Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 10:57

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 20 Apr 2016, 08:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Leste denne saken:
http://www.nrk.no/ostfold/solgt-to-mill ... 1.12907711

Har selv tenkt at det virker som om det er blitt litt "moderne" å bo mer landlig, spise økologisk, kanskje ha noen dyr. Back to basics, på forskjellige måter. Men jeg er usikker på jeg oppfatter dette riktig. Grunnen er at vi nå valgt å bo/leve slik, og da er det jo mye lettere å legge merke til dette i media. Et slags "confirmation bias" om dere vil.

Er det noen som har noen tanker om dette? Er det en reell motreaksjon i samfunnet i dag "mot" urbanisering og sentralisering? I alle fall på et personlig nivå?

Topp

InnleggSkrevet: 23 Apr 2016, 18:11 
Avlogget

Folk som betaler over 3millioner for en eiendom uten beboelig bolig har nok andre planer en tanken om å bo landlig å ha noen dyr...
(dette blir vel en fritidseiendom med et funkis hus tenker jeg)

Folk må gjerne bo i en klynge i en storby for min del, sålenge jeg får bo på landet. Mere plass til meg.

I så måte ja, småbruk er poppis, så poppis at jeg har vurdert om jeg skal selge bare for å selge...
Media har messet om at småbruk er populært i lang tid.

https://www.google.no/search?q=sm%C3%A5 ... swHa4oPIBg

Topp

InnleggSkrevet: 13 Mai 2016, 08:05 
Avlogget
Brukerens avatar

VikingKong skrev:
Er det noen som har noen tanker om dette? Er det en reell motreaksjon i samfunnet i dag "mot" urbanisering og sentralisering? I alle fall på et personlig nivå?
Jeg vet ikke, men når det er en kjøper, så er det jo gjerne en selger også... Men det finnes helt klart en god del som ikke trives med trangboddhet og asfalt overalt en ser. Det er i alle fall som oftest svært mange på visninger på småbruk i pendleravstand til Oslo og andre sentrale strøk.

Ellers så er det jo mange av disse potensielle kjøperne som sitter på store boligverdier i byen da. Om man kan selge et rekkehus i Oslo til 6-7 millioner, så er det kanskje lettere å by høyt for et falleferdig småbruk også.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mai 2016, 15:22 
Avlogget

Jeg søker etter småbruk. Det virker som det hit inn til i år har vært få småbruk på Finn. Prisene har gått opp også .
Noen gode tips for å få tak i til under 1500.000,- ?

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mai 2016, 20:53 
Avlogget
Brukerens avatar

Tips: Osterøy

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jun 2016, 05:02 
Avlogget

Takk for tips.
Det ser ut som et fint sted med bra klima. Men det er nå langt fra der jeg er. Det er ikke langt til Bergen .Derfor er husprisene ikke lave. Kommunen skriver at utleiemarkedet er stramt. Jeg har vel ikke råd til mer enn 1,2 til 1,4 mill.
Bruker å søke på Finn.no og Gardsbruk.no. Vet du om noen andre sider?

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jun 2016, 06:57 
Avlogget

Jeg har også et ønske om å få kjøpt småbruk med tiden. Rett og slett fordi jeg liker plass til og drive med mine prosjekter og trives bedre på landet enn i byen :)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Nov 2017, 23:33 
Avlogget

Her i området ser det ut som det er en tendens til at gårdbrukere som allerede har stor eiendom kjøper opp nedlagte småbruk for å utvide egen eiendom. De bruker da eksisterende dyrka mark, men bygningene blir stående ubebodd da de ikke kan leies ut pga vesentlig behov for oppussing/renovering.
Nylig ble en større eiendom solgt for 2 mill over takst (taksert til 1,1), og dette fratar da muligheten for yngre folk å anskaffe seg slike eiendommer.
Jeg synes dette er uheldig, og fratar "vanlige" folk muligheten til skaffe seg småbruk.
Men generelt sett så virker det som det er stor interesse for småbruk og nedlagte gårdsbruk.
Jeg skulle gjerne hatt småbruk selv, men etter å ha bygd nytt hus på vanlig boligtomt skjer nok ikke dette. Jeg vurderer isteden å sjekke muligheten for leieavtale av et jorde for å kunne dyrke potet og andre grønnsaker.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: