ikke kan lukte mat av det du graver ned, da vil noen firbeinte grave det opp igjen.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Feb 2017, 21:18 
Avlogget

Som det ble nevnt i den andre tråden så har jeg også større tro på kysten, men skulle det oppstå ett senario hvor skog og fjell var en foretrukket løsning ville jeg i hvertfall sørget for å ha med noen fiskegarn. Det er ganske mange vann på Sørlandet som er stappfulle med fisk. Kunne det friste med nystekt ørret fyllt med ramsløk i det solen går ned? Om du graver ned en halvtørr hvitvin på forhånd vil denne være perfekt temperert til aftenmåltidet.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Feb 2017, 22:32 
Avlogget
Brukerens avatar

Drar nok ikke til skogs, men kommer nok til å komme meg veldig fort til hjemstedet mitt. Dette pga at jeg nå bor sentralt i en by, og har det mest nødvendige for en uke maks. Leve i skogen har jeg nok ikke håp for, det må evt være siste sjanse. Ville nok heller satset på vår langsstrakte kyst ;)

Topp

InnleggSkrevet: 21 Feb 2017, 23:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Solgangsbris skrev:
Som det ble nevnt i den andre tråden så har jeg også større tro på kysten, men skulle det oppstå ett senario hvor skog og fjell var en foretrukket løsning ville jeg i hvertfall sørget for å ha med noen fiskegarn. Det er ganske mange vann på Sørlandet som er stappfulle med fisk. Kunne det friste med nystekt ørret fyllt med ramsløk i det solen går ned? Om du graver ned en halvtørr hvitvin på forhånd vil denne være perfekt temperert til aftenmåltidet.

For et scenario! :D
...ja til selvrensende garn og selvsløyende fisk!
Stappfull med fisk, jo så klar mange steder: men stappfulle vann er som regel stappfulle av veldig små fisk knapt verdt å ete. Skal du planlegge for å kunne/måtte stikke til skogs er det en relativt stødig ide å høyne innsatsen på friluftslivet ditt nå, skal du ha sjangs til å erfare det på kroppen og vurdere hva det vil innebærer.
Det har vært veldig mye diskusjon om hvorvidt det å stikke til skogs er realistisk eller ikke, og hva som evt ligger bak som motivasjon, anbefaler sterkt å lese trådene skrevet om det allerede. Og før du lager en plan om dette: pakk sekk, kjøp kart - ta beina fatt og ta deg en tur, ihvertfall ei ukes tid, bli kjent med området, gi degselv litt tid til å tenke på om dette egentlig har noe for seg.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Feb 2017, 22:34 
Avlogget
Brukerens avatar

Herregud hvorfor har jeg ikke tenkt på alkohol før? Det er jo fantastisk å ha på BoL'en sin! :mrgreen:
Vet ikke helt om whisky renser sår, men det renser sjela i harde tider.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Feb 2017, 07:49 
Avlogget

Var det ingen som fikk med seg Kristoffer Clausens prosjekt der han " bugget " ut i ett år og skulle leve utelukkende av det naturen kunne gi han ? OK , han jukset to ganger og innrømmet det etterhvert , men det står igjen likevel for meg som en fantastisk bedrift der han klarte seg en høst og en vinter , utelukkende av det naturen gav han. I en vestlandsnatur med tilgang til kyst og fjell. Det lar seg gjøre , men man må være en dyktig jeger og vite hva man gjør...

Topp

InnleggSkrevet: 23 Feb 2017, 10:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Han fikk jo noen kaloriproblemer fordi han syntes det var morsommere å jakte enn å plukke tyttebær. Litt mer holistisk overlevelsesstrategi er nok lurt. Imidlertid forteller eksperimentet meg at det er ekstremt vanskelig å overleve i norsk natur.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Feb 2017, 10:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Mitt inntrykk er også det at det er veldig vanskelig å overleve over lengre tid i norsk natur. I alle fall om man ikke har tilgang på fiskeutstyr. De spiselige vekstene er begrenset til en ganske kort periode i løpet av året.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Feb 2017, 18:04 
Avlogget

Naturligvis går det an å overleve i norsk natur. Samt klare seg bra. Våre forfedre som fulgte dyrene nordover etter forrige istid er det mange spor etter rundt omkring. Arv og miljø gjorde jobben Ford EM og de var adskillig færre folk på mere ressurser. Sporer vi frem til i dag har vi bedre våpen, bedre klær og større tilgang til kunnskap, men ofte mindre erfaring og vi må dele er relativt få ressursene vi har med svært mange andre.

Skal må "stikke til skogs" i dag fordrer det en menneskelig massedød av episke proposjoner, slik at det ikke blir en kamp om disse ressursene som ender i utryddelse av skogens og fjellets dyr. Samt at man har litt peiling på hva man driver med..

Topp

InnleggSkrevet: 23 Feb 2017, 19:58 
Avlogget
Brukerens avatar

...sånn rent i tillegg til at norsk natur er på det nærmeste utfiska/utjakta i forhold til i jeger/sankersteinalder.

mener å huske at et menneske trenger russursene på ca. 25kvkm villmark for å kunne leve greit i en jeger/sanker-setting.

vanskelig å gjøre i norge i dag, spesielt siden det i prinsipp nesten ikke finnes villmark igjen i norge (villmark = >5km fra nærmeste menneskelige installasjon)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: