Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 08:28

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 12 Sep 2015, 13:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Hei :)
Jeg er ny her, så sorry om jeg skriver på feil sted.
Har et par spørsmål:

Om det for enn eller anna grunn at man måtte ovelevd i skogen eller no en stund uten elektisitet, i norsk vinterstid ol.
- Hva burde man hatt/ kjøpt av utstyr?
Har sett sånne multitools man kan få kjøpt der man har spade/øks,sag, kniv ting i en, og det høres jo litt praktisk ut om man ikke er så sterk og klarer å bære så mye.
ull klær tipper jeg er viktig, gode fjellsko og noenfyrstikk/lighter ting. (flint også, men litt usikker hvordan man ser om noe er flint eller ikke)
- men hva annet? :) ps: jeg er super noob i dette.

edit:og er det egentlig et sted man kan se oversikt av nermeste tilfluktsom? Har prøvd å googla det

Topp

InnleggSkrevet: 12 Sep 2015, 14:32 
Avlogget

Hei og velkommen hit :)

Det er mange teorier om hva en bør Gjøre, jeg har null tro på å løpe ut I skogen for å overleve der, husk at vi har flere hundre tusen jegere som går ut I skogen hver høsten og ikke alle får fangst, og de har topp utstyr.
skal ikke ta fra deg motet, men jeg hadde ikke valgt skogen om jeg var deg.

Skal du "stikke av" så bør du ha en plan og et mål med reisen.

Gode gå sko, godt undertøy og godt yttertøy.

Etter å ha hvert I forsvaret så fant jeg ut at det fungerer meget bra med den kles disiplin de har, og ikke minst den sove disiplin det føres der, hvorfor finne opp kruttet på nytt av? Bruk det som fungerer...

Men hva med forbruksmateriell? Mat, varme, og hygiene?
Kan du bli med I en større gruppe? Hva kan du tilføye I en gruppe?

Bare noen tanker du bør tenke litt på :)

Hvilken del av landet bor du I ?

Topp

InnleggSkrevet: 12 Sep 2015, 14:53 
Avlogget

Jeg forstår ikke hvorfor du skal være i skogen ei natt midt på vinteren. Er det fordi det er koselig å være i skogen, eller ser du for deg at du kommer til å gå deg bort? Er du redd for å brekke beinet på skitur? Skal du stikke av fra en okkupasjonsmakt og komme deg usett til Sverige sånn som Jan Baalsrud gjorde?

Å holde varmen er det største problemet, og en skikkelig sovepose og liggeunderlag er den beste løsningen.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Sep 2015, 15:17 
Avlogget
Brukerens avatar

:D takk for svar!
Ja tenkte mer på forflytting i seg selv :) lage bål, holde varmen ol. Jeg har nok ikke skills nok til jakt, så måtte nok funnet mat på no anna måte.

Setting er sånn i forhold til om plutserlig det hadde blitt anarki, terror/krig, ol. lol vet jo aldri, og da er det sikkert litt greit å vite basics om man virkelig måtte få brukt for det :) Ikke at det er sååå stor sjangs for det da, hehe.

Hvordan er kles og sove disipinen i forsvaret Team M?

Så på en fancy video av en dud som lagde bål uten flint/fyrstikk/lighter da. (bare pinne/strå som var hul og en pinne som hadde spikket flat. Den teknikken så praktisk ut å vite om: https://www.youtube.com/watch?v=BUvDJSdFe7s

Hadde gjerne blitt med i en større gruppe om helv-ete plutserlig hadde brytet ut iallefall, haha. Iallefall om jeg visste om en.
Har ikke no spesiell nyttig skill da jeg kun jobber som 3D generalist/animatør for spill, (tegne skills etc.), så kanskje det minst nyttige yrket, haha.
Men kunne alltids hjulpet till med diverse da jeg lærer fort.

Bor i Vestfold :)

Fossegrim, det er nok noe som aldri skjer ;) menne greit å være mentalt forberedt om noe skulle skjedd.
har en super gammel sovepose, men hadde det vært best å kjøpt en ny en så man vet den er i god kvalitet?

