Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Nov 2017, 23:08

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 14 Feb 2017, 15:38 
Avlogget

Hei,

Jeg har ett lite lager av antibiotika og penicillin. Holdbarhetsdatoen på medisinen har gått ut på noen av pakkene. Mitt spørsmål er: Hvis jeg fryser disse holder da virkestoffene lengre ? Hvordan lagrer dere dette ?

T

Topp

InnleggSkrevet: 14 Feb 2017, 20:04 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg lagrer ikke antibiotika. Holdbarheten er ganske kort, og jeg ville, i en krisesituasjon, ikke ha peiling på hvilken sort som brukes til hva. Hva bruker du til lymes disease? Hva bruker du til en øyenbetennelse? Hva bruker du til blodforgiftning? Antibiotika mot lungebetennelse gis dessuten ofte intravenøst og jeg kan ikke sette kateter....

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2017, 09:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg vil foreslå at du sjekker pakningsvedlegget på det du har. Der er det mye nyttig informasjon.

Men det at du spør, tyder på at du ikke har kompetanse på området. Selvfølgelig. (No offence intended) Dette er et ganske vanlig spørsmål i preppersammenheng. Og som Draugjeger er inne på, er kompetanse på området helt avgjørende når det kommer til bruk. Jeg er helt overbevist om at legfolk som prøver å selvdiagnostisere og forordne antibiotika, i de aller, aller fleste tilfeller vil gjøre feil. Enten ved at de velger feil antibiotika, feil dosering og varighet av kur, velger antibiotika ved virusinfeksjon eller behandler en infeksjon som kroppen helt fint hadde klart å takle på egenhånd.

Om det usannsynlige skulle skje og vi brått ble kastet ut i et katastrofescenario av aller verste sort, tror jeg ikke det ville bety noe til eller fra å ha noe lager av antibiotika. Pga dette nevnt over, vil et slikt lager raskt tømmes, sannsynligvis uten å redde et eneste liv.

Unntaket måtte være for kronikere som har stadig tilbakevendende infeksjon av samme slag og med samme behandling fra gang til gang. (Og at behandlingen er RIKTIG medisinsk sett.) Men selv da vil dette ha begrenset verdi.

Selvfølgelig vil det hjelpe bra å ha en dyktig lege, evt. infeksjonssykepleier eller lignende, i kretsen. Men også leger har en tendens til å overbehandle og feilbehandle infeksjoner. Spesielt når det skjer uten skikkelig prøvetaking og analyse. Så konklusjonen min er: Konsentrer eventuelle forberedelser om forebyggende tiltak.

Se også disse trådene: viewtopic.php?f=52&t=1418&p=21755&hilit=antibiotika#p21755 og viewtopic.php?f=41&t=770&p=11937&hilit=antibiotika#p11937
Det er sikkert flere som jeg ikke fant i farten.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2017, 17:35 
Avlogget
Brukerens avatar

Til gjengjeld er det mange andre medisiner som kan lagres veldig, veldig lenge. Paracet og Ibux kan holde seg i årevis med bare marginal minsking i effekt.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Feb 2017, 22:28 
Avlogget
Brukerens avatar

For det første, i alle diskusjonene rundt antibiotika:
Å ikke ta riktig dose eller fullføre hele kuren av antibiotika er idiotisk, farlig og FULLSTENDIG hensynsløst ovenfor resten av verden. Kan ikke være tydelig nok på hvor eksepsjonelt dust det er å ikke ta resistente bakterier seriøst, dette er et massivt problem og det blir bare verre.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Antimic ... resistance

Heldigvis er felleskatalogen tilgjengelig for alle, så det burde være relativt lett for deg å lete opp virkestoffene i medisinene du har og dermed sjekke hvordan de best lagres. Noen medisiner blir ødelagt av kulde, og mange blir ødelagt av varme. Lever ALLTID medisinrester og utgåtte medisiner på apoteket så det kan behandles som spesialavfall, det skal ikke kastes i vanlig søppel eller dass. Det er desverre også mange tilfeller av forgiftning hvert år, der barn får tak i medisiner som ikke er forsvarlig oppbevart, ofte gamle medisiner, farlige medisiner og større mengder fordi så mange "lagrer litt i tilfelle."
https://helsenorge.no/legemidler/medisi ... ppbevaring

Jeg er en stor tilhenger av å ikke ha medisiner eller medisinsk utstyr du ikke selv kan bruke. Kompetansen som kreves for å vurdere antibiotikabruk, dose, type, mengde -er en fagkompetanse som krever mer enn litt googling. Føler du behov finnes det derimot lett tilgjengelig litteratur om dette ved alle biblioteker eller ved din lokale Akademika.
Derimot er jeg helt enig i det som blir poengtert over her, å ha et lite lager av medisiner du eller barna dine går på fast er både smart og anbefalt. Forhold deg til informasjonen i pakningsvedlegg og sjekk i felleskatalogen. Å gjøre litt innsats for å bli godt kjent med medisinene husstanden bruker kan være lurt, og manglende sjekk av interaksjon mellom medisiner er det desverre fryktelig mye av.(Både felleskatalogen og webMD har gode databaser.)
Det er også veldig lurt å ha reseptfrie allergimedisiner og febernedsettende hjemme og i førstehjelpsskrinet i bilen, da det fort kan være nyttig og er enkelt å bruke. Så, ja. Ikke ta vare på gamle medisiner du ikke bruker, kast dem forsvarlig, ikke ha medisiner du ikke vet hvordan man bruker, oppbevar dem trygt(utilgjengelig for barn) -spesielt om du har medisiner som kan være farlig i større doser og/eller har egne tråder på freakforum... Det beste du kan gjøre med "lageret" ditt er å levere det på apoteket.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Feb 2017, 10:26 
Avlogget
Brukerens avatar

+1 til frøken.

Å lagre reseptbelagte legemidler for kronisk sykdom ser jeg på som eksepsjonelt lurt. Om du f.eks er diabetiker, be om å få ekstra, les deg opp på hvordan man kan minske dosene, f.eks ved diettforandring, skaff 12v kjøleskap og solceller, så er du sikra for en stund, i allefall.

Andre sykdommer krever andre tiltak, selvsagt.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Feb 2017, 02:36 
Avlogget
Brukerens avatar

Helt enig Draugjeger, en kroniker med overskudd til det(og akkurat dét premisset er viktig å inkludere!) -og respekt for segselv har koll på greiene sine. Og "naturlige" alternativer er ikke dumt å sjekke, selv en skolemedisin-fangirl som meg ser nytten i det ;) Og det superfine med helsevesenet vi har tilgang på er nettopp at man kan gjøre ting som f.eks å prøve å nedjustere medisindoser med god oppfølging fra folk som vet hva de driver med. Går du til fastlegen/spesialisten din og sier; "nå vil jeg prøve og se om det er ting jeg kan gjøre med livsstilen min for å bedre helsetilstanden min" -og vedkommende ikke er positiv så er det både fritt sykehusvalg og to(eller tre?) fastlegebytter i året. Variert fysisk aktivitet, sosial støtte og sunnere kosthold er blandt tingene som har best dokumentert effekt på en rekke av de mest utbredte folkehelseproblemene vi har... sånn sett kan en tenke på det som "bredspekter antibiotika" for livet :P

Hele helse og omsorgssektoren er i en gradvis endring der brukere i større grad er kaptein på egne skip og mestringskurs for stadig nye diagnosegrupper dukker opp som paddehatter. Og dette er ordentlig bra, og bygger opp under ideen og behovet for at blandt annet kronikere i større grad får kompetanse på greiene sine og medvirkning i eget behandlingsopplegg. Jeg er virkelig ikke imot "makta til folket" -men vi må være smarte med den makta og ta ansvar for de mulighetene. For eksempel ved å investere i førstehjelpskurs og utstyr; fremfor medisiner som mest av alt er verdifulle i post-apokalyptisk fiksjon.

Edit: (Ps: "naturlige" alternativer er f.eks Perilla(plante) mot pollenallergi, ikke krystallhealing mot brystkreft.)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Feb 2017, 14:23 
Avlogget
Brukerens avatar

- Prøv å opparbeide deg et lager av medisiner som aktivt brukes i hjemmet allerede, og som dere er kjent med bruken og doseringen av. F.eks. reseptbelagte medisiner mot kronisk skade/sykdom som nevnt over.
- Prøv å opparbeide et overskudd av 1g (kan deles i 2x500mg) Paracet, samt Vimovo (som ibux, bare snillere mot magen). Disse fungerer godt som smertestillende og febernedsettende, - også sammen - og som et godt utgangspunkt.
- Det er svært liten grunn til å lagre antibiotika og penicillin hjemme, med mindre man kjenner nøyaktig bruksmetode, dosering og tidspunkt for bruk. Slik er det i grunn med all medisin.

For å opparbeide seg et overskudd av reseptbelagte medisiner, kan man f.eks. be om ny resept når man har brukt opp 90-95% av det nåværende mengden man har fått. Hent ut resepten umiddelbart.

Det er naturligvis viktig å ikke misbruke selve medisinene, eller å selge disse videre til andre. Idéen gjelder kun til selvbruk. Andre i familien kan også gjøre det på samme måte, men kun overfor seg selv og sine egne medisiner.

Husk å ruller på medisinene, og alltid bruk det eldste først, sålenge det ikke er gått ut på dato. Isåfall leveres det tilbake til et apotek. Om man blir nødt til å levere mye tilbake (uansett årsak; glemt hvor det lå/lagret for lenge/ikke hatt behov likevel/lagret for mye) kan det lønne seg å fjerne lappene med navnet og infoen til deg og legen din, og levere anonymt. Om man leverer mye medisiner kan det stilles spørsmål ved hvorvidt man faktisk trenger medisinen, og det kan bli vanskelig å få ut i fremtiden. Bare noe å ha i bakhodet.

Det vil ta tid å opparbeide seg et lager, men ikke la tiden hindre deg i nå et mål. Tiden vil gå uansett.

One day...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet