Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Nov 2017, 23:15

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 30 Jan 2017, 15:25 
Avlogget
Brukerens avatar

Har en Icom IC-735 (http://www.universal-radio.com/catalog/hamhf/735.html
Arvet den etter faren min for noen år siden, og planen var i utgangspunktet å selge den men kom raskt på bedre tanker ;)
Den har stått nedpakket noen år, men bestemte meg for å prøve den nå. Den virker eller den lyser nå opp når jeg slår den på og og lager litt lyd. Men har jo ingen antenne til den så derfor er den vel ganske tyst ;)
Min far hadde noen monster antenner på taket. Må jeg virkelig ha det for å få brukt denne etter shtf?

(Vet man må ha løyve, men etter shtf er det kanskje ikke så nøye)

Og har også tenkt å oppbevare radioen samt annet i en Faraday boks.

Vedlegg:
image.jpeg
image.jpeg [ 117.94 KiB | Vist 722 ganger ]
Topp

InnleggSkrevet: 31 Jan 2017, 01:40 
Avlogget

Kort fortalt på normal språk er dette en radio brukt av radio amatører.
For å bruke disse må du ha avlagt prøve og registrert som radioamatør, dette har også noe med kunnskap og gjøre.
Det krever noe kunnskap å bruke disse, så jeg anbefaler deg og ta et kurs.
Du bør nok ha en større antenne på taket for å få utbyttet denne

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jan 2017, 09:37 
Avlogget

Jeg tror det beste ved shtf er å bare være passivt radiolytter fremfor å aktivt sende ut info. Dette da dette kan tiltrekke uønsket oppmerksomhet.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jan 2017, 10:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Takk for svar.
Joda, regna med at det ikke akkurat var plug'n'play.. Vet at man må avlegge prøve for å drive som radioamatør, men har ikke tenkt å gå så langt. Er helt i startfasen med å tilegne meg kunnskap på dette feltet :)

Har en radio til som nok egner seg bedre, men den må jeg bytte ut volumbryteren på. Det er en Kenwood 2m fm tr-7730.

I en eventuell shtf situasjon ville jeg nok mest brukt den til lytting. Du sier Mr I at man kan tiltrekke seg uønsket oppmerksomhet, men ingen kan jo vite akkurat hvor jeg sender fra. Med mindre man har noe fancy utstyr..

Vedlegg:
image.jpeg
image.jpeg [ 93.61 KiB | Vist 688 ganger ]
Topp

InnleggSkrevet: 31 Jan 2017, 12:21 
Avlogget

Hvilke frekvenser skal du lytte på? :)

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jan 2017, 13:07 
Avlogget
Brukerens avatar

NRK Alltid klassisk så klart ;)
Neida, tenkte vel å scanne igjennom de frekvensene som radioen mottar. Altså dette i en situasjon der det ikke lengre er ordinære sendinger.

Eller synes dere det bare er tull å ha en operativ radio etter ev shtf situasjon?

Som sagt kan jeg lite om dette ang radio. Skal ta en massiv Google tour ang emnet når jeg får tid.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jan 2017, 13:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Heyehey.

NRK Alltid Beredt!
NRK Doomsday
NRK Overlevelse

Her er det mye å ta tak i for en omstillingsvillig organisasjon...! ;)

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jan 2017, 22:54 
Avlogget

Jeg husker ikke stort av dette, men det finnes muligheter. Et smart søkeord om du leter etter bøker er "ARRL", akronym for "Amateur Radio Relay League". Å skaffe en bok gjennom folkebiblioteket kan være tidsbesparende, da får du alt på ett sted og det er ganske bra sortert og redigert info. Å bare begynne å prøve seg fram i blinde kan bli stygt, den radioen du har kan ødelegge mange viktige signaler som samfunnet har bruk for. Da blir samfunnet sint på deg.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Feb 2017, 14:33 
Avlogget

Wilderness skrev:
NRK Alltid klassisk så klart ;)
Neida, tenkte vel å scanne igjennom de frekvensene som radioen mottar. Altså dette i en situasjon der det ikke lengre er ordinære sendinger.

Eller synes dere det bare er tull å ha en operativ radio etter ev shtf situasjon?

Som sagt kan jeg lite om dette ang radio. Skal ta en massiv Google tour ang emnet når jeg får tid.

Poenget mitt var todelt, egentlig :)

For det første, om du ikke vet hva du skal lytte på så vet du det heller ikke når noe skjer. Å scanne etter sendinger vil være tidkrevende og potensielt bortkastet. Du vil kun finne sendingene når de faktisk sender, og treffer du da ikke frekvensen de sender på når de sender, så går du glipp av det. Alternativt autoscanning, men jo større frekvensbånd du skal scanne jo lengre tid tar det.

Det andre poenget er at du bør vite litt hva det går i. Den ene radioen der er en VHF radio med ett begrenset frekvensområde som krever konsesjon for å brukes. I det båndet finner en for eks skogbrannkanalen, maritime kanaler og diverse andre til dels nyttige og unyttige frekvenser. Den andre dekker ett langt større område, men krever at du har radioamatør-lisens for å brukes.

Felles poeng her er at "prepping" bør ikke bare handle om å skaffe utstyr og lagre det til det skjer noe, men og å tilegne seg kunnskap om å bruke det før det skjer noe. Man må ikke ta den helt ut og bli "helt radioamatør" heller, men å lese til prøven og ta eksamen gir det kompetanse som gjør at du lettere kan bruke utstyret når det trengs. For eks hvilken antenne du skal ha(eller bør lage).

Radioutstyr er absolutt greit å ha dersom det skulle skje noe, men det avhenger av hva som skjer, hva du kan bruke det til og hva du er forberedt på :)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Feb 2017, 14:14 
Avlogget
Brukerens avatar

Takk for ett godt svar.
Da ser jeg bort i fra den Icom'n og satser på VHF radioen. Har funnet ei liste med frekvenser, men ser jo nå at den VHF radioen har et ganske lite frekvens-område 143,9-148,995 MHz

http://www.smartprodukter.com/radio-frekvenser.html

"Felles poeng her er at "prepping" bør ikke bare handle om å skaffe utstyr og lagre det til det skjer noe, men og å tilegne seg kunnskap om å bruke det før det skjer noe." Er jo akkurat det jeg gjør :)

Har foresten reparert volum-knotten eller det var ikke den, men ledninga til høyttaleren som bare lå oppå loddepunktet og skapte skurr når jeg rørte ved volum-knotten. Var bare bittelitt lodding som skulle til.

Så nå gjenstår det bare å skaffe seg ei lita antenne :)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Feb 2017, 22:42 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvis du bare skal lytte, og ikke sende, så klarer du deg med en liten kabelstump.
Prøver du å sende kan du i verste fall ødelegge radioen, men det kan du hvis du ikke har antenne også.
Noen lengder virker bedre enn andre, men i praksis kan mye rart virke :)

I teorien skal vel en stump på ca 50cm virke bra på den VHF-radioen din. Har du en coax-ledning uten antenne til, så kan du trekke den ut og fjerne skjermingen på siste halvmeteren. En enkel måte å finne ca rett lengde er å starte med en lengde som er litt for lang, og så klippe av litt og litt til du tar inn mest støy. Tar du inn støyen sterkt, så tar du inn ev. signaler sterkt også.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Feb 2017, 09:02 
Avlogget
Brukerens avatar

Savner en "liker" eller lignende knapp (ryktepoeng) når jeg leser slike innlegg, nofuzz! Tommel opp.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Feb 2017, 14:29 
Avlogget

For å "trene" litt på radiokunnskaper, uten lisens, og til lav kostpris, kan alle benytte "de gamle" CB radioene som ligger på 27Mhz båndet...passer godt på bil og nytt utstyr selges som "pakker" fra ca 800kr ...plug&play i bilen...rekkevidde ut av boksen er 15-20km i noenlunde åpent lende, og fintuner man det ene og det andre kan man oppnå opptil 70km...alt på frekvenser som ikke krever lisens. Passer best dersom man vil kommunisere internt og i grupper...alt nødsamband er kryptert digital kommunikasjon pr i dag, så der finnes det lite og dyrt "scannerutstyr"...flere norske nettbutikker selger CB radio...

Topp

InnleggSkrevet: 05 Aug 2017, 15:34 
Avlogget

Du holder til i Trondheim?

Hvorfor ikke slenge en kjapp mail til la2t@la2t.no, og be om at du holdes oppdatert om oppstart av kurs?

Det koster litt tid og litt penger å ta lisensen, men når det er gjort, så varer den livet ut (ingen periodisk betaling).

I tillegg til at du da kan bruke utstyret du har, så kan du da også bruke portable UHF/VHF-radioer, som fungerer dramatisk mye bedre/lenger enn f.eks walkie talkier fra Clas. Trenger ikke være veldig dyre i innkjøp, du får kjøpt til 2-300,- fra Kina, av nesten okay kvalitet. Godt nok for kriser.

Noen i Oslo som er interessert? Oslo-gruppen av NRRL kjører åpent og uforpliktende info-møte 23. august, 18:00:
https://la4o.no/hva-skjer/94

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet