Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Nov 2017, 23:09

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 72 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 25 Sep 2015, 18:57 
Avlogget

Kommer det nye senarioer?
Venter i spenning på neste uforutsette situasjon som jeg ikke har tenkt på / klargjort for. :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2015, 20:00 
Avlogget

Vil gjerne lese/svare på flere "alarmer".

Topp

InnleggSkrevet: 26 Sep 2015, 16:33 
Avlogget
Brukerens avatar

Hadde håpet noen andre ville ta imot ballen og skrive et nytt ett? Kjempeflott om noen andre vil skrive ett etterhvert! Men ok, here we go! :)

ALARM!
Du brekker noe i beinet _stygt_ i kveld. Høyre bein må gipses til over kneet så du ikke kan bøye det. Du kan ikke kjøre bil og har store problemer med å gå i trapper; legen vil helst at du bruker rullestol for å unngå unødvendig belastning av skruegreiene som stikker ut av gipsen din. Dette er status quo de neste to måndene. Vi har legevakt og sykemelding, alle de tingene der; men praktiske gjøremål er det ikke like lett å få hjelp til. For eksempel får man refundert nødvendig drosje etter en slik skade men må legge ut hele beløpet selv og normalt vente lenge på tilbakebetaling. Siden skaden er midlertidig er det svært begrenset hva hjelpemiddelsentralen stiller opp med.
Hvor "fucked" er du?
Kan du fremdeles gjøre jobben din/gå på skole?
Har du nettverk som kan hjelpe deg?
Daglige gjøremål?

Topp

InnleggSkrevet: 26 Sep 2015, 18:37 
Avlogget

Skal vi se.
Ser ut til at det ikke var spesifisert om dette skjer i eget hjem eller ute på tur. Ute på tur ville eg ha hatt mobilen i en eller annen lomme og forhåpentligvis klart å ringe etter hjelp, alarmsentralen kan spore gpsn på monilen.
I hjemmet kan telefonen ligge hvor som helst. Litt kryping kan hjelpe her.
Om det hadde vært på arbeid så ville noen ha hjulpet til etterhvert.
Vanskelig å vite om hvor mye eg ville vært i stand til hjelpe meg sjøl frem til hjelpen kommer kanskje eg hadde klart å spjelka det.

For en slik skade hadde sikkert sjefen spurt om eg kunne jobbe inne på screening rommet (kollega har stått på tarmac med krykker). Så jobbmessig e eg fucked. Men at jobben har en skadeforsikring som villa ha dekka uansett. Burde kanskje sjekke ut det.

Har ikke trapp men en kort og bratt bakke fra leiligheten, kan bli en utfordring å manøvrere med rullestol eller krykker.
Det blir dårlig men daglige gjøremål blir vel noe begrenset. Enkel matlaging er gjennonmførbart (tv-middag)
Min far og stemor hadde nok stukket innom daglig etter arbeid for å sjekke om alt er ok.
Men har heldigvis ps4 og Internett så det ville vel vart i én uke før eg slår hodet i veggen av ren kjedsomhet. Cruise rundt nabolaget i rullestol ville blitt nr 2.
Hmm, burde kanskje skaffe noen flere kompiser eller noe. Tenkte over det nettopp: s
Det hadde kanskje blitt vanskelig å hente ved og iløpet av 2 mndr så har vel snyen lagt seg, det kan hende at huseier hadde hatt mulighet til bistå med brøyting.

Utstyrsmessig så ville nok en samsplint eller vakumpress ha vært til hjelp. I jobb nr to bruker vi disse på skader osv. Men disse er dyre å kjøpe inn.
Dette er også ambulansen er utstyrt med.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Sep 2015, 20:09 
Avlogget
Brukerens avatar

Høres ikke helt ille ut, Kenneth? ;-)

Jeg har faktisk ingen aning om hvor lenge jeg kunne blitt liggende hvis jeg ikke fikk tak tak i mobilen; minusen av å ikke ha naboer i umiddelbar nærhet... Familien ringer en gang i uka, så to-tre dager etter at ingen har fått tak i meg kan det være de blir litt bekymret, men alle bor minst 5 timers kjøring unna, såh, eh.. Kunne jo håpt noen hadde lagt merke til det før men er faktisk ikke sikker. Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på før ;P

Kommer ikke inn i huset på hjul, men hadde ikke trengt mer enn en helg med besøk av familien for å få snekret nok til at førsteetasje er tilgjengelig. På den positive siden er badet bygget etter tek10 så det er brukanes. Andreetasje ville vært helt uaktuelt å komme seg opp til men det er bare soverom der uansett. Har forsåvidt godt vennenettverk i området men ville hatt noen seriøse logistikk-utfordringer.
Kommer meg ikke på jobb uten egen bil eller med eksepsjonelt mye knot. Kunne forsåvidt vært student hjemme. Hadde ikke kunnet reise til forelesningsuker på andre siden av landet uten å legge ut mye mer enn jeg har tilgjengelig; privat lån eller lån.. I tillegg til at jeg bare får sykepenger først etter 14 dager, og at de gjerne bruker halvannen måned på å dukke opp..

Såh; ikke noe mer trappetrolling på meg ;D

Topp

InnleggSkrevet: 26 Sep 2015, 21:45 
Avlogget

Da bor du nok noe mer øde enn meg. Her oppe så har folk mer eller mindre parkert her og der. Og nå bor jeg ved e6 så det er vel mer sentralt nå enn tidligere. Din situasjon kan ende opp med å overleve fra 5 timer til 3 døgn på gulvet med brukket bein, dersom dette skjer i hjemmet. Så gjør mange ventetjenester for de nærmeste slik at de hjelper deg dersom du trenger det.: p

Økonomisk så har jeg et lite nødfond på sparing. Dette er til uforutsette utgifter. Vil dekke det meste. Burde kanskje også sjekke opp forsikringene mine.

Det å bo ute på bygda og lengre ut i distriktene så er man avhengige av biler og da stødige biler. Og i tillegg skal rekke å være med skole og lignende.
Dog i 2015 burde det være mulig å kjøre forelesning over Skype: p akademiet heng vel kanskje etter?

Du får sette vannflasker for 3-4 fire dager strategisk rundt omkring i huset. Gjerne på gulvet.: p

Eg må innrømme at eg har aldri til i dag knekt et eneste bein. Bare brista kragebeinet. Så kan ikke si med sikkerhet at jeg klarer å krype veldig langt. Men kikka rundt meg litt isted fant ut at jeg burde ihvertfall klare å lage en spjelk av metall rørene til kost og støvbrettet.
Det er ihvertfall lov å håpe. ;p

Topp

InnleggSkrevet: 26 Sep 2015, 22:35 
Avlogget
Brukerens avatar

Hehe, det skal være sagt at det i forhold til akkurat den delen av problemstillingen teknisk sett er veldig liten sannsynelighet for at man faller og blir liggende ved mindre man er godt oppi årene.. Så det er ikke noe jeg tar utgangspunkt i før jeg er 90 år og får trygghetsalarm tror jeg ;)

I forhold til den første ALARM! -utfordringen fikk jeg forresten prøvd meg i går kveld. Skulle en 8 timers kjøretur over fjellet og valgte å dra på tur/ha en overnatting -halvveis på turen. Kunne sovet i bilen såklart, men tok en liten fjelltur istedet. Dro innom en sportsforretning og kjøpte et lite telt og oppblåsbart liggeunderlag(begge hadde strengt tatt vært på listen en stund), og en stilongs (hadde glemt å legge ut ny i bilen etter nødbruk, igjen...) men ellers enn det behøvde jeg ikke andre ting enn det jeg hadde i bilen for en fin spontantur med gode klær, grei sekk og ellers det man trenger på tur. Den største tabben var at jeg trodde jeg hadde glemt hodelykten hjemme og gikk derfor rundt og knotet med håndholdt lykt; når det viste seg jeg jo alltid har en hodelykt liggende i førstehjelpen -som jeg fant ut av dagen etter :) Kommer til å bytte ut sommer soveposen med vintersoveposen og gjøre noen små forandringer, men er ellers godt fornøyd.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Sep 2015, 01:13 
Avlogget

Berger den greit.
Får ikke utført jobb.
Muligheter for å få hjelp fra familie.
Det vanskeligste I denne situasjonen blir
Å håndtere kjedsomhet.
Har også krykker stående fra tidligere skade.
Med stor pc skjerm. 3 sesonger usett game of thrones
Og netflix abonemanh så ser jeg på dette som en ypperlig mulighet
For å slutte å røyke :)

Topp

InnleggSkrevet: 27 Sep 2015, 23:48 
Avlogget
Brukerens avatar

NAV-er etter en dag, hjemmeværende kone, no prob. største vanskeligheten er å unngå å bli gal av kjedsomhet, tenker jeg.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Sep 2015, 08:59 
Avlogget

ALARM :)

Du kjører på vei hjem fra jobb kl 15 og ser køer danne seg i byen, du ser folk småjogger og svetter. Du spør en tilfeldig forbipasserende hva som skjer, men han svarer ikke. Det du da ser etter hvert er store køer som danner seg både i butikker og ved minibanker.
Du får etter hvert med deg at folk har begynt å hamstre penger.
Du skrur på radioen, men det er ingen nyheter. Kun musikk som spilles. Du får vite at et større land har blitt erklært konkurs og at dette har skapt panikk i alle europeiske land. Mattransporter stopper, norske banker er tomme for penger og pengene som er i banken har ingen praktisk funksjon.

Hva gjør du ?

Topp

InnleggSkrevet: 28 Sep 2015, 15:27 
Avlogget

Mr I skrev:
Hva gjør du ?

Reiser hjem som vanlig og lager middag...slapper av litt på sofaen før jeg klikker litt på nettet og sjekker ståa.

Dette vil si at det ikke har noen umiddelbar(3-4 uker) innvirkning hos meg.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Sep 2015, 18:10 
Avlogget

Du har ikke nicket relax uten grunn skjønner jeg. :lol:

Enig med relax, etter forutsetningene i posten er det uansett ikke vits i å ta ut penger, dra på butikken eller gjøre noe som helst,
annet en å dra hjem.
(Bor ikke i by, kjører ikke gjennom by, passerer heller ikke verken bank eller matbutikk.)

Hadde sikkert prøvd å handle på den lokale matbutikken om det lot seg gjøre.

Har mat, har penger og har det greit hjemme.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Sep 2015, 19:11 
Avlogget

Mr I skrev:

Du kjører på vei hjem fra jobb kl 15 og ser køer danne seg i byen, du ser folk småjogger og svetter. Du spør en tilfeldig forbipasserende hva som skjer, men han svarer ikke. Det du da ser etter hvert er store køer som danner seg både i butikker og ved minibanker.
Du får etter hvert med deg at folk har begynt å hamstre penger.
Du skrur på radioen, men det er ingen nyheter. Kun musikk som spilles. Du får vite at et større land har blitt erklært konkurs og at dette har skapt panikk i alle europeiske land. Mattransporter stopper, norske banker er tomme for penger og pengene som er i banken har ingen praktisk funksjon.

Hva gjør du ?

Hmm, da bankene skulle streike så tok vel den norske befolkning ut 1 milliard kr på et døgn. Jobbet på Rema 1000 butikken i bygda og sjefen sa at vi måtte holde på de kontantene vi hadde slik at vi hadde veksel. Det va mange iriterte kunder, inkludert ei dame som jeg nektet uttak klikka i vinkel da jeg ga veksel til en annen kunde som betalte kontant, hun var noe stresset og urolig. Da var jo pengene fortsatt brukbar.

Personlig så ville jeg nok ha dratt hjem, fulgt med på nyhetene og tatt det hele med ro. Har et beskjedent matlager burde kanskje utvide dette inntil videre.
Det ville nok ha godt over etter en liten stund. Avhengig av hvordan folket reagerer på at alt det spart og tjent er verdiløst. Opptøyer kan forventes.

Dette tror jeg vil skje under en økonomisk krise som rammer Norge som ikke gir seg med det første.
Myndighetene ville nok (forhåpentligvis) organisert matransport og levert ut mat via kommunale sentraler for å holde samfunnet i gang etter kort tid. Enkelte arbeidsplasser blir stengt ned eller redusert til det minimale. Det vil nok også bli økt fokus på norske gårder for å sikre at de fortsetter å produsere mat til folket.
Strømkraftverkene og oljerigger sikres ytterligere.
Militæret settes inn for verne om norske interesser og for å støtte opp politiet. Grensene reguleres enda strengere.
Mat og andre forbruksvarer vil bli vår nye valør i form av byttevarer.
Arbeidsplasser lønner hver enkelt med mat.
Er usikker om gull og sølv vil fortsatt ha en verdi. Kobber, olje, gass, strøm, rent drikkevann og mat vil ha en høy bruksverdi. Rasjonering vil bli nødvendig fra starten av under denne økonomiske krisen.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Sep 2015, 20:19 
Avlogget

Jeg vil kjørt hjem, spist mat og takket kona og vår skaper for at jeg er klar for 3 mnd med isolasjon, og innen den tid er nok situasjonen roet ned/avklart :)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Sep 2015, 20:26 
Avlogget

Hadde vel kjøre hjem. Sett på nyhetene.
Etter hvert som jeg hadde fått overblikk
Så hadde jeg vel surmulende ruslet meg ned
Til båten for å fiske mens jeg banner og
Tenker hva var det jeg sa x)
Ikke 3mnd matlager her enda :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 72 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support