Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 10:48

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 74 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 05 Feb 2017, 19:42 
Avlogget
Brukerens avatar

Her hadde vi også fått det til. Jeg kjører i kjørelag hver dag, så om jeg/min bil var nede for telling, så kan vi bruke de andre sine, noe vi også gjør idag alt ettersom. Barna kan gå til skolen vi bor like ved, og vi kan gå til butikken å handle. I tillegg forsøker vi å være veldig selvforsynte så vi hadde hatt mye selv også, å kunne fisket i både vann og s jø uten bil, og bor inntil skogen om jeg skulle trengt noe ekstra :)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2017, 11:16 
Avlogget

Eg vet at dette innlegget er gammelt - men så feil info er farlig å spre.

Tulla skrev:
I et slikt scenario, kan man faktisk, helt seriøst, utføre hjertekompresjon på seg selv. Problemet med metoden er at den kun er bra ved hjerteSTANS. Og vanlige folk vet ikke nødvendigvis når dette skjer. Men hvis man altså har nok kunnskap om dette, så kan man trekke pusten ekstremt dypt, og hoste så hardt man greier, ca annenhvert sekund.

NEI! Det kan man ikke! Dette er ett tåpelig og falskt facebook-råd som er mer skadelig enn nyttig.

Ved hjertestans vil man i de aller fleste tilfeller måtte trenge en hjertestarter for å starte hjertet igjen. Det hjelper ikke bare med kompressjoner. Kompressjonene er utelukkende kun for å transportere blodet i kroppen rundt, og det å hoste vil ikke være i nærheten nok til å klare å flytte noe som helst blod rundt.

Tulla skrev:
Hvis man, som er mer sannsynlig, har et hjerteinnfarkt uten hjertestans er det riktige å sitte helt rolig, og ta to dispril. Dispril fortynner blodet, og gjør det lettere for det å flyte rundt. Tygger du pillene, så virker de raskere. Er man usikker, så bruker man ikke hostemetoden, da dette kan gjøre vondt verre.

Dispril er blodfortynnende. Tenk om man har hjerneblødning? Klarer folk å skille på det? Dette er ett reseptbelagt legemiddel som kan være veldig skadelig under de gitte forutsetningene - vet folk når det er skadelig?

I tilfelle man er alene når man oppdager symptomer på hjerteinfarkt, hjertestans eller andre farlige tilstander så må man prioritere en ting - og KUN en ting - VARSLING! Enten det er å lage ett helvette uten like med lyd, ringe(om mulig) eller komme seg ut i gata så folk oppdager en. Man klarer ikke å løse dette selv og man MÅ HA HJELP!

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2017, 12:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Tommel opp til nomore for innlegget over, det er veldig viktig at kommer frem!

Med tanke på "ikke'no bilkjøring -scenarioet" hadde jeg hatt et alvorlig problem, hadde bilen på reperasjon tre uker før jul og fikk kjenne litt på det, selv om jeg midt i perioden hadde fire dager med leiebil pga jobb. Den mest hensiktsmessige løsningen for meg, med 8 uker likedans, er å ordne forverter for dyra og låne gjesterom hos folk jeg kjenner som bor i mer kollektivvennlige strøk, nærmere jobben, eller forhandle andre overnattingsmuligheter med jobben. Jeg har fire timer fra jobben til stallen så enhver logistikk som involverer å være heime og ordne med dyr fungerer ikke uten bil. Hadde jo gått, men fyf for noe knot det hadde vært!

Topp

InnleggSkrevet: 13 Feb 2017, 19:27 
Avlogget
Brukerens avatar

ALARM!

Om du er hjemme, igangsetter du tiltakene under. Spiller ingen rolle om middagen er ferdig eller ikke. Om du ikke er hjemme, venter du med lesingen til du er det.

1.
Hent elektrikerteip. Har du ikke elektrikerteip, henter du gaffateip. Har du ikke gaffateip, henter du den flotte plasteipen du pakka inn julegaver med en gang. Har du ingen av delene, så sett alle tre på innkjøpslista og finn fram den kraftige, usynlige superteipen i kjøkkensskapet.

2.
Teip igjen håndtaket på alle vannkraner og dusjkraner i huset. Eventuelt steng hovedkrana.

3.
Du og dine er nå uten tilgang på ytterligere vann enn det som finnes i leiligheten/huset/på tomta akkurat nå. Du kan ikke dra til butikken for å kjøpe mer vann, slik er det bare. Du har ikke lov til å kjøpe eller oppdrive vann som du ikke allerede eier/har.

4.
Badekaret har ikke rukket å bli fylt opp, for dette kom fullstendig uanmeldt. Toalettet har én-to skyll igjen. Best effekt blir det om hovedkrana kan skrus av.

5.
Go.

One day...

Topp

InnleggSkrevet: 13 Feb 2017, 19:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Dette skjedde her idag.
Vannet skal helst være av/utenfor rekkevidde til dere står opp i morgen tidlig.

Ser frem til å høre om blant annet:
- Hva var det første dere tenkte/gjorde?
- Hvilke hindringer møtte dere på?
- Hvordan gikk det med renhold, også i forbindelse med dobesøk?
- Og alt annet som ble erfart.

Edit: Utvidet renholdspunkt.

One day...

Sist endret av Jeph den 13 Feb 2017, 21:06, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 13 Feb 2017, 20:34 
Avlogget

Ser frem til å høre om blant annet:
- Hva var det første dere tenkte/gjorde?
*H€L¥€TT€$$ filter!
(Sila I vannkranen tettes ofte av gros, og null vann "kaldt" er et kjent fenomen)
- Hvilke hindringer møtte dere på?
Oppvasken hoper seg opp
(Ikke tid Før barna er lagt)
(Klesvasken stopper opp)
- Hvordan gikk det med renhold?
Utsatt. . .
- Og alt annet som ble erfart.
Ingen bøtter I huset er standby for henting av vann I bekken ca 20 meter fra utgangsdøra.
Berges lett med andre alternativ.

En dags vannmangel er greit.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Feb 2017, 02:40 
Avlogget

Hei, er ny her, jeg har alltid i begge bilene: Min. 10 m gammelt klatretau, 1. hjelp etter eu norm, lighter + fyrstikker, penn og papir, arbeidshandsker. Det jeg burde hatt med i bilen til alle i familien: Type foret fjellduk, 5 l vann pr. pers., min. 10 l bensin/disel, mat som kan spises kaldt (mye fett, protein + karbo), øks eller stor kniv, tarp/presenning, rensskinn/underlag, spade, lykter, paracord, fiskeutstyr, toalettpapir, sjokolade/snoop, instrument eller annen musikk, parafinlampe/fjøslykt, multiverktøy, Morakniv, noe til selvforsvar(det overlates leseren til hva en måtte ønske og er lovlig) håndkle... Desverre har NRK og mundighetene lagt ned FM kringkasting, ellers hadde jeg tatt med en liten reiseradio...

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jul 2017, 22:19 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeph skrev:
Dette skjedde her idag.

Av hensyn til andre i husstanden ble dette en teoretisk øvelse for min del. Har gjennom dagen vurdert vann-bruk og holdt koll på mengder. Jeg har lagret omtrent 25 liter på låven og det ville sammen med allerede fulle vanntrau holdt for dagen, men uten ville det tatt en stor del av arbeidsdagen min å hente og bære vann fra drikkevannsbrønnen i utkanten av tomta. Klesvask og oppvask for hånd er noe som skjer titt og ofte uansett, det krever en litt annen "logistikk" og vaