Wilderness skrev:
NRK Alltid klassisk så klart

Neida, tenkte vel å scanne igjennom de frekvensene som radioen mottar. Altså dette i en situasjon der det ikke lengre er ordinære sendinger.
Eller synes dere det bare er tull å ha en operativ radio etter ev shtf situasjon?
Som sagt kan jeg lite om dette ang radio. Skal ta en massiv Google tour ang emnet når jeg får tid.
Poenget mitt var todelt, egentlig

For det første, om du ikke vet hva du skal lytte på så vet du det heller ikke når noe skjer. Å scanne etter sendinger vil være tidkrevende og potensielt bortkastet. Du vil kun finne sendingene når de faktisk sender, og treffer du da ikke frekvensen de sender på når de sender, så går du glipp av det. Alternativt autoscanning, men jo større frekvensbånd du skal scanne jo lengre tid tar det.
Det andre poenget er at du bør vite litt hva det går i. Den ene radioen der er en VHF radio med ett begrenset frekvensområde som krever konsesjon for å brukes. I det båndet finner en for eks skogbrannkanalen, maritime kanaler og diverse andre til dels nyttige og unyttige frekvenser. Den andre dekker ett langt større område, men krever at du har radioamatør-lisens for å brukes.
Felles poeng her er at "prepping" bør ikke bare handle om å skaffe utstyr og lagre det til det skjer noe, men og å tilegne seg kunnskap om å bruke det før det skjer noe. Man må ikke ta den helt ut og bli "helt radioamatør" heller, men å lese til prøven og ta eksamen gir det kompetanse som gjør at du lettere kan bruke utstyret når det trengs. For eks hvilken antenne du skal ha(eller bør lage).
Radioutstyr er absolutt greit å ha dersom det skulle skje noe, men det avhenger av hva som skjer, hva du kan bruke det til og hva du er forberedt på