Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 11:01

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 12 Feb 2017, 09:55 
Avlogget

Hei,
Som navnet tilsier har jeg ikke kommet ut av ”skapet” enda men holder meg til å putte i skapene. Kona vet ingenting og det trenger hun heller ikke. Hun er en av de rare der ute som synes små enkle grep som kan sikre, er rart.

Målet mitt er å sikre meg og min familie en god stund om det skulle hende noe så med enkle grep så har det blitt et skult lager. (under drivhus, 1m3 plass)
Det er mange her på forumet som både tenker likt meg og lengre en meg men en ting har jeg ikke funnet enda som tips. Øl
Jeg brygger øl, godt øl. Kort beskrevet så vil en sekk med korn (25kg, noe humle, gjær) gi i overkant av 100 liter øl, ukjent mengde vørter øl (2 gangs uttrekk, lite alkohol) og til slutt kan du lage godt kraftig brød av restene. (50 brød ?) alt kan lages på bål eller andre varme kilder.

Dette gir en god dose b vitaminer som gir et smil om munnen i en ellers kjedelig situasjon. Vannet er blitt kokt så en kan bruke regnvann og lignende.
Kornet holder seg lenge og ingen spør om hvorfor jeg har 200kg korn lagret. Gjær holder seg lett lengre humle også. Kornet kan også brukes til såkorn om det skulle bli aktuelt.
Om noen vil ha oppskrift på godt enkelt å brygge øl, gi en lyd så skal jeg poste.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Feb 2017, 11:16 
Avlogget

Velkommen!

Ølbrygging er en prosjektene her som ligger på is egentlig. Har sett på en sånn alt i ett bryggemaskin som selges i Oslo, men foreløpig er det blitt med tankene. Er forøvrig svært glad i øl:)

Hva slags oppsett har du da?

Topp

InnleggSkrevet: 12 Feb 2017, 11:58 
Avlogget

Da er det bare å poste :D
Bare være grundig med detaljene.
Liker det at du får mest ut av alt :)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Feb 2017, 12:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Velkommen!

For øyeblikket har vi over halvannet tusen emner/tråder. Så det kan være vanskelig å finne akkurat det man er ute etter. Men det kan være lettere om man bruker søkefunksjonen dere finner øverst, nesten helt til høyre. Det er også viktig at nye emner gis et beskrivende navn slik at det er tydelig hva de dreier seg om.

Vi har faktisk en tråd om øl og ølbrygging allerede. Den ligger i Faktaguider. Link her: viewtopic.php?f=55&t=865

Men det kan virke som om din tilnærming til ølbrygging er noe annerledes enn den som beskrives i guiden. Blant annet fordi du nevner at kornet også kan brukes som såkorn. Det tyder på at du også malter, dvs spirer og tørker kornet selv. Dessuten kan det virke som du er beredt på å brygge under mer kummerlige forhold enn metoden i guiden. Kanskje mer i retning av slik bryggingen foregikk rundt omkring på gårdene i gamle dager? Så det blir spennende å følge hva du skriver videre i denne tråden.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Feb 2017, 02:49 
Avlogget

Husk å bytte ut kornet med jevne mellomrom, hva slags korn bruker du? Lagring: jo kaldere jo bedre...

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2017, 08:58 
Avlogget

Nå som jeg fikk linken til Fossegrim har jeg lite ekstra i tilføye. Det meste står der :-)

Selv brygger jeg på en stor kjele som i dag fyres med gass. Dette kan byttes ut med noe annet brennbart etter behov. Det som er fint med ølbrygging, det er lett. Alle får til å lage øl men kun de flinke får til å lage godt øl. Kan du koke grøt kan du lage øl.

For ordens skyld. jeg har aldri dyrket selv noe korn men har sett at når jeg har kastet gammel malt til fugler var det spirer i malten. Ut av dette gjettet jeg på det kunne dyrkes. Skal prøve så for tela slipper i bakken.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2017, 08:21 
Avlogget
Brukerens avatar

skapprepper skrev:
For ordens skyld. jeg har aldri dyrket selv noe korn men har sett at når jeg har kastet gammel malt til fugler var det spirer i malten. Ut av dette gjettet jeg på det kunne dyrkes. Skal prøve så for tela slipper i bakken.
Malt er jo korn som har spirt og deretter har blitt tørket. Så man vil nok kunne se spirer. Jeg har gått ut i fra at de dør i tørkeprosessen som kan være temmelig brutal, spesielt for de mørkere typene. Men kan det være noen slag hvor spireprosessen kan gå videre dersom man sår direkte fra sekken uten å gå vegen om ølbrygging først? Jeg tror ikke det, i alle fall kan ikke spireprosenten være særlig høy. Men det hadde jo vært moro om noen av dere som driver med brygging hadde forsøkt.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: