Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Nov 2017, 23:13

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 72 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 29 Sep 2015, 21:32 
Avlogget

ALARM
fikk lyst til å prøve meg på et scenario. Om dette er litt for mye sci fi og lite til ingenting faglig så setter jeg pris på eventuell kritikk: p

En eller flere steder har en EMP (elektromagnetisk puls) slått ut all elektrisitet globalt og myndigheter sliter med å få erstattet ødelagte transformatorer (er ikke faglig sikker på om dette blir en case), bare noen få steder har beskyttet elektronisk utstyr mot EMP, men det er fortsatt en ekstrem etterspørsel.
Nå har shtf. Tvn blir svart og lysene slukker(?), du kjefter gjerne fordi du satt nettopp og såg på nyeste sesong av the walking dead, men får ingen respons. Du ser også at hele nabolaget har sluknet.
Dagene går og det er ingen endring, radioen gir heller ingen respons.

Hva gjør du med det du har av kunnskap og forberedelser opp til i kveld?
Hva vet/tror du at du klarer å improvisere til at krisen letter?
Hva ville du ha ønsket å gjøre før dette skjedde?

Topp

InnleggSkrevet: 29 Sep 2015, 21:42 
Avlogget

Hahaha denne var lett ;)

Litt selv skryt, men:

Funnet frem "yellow box"en min, (stor zargo kasse) (denne er gjort EMP sikker) tatt ut agregatet og de 6 radioene som ligger der, samt litt annet stæsj. Og fortsatt kvelden med kona. Og I lyset av stearinlys så blir jo det romantisk det ;)

Som sagt tidligere, er forberedt på 3 mnd isolasjon... Så lenge jeg er hjemme, null stress :)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Sep 2015, 22:35 
Avlogget

Hehe, godt svart. :p
I ett slikt tilfelle ville det nok ikke være fullstendig krise på bygda. Men byene ville nok vært i et fullstendig kaos. Tror jeg.

Har ikkje gjort like gode forberedelser, Ikke i nærheten en gang.
Ville gått tom for mat etter ett par uker om ikke mindre.
Utstyrsmessig ville jeg klart meg, har god kjennskap til våpen så ville fått tak i dette rimelig raskt.
Stearinlys og telys vil bli gjeldende siden jeg ikke har emp beskyttelse.
Ville savnet kommunikasjon (samband) etter en stund.

Hva med kjøretøy? Jeg må nok gå (ski/truger på vinteren) eller sykle. Men da er det begrenset hva jeg får med meg.

Hva med mangelen på lege og ambulanse som går forbi dine erfaringer fra saniteten? : p

Topp

InnleggSkrevet: 29 Sep 2015, 22:55 
Avlogget

Lege og sanitet... hmm, det beste jeg har er en nabo, ca 100 meter fra meg som er fastlegge, og jeg har en god venn som er legevakt sykepleier, han ble jeg kjent med I saniten I forsvaret og nå bor vi ca 800 meter fra hverandre :)

Vdr transport, så bråker ikke en sykkel med henger, eller en nytte transportsykkel www.saresbike.no :)

Samband er meget viktig, jeg er veldig opptatt av dette, nærsamband har jeg nok av :) har nå 27 radioer totalt - ok sykelig opptatt av ;) hahaha men jeg har derfor fått testet veldig mye det siste året og I går kjøpte jeg "kongen" http://magasinet.skog.no/artikkel.cfm?ID_art=674

Og som høres og Bør så har jeg ikke kun en sikringsradio, så jeg anbefaler deg å lese deg litt opp på det og se om det er noe for deg.. www.sradioen.no

Vdr EMP så vil repetere bli slått ut, men sett bort fra det så er det et meget solid system. Jeg har dette med meg I tillegg til mobil. I huset vårt er alltid kanal 7 på... Så min kone og jeg kan snakke sammen sev om mobilnettet er nede...

I min EMP scenario har jeg 2 vhf og 4 uhf radioer, alle med lademulighet og tørrkasset mulighet...

Jeg har 4 barn og kan ikke dra til bol, jeg må bli og Gjøre det beste ut av situasjonen... Har brukt mange penger siste året for å klare å komme hit jeg er idag...

Mitt verste scenario må egentlig være at huset brenner ned... Alt utenom det ville vi klart oss gjennom...

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2015, 01:01 
Avlogget

Da vil eg si at du er svært godt berget. For alt i verden så pass på hva du skriver her. Når shtf så vil de fleste huske ting som dette. Sålenge ingen kan gjette seg fram til hvor eksakt du bor ut i fra det du allerede har skrevet.
Mener ikke å si noe ille om folket på forumet. Men forumet er åpent for alle så hvem som helst kan lese dette.
Da ville nok bare landstrykere og plyndrere være største trussel. Landstrykere er uforutsigbare på sitt beste, plyndrere derimot er enten eller, enten så drar de sjeldent langt fra hovedbase. Eller så beveger de seg etter ressursene og flytter når de er tomme. Hvilke lover og regler som gjelder da er lotto.

Men tilbake til det du skrev: p

Må nok lese meg litt mer opp på sambandsutstyr, må si at eg har en noe beskjeden kunnskap på dette området. Skal sjekke ut linkene du la til.
Har selv hatt en sterk fascinasjon av kniver og skytevåpen som ikke har gitt seg. Men har hatt en sunn oppvekst rundt dette har lært å bruke spesielt skytevåpen step by step fra ung alder. Så eg ser den: p

Må si det er tøft at du har en kone som deltar sammen med deg om dette. Å bare finne noen som har tålmodigheten til å bli sammen med en "prepper" er ikke spesielt enkelt. Har forsåvidt ikke full oversikt på hele "prepper" miljøet og hvor stort det egentlig er. Så kudos!

Tenkte ut forskjellige scenario, massive skogbranner var et av dem. Men tenkte at dette kanskje ble litt for nær hjemme hos de fleste. Kanskje en versjon av dette blir neste "alarm"?
Forsvar mot brann kan vel være det å ha en radius på 50 meter eller mer som er ryddet for vegetasjon og ingen alt for nære nabohus. Men vinden kan plutselig slå den igjen me da å blåse glør over på tørr eiendom. E ikkje heilt inne på det med sikring mot brann som e utenom det vanlige.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2015, 06:01 
Avlogget

Ja en bør,være litt forsiktig med hva man skriver og hvem man snakker med, den ser jeg, men mine shtf så er det fremdeles noe samfunn igjen ;)

Men skulle det komme noen så er det ikke gratis for å hente, det vil koste for å si det slik...
Aktiv jeger og habil pistol skyter, både links og vanlig. Og en plan for å lockdown huset...
Og det viktigste av alt, jeg er ikke alene... (tenker da ikke på min kone)

Høres kanskje ut som om jeg har svaret på alt, og det har jeg ikke, men når man prepper for full isolasjon så får man dekket de fleste ting, untagen der man må bevege seg ut av huset...

Eier eller leier du? Har du barn? Bare disse 2 spørsmålene er veldig avgjørende for en prepper.

Kona mi er ikke like aktiv som det jeg er, men hun forstår behovet for å ha en/flere plan/er...

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2015, 20:47 
Avlogget

Sikkerhet e nok det eg kunne bidratt best med i en gruppe. Eg kan bruke og håndtere våpen (har vurdert hvorvidt det vil lønne seg å investere i pil og bue). Med litt tid skal eg klare å tenke ut tiltak som være nødvendig for et kontrollert område. Har ikke satt dette i praksis så vet ikke det vil fungerer før jeg prøver.

Per nå så leier jeg bare, så snart jeg utformet en plan så stikker jeg til bol. Å ha et hus er en plan for senere i livet.
Er også singel så har bare meg selv å passe på. Kan sikkert danne en gruppe her oppe som deler interessen.

Kudos til kona: p

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2015, 19:13 
Avlogget

ALARM!

Denne er noe individualistisk, men hvis du er familiens "overhode"/innehaver av beskytterrollen, er den skummel nok. Jeg er ikke utdannet innen helse, så ta høyde for at hendelsesforløpet kan være litt urealistisk. Likevel noe å tenke over, håper jeg.

Du er hjemme alene, da du plutselig får et akutt hjerteinfarkt.

Mobilen ligger til lading på kjøkkenbenken, og eventuell trådløs fasttelefon/ip-telefon står også oppe på et bord eller en benk, eller er festet høyt oppe på veggen.

Du er ute av stand til å sette deg opp, reise deg opp, og armene lystrer bare delvis, men du har litt styrke igjen, og klarer å løfte noe smått, men du har ingen sjanse til å løfte deg selv.

Det går plutselig rundt for deg, og du vet at det sannsynligvis er snakk om veldig kort tid før du er bevisstløs.

Så.

Hva gjør du?

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2015, 19:34 
Avlogget
Brukerens avatar

Den var heftig!

Jeg ville lagt meg selv i stabilt sideleie og håpt på at jeg ville klart å gjøre noe mer aktivt etter hvert...

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2015, 19:41 
Avlogget

Hva gjør jeg?
prøver å rulle meg over på siden og sier takk for meg og venter og ser hva som skjer....ikke mye valg der.... :?

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2015, 19:46 
Avlogget

Moral: Lurt å gjøre telefonene tilgjengelige fra gulvet, på ett eller annet vis.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2015, 22:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Huff!
Vel, hvis jeg ikke får kontaktet noen via telefon eller pc kan jeg jo ligge der til noen begynner å savne meg en ukes tid etter de ikke får tak i meg.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2015, 22:28 
Avlogget

Dersom det hadde skjedd med meg akkurat nå så ville det nok ikke blitt oppdaget på et par dager, bor alene og er singel.
Som nevnt og om det e mulig, hadde eg sikkert klart å rulle meg over på siden.
Min far ringer som regel daglig men det må gå ett par dager uten svar før han banker på døra mi.
Huseier over ville ikke reagert før han trenger noe spesielt som for eksempel husleie.
Jobben hadde ringt men ikke gjort noe spesielt enn å ringe en kontaktperson etter noen dager.
Har sjeldent besøk.

Så oddsen er stor for noen å finne meg død i stabilt sideleie.

Men, jeg er 23 år og vant med å ha en mobil fastlimt til hånden. Mobilen er sjeldent lengre unna enn en armlengdes avstand.
Søskenbarnet mitt er tidligere ambulansearbeider så han hadde nok vært her raskt med min far dersom jeg hadde klart å ringe ut.
Kommunen (?) har kuttet ned på alarmberedskapen fra 2 ambulanser til én. Så det kan ta 10 min til én time eller mer før de er på plass....

God alarm :)

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2015, 22:35 
Pålogget
Brukerens avatar

hmm....blir nok stabilt sideleie. dog er nesten alltid kona hjemme når jeg er hjemme, så det hadde nok blitt blålysbussen.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2015, 01:06 
Avlogget

I tillegg til batterislukeren av en smartfon, plukka jeg opp en snedig Samsung med knirkende taster til under hundrelappen forrige jul, som jeg stappa SIM fra annen operatør i. Merker den sjelden, så den ligger alltid i lomma og lades annenhver uke. Har dermed alltid minst en av telefonene på meg.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 72 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Draugjeger og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support