Topp

InnleggSkrevet: 12 Sep 2015, 16:47 
Avlogget

Helt basic vil jeg si at å ha en kompakt sovepose, en liten presenning, en god lighter/stormstikker, en LED lommelykt,en god kniv,vannflaske og litt mat/hermetikk og en ryggsekk å bære dette og et klesskift i så er du nok "berget".
Gode klær og robust fottøy er nok viktigst- i tillegg til å unngå panikk for "situasjonen". ;)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Sep 2015, 19:52 
Avlogget

Jeg hadde nok skaffet meg et "lifestraw" det er en tykk sugerør som filtrerer og renser vann.
pluss det som allerede er nevnt. I Vestfold så er det noen flere som bor, husker ikke nå hvem, men det er flere der, prøv å komme I kontakt med dem.

Skaff deg radio, kan virkelig anbefale sikringsradio, dem har suveren dekning I Vestfold, se link:

http://sradioen.no/no/aktuelt/Ny+digita ... wlfUZL.ips

Her kan du selv taste inn ønsket frekvens (vhf) I tillegg til de lagrede kanalene I analog og digital modus. Samt at den røde knappen gir deg direkte kontakt med alarmsentralen (113) samt at du oppgir din gps lokalisering til dem, slik at du er kun et tastetrykk fra politi,ambulanse og brann tjeneste.
Med andre ord, det mest optimale radiosamband I freds og krise tid. Og husk denne faller ikke ut selv om mobiltelefon Gjør det...

Vanntett er den også...
jeg er konstant på kanal 7... 24/7 som det heter :)

Hvilken års modell er du? Om man kan spørre om det, og hvorfor ble du aktiv nå nylig?

Topp

InnleggSkrevet: 12 Sep 2015, 21:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Kult, takk for bra tips! :D
Tåler radioen et EMP angrep om Det skulle skjedd?

Jeg er en 84 modell gitt :) Dere da?
Og ang det at jeg ble aktiv her. uh, bare at det er så mange litt "ivrige" folk her og der med fullt av konspirasjoner om september nå, haha. Liker å ta ting med masse klyper salt, men det er jo ikke noe man taper av å ha noen backup planer, selv om de er super små og ikke super gjennomtenkt, eller langvarige løsninger :)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Sep 2015, 21:26 
Avlogget

EMP, ja vet vel egentlig ikke om noe elektronisk som vil kunne overleve det, derforskaffer man seg reserve og eller oppbevarer slikt I en isolert stål kasse :)

Jeg er 80 model :)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Sep 2015, 21:35 
Avlogget
Brukerens avatar

Hehe, ja skulle nok tro at det ikke funka :D visste ikke helt omfanget av EMP. Menne da vet jeg det. Ikke at jeg tror jeg kommer til å få tak i en isolert stålkasse, men... Da kan jeg tenke meg at det å hatt en skjult bunkers av stål måtte jo vært tingen, hehe.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Sep 2015, 22:46 
Avlogget

Hei! Med tanke på Gps osv, tenker jeg at det kan være nyttig å gjøre seg kjent i ditt nærområde.
Hvor er nærmeste vann, nærmeste topp du har utsikt fra, nærmeste tette skog osv osv.
Du nevner bomberom. Ring kommunen. Eller gå kveldsturer i nabolaget. Du finner masse ting du ikke har tenkt på tidligere ved å rusle rundt. Trim er det også! :P
Kart og kompass, i backup. Husk at GPSen ikke kan stoles på da den "eies" av militæret i USA. Dvs at de kan skru den av, eventuelt forandre grader og posisjon slik de ønsker.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Sep 2015, 00:15 
Avlogget

Stål boks er ikke vanskelig, jeg blir overskyet hvis du ikke klarer å finne det :) det er (meg forstått) ikke behov/krav til tykkelse på stålet. (Materiale som leder strøm)

Eks: gammel søppelkasse (de grå som er av stål) pakk inn elektroniske ting I plastikk (materiale som ikke leder strøm) sett på lokket, forsegle kassen med elektrisk ledene materiale. Og vips så har du en EMP sikker oppbevaring :)

Jeg har ikke prøvd selv, men meg forstått: pakk ting (radio,lommelykt, batteri o.l.) I en 3 liter isboks, pakk så denne boksen inn I aluminiumsfolie og vips, "all done" ;)

Meg forstått så er så å si de fleste bomberom idag ute av drift/avviklet... I min kommune er det kun 2 aktive/I beredskap. Ble for dyrt for kommunen å opprettholde beredskapen :(

Mitt beste råd er å ikke bruke mer penger enn hva du er villig til å kaste bort, mest sannsynlig vil du aldri få brukt for anskaffet utstyr, men det er godt å ha -men ikke trenger, enn å trenge -men ikke ha...

Sett av litt tid til å tenke gjennom hva du tror kan skje, og hva ønsker du å Gjøre hvis shtf?
Og når du får avklart det, hvordan løser/utfører/trenger du for å takle din shtf scenario?

Her på forumet er det bare å lese seg grønn og spørre hvis du ønsker andres synspunkter, og husk alle kan ikke Være enige :)

Lykke til med en spennende tid :)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Sep 2015, 01:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Mossberg: :D takk for tips, har da hørt at de fleste tilflugtsrom er i store offentlige bygninger som skole ol. :) så letteste er nok den telefonen. (Rart/synd det ikke er noe side man kan sjekke det på).

Team M: Nice, ja det hørtes jo bra ut, :D trodde det var no slik fancy isolering ting. Men plastikk boxer er nok lett å finne. Er det no teknikk å sjekke om noe er av stål? eller er de fleste metall aktige ting av det? (freks noen kakebokser, ol.) sorry jeg er uber noob :D

Ang det med forbruk. Ja tipper jeg bare starter med ting jeg vet jeg kan få bruk for til vanlig uansett :D
Alltid greit å ha campe utstyr liggende for vanlig bruk.

Er de fleste på forumet her sånn preppere i denne forstand, eller heller mere sånn jegere og "nå camper vi en uke i skauen dere!" situasjoner? :)

Ang om det plutserlig skulle oppstått en shtf situasjon, så hadde det jo vært kult om jeg kunne joina en allerede etablert gruppe. Men men.. :)

Sorry for alle spørsmålene, men må si jeg har satt pris på all hjelp og tips :D

Topp

InnleggSkrevet: 13 Sep 2015, 07:38 
Avlogget

Vdr tilfluktsrom så skal sivilforsvaret ha oversikt, kontakt dem, mener også kommunen også skal ha det, er ca 6 år siden jeg sjekket her jeg bor...

Vdr preppere engasjement så varierer den veldig, og det er også 2 hovedgrupper vil jeg påstå, enn har

Preppere og selvbergere. Slik jeg opplever det:

Selvberger: har gjerne en del lagret og hele tiden tilegner seg kunskap om hvordan dyrke/fange egen mat og de Gjør dette aktiv hver uke, disse har også et bedre nettverk enn en preppere da dette er mer en livsstil, disse er også mer en "bug in location " holdning og ikke en "bug out location", dvs se at de etablerer seg en livs stil der de bor der de er og mer og mer blir uavhengig av samfunnet Før shtf. Føler at disse er gjerne litt eldre en gjennomsnittlig preppere. ..

Preppere: er gjerne mer krigersk, har masse gadgets, en prepper skal gjerne til bol, og jeg opplever preppere som yngre enn den typiske selvbergere.

JEG VET JEG TRÅKKER NOEN PÅ TERNE MED DENNE PÅSTANDEN, MEN DET ER SLIK JEG OPPLEVER DETTE.

Ellers er det gode og blide mennesker I begge "leirene"

Jeg tror ikke så mye på zombie attack, men at det vil bli en periode på minst 3 måneder der jeg må holde meg hjemme/isolert pga en shtf. Så jeg forbereder meg I henhold til dette, jeg har en stor familie og således kan ikke forsørge familien I skogen, og hytte har jeg ikke, så da blir mitt realistiske valg å klare meg hjemme slik jeg ser det.
Etter en 3 måneders periode tror jeg det offentlige har fått opprettet diverse tiltak som gjør at situasjonen er stabil, jeg forbereder meg altså til dette "mellom stadie".

Jeg er ingen radioamatør men jeg har satt meg inn I radio kommunikasjon og har funnet en løsning som fungerer veldig bra I henhold til min situasjon. Mat og forbruk materiell har jeg fått dekket, og jeg har begynt å få etablert en gruppe I mitt nærområdet. Jeg har også fått noen kjente som holder på med selvberging og noen som er preppere derfor opplever jeg dette som to forskjellige grupper.

Jeg er ikke helt sikker på hvor jeg tilhører selv.

Jeg leker/tenker mye med tanken og forskjellige måter å gå "offgrid" på. Det betyr at man skal klare seg uten hjelp fra det offentlige, dvs uten strøm og vann nett... Når jeg klarer dette så er jeg virkelig fornøyd :)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Sep 2015, 10:07 
Avlogget

Viktigste utstyret du har, er hodet ditt. Der kan du lagre svært mye informasjon om hvordan å overleve.
Under hodet så har man en kropp, som er svært viktig å vedlikeholde og holde i form, det avgjørende ved forflyttingsenarioet er om man klarer å jogge 500meter eller 5000meter...

Av utstyr høres det ut som om du rett og slett kan begynne med å kjøpe inn basic turutstyr og friluftsliv.
Å da kjøpe etter norske forhold, ikke etter hva noen fra sørsiden av USA som aldri ser snø, sier i en video.

Skikkelig sovepose, telt (eller tarp om man mener det er like komfortabelt), liggeunderlag, kokemulighet, god ryggsekk.
Klær etter 3-lagsmetoden (Inner, mellom og ytterlag), osv.

Skal man kjøpekjøpekjøpe uten å faktisk bruke det tilsvarende så blir dette DYRT...
Mange telt i norske hjem som ligger i en bod med en snittpris pr overnatting på over 1000kr, får et bra hotell til den prisen. ;)

Viktigste utstyret du har er din egen kropp.
Deretter, pick your battles (bor man på landet eller i en by, bor man nærme noe, bor man langt unna noe) hva man skal prioritere varierer stort, vær realistisk.

Les og begynn å kjøp utstyr deretter. Med mindre du har noen millioner å bruke, så kan man ikke kjøpe inn for "ALT"...

Topp

InnleggSkrevet: 13 Sep 2015, 12:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Oh skjønner nå ( ang det med de to forkjellige gruppene, høres logisk ut. Det med alder også.
Pga om man er eldre har mange nok eget hus (kanskje barn/familie) og da vel-etablert nok til å kunne Bug-in istedet for bug-out. Tipper lokasjon også har noe å si om man bor midt i sentrum, og hadde vært bekymret for raidere,ol.

Jeg leier fortsatt bare hybel, og bor midt i sentrum, så føler at om shtf hadde skjedd så er nok det viktigste å være mobil med ryggsekk full av viktigste stuff :) Iallefall midlertidig, til man hadde funnet en gruppe å sammarbeide med. Men hadde nok holdt meg i hybelen den første tiden, hehe.
(men ja, rart å skrive om shtf ting, jeg tror nok mest at jeg ikke trenger å tenke på sånn, men igjen, skader ikke å ha bittelitt iallefall forberedt mentalt ol.) Tror nok ikke at de fleste folka rett før verdenskrigene eller i japan visste omfanget av hva som kom til å skje der, i forkant.

Kidbot:
Ja, sant. Har sjekket litt nå og da videoer som er lærerike i forhold til survival på youtube. ( hvor man skulle lagt ut kanin/hare snarer, hvordan lage de. Lage bål uten mye resurser, ol.

Og den planen høres bra ut, greit å starte med det ja :D spess siden man får brukt sånne ting uansett i vanlige dager. Haha har nok ikke noen millioner å bruke nei desværre, lol. Hadde vært praktisk å ha da.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: