Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 08:27

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hjelp til en plan :P
InnleggSkrevet: 18 Nov 2015, 17:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har ikke tenkt så mye på hva vi skulle gjort om det skulle skjedd noe rundt her, men i det siste har jeg tenkt litt når jeg har hørt snakket, og tenkt på hvordan jeg kunne beskyttet vår familie. Min første tanke var å ta de med opp på fjellet og bo der, men det er jo alt annet enn strategisk smart om det skulle skjedd nå, fordi det er kaldt om vinteren, og alt utstyret vi har ligger jo spredd rundt over hele eiendommen her, noe i en av de 4 garasjene, noe inne, noe i kjelleren osv. Om jeg kunne bodd her i huset vårt hadde vi klart oss leeeeeenge, vi kjenner hele området her, jeg har bodd her i snart 40 år, og alt utstyr o.l er her. MEN om det skulle skjedd noe mer akutt, som fører til strømbrudd feks, så har vi ved, men maten i kjøleskap og fryser hadde blitt ødelagt, vi hadde hatt tørrmat ja, men det er snakk om basisvarer som mel, sukker, ris, osv, ikke noe hermetikk med proteiner o.l så det hadde jo ikke hjulpet så lenge.

Og om det skulle skjedd noe akutt så vi måtte flydd på skogen/fjellet uten bil, og bare måttet raske med oss noe i farten så er det ingenting som er samlet og klart. Om vi kunne tatt med oss bilen så er det lite og ingenting i den også...

Så det jeg lurer på er hvilken plan bør jeg legge opp til et scenario der det blir krig/terror/ andre tings om fører til at det blir store uroligheter her, så man kanskje må flytte på seg, og hva bør jeg ha klart og hvor til en familie på 6 stk? Og hva med mat, medisiner e.l hva MÅ jeg ha på plass så vi har en stund om ikke annet?

Jeg har jo drøssevis av friluftsutstyr, som flere førstehjelpskofferter, med ekstra medisiner, power monkey, telt, kompass, kartmapper, gode sko som orienteringssko da vi løper orienteringsløp, samt fjellsko, vi har gode yttertøy, ullklær, dyner i massevis med varme flanellsengesett, men også soveposer til alle, de minste sine tåler ikke like mye kulde da de er vokseposer. Vi har tennstål, bestikk, tallerker, kopper, sekker, bager, vanntette pakksekker, solcelle lyskilder, GPS, hodelykter i massevis, luer som dekker hele ansiktene i kulde, kun viser øyne og munn, presenninger, kniv, tau, fyrstikker, vanlige og vanntette, vanntette bokser til mye utstyr, massevis av bøker, speiderbøker og andre tur og tips bøker, samt artsbøker på planter, og dyr. vanlige liggeunderlag, oppblåsbare liggeunderlag, kamuflasjeklær som vi bruker når vi er på naturfotografering, håndkler som tørker fort, vanntanker som tar liten plass osv osv osv

MEN det er jo begrenset hva jeg kan stappe bilen full av, så det feks ligger klart, jeg kan jo ikke fylle hele bagasjerommet på bilen med sånne ting, da vi bruker hele plassen hver gang jeg handler hver uke, da det går mye varer til 6 personer. Hvor skal jeg legge klar ting? min mann jobber 40 min fra huset i en retning, minste barnet går på skole ved huset, neste barn går på skole 20 min i andre retningen, neste barn på privatskole i nærmeste by 40 min unna huset i motsatt retning av min mann, siste barnet på arbeidstrening for funksjonshemmede, i samme by og jeg pendler 3 timer til dagen for å gå på høyskole i en helt annen retning enn de andre, jeg har ikke sjangs til å få hentet inn mann og barn om det skulle skje noe akutt feks, eller gå hjemom, jeg trenger jo timesvis for å nå over alle.

Hvordan legger jeg opp en plan om det skulle skje noe akutt? Legger dere opp til å gå i skogen/fjellet, eller reise til andre, eller forskanse dere hjemme og hamstre inn på utstyr, eller bygge tilfluktsrom osv ? j

Sist endret av hope10 den 19 Nov 2015, 13:54, endret 1 gang

Topp

Innleggets emne: Re: Hjelp til en plan :P
InnleggSkrevet: 18 Nov 2015, 23:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Hei!

For det første trenger du ikke å være redd for krig, i allefall ikke lengre fram enn jeg kan se. Terrorangrep kan selvsagt skje, men med mindre du bor i oslo sentrum (og du høres ut som du bor på vestlandet, med hjortejakt og hav uttafor døra), så der trenger du ikke bekymre deg.

Dog er det alltid fornuftig å være beredt på små og store katastrofer.

Først bør man lage en plan over hva man faktisk tror kan hende. Akkurat her er det ofte nødvendig med litt hard realisme. F.eks. er det ikke noe poeng å forberede seg på asteroide-treff eller jordas undergang, for det kommer du kanskje ikke overleve uansett, men se heller på strømstans som et katastrofescenario. Strømstans i et moderne samfunn vil innebære enorme utfordringer og potensiell katastrofe. Dog er det ikke et helt fantastisk scenario.

Om du finner den gamle krigs-forberedelsesboka til sivilforsvaret (viewtopic.php?f=44&t=1272&p=21652#p21652) så gjelder endel av informasjonen ennå, selv om den begynner å bli vel gammal.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2015, 20:39 
Avlogget

Jeg er har fokuset ganske nært, i forhold til prepping.
Fokus på hva kan skje i hverdagen.
Jeg kan komme ut for en ulykke, som skjer meg eller der jeg er først på ulykkesstedet. Da må jeg kunne ta affære.
Hva kan skje til og fra jobb?
Hva kan skje hjemme?
Hva skjer hvis huset brenner, hva skjer ved et langvarig strømbrudd ?
Hvordan håndterer man ekstremvær?
Hvis det av en eller annen grunn ikke er noe særlig mat tilgjengelig i butikkene, hva gjør man da?
Hvis bankene ikke har penger, eller bankkortene slutter å fungere?

Dette er ting jeg tenker på og prøver å forberede meg på.
Verdensundergang er litt langt unna for meg.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Nov 2015, 16:05 
Avlogget

Jeg lurer litt på hvorfor du ser på fjellet som en sikker utveg.
Hvordan er det der du bor?
Midt I by eller mer på landet?

Topp

InnleggSkrevet: 30 Nov 2015, 11:09 
Avlogget

Fjellet vinterstid i en nasjonal krisesituasjon kan bli tungt. Å brøyte fjellveier og hyttegrender vil bli nedprioritert dersom landet plutselig skulle stå overfor en eller annen nasjonal krise av betydning. Du risikerer å bli sittende der til våren....
Har tilgang på flere avsidesliggende hytter i fjellet, men de er absolutt siste utvei. Evt. en transitsted i sommerhalvåret.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Nov 2015, 23:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Der ser dere hvordan min tanke er helt "feil". Vi bor på landet er vant til naturen og elsker friluftsliv, så min naturlige tanke om noe skulle skjedd her hadde vært å komme oss opp i høyden, inn i skogen e.l.
Men om det hadde skjedd noe i nærheten, så vi kunne tatt bilen og forflyttet oss til andre områder som vi kunne vært trygge i, så hadde vi jo gjort det, men jeg er usikker på hvor evt, da vi har all slekten vår rundt her, jeg er kjent i landskapet her, samt at vi kjenner til matressursene rundt her, og hvor vi finner de, samt hvilke rovdyr om vi skulle vært ute, vi er ikke vant til, jerv, bjørn, ulv og elg feks, om vi skulle bodd ute over lengre tid.

Pga mangel på kunnskap om hvordan jeg bør tenke ut en plan, slengte jeg inn innlegget her, da jeg ser meg helt blind på planer og tanker her, dere er så flinke å tenke ut det, og se for dere realistiske ting, og hvordan håndtere den, jeg mangler dessverre den egenskapen, og har ikke noen erfaringer å basere noe plan o.l av sånn karakter på, å hadde jeg nevnt det for de rundt meg, hadde jeg neppe blitt noe klokere.
Så derfor måtte jeg høre her, men jeg fortsetter å lese meg opp på tråder imens, og handler jevnlig inn mer utstyr som vi ikke hadde tenkt på.

Setter stor pris på all kunnskapen dere har her inne :)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2015, 02:38 
Avlogget

Jeg syns absolutt ikke du burde avskrive fjellet med det første. Ja, det er hardere klima, tøffere utfordringer - men det gjør deg jo tryggere fra andre potensielt farlige folk da. Og fjellet har utrolig mye å by på; rent vann, bær, fisk, villt, samtidig som de aller fleste hytter og hus er utstyrt med vedovner, og er rustet for å takle litt mer enn hva som er vanlig i byene.

Jeg ser det som en selvfølge at en vil klare seg lengre på fjellet, om man er litt nevenyttig og praktisk anlagt. Syns dere er litt raske til å avskrive det. Har nå forsåvidt prøvd litt forskjellig, bla.a. bodde vi her et halvt år uten bad og kjøkken mens vi bygde, og det gikk helt fint. Og boligen vi har bygd nå er lagt opp sånn at vi ikke merker noe særlig til det når strømmen går. Sånt tar du høyde for hvis du bor litt avsides til, og da tilpasser du deg og blir mye mindre avhengig. Så jeg syns du skal tenke en gang til på det; ei lita hytte på fjellet er ikke nødvendigvis den dummeste plassen du kan være...

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2015, 11:30 
Avlogget

Alene hadde jeg fint overlevd i skogen og på fjellet på ubestemt tid, men med små unger og kjærring blir det fort tungt (se fordeg å rengjøre tøybleier i ei lita hytte med begrenset tilgang på varmt vann....)
Selv i en krisesituasjon der de bestående lover og regler for jakt, fangst og fiske kan settes til side, så trenger man kunskap og verktøy.
Bærsessongen varer i maks to måneder på høsten, skal du fiske for matauk krever det utstyr og erfaring og ikke minst nærheten til fiskeførende vann og vassdrag. Skal du jakte f.eks rein trenger du ikke bare våpen og ammunisjon, men også kunskap om reinens trekkruter og beiteområder som jo varierer veldig med årstidene. Det samme gjelder elg. Hare og rype er nærmest utryddet i mange områder. Og når du omsider har fanget all denne maten må den tilberedes og konserveres.....
Ei fritidshytte har sjelden nok ved og/eller gass til permanentopphold en hel vinter. Å begynne med vedauk i tillegg til matauk vinterstid kan fort bli sveltihjel (knekker du det ene skiparet ditt er du fåkkt, som ungdomen sier..)

Ingenting er umulig, men eneklte ting er så vanskelig og så risikabelt at det rett og slett ikke er verdt det.

Å lage en god plan kan nok gjøres på mange måter.
Men alt starter med en god kopp kaffe. Sett deg ned en kveld med en god kopp kaffe og ei skriveblokk. Noter ned det du tenker rundt dette, så kan du begynne å sortere og konkretisere.
Hva kan du. Hva har du. Hva ønsker du å oppnå. Kan det du har brukes og utvikles. Å rømme bør være siste utvei, så begyn med det du har der du er.
Førstepri må være å dekke primærbehovene på en så trygg måte som mulig. Mat, vann, helse, bolig og trygghet. Det er behovene du i første omgang må dekke.
BOL og denslags kan du begynne å tenke på når du har laget en plan for hvordan du vil dekke primærbehovene.
Hvis det er områder du føler deg utrygg på; skaff deg kunskap. Kunskap gir ro og trygghet.

Edit: trykkleif.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2015, 13:09 
Avlogget

Ja, det er jeg enig i, Dixon, at med barn på slep vil du kunne få en mye større utfordring. Men nettopp derfor mener jeg det er viktig (og sunt) å ta med barna fra de er små, og lære dem om naturen og ressursene den har å by på. Alt fra å sanke bær, hvordan vi behandler og konserverer for oppbevaring slik de gjorde før, til å fiske, pilke, rense og bevare fisken på forskjellige måter. Det er mye god kunnskap som er i ferd med å gå tapt, nettopp fordi vi lever i et så velstående samfunn at vi ikke trenger gjøre særlig mye for maten lenger, men samtidig skal vi ikke gå så langt tilbake i tid før vi finner folk som måtte greie seg på det de hadde tilgjengelig rundt seg. Og den kunnskapen de hadde om naturressursene før, den burde vi suge til oss.

Jeg tenker også at kunnskap er alfa & omega, og det gjelder også i en overlevelsessituasjon. Så jeg er helt enig, sett deg ned med en kaffekopp, og en god bok; gjerne om konservering av mat, og gjerne om hvordan folk greide seg før supermarkedene ;-)

Edit for å legge til litt om ved og varmtvann: Jeg tror nok at i nødens time skulle de fleste klare å felle et tre, gitt at alternativet var å fryse i hjel. Og husk at til og med rå ved brenner hvis du legger den ute så den blir bånntæla, og så hiver den rett i ovnen uten at den rekker å tine. Og skulle du være så heldig å komme over noe tyri, så er du hvertfall berga.

Varmtvann: En ting som er fint med fjellet, er at terrenget ofte tillater bekker å renne selv midtvinters, og da vil du alltid ha tilgang på vann. Stort sett alt vann er trygt å drikke når det er kokt 5 - 10 minutter. Og varmvannet får du ved at du setter en kjele på vedovnen din, og lar det koke opp. Jeg tilbereder forsåvidt det meste av maten på vedovnen fra før, det er intet problem. Ei god støpejernspanne og kjele, så greier en seg lenge.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2015, 14:10 
Avlogget
Brukerens avatar

DDixon skrev:
Alene hadde jeg fint overlevd i skogen og på fjellet på ubestemt tid, men med små unger og kjærring blir det fort tungt (se fordeg å rengjøre tøybleier i ei lita hytte med begrenset tilgang på varmt vann....)
Selv i en krisesituasjon der de bestående lover og regler for jakt, fangst og fiske kan settes til side, så trenger man kunskap og verktøy.
Bærsessongen varer i maks to måneder på høsten, skal du fiske for matauk krever det utstyr og erfaring og ikke minst nærheten til fiskeførende vann og vassdrag. Skal du jakte f.eks rein trenger du ikke bare våpen og ammunisjon, men også kunskap om reinens trekkruter og beiteområder som jo varierer veldig med årstidene. Det samme gjelder elg. Hare og rype er nærmest utryddet i mange områder. Og når du omsider har fanget all denne maten må den tilberedes og konserveres.....
Ei fritidshytte har sjelden nok ved og/eller gass til permanentopphold en hel vinter. Å begynne med vedauk i tillegg til matauk vinterstid kan fort bli sveltihjel (knekker du det ene skiparet ditt er du fåkkt, som ungdomen sier..)

Ingenting er umulig, men eneklte ting er så vanskelig og så risikabelt at det rett og slett ikke er verdt det.

Å lage en god plan kan nok gjøres på mange måter.
Men alt starter med en god kopp kaffe. Sett deg ned en kveld med en god kopp kaffe og ei skriveblokk. Noter ned det du tenker rundt dette, så kan du begynne å sortere og konkretisere.
Hva kan du. Hva har du. Hva ønsker du å oppnå. Kan det du har brukes og utvikles. Å rømme bør være siste utvei, så begyn med det du har der du er.
Førstepri må være å dekke primærbehovene på en så trygg måte som mulig. Mat, vann, helse, bolig og trygghet. Det er behovene du i første omgang må dekke.
BOL og denslags kan du begynne å tenke på når du har laget en plan for hvordan du vil dekke primærbehovene.
Hvis det er områder du føler deg utrygg på; skaff deg kunskap. Kunskap gir ro og trygghet.

Edit: trykkleif.

Problemet her er at vi har ingen hytte på fjellet vi kan reise til, men huset vi bor i ligger inntil fjellsidene her, vi bor på landet i en dal, med fjell på begge sider, det er et stort vann like nedenfor huset vårt, og sjøen er 5 min kjøring fra huset vårt, 15 min på sykkel i barnefart. Vi kommer selvsagt til å holde oss hjemme her så langt det går, men jeg har nå i de uroligere tidene tenkt, hva om det skjer ting her som gjør at vi blir tvunget bort fra hjemmene våre, derfor begynte jeg å tenke gjennom mer hvordan vi hadde klart oss da.
I tillegg leste jeg her inne å så at flere her inne var forberedt på strømstans over lengre tid, om det skulle skjedd noe i nærheten av vår krets som slår ut nettet over flere dager, å så satt jeg og funderte over det g fant ut at da hadde vi slitt, vi har ikke tenkt på sånne ting, handler hver uke, for det meste ferskvarer og kun for en uke om gangen, vi har til og med i år brukt opp all veden vi hadde i vedboden nå,s å nå er vi for første gang på 15 år uten ved, og kun på varmepumpe og elektrisk oppvarming ved hjelp av varmekabler osv. Vi skal hente mer ved, men det tar tid, noe vi ikke har akuratt nå, men iløpet av mnd skal det være fyllt opp igjen, men vi må kjøre mange lass med henger og lempe veden i henger, kjøre hjem og lø opp, det tar tid, og det tar lett en hel dag selv om hele familien er med, og det er det ikke rom for i hverdagen nå når det er avslutninger på alle de 4 skolene ungene går på samt alle fritidsaktiviteter osv som de går på, så rekker vi ikke legge inn noe ekstra nå.

Våre unger er heldigvis ikke så små at de bruker bleier lenger, de er fra 7 til 18 år, å de er oppvokst her på landet, så de er vant til å plukke bær, sopp, fiske og alle unntatt hun minste går på skyting sammen med oss foreldre, vi henter også hjem hele dyr etter hver jakt når de kommer ned fra skogen (da vi ikke har fullført jegerprøven enda, den skal vi ta like over nyttår, så vi har ikke lov å jakte selv enda), så ungene er vant til det. I tillegg har vi hatt dyr her så de har vært med på det meste innen det å finne mat og behandle den. MEN det er som sagt når vi er i nærheten av huset der alt utstyret er. på fjellet er vi lommekjent i store områder her, mens om du nevner så ville all tiden gått med til å fange mat, å vi måtte jo ha sanket ved i tillegg, så vi hadde nok sultet ihjel hele gjengen, eller blitt syke kjapt, det tror jeg nok, det er jo begrenset for hvor mye vi får med oss om vi hadde måttet forlate huset også, men den fjellsiden jeg tenker på kan jeg kjøre langt opp med med bil, så jeg hadde kommet langt på en bitteliten grusvei opp dit, men vi ville nok likevel ikke klart oss.
Jeg vet også om mange hytter i fjellene rundt her som tilhører turistforeningen som vi kunne gått på, men det er ikke en løsning som jeg akuratt tenkte å bruke, jeg tenker at blir det krise så har jeg nok med å få mat til oss selv, og ikke måtte dele den med mange andre, da jeg tenker at det muligens lett kan bli krangel om noe sånt. Jeg må i tillegg ta med meg mine foreldre, som er helt hjelpesløse alene, min mor har kreft og pacemaker, og hun er livredd skogen, ikke vant til naturen annet enn båtturer i båter som er utstyrt med alt av utstyr..

Jeg har brukt mange dager på dette, notert og tenkt, men kan likevel ikke sortere riktig, da jeg har for mange scenarioer i hodet, så nå skal jeg rett å slett brekke de ned i det du sier, det var en god start.
Jeg har skrevet ned hva vi kan og har. Jeg føler vi kan mye, vi er friluftsvante, har mye utstyr, men ikke nok, det er ikke gjennomtenkt, og vi har ikke nok av det så det kunne vart lenge nok, om det pga av en situasjon som oppstår hadde vært nødvendig.
Maten må jeg gjøre noe med, jeg må få tak i mer, hamstre det som varer, men hvor mye og hvor lenge hamstrer dere for? Jeg tar da høyde for at vi er 4 voksne og 4 barn, som egentlig er ungdommer, så om de regnes som voksne da? de spiser ihvertfall mer enn meg ofte, spesielt de to største. Og hvor oppbevarer dere det, i matboden i huset, eller har dere i tillegg et sted i naturen dere gjemmer bort, eller i bilen? Og hva med evt dyr ute i naturen om dere gjemmer noe der, hvordan løser dere det? og om dere har et sted en annen plass, er det da på deres eiendom, eller bare tar dere dere til rette på annen manns eiendom i utmark? nå tenker jeg på det du sier om BOL? er det det du mener med BOL, et sted og rømme til om du må bort fra boligen? er det på din eiendom, er det et sikkert sted som en bunker e.l eller kan det være et hvilket som helst sted?
Vann har vi til huset her, det er kommunalt, å skulle det skje noe med det, går det en bekk fra fjellet knappe metrer fra huset, samt at vi har et digert vann i gåavstand 2 min fra huset som vi kan hente vann til i det uendelige om det ikke blir dårlig av ulike årsaker. Vi har kjøpt utstyr for å kunne samle regnvann på hus og drivhus, opp i tanker, og deretter kunne samle vann til å vanne hele eiendommen, samt til oss selv i 1000 liters tanker, men har ikke kommet igang med prosjektet, siden det nå også er bestemt at vi flytter etter endt studietid som er 1,5 år til, så vil vi ikke legge ned mye arbeid i sånne ting her imellomtiden, så vi tenkte at vann er ok her, siden vi har de mulighetene vi har rundt oss, er det ok, eller hvordan gjør dere det med vann? er en bekk, et stort nærliggende vann og mindre vann i minutters gange i fjellsiden ok?
Helse går bra, der er vi ok alle mann, og vi har utstyr i huset, vi har i medisinskapet på kjøkkenet, og førstehjelpsskrin overalt på eiendommen, i bilene, i garasjene, i huset, i tursekkene til ungene og oss selv, men jeg har begynt å samle opp i større mengder av smertestillende, sånn i tilfelle tilfelle, samt at jeg så noen kompress o.l som var nye som jeg skal kjøpe inn. Tannhelse er heller ikke noe problem, vi har mye utstyr, det eneste problemet der er han eldste hos oss som er autist, som synes det er vanskelig, men det er typisk for de, og ikke noe problem i hverdagen, uansett situasjon som fraviker fra hans vanlige rutiner, så blir det et problem fra han, så det får vi problemer med uansett evt.
Bolig har vi, den er stor nok, når veden er på plass så klarer vi oss bra her, vi har 4 garasjer også mye utstyr, den er sikker, og god, vi bor landlig, og ligger inntil andre hus, men samtidig, er vi nært det store fiskevannet, skogen like ved, vi kan hogge trær like utenfor om vi trenger det, osv. Får vi bare veden på plass igjen nå, så er det ikke noe med boligen, vi har vært uten strøm tidligere i 2 dager, å da slet mine foreldre som kunne hadde elektrisk oppfyring, av den grunn har de nå satt inn en vedovn som bare er til pynt men er til hjelp i tilfelle det skjer igjen. Sist gang fyrte vi, hadde det varmt og godt, og lagte mat på vedovnen og kokte kaffe der, og kjørte ned varme måltider til mine foreldre som satt under pledd. Vi klarte oss uten problem de dagene.
Trygghet er jeg usikker på hva du legger i, sånn som vi bor nå føler jeg meg trygg, men vi har i de siste årene jevnlig hatt besøk av tyver på eiendommen, vi har også hatt innbrudd i bilene, og måttet anmelde forholdene. Vi har også måttet rapportere mennesker som har bodd i utleieleiligheter like inntil oss, så de har blitt flyttet pga unormal oppførsel så unger ikke våget å gå den korte avstanden fra holdeplassen til bussen og hjem. Men huset er ok, og vi føler alt annet er ok, men det kommer jo helt ann på hva du tenker på dette punktet. Vi skal sette opp kamera rundt huset nå, vi venter på det. Om det er beskyttelse om noe skjer du tenker utenom sånne ting, så er vi godt rustet for mye, vi har mye utstyr, så langvarig strømbrudd, brann, miste vanntilgang, bli innestengt på eiendommen pga stort snøfall eller andre ting som hindrer, går fint. Der er det som sagt maten som jeg må stramme inn og hamstre opp denne og neste mnd skal jeg få det på plass, jeg må bare finne ut hva, og hvor mye og hvor så får jeg det på plass.
Vi kan fyre i ovnen inne, og vi har fjellduker osv som gjør at vi kan holde varmen, ang brann så har vi brannslange som dekker hele huset, brannhemmende flasker med pulver til å kaste på flammer, 8 seriekoblede brannvarslere i hele huset, brannteppe på kjøkkenet, førstehjelpshefte og alle nødummere svært synlige og lett tilgjengelig på kjøkkenet. Alle ungene har tlf med de viktigste nummerene på, og vi kjører jevnlig brannøvelse i hjemmet så ungene vet hva de skal gjøre om det skjer. Ikke bare hvordan de skal oppføres eg i huset, men hvor de skal samles, alternative veier ut, at de skal åle seg langs gulvet under en evt røyk, hvor de skal få tak i hjelp om de ikke får med seg tlf o.l ut (1 min herfra døgnvakt på et kommunalt bygg), så der mener jeg de er godt forberedt. Vanntilgangen har jeg nevnt ovenfor, om den er god nok så er det ikke noe mer ang den, viss ikke må jeg legge ny plan der. Så så lenge vi er her skal vi klare oss bra lenge så fort jeg får opp matbeholdningen med mat som ikke bare er fersk, mens om holder seg over tid, og i nok mengder, som nevnt i spm mine ovenfor.

Hvordan har dere lagt opp sånne ting som dette, og hvor skal dere om dere må bort fra eiendommen deres? Å hvilke tiltak har dere satt igang på eiendommen som sikrer disse tingene du nevner?

Kunnskap føler jeg at vi har, vi er som sagt lokalkjente i området, og hadde vi gått tom for mat så kunne vi fått tak i, fra naturen rundt oss den stunden den gir oss mat Vi har både små og store båter tilgjengelig som vi fisker med, hver uke fra feb til okt, alt fra fisk, krabbe og hummer. etter nyttår får vi også tatt jegerprøven å kan få være med jegerforening og evt andre jaktlag på jakt. Men i en krisesituasjon der det vi evt ikke får tak i drivstoff, å ikke kommer oss bort fra eiendommen, så får vi heller ikke de store båtene til å fungere på sjøen, eller kunne forflytte oss med bilene, hvordan har dere løst det har dere drivstoff lagret, og alltid fulle tanker på bilene til enhver tid?

Det jeg definitivt mangler av kunnskap er det som dere er drevne på, hva gjør jeg, hvordan skal jeg best lage en god og sikker plan som hadde holdt liv i familien min over lengre tid, hvor mye skal jeg lagre, hvor skal jeg lagre det og hva skal jeg legge en strategi mot, bare det å sikre hus og hjem så vi klarer oss her, evt hvor skal jeg ha et bol, og hvordan skal det være, dyresikkert, bombesikkert, radiaoaktivt sikkert... det kan jo drar ut i det uendelige, å det beste hadde selvsagt vært det beste, men det koster flesk i tillegg og for en student, så er det ikke midler som jeg sitter med i det hele tatt nå...

Hvordan har dere løst dette? setter stor pris på om dere deler :)

Vi har vurdert å anskaffe oss aggregat, men flere av de var dårlige i test, å de er avhengig av drivstoff, som vi også kan få problemer med å få tak i over lengre tid, avhengig av hvilken situasjon som skulle oppstå, flere var også dårlige i kulde, tålte ikke dårlig vær, og måtte stå på godt ventilerte steder, så det var ingen optimal løsning synes vi da.
Vi skulle jo sette opp solcellepanel på hele taket her, men siden vi har bestemt oss for å flytte blir det på det nye huset som ikke blir satt igang på 1,5 år. I det huset er det helt andre muligheter når det kommer op med at det også blir tilfluktsrom med ekstra vei ut, større plass da det er 250 kvm, og 250 kvm med garasje pluss en dbl frittstående i tillegg, så der kan vi implementere flere av de ideene vi finner ut av nå, inn i huset når det lages. Vi er ikke der nå, nå må vi gjøre det best mulig her, uten å måtte til med svært dyre operasjoner for å dette stedet til å bli bra...

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2015, 14:43 
Avlogget

På meg høres det ut som dere kommer til å klare dere helt fint bra bare du får sortert, prioritert og organisert. Det høres jo mer eller mindre ut som et prepperparadis.
Det er vanskelig å gi helt konkrete råd ut fra en beskrivelse på et forum, men jeg tror ikke du skal fokusere så mye på de ulike scenarioene, men fokuser på å være generellt godt rustet. Vær to vintre på forskudd med ved til enhver tid, skullle helse eller andre omstendigheter gjøre at man ikke får lagt opp ved et år, så har man. Skal man fiske for matauk er båt og garn en nødvendighet. Har dere ikke, så skaff. Trenger bare en enkel robåt.
Når det gjelder tanken på å stikke til fjells, så ville jeg ikke brukt så mye tid på det nå i starten. Ta det når resten begynner å falle på plass. Så lenge dere har nok utstyr til at en eller flere av dere klarer dere på en ukes jakttur, så tror jeg det er mer enn nok i starten.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2015, 15:14 
Avlogget
Brukerens avatar

DDixon skrev:
På meg høres det ut som dere kommer til å klare dere helt fint bra bare du får sortert, prioritert og organisert. Det høres jo mer eller mindre ut som et prepperparadis.
Det er vanskelig å gi helt konkrete råd ut fra en beskrivelse på et forum, men jeg tror ikke du skal fokusere så mye på de ulike scenarioene, men fokuser på å være generellt godt rustet. Vær to vintre på forskudd med ved til enhver tid, skullle helse eller andre omstendigheter gjøre at man ikke får lagt opp ved et år, så har man. Skal man fiske for matauk er båt og garn en nødvendighet. Har dere ikke, så skaff. Trenger bare en enkel robåt.
Når det gjelder tanken på å stikke til fjells, så ville jeg ikke brukt så mye tid på det nå i starten. Ta det når resten begynner å falle på plass. Så lenge dere har nok utstyr til at en eller flere av dere klarer dere på en ukes jakttur, så tror jeg det er mer enn nok i starten.

Sortering, prioritering og organisering er greia jeg ikke har skikkelig kontroll over, men jeg jobber med saken :) Å som du sier er det nok lurt å droppe scenarioene, det har forvirret meg mer enn noe, for skal jeg lage til både i huset, i bilen og et bol? hvor, hvor mye, hvor sterkt skal det være, hvor stort osv, jeg må nok begynne i det små og jobbe meg oppover på det ser jeg. Ryker fryseboksen min så mister vi endel mat, å vi har ikke mye tørrvarer, selv om de som er rundt oss syns det bugner over på kjøkkenet vårt, å jeg sikkert kunne levd på det til våren, sånn som det er nå idag, synes jeg ikke at vi får en god kombinasjon av næringstoffer på det jeg har, om fryseren ryker, ryker mesteparten av proteinene våre. Alle krukker med urter, sopp osv duger ikke da, man kan ikke leve på ris med smak, eller pasta med smak i det uendelige. Så jeg ser at der har jeg en jobb å gjøre, men det skal jeg sette igang med nå, siden dere har hjulpet meg en stor del med tankegangen :D

Veden har vi hatt full kontroll på i 15 år, men iår skar det seg fullstendig pga omstendigheter i høst som har gjort at vi har nedprioritert det, siden vi nå ikke ser noen utvei med å få tiden til å strekke til, så bestilte jeg for en kort stund heller en traktor som kommer å kjører hele paller til oss og setter i tunet, så skal vi fylle halve den ene garasjen, så mens traktoren kjører att og frem med ved, så kjører vi det inn med jekketrallen vår, da har vi for iår og neste år, så så får jeg helelr hente ved på vår vante plass til neste år, å få lødd det opp skikkelig da... Men vi får ihvertfall veden på plass kjapt nå, da traktoren kun må kjøre i 5 min, å vi slipper å hente hengerlass som vi selv må få på hengeren og få lødd på plass når vi kommer hjem, nå kan vi bare trille pallene rett på plass :)

Utstyr til å fiske har vi, vi har redningsvester til alle, plenty ullklær, regnklær, kjeledresser, fjellduker, telt, finlandsmasker som man ikke fryser på vinterfisket i oktobermnd i hummerfisket feks, vanntette hansker, overlevingspledd, og utstyr om noe skulle skje. Vi har fiskeutstyr i flere fiskeskrin til ferskvann, sjø og dypvannsfiske, havfiskestenger til nesten alle, barnestenger, vanlige sjøfiskestenger, og til ferskvann, garn i alle størrelser og varianter, teiner i ulike størrelser og varianter, liner, både store og små. Som vi fisker etter brosme og lange, som vi saltsprenger og tørker på garasjeveggene til vinteren. Vi har en skikkelig fiskebåt, med alt utstyr, som også har ekkolodd og utstyr som vi drar opp linen med så vi slipper å gjøre det med hånd, når det er så mange hundre meter ned. Vi har også en liten 14 fots båt med 25 hester på, samt en enkel robåt, en trøbåt, noen gummibåter som feks sterk gummi zodiac båt osv... så føler vi er dekket for det meste der, vi har også småkroker og sener litt her og der, om vi er på tur så kan vi bare feste det til en gren å fiske, uten å ha dradd med oss mye utstyr :) Så syns ikke de er noe stress, hele familien liker i tillegg å fiske å det gjør også ungene på egenhånd, de største også alene i båt, så det setter de stor pris på :)

Da dropper jeg det at jeg må ta med gjengen til fjells med det første,s å lenge vi er hjemme klarer vi oss lenge, men om jeg må ta med hele gjengen bort er det det med organisering hvor mye og hva skal jeg ta med, skal det ligge i bilen? lagret et sted, evt hvor? hvor mye må jeg lagre, og hvor mye utstyr, det koster skjorta om alt utstyret vi har her hjemme også skal være en eller flere andre steder, i like store mengder som til 8 mann, DET var den store bøygen. Å det er jo opplagt at jeg kan ikke legge hva som helst, hvor som helst som feks på annen manns eiendom. Jeg kan ikke plutselig begynne å bunkre opp i fjellet her, uten å si fra, å sier jeg fra så er jo halve vitsen borte syns jeg, for da vet jo andre her hvor all mat og utstyret vårt er, så det var det jeg var skikkelig usikker på hvordan dere løste. Men nå er jeg ikke særlig flink å formulere meg heller så ikke alltid like enkelt å få frem hva jeg egentlig prøver å si innimellom, å som du sier ikke lett å si alt over et forum heller, men jeg setter stor pris på at du tok deg tid til å svare, jeg noterer flittig videre :D
En ukes jakttur er null stress, da skulle alle vært både varme og mette, selv midt på vinteren :) Men om jeg måtte dradd i all hast feks, eller måttet opp i fjellene eller andre steder, å jeg ikke fikk med meg alt utstyret, er jeg igjen tilbake til at jeg ikke hadde klart meg like bra. Vi klarer jo ikke dra med oss alt med en gang, nå vet jeg at jeg skulle stryke det alternativet foreløpig, men akkuratt det viser det som jeg lurer veldig på. Om vi skulle dradd herfra NÅ. å kun fikk med oss det som vi kunne bære, får vi ikke med oss all verden, og tingene er ikke pakket på et sted, har dere det på et sted? feks måtte alle hatt varme klær, soveposer, mat, utstyr til å få tak i mat, førstehjelp, øks, kniv, det er VELDIG mye å sanke sammen og enda mer å dra med seg, om alle i tillegg skulle hatt det komfortabelt i tilleg g om det skulle være for en lengre periode vi måtte være borte fra hjemmet viser det bare enda tydeligere hvor lite forberedt vi hadde vært, fordi vi hadde ikke kunne dradd med oss liggeunderlag, telt, mat, utstyr til fiske og fangst, varme og gode klær og yttertøy til 8 mann, mat for en lengre periode osv osv, så selv om jeg ikke skulle innpå det, så faller jeg liksom litt tilbake på det likevel :P beklager at jeg ikke får det helt ut av hodet, men jeg sitter her å funderer på dette.. Men skal få på plass det som må til her hjemme enn så lenge :)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2015, 15:44 
Avlogget

Få organisert tankene, så er jeg sikker på at dette kommer til å gå helt fint.
Dere har et langt langt bedre utgangspunkt enn det jeg f.eks. sitter med, så bare ro ned og organiser dere, så kommer resten av seg selv.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2015, 09:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Hope10: For det første må du være klar over at du og din families grad av forberedthet er langt over skorsteinen i forhold til den gjennomsnittlige nordmann. Jeg synes du skal gjøre som du blir anbefalt over her, sette deg i en god stol med ei bok. Og gjerne med et glass med noe godt til de voksne og varm sjokolade og boller til barna, eller noe i den duren. Nyt det livet du har gitt deg og familien. Så kan heller forbedringspotensialet du nevner utvikles over lang tid i ro og mak. Og som del av en positiv livsstil, ikke febrilsk hastverk om en kan si det sånn. De rådene DDixon gir deg i sine par siste innlegg stiller jeg meg fullt og helt bak.

Du nevner en lang rekke enkeltsaker som du lurer på. Mange av disse temaene er diskutert i enkelttråder dedikert til det enkelte temaet rundt omkring på forumet vårt. Å ha så mange baller i luften i en enkelt tråd er vanskelig. Bruk heller søkefunksjonen øverst til høyre på siden for å finne fram til aktuelle tråder som alt finnes. Les og skriv så i disse for å få utdypet temaene du lurer på.

Generelt til alle som leser dette innlegget:
Det vil alltid, alltid være noe man ikke kan være forberedt på. Noe som har svært liten grad av sannsynlighet for å skje, men som faktisk er innenfor det teoretisk mulige. For eksempel et gammaglimt fra en stjerne nær nok til å “koke bort” atmosfæren rundt jorda. For ikke å snakke om de “små” personlige som at man får en uhelbredelig og dødelig sykdom. Men dersom man bruker for mye energi på å bekymre seg for alt dette, så kan man gå glipp av selve livet, det som du har her og nå. Så det er viktig å ta til seg visdommen i munnhellet “mange bekymringer har jeg hatt, men de fleste har det ikke blitt noe av”.

Angående dette med å overleve på fjellet i lang tid uten medbrakt mat, så glem det. I posten “Overleve kun på mat fra matlageret?” viewtopic.php?f=35&t=49 har jeg gått inn på hva som kreves av et balansert kosthold for å klare seg over tid når en ikke har tilgang på alt en kan ønske seg fra døgnåpne butikker. Og i tråden “Ukemeny komponert på typiske lagervarer” viewtopic.php?f=32&t=344 har jeg begynt på en konkret meny for en familie på fire basert på lagervarer. (Note to self: Se til å få fullført den tråden i løpet av de nærmeste månedene!!!!!!!)

Grunnen til at jeg nevner akkurat disse trådene er fordi de viser at det er mulig å regne på hva som faktisk skal til av mat for ikke å bli underernært eller feilernært. Dette scenarioet med å klare seg på fjellet over lengre tid enten man er alene eller en familie uten å ha med seg alt av mat, er fullstendig urealistisk etter min mening. Jeg snakker da ikke om å tære på kroppsfett i en begrenset tid, men om å tilføre kroppen alt den trenger gjennom det man samler eller skaffer seg gjennom jakt, felling, fangst og fiske. Det er ikke mulig i dag, og har ikke vært mulig på mange, mange hundre år. Og den gang bare i begrenset grad. For eksempel av folk som streifet over større områder og deler av året også høstet av sesongmessige ressurser i fjellet.

For å illustrere hva som skal til for å skaffe nok kalorier til denne familien på fire i tråden nevnt over skal jeg ta noen eksempler. Utgangspunktet er at familien trenger 10 000 kcal per dag for å holde vekten. Om vi glemmer alt om balansert kosthold, vitaminer og mineraler og normal magefunksjon, hvor mye blåbær eller kjøtt må til hver dag? Blåbær har i følge næringsmiddeltabellen 51 kcal per 100 gram. For å skaffe 10 000 kcal må man derfor plukke nesten 20 kg hver dag. Og om det er hjortestek, må familien ha i seg over 10 kg hver dag for å ha nok. Ørret har litt flere kalorier per hundre gram enn hjortestek, så der holder det med kanskje 9 kg. Når var det man fisket 9 kg fjellørret hver dag over en lengre periode? Det går i alle fall ikke i et gjennomsnittlig fjellvann i Norge i dag. Legg så til at i et slikt scenario som gjør at fjellet er beste alternativ, så vil man garantert ikke få være alene lenge. Også andre vil nok komme på ideen å dra til fjells…

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2015, 11:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Tusen takk for tips til tråder, de skal jeg se over, jeg satt igår å gikk igjennom flere andre her inne, jeg har jo vært medlem her et par år, så har lest meg opp endel, men det er mye igjen å lære :) . Jeg har alltid vært interessert i det å lære gamle teknikker og tradisjoner for å ta vare på det naturen gir, så det kommer jeg til å fortsette med. Men det var nå når det ble så mye uroligheter rundt om i verden, og det ble tatt opp dette med hvor forberedt en er, at jeg så at vi ikke var så forberedt på noe så enkelt som at butikkene går tomme for varer, strømbrudd, over fjellet osv.
Så frem til nå har jeg sett på overlevelses filmer, og video tips, sett på hvordan de lager bunkere osv i andre land osv, tips og triks i hverdagen, og ute i naturen, og vi har lagt planer på hvordan vårt nye hus skal bygges, så dette er implementert når vi starter byggingen, men når jeg så over hva vi hadde, om det skjer noe over tid, måtte jeg få ordnet litt opp i det.

Så selv om det muligens virker som jeg stresser med det på tråden her, så gjør jeg ikke det i livet generelt, for det har jeg ikke tid til hehehe, vi er en aktiv familie, så her går det i ett hele tiden, så det kommer nok mer sånn alle spørsmål på en gang, her inne, når jeg setter meg ned og tenker, og skriver, så dukker den ene tanken/ideen opp etter den andre, å så benytter jeg sjansen til å spørre, men jeg skal få organisert huet litt ;)
Setter stor pris på at dere svarer for det om dere drukner i spørsmål her :D

Jeg har forresten allerede gjort noen forbedringer, på det jeg lurte på, så selv om man ikke kan forberede seg på alt mulig, gjør det ikke noe, om man har tenkt gjennom endel enkle ting, som man enkelt kan gjøre noe med.
Så igår gikk jeg og handlet litt, så nå er det kjøpt inn mer medisiner, og fordelt flere steder i huset, i førstehjelpskrinene, i bilen og i garasjene i førstehjelpskrinene der.
Jeg har også handlet enda flere telys, fyrstikker, stålull, batterier, sysaker-sett, sakser, negleklippere osv, og fått det fordelt på samme måte :) Hodelykter og lommelykter har vi mange av, de er led, og de er ikke av de rimeligste, de har alle hengt på ett og samme sted, men de er også fordelt nå, som i sikringsskap, soverom, badet, samt i ryggsekkene våre. Jeg har også laget et par sekker klare, der alt er pakket i mindre vanntette sekker oppi selve sekken, som henger på knagger klare til å tas med i farten om vi skulle trenge det, de henger klare på ulike steder. Der er fyrstikkene stormfyrstikker og vanlige, i vanntette beholdere, tennstål i hver, kniv, ulike tau, medisiner, hygiene artikler som er nødvendige, ja alt mulig, det er 65 liters Bergans sekekr, så de rommer endel :)
Bilen er oppgradert med saks, sysaker, negleklipper, osv i førstehjelpskrinene, samt at vi skal bygge en kasse baki, som vi skal putte pledd, ullklær, endel tørrvarer, utstyr, osv oppi, så om det skulle skje noe over fjellet så er vi forberedt.
Har alltid tatt med meg jervenduken tidligere, og et par poser tørrmat, og en drikke, aldri mer, men nå tenker jeg litt lenger, å har med litt ekstra.

Idag skal vi fylle opp tørrvare lagerene våre, samt hermetikk, litt mer enn vi pleier. Vi pleier å kjøpe 40 kg sekker med ris, så nå tar vi bare med en ekstra, å sånn gjør vi med det andre også, så har vi tette beholdere vi har det i, og lagrer det, så da føler jeg meg litt mer forberedt, om det skulle minke med varer i butikkene, eller vi skulle få strømbrudd over lengre tid, at det er skjedd noe over fjellet så vi blir stående, så er ikke det noe stress, da har vi det varmt og godt, og har mat og drikke.

Små ting, men så greit å få orden på det, å få det gjort. Setter pris på at dere hjalp til å sortere i et kaos hode for tiden, jeg sitter å leser til eksamener om dagene, mens resten av familien er på jobb og skolen, så da fikk jeg tid til å la tankene fly litt, i en ellers travel hverdag.

Vi fortsetter å lære og jeg er aktiv her i perioder, når det ikke er så mye studier, så jeg skal nok fortsette å lære her, å få flere ting på plass etterhvert, det er imponerende kunnskaper dere sitter inne med. Jeg gleder meg stort til vi setter igang å bygge huset vårt å får på plass alle planene som vi har satt sammen de siste 15 årene mens vi har bodd i dette huset, på plass i det nye :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: