Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Nov 2017, 23:10

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 72 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 30 Okt 2015, 11:17 
Avlogget

I et slikt scenario, kan man faktisk, helt seriøst, utføre hjertekompresjon på seg selv. Problemet med metoden er at den kun er bra ved hjerteSTANS. Og vanlige folk vet ikke nødvendigvis når dette skjer. Men hvis man altså har nok kunnskap om dette, så kan man trekke pusten ekstremt dypt, og hoste så hardt man greier, ca annenhvert sekund.

Hvis man, som er mer sannsynlig, har et hjerteinnfarkt uten hjertestans er det riktige å sitte helt rolig, og ta to dispril. Dispril fortynner blodet, og gjør det lettere for det å flyte rundt. Tygger du pillene, så virker de raskere. Er man usikker, så bruker man ikke hostemetoden, da dette kan gjøre vondt verre.

Men nr 1 er alltid å ringe 113, og her tror jeg litt av den mentale styrken er det viktigste. ligger mobilen på bordet, så klarer du å få tak i den om du er sterk nok mentalt.

Folk som er utholdene mentalt klarer å overleve utrolig mye mer enn de som gir opp.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2015, 13:57 
Avlogget

Her ville jeg nok håpet på at gutta var hjemme, slik at de kunne varslet 113.
Ellers så tror jeg nok jeg hadde enten brukt det jeg hadde av krefter til å nå tlf eller bare komme meg ut utgangsdøra, slik at noen naboer kanskje kunne oppdage meg.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2015, 01:23 
Avlogget

Jeg hadde prøvd å lagt meg på siden, og åpnet opp "smykket" jeg har om halsen.
Der ligger det en dispril.
Hadde tatt den, og håpet på at en av ungene stakk innom...........

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2015, 09:14 
Avlogget
Brukerens avatar

Tausa skrev:
Jeg hadde prøvd å lagt meg på siden, og åpnet opp "smykket" jeg har om halsen.
Der ligger det en dispril.
Hadde tatt den, og håpet på at en av ungene stakk innom...........
Du tenker antakelig på at dispril er blodfortynnende og derfor gunstig i forhold til en blodpropp (som årsak til et hjerteinfarkt som vi vel antar at dette dreier seg om). Men dessverre skal det nok sterkere lut til for å løse opp slike blodpropper. Sannsynligvis er det eneste du vil oppnå å påføre deg selv et sår i spiserøret fordi du ikke vil klare å svelge den disprilen skikkelig. Den blir i stedet liggende, klebet fast i spiserøret og etser et sår i dette. Just My 5-cents..... :(

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2015, 08:19 
Avlogget

Hadde gått for sideleie, men det med reservetelefon var lurt. Har faktisk en SAmsung Galaxy Core Prime som jeg kjøpte ene og alene for å ha med på treningsturer, den primære er for stor til å drasse rundt på trening. for dyr også. Coren holder ei uke per lading. Koster lte å ta den i lommen når hovedmobilen min ligger på lading.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2015, 08:45 
Avlogget

Om hoste ved hjertestans - se denne http://www.nrk.no/livsstil/falskt-faceb ... 1.10917207 Falskt Facebook-råd om førstehjelp

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2015, 09:15 
Avlogget

Bare et lite innspill om telefon. Jeg kjøpte også en ekstra mobiltelefon for ca 3 år siden. En billig Nokia til 149kr inkl et kontantkort på 50kr. Den har jeg lagt inn i "Ring familie" hos Telenor så den koster ikke noe å bruke.
Kun kona, ungene, søsken og foreldre har telefonnummeret.
Jeg kjøpte den opprinnelig fordi jeg driver litt med landeveissykling og lite er mer irriterende enn å bli oppringt av telefonselgere når man er på langtur 3-6 timer.
I etterkant har jeg funnet ut at denne telefon er genial som generell backuptelefon. Den har ingen smart-telefon funksjoner og derfor varer batteriet hvertfall 14 dager på standby.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2015, 23:14 
Avlogget

viewtopic.php?f=38&t=1440

Flere som så dette live og fikk en reaksjon av noe slag?

Topp

InnleggSkrevet: 28 Nov 2015, 09:27 
Avlogget

JKHoem skrev:
http://norsksurvivalforum.com/viewtopic.php?f=38&t=1440

Flere som så dette live og fikk en reaksjon av noe slag?

Jeg viste det ikke var en ekte nyhetssending, men fikk likevel frysninger

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2015, 14:13 
Avlogget

Dette var en artig tråd. Jeg prøver meg på en ny utfordring:

ALARM!!! Norge har gjort noen ukloke politiske affærer, som resulterer i at all import har blitt stoppet. For at det ikke skal bryte ut panikk, har media fått forbud mot å informere om dette. Men likevel merker du at butikkene går tom for varer, og når du spør de som jobber der, svarer de bare at de ikke får levert varer og vet ikke hvorfor. Da skjønner du hva som har skjedd. Så du haster hjem, men oppdager til din store forferdelse at de fleste av matlagrene dine har blitt plyndret, og all veden din er også borte. Du har vært utsatt for et raid i hjemmet ditt, og må begynne på nytt. Siden vi skriver desember og har hele vinteren foran oss, en lite gunstig tid å oppleve noe slikt, og du skjønner at dette kan være en situasjon som vil vedvare, hva gjør du? Hvordan ruster du deg matmessig for vinteren, i desember? Har du kanskje andre matlagre, eller en sikkerhetsinstallasjon som virker hjemme slik at plyndrerne får problemer hos deg? Eller må du begynne helt på nytt, og hvordan går du i tilfelle fram?

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2015, 14:55 
Avlogget

Jeg tar Fjellgeits utfordring:

Vi er så heldige at vi har en del dyr på gården, og selv om plyndrerne kanskje hadde klart å ta et par av hestene, og noen av hønene, så er flere av hønene sånne som bor høyt, høyt oppe i låven vår, og er umulig å få med seg, og min hest så sky, at de ikke hadde fått henne med seg. Jeg hadde derfor samlet sammen de hønene vi hadde igjen, sørget for at de fikk et sikrere sted å bo, slik at eggforsyningen var bedre.
Så hadde jeg pratet med en hingsteeier jeg kjenner, og gjort hoppa drektig fort som f. (mye fin mat her).

Forhåpentligvis hadde raiderne ikke funnet fryseren som er dypt inne i låven vår (hvem leter etter en fryser der, liksom?), så jeg hadde hatt en fryser full av kjøtt nok til lang tid (selvslaktet gris, hest og elg fra vår egen skog, betalt for jaktrettighetene på gården vår).

Jeg har 1000 mål å få ved på, så jeg hadde hatt null problem der. Selv det vi har lagret er så mye, at jeg neppe tror plyndrerne hadde fått med alt det.

Så hadde jeg sett over de hemmelige stedene i huset, etter pasta, mel, ris og hermetikk.

Jeg hadde helt klart dratt til alle butikkene i nabolaget, og kjøpt opp hermetikk, mel, pasta, ris, og grønnsaker som kan lagres lenge (poteter, rotgrønnsaker, hermetiserte grønnsaker), samt vitaminpiller/sana sol. Men hadde kjøpt normal handel i hver butikk, og ikke fullhamstret.

Hadde også kjøpt leverpostei, makrell i tomat og slike ting, samt bønner, mais osv.

Tror jeg hadde greid meg helt fint, egentlig. Ganske så lenge. En slik importstopp pleier jo ikke å vare allverdens lenge, heller. Hadde fint greid oss igjennom vinteren.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2017, 12:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har en ny utfordring :)

Du har mistet evnen til å kjøre bil/motorsykkel/moped etc. de neste 8 ukene.

Hvordan fikser du det? Logistikk, jobb, skole, hverdag? Hvilke tilpassninger må du gjør for å få det til å gå?

Årsaken kan være flere, men la oss si for saks skyld at dette ikke er noe som kan fikses med taxi og reisetilskudd og ha det på det rene at å kjøre uten ikke er et alternativ. Både politi, statens vegvesen og fylkesmannen har mulighet til å frata et førerkort, på en rekke grunnlag. Du har f.eks nødt til å unngå kjøring pga helseutredning, midlertidig helsetilstand eller medisinbruk, du har vært involvert i en ulykke med personskade så det er inndratt automatisk og saksbehandlingen tar tid, etc.

(Hva er reisetilskudd?
https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt,+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/reisetilskudd )

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2017, 13:37 
Avlogget

Permisjon uten lønn. Har faktisk ingen valg. Kommer meg ikke på jobb uten bil og tjenesten min krever faktisk at jeg er i stand til å kjøre.

Lettvint svar, eh? ;)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2017, 16:51 
Pålogget
Brukerens avatar

bor for langt unna kollektiv for at det skal funke. kona kan ikke stå opp og kjøre meg, så det blir ubetalt permisjon.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2017, 19:22 
Avlogget

For øvrig har guttungen skolerute rett nedenfor heimen, så scratch det. Ellers er det en solid 30-45 min å gå til butikken, så umulig er det ikke å hente "vaart daglige bröd". Dagens økonomi hadde nok tillatt denne krisen.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 72 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Draugjeger og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support