Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Nov 2017, 23:17

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Hjelp til en plan :P
InnleggSkrevet: 02 Des 2015, 12:33 
Avlogget

Det er mye som tyder på at dere er på god vei, og vel så det, allerede.
Det er mange som sitter på mye og variert kunskap her inne, og med ulik bakgrunn, ulike forutsettninger og ulike mål.
Men så lenge alle drar i nogenlinde samme retningen så vil man etterhvert komme fremover.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2015, 14:34 
Avlogget

Takk for en interessant tråd, med mange gode svar!

Jeg vil gjerne legge til noen små tanker rundt det å preppe med familie. Nå er mine barn yngre enn dine, men jeg opplever at de blir stadig mer bortskjemte i dagens sammfunn. De får mer, mer av alt! Bedre klær og utstyr, flere leker, mobiler, nettbrett, ski, sykler og ikke minst: veldig god mat. Jeg tenker at noe av det jeg vil gjøre med mine barn er å ta dem med på hytteturer til steder uten strøm, vann og slikt. Gjøre det til en lek, og mentalt vise dem hvordan det er å leve på den måten. Og ikke minst at det går ann. Teltturer, også.

Vi går mye, lange turer, og det hjelper jo en masse. Jeg tror at det å være ute i naturen kan forberede oss mentalt på veldig mye. Også på problemer som ikke har med å flykte til fjells/skogs, men rett og slett det å komme i en situasjon som er uvant det vanlige.

Ellers ser jeg på noe av det viktigste å gjøre er å ha en god buffer økonomisk (3-4 månedslønninger når man har barn). Dette synes jeg er ekstremt viktig, og det er verdt å ha en hard linje til en slik buffer er på plass. Uforutsette ting skjer, og kan skje. Jeg har også en grei kontantbuffer hjemme, ihvertfall prøver jeg (men oppdager til stadig at den brukes opp). Hvis man må rømme hjemmet, eller hvis strømmen går, så vil ikke bankkortene fungere, og da trenger man kontanter. Selv et strømbrudd i 3 dager vil stoppe bankkortene.

Jeg har faktisk jobbet på en butikk under et stort strømbrudd, og vi måtte skrive opp hva alle kundene kjøpte i en bok, som de måtte komme og betale et par dager senere. Det er ikke mulig å gjøre på et større sted, der man ikke kjenner kundene. Var mange, særlig eldre, som handlet hver dag.

(men her kommer også et fylt lager inn til hjelp, men å ha kontanter til å kjøpe litt sjokolade ved flere dagers strømbrudd, er bra for moralen!)

Så vil jeg (igjen) nevne det jeg mener er viktigst: å trene slik at man er i god form! Og spise sunt, med mye grønnsaker. Det er helt utrolig hvor mange sykdommer, problemer i muskulatur, nakke, migrene, rygg, hofter, armer og bein, som blir mye, mye bedre når man er i god form. Det kan jeg underskrive på selv, som har gått ned 12 kilo. Grønnsaker er et vidundermiddel, og sukker er det motsatte :). Det høre kanskje kjedelig ut, men det er jo god helse som gjør om man vil leve til man er 80, eller til man er 100, og viktigst av alt: når jeg er 90 år, så skal jeg klatre på Kilmanjaro, og IKKE ligge på et gamlehjem! :D

Så oppsummert:

1. økonomisk buffer
2. trene og spise sunt

Disse to tingene mener jeg er kjempeviktig å ha på plass, og helst før de andre tingene. Å bygge opp et lager kan gjøres over tid, og det er den morsomste delen av preppingen, synes jeg.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2015, 15:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Tulla skrev:
Takk for en interessant tråd, med mange gode svar!

Jeg vil gjerne legge til noen små tanker rundt det å preppe med familie. Nå er mine barn yngre enn dine, men jeg opplever at de blir stadig mer bortskjemte i dagens sammfunn. De får mer, mer av alt! Bedre klær og utstyr, flere leker, mobiler, nettbrett, ski, sykler og ikke minst: veldig god mat. Jeg tenker at noe av det jeg vil gjøre med mine barn er å ta dem med på hytteturer til steder uten strøm, vann og slikt. Gjøre det til en lek, og mentalt vise dem hvordan det er å leve på den måten. Og ikke minst at det går ann. Teltturer, også.

Vi går mye, lange turer, og det hjelper jo en masse. Jeg tror at det å være ute i naturen kan forberede oss mentalt på veldig mye. Også på problemer som ikke har med å flykte til fjells/skogs, men rett og slett det å komme i en situasjon som er uvant det vanlige.

Ellers ser jeg på noe av det viktigste å gjøre er å ha en god buffer økonomisk (3-4 månedslønninger når man har barn). Dette synes jeg er ekstremt viktig, og det er verdt å ha en hard linje til en slik buffer er på plass. Uforutsette ting skjer, og kan skje. Jeg har også en grei kontantbuffer hjemme, ihvertfall prøver jeg (men oppdager til stadig at den brukes opp). Hvis man må rømme hjemmet, eller hvis strømmen går, så vil ikke bankkortene fungere, og da trenger man kontanter. Selv et strømbrudd i 3 dager vil stoppe bankkortene.

Jeg har faktisk jobbet på en butikk under et stort strømbrudd, og vi måtte skrive opp hva alle kundene kjøpte i en bok, som de måtte komme og betale et par dager senere. Det er ikke mulig å gjøre på et større sted, der man ikke kjenner kundene. Var mange, særlig eldre, som handlet hver dag.

(men her kommer også et fylt lager inn til hjelp, men å ha kontanter til å kjøpe litt sjokolade ved flere dagers strømbrudd, er bra for moralen!)

Så vil jeg (igjen) nevne det jeg mener er viktigst: å trene slik at man er i god form! Og spise sunt, med mye grønnsaker. Det er helt utrolig hvor mange sykdommer, problemer i muskulatur, nakke, migrene, rygg, hofter, armer og bein, som blir mye, mye bedre når man er i god form. Det kan jeg underskrive på selv, som har gått ned 12 kilo. Grønnsaker er et vidundermiddel, og sukker er det motsatte :). Det høre kanskje kjedelig ut, men det er jo god helse som gjør om man vil leve til man er 80, eller til man er 100, og viktigst av alt: når jeg er 90 år, så skal jeg klatre på Kilmanjaro, og IKKE ligge på et gamlehjem! :D

Så oppsummert:

1. økonomisk buffer
2. trene og spise sunt

Disse to tingene mener jeg er kjempeviktig å ha på plass, og helst før de andre tingene. Å bygge opp et lager kan gjøres over tid, og det er den morsomste delen av preppingen, synes jeg.

Så gøy med flere tips, å dette var også gode gjennomtenkte råd, som jeg ikke har tenkt på :P At bankkortene ikke virker har jeg ikke ofret en tanke, min tanke var å da ta ut pengene, men når jeg tenker på det så sier jo det absolutt seg selv.....
Vi sparer hver mnd på bankkonto så der har vi en god plan, våre barn har også data, ipader, nettbrett, spillmaskiner, alt mulig utstyr, som båter, deres egne påhengser, barnefirhjuling med tilhenger så de kan kjøre ved, brøyte snø og andre ting de har lyst til, og vi har kjøpt i den dyreste enden, som Bergans, o.l til klær da vi synes de har mange gode finesser på klærne som ikke de rimeligere har tenkt på. Men vi reiser ikke land og strand på turer, å har derfor valgt i alle disse årene å prioritere å bruke pengene på skikkelig utstyr, og en velutstyrt sånn at alle har det de trenger på turer, og overnattinger i naturen istedetfor ferier til Syden. De eldste barna har vært i Syden et par ganger, men vi reiser helst i Norge, evt Norden. Vi har tilgang til barndomseiendommen min ved sjøen, i kort avstand fra huset vårt, å der er vi hver uke fra februar til oktober, å der liker vi oss så godt hele gjengen at det er der de foreslår selv når vi legger frem forslag. Ifjor lå alle fornøyelsesparkene og Paris by som forslag, å de stemte for å være her, så da ble det sånn, de ville på fisketurer teltturer og på turer i nærområdet heller..
Men en 3-4 mndslønner har vi ikke oppspart lenger siden jeg nå er student, i voksen alder, siden jeg ikke fikk fullført studiene når jeg ventet eldstemann, og han i tillegg var autist, så derfor har jeg tatt det nå i voksen alder, for å få skikkelig lønn resten av livet, istedetfor minstelønn i butikk som jeg har hatt til nå... Så der har vi en jobb å gjøre, å jeg har heller aldri kontanter hjemme, så det må jeg også endre.. Tidligere hadde vi både i garasjen og i huset, men det sluttet vi med, men det skal jeg gjeninnføre med dets amme, tusen takk for innspill, setter pris på det :D

Trene å være i form vet vi hva er, jeg har nemlig vært overvektig selv, etter mine 4 svangerskap, jeg har nå gått ned 25 kg, men tenkte jeg skulle gå ned 10-15 kg til for helsens skyld så det jobber jeg med. jeg trener 3 ganger i uken, samt går på svømming med barna 1-2 ganger i uken, å da svømmer jeg 1000 m hver gang, så jeg får trim i tillegg til å leke med de etter at jeg er ferdig med å svømme.
Når jeg er på treningssenteret har jeg eldste jenta med meg på treningen, da hun er ryggoperert å trenger å ha god muskulatur det styrker ryggen. Vi er i tillegg aktive med fritidsaktiviteter, og friluftsliv så er mye på tur i skog og mark :)
Vi har i tillegg et sunt kosthold, med ferske råvarer, mye frukt og grønnsaker, jeg har ikke spist sukker det siste året muligens 2 årene, men de andre i familien spiser det når de føler for det. Ernæringsfysiologen på sykehuset her sa vårt kosthold var kjempebra, så da holder vi på det :) Alle i familien er friske og raske, men det kan selvsagt fort snu.

Kjempegode tips, som igjen fikk meg til å tenke på flere ting jeg ikke har tatt med i beregningen, men som er enkle å gjøre noe med, når en er bevisst på det :) Mulig jeg justerer opp sparingen vår fra 1000 kr på hver av oss, hver mnd, til litt mer også, takk for gode innspill :D

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: