Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Nov 2017, 23:08

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 23 Feb 2017, 20:59 
Avlogget

Mellom auto-correct og litt trøtt hue, så var det også litt av poenget mitt.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Feb 2017, 01:44 
Avlogget

Jeg er stadig på turer i nærområdet og utforsker. Med overnattinger og. Blir vanskelig å være lenge ute, men det blir lettere til høsten. Fiske er jeg elendig på, så der har jeg et enormt forbedringspotensial. Samtidig er det viktig å presisere at jeg ikke tvinger meg ut i skogen. Bushcrafting har blitt en hobby jeg er blitt mer og mer glad i, og går konstant og lengter ut i skogen. Har skjerpet innsatsen for å kunne ha lager til å klare meg hjemme. Depoter er absolutt noe jeg vil vurdere og. En annen, og selvsagt uetisk, ting jeg tenker på er alle hyttene som ligger rundt forbi. Det vil jo være mulig å bryte seg inn og benytte seg av de. Neppe alle som får evakuert til hytta si. Men det å bryte seg inn i en hytte og stjele andres ting vil jeg selvsagt kun gjøre i en liv og død-situasjon.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Feb 2017, 14:04 
Avlogget

Å livnære seg i skogen er ingen umulighet , og det trenger ikke være villmark for at dette skal lykkes. Tvert i mot. Det er en grunn til at villmark i Norge fortsatt er villmark. Det er fordi folk ikke har ønsket å slå se ned der, pga at det har vært for vanskelig å leve av marken der.
Rett utenfor byen jeg bor i , ca en times kjøring , er det ett skogsområdet på noen km2 , ca 2-300 meter over havet. En elv renner gjennom dette området. To vann med rikelig med fisk er en del av dette området. Jeg har mange ganger tatt meg innover der i kanoen min, fordi det er den letteste måten å komme inn der for å telte. Jeg fisker , og beundrer også fiskeørnene som hekker i området. Når jeg ser fisken de fanger, skjønner jeg at det er større fisk der enn den jeg har klart å fange. Om høsten er der bær , det er rådyr , det er både elg og hjort der samt småvilt. Ved å bruke garn og å jakte skulle jeg glatt kunne klart meg en sommer og høst der. Jeg hadde savnet ferske rundstykker og ferske aviser , men jeg hadde ikke sultet i hjel. Hadde jeg vært like flink som de som bodde i området her for ett par tusen å siden , hadde jeg sanket kvann om sommeren for å salte til vintermat. Jeg hadde sanket navlelav hele året og om våren og tildig sommer hadde jeg sanket løvetann og mange andre spiselige vekster. Jeg hadde brukt energi og tid om høsten til å sanke hasselnøtter som fettreserver for vinteren. Det vokser mye av dem i området og det hadde dermed blitt noe mindre til alle ekornene i området. Ekornene hadde jeg jaktet på med 10/22en min og spist. Det har jeg faktisk prøvd. Eikenøtter hadde jeg sanket i de lavere områdene og laget ett karbohydrat rikt mel av. Det er sikkert mye mer mat der ute jeg ikke vet om. Jeg sier ikke at jeg ikke kom til å sulte. Jeg tror det var ganske vanlig for ett par tusen år siden å kjenne på sult, men de fleste klarte seg likevel. Det hadde vært ett hardt og strevsomt liv , men det var det for folk flest i Norge bare hundre år tilbake i tiden. Det jeg absolutt ikke har peiling på er hvordan jeg skulle kunne skaffe meg nye klær etterhvert som de gamle ble utslitt.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Feb 2017, 19:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Strelok skrev:
Herregud hvorfor har jeg ikke tenkt på alkohol før? Det er jo fantastisk å ha på BoL'en sin! :mrgreen:
Vet ikke helt om whisky renser sår, men det renser sjela i harde tider.

Det nyttigste tipset i 2017 jo, må virkelig oppgradere BOB´en min nå :D

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2017, 08:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Viktig å ha en dunk med sånt stående. Renser både sår, og er godt å ha i kaffen ;)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2017, 20:26 
Avlogget

For de som evt ikke vet det, men om man går inn på
http://www.miljostatus.no/kart/?lang=no&extent=-3058|6456242|127264|6515480&layers=18:70;&basemap=KART&opacity=70&saturation=100
så kan man finne villmark (eller snarer konstatere at det er lite igjen av det). Bruker dette ofte når jeg skal ha en helgetur.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: