Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 10:51

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Fersking
InnleggSkrevet: 20 Sep 2016, 20:02 
Avlogget

Hei...
Jeg er ny her og lurer på hvordan jeg skal begynne her på forumet... :shock:

Topp

Innleggets emne: Re: Fersking
InnleggSkrevet: 21 Sep 2016, 09:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Du kan jo begynne med å fortelle litt om deg selv :)

Topp

InnleggSkrevet: 21 Sep 2016, 13:00 
Avlogget

Jeg tenker at når man er fersk, er det greit å begynne i det små.

Da tenker jeg at det å ha en "bilbag" med nødutstyr til bil og også en 72 timers sekk i bil er en god start.
Med 72 timers sekk menes alt du trenger i 72 timer av mat,drikke,tøy, førstehjelp,klær m.m.

I tillegg ville jeg tenkte litt slik som de tenker i Tyskland. At hver hushold minst bør ha 10 dagers forsyning av mat og drikke til hele familien. Dette er et prosjekt du utvikler til å kunne forsørge deg og dine med mat/drikke så lenge du føler du har økonomi og tid til å klare det.

Det er også smart å ha alternativ varmekilde, Dvs at du har f.eks. nok ved til et halvt år på lager.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Sep 2016, 14:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Bra skrevet, Mr I.

Se her om litt "basics": http://www.kfb.no/wp-content/ts/pdf/2012-01.pdf

Topp

InnleggSkrevet: 21 Sep 2016, 17:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Bra link. Se også litt rundt omkring. Det viktigste er uansett å pusse tenna, vedlikeholde og betale ned lån og bo på et sted som ikke står under vann når det regner.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Sep 2016, 17:15 
Avlogget

Noe som absolutt kan anbefales er å sanke kunnskap som bare det. Da tenker jeg praktisk kunnskap for å kunne overleve når de moderne tingene ikke fungerer.

1. Førstehjelp - lær deg hvordan drive sårbehandling, brannskadebehandling og hvordan kunne vanlig hjerte og lungeredning.
2. Lær deg hvordan finne mat i naturen. Naturen har flust av mat tilgjengelig. Ta et soppkurs, lær å fiske og tilberede fisk i naturen.
3. Lær deg hvordan lage overnattingssted ute i naturen selv på kalde dager og hvordan fyre opp et bål som holder.
Hvordan er prosessen fra å få en grinst, til å få fyr på opptenningsved og deretter varme på noen kubber som varer noen timer.
Det å sanke ved og arbeide ved en leirplass er i seg selv varmeskapende.

Det er en haug av gratis E bøker på nettet som tar for seg mange temaer.

Eks på ting som MÅ være i en sekk: Ductape/teiprull
En teiprull f.eks. har spart meg for sikkert 10.000 kroner. Jeg har teipet kjøleskap, tørketromler, vaskemaskiner på intrikate steder og fått de til å virke. Dette har ikke bare vært en midlertidlig løsning, men en vedvarende løsning der teipstubben har holdt i år etter år.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Sep 2016, 19:41 
Avlogget

Takk til alle :)

Jeg begynte å tenke på dette for noen år siden men det ble bare med tanken.
Så lagde jeg meg et lite "spisskammer" med div hermetikk og tørrvarer, samt såpe og vaskemiddler sånn at jeg skulle ha tilgjengelig om jeg av en eller annen grunn ikke fikk tilgang på butikk på noen dager
Jeg bytter/bruker alltid det med korteste dato sånn at ingenting går til spille.

Men.... nå har jeg fått øynene opp for å ha et mer utvalg i hyllene mine og har lagt en plan A for meg og min familie, vi er sju stykker fordelt i 3 boenheter.
Da har jeg tenkt: Hva trenger vi av vann for(la oss si) en uke? 5 bokser hermetikk av hvert slag (mat som vi vet vi spiser) der har jeg delt listen i kjøtt og grønnsaker :) Tørrvarer har litt kortere holdbarhet så det må skiftes ut oftere. Har veldig lyst på å kjøpe tørrmelk og eggepulver men det bruker jeg aldri ellers så jeg satser på å få minst 48 timer på meg hvis krisa kommer :D

Plan B omhandler det å måtte forlate heimen. Har tenkt at walkie talkie til alle tre boenheter må være på plass, så må vi ha minst tre plasser hvor vi evt kan møtes og at disse tre plassene får hvert sit kodeord (herregud hvor paranoid jeg føler meg akkurat nå :lol: ) Må vi klare oss i villmarken så er det greit å ha en sekk klar for det. Men har som sagt ikke jobbet så mye med plan B.

Heldigvis har vi hver våre skills i min familie som kan komme godt med, en har kunnskap om spiselige ting i naturen, en med stell av sår, en med våpen, en macgyver... :D

Selv holder jeg på å lære meg å sette opp snarer.... bruker youtube, tror jeg har skjønt prinsippet men det vil vel vise seg hvis jeg får bruk for det en dag :lol:

Det var litt om meg :)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Sep 2016, 19:47 
Avlogget

Mr I skrev:
Noe som absolutt kan anbefales er å sanke kunnskap som bare det. Da tenker jeg praktisk kunnskap for å kunne overleve når de moderne tingene ikke fungerer.

1. Førstehjelp - lær deg hvordan drive sårbehandling, brannskadebehandling og hvordan kunne vanlig hjerte og lungeredning.
2. Lær deg hvordan finne mat i naturen. Naturen har flust av mat tilgjengelig. Ta et soppkurs, lær å fiske og tilberede fisk i naturen.
3. Lær deg hvordan lage overnattingssted ute i naturen selv på kalde dager og hvordan fyre opp et bål som holder.
Hvordan er prosessen fra å få en grinst, til å få fyr på opptenningsved og deretter varme på noen kubber som varer noen timer.
Det å sanke ved og arbeide ved en leirplass er i seg selv varmeskapende.

Det er en haug av gratis E bøker på nettet som tar for seg mange temaer.

Eks på ting som MÅ være i en sekk: Ductape/teiprull
En teiprull f.eks. har spart meg for sikkert 10.000 kroner. Jeg har teipet kjøleskap, tørketromler, vaskemaskiner på intrikate steder og fått de til å virke. Dette har ikke bare vært en midlertidlig løsning, men en vedvarende løsning der teipstubben har holdt i år etter år.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Sep 2016, 20:40 
Avlogget

Det er helt topp og gode planer å ha.

Har dere mulighet for vedfyring i leiligheten?

Det er ikke slik at det nødvendigvis er en krise om strømmen går en liten tid, da det tar lengre tid før en leilighet kjøles ned av f.eks. vinterkulde. Jeg sjekket nedetid for strømverket og så at på det verste var det 4 timer på et år. Men det er alltid greit å være sikret.

Nå er det også slik at man er dessverre ikke sterkere enn den svakeste lenken i gruppa (familien). Her stiller jeg rett og slett fryktelig dårlig da jeg har en del kronisk småsyke i familien som ikke har praktisk innsikt(tenåringsjenter). De klarer ikke gå forbi en edderkopp og da har man et slags problem og må tenke litt alternative løsninger.

Det som er verd å tenke seg, er hvilket scenarie er det størst sannsynlig at vil skje:

Da er det rett og slett ekstremvær, ekstremkulde, sporadisk strømbrudd og snøstorm som jeg ser som et mulig problem. Man kan bli innesnødd 1-2 dager og det er her man må sette støtet. Hvis bilen sitter fast i snø, har du mulighet til å holde varmen i bilen?, fyller du alltid full tank?, Har du ekstra ved hjemme? Har du mulighet til å skuffe unna snø selv? Hva er B planen om ikke dere får ut bilen ?

Topp

InnleggSkrevet: 22 Sep 2016, 20:49 
Avlogget

Min største frykt er at det økonomiske systemet slik vi kjenner det kollapser. Grunnen for det, er at det ikke er noen logikk i hvordan banker og insitusjoner låner ut penger. Dersom alle som hadde penger i banken ville ha pengene sine tilbake, ville ikke bankene ha de pengene. Bare den setningen viser at noe er galt.

Dette illustreres fint med denne videoen :

https://www.youtube.com/watch?v=mII9NZ8MMVM

Når kollapsen kommer vet ingen, men den kommer...

En artikkel fra dagens næringsliv i dag:

http://www.dn.no/nyheter/utenriks/2016/09/22/0607/Asia-i-dag/dommedagsprofet-sentralbanker-er-de-siste-alkymister

Jeg tror grunnen til at INGEN bryr seg om dette, er fordi det er på systemnivå og utenfor alles fatteevne og utenfor vår makt. Vi kan ikke gjøre noe annet enn å akseptere hver eneste dag. MEN vi kan forberede oss på at en slik kollaps kan skje....

Jeg orker ikke å tenke på det, men vet at det vil skje en gang trolig fra d.d. - 2050 et sted. Det kommer ann på hvor mange ad hoc løsninger som kommer for å prøve å hindre kollapsen i å komme.. Dvs at det utsettes uten at det løses og fallet blir desto verre.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Sep 2016, 19:52 
Avlogget

Det er så sant det dere skriver, og jeg er glad det finnes flere som tenker beredskap for seg og sine.
Vi er altfor bortskjemt med de godene vi har idag og mange klarer ikke engang å tenke tanken på at alt kan bli borte på null og niks.

Har forresten sett på Doomsday Bunkers.... fikk lyst på en sånn greie ja :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 23 Sep 2016, 20:36 
Avlogget
Brukerens avatar

Se følgende to filmer på youtube:

https://m.youtube.com/playlist?list=PLR ... A1OwAGDRdR

https://m.youtube.com/watch?v=eOykY2SMbZ0:

Forandret alt for min familie i alle fall

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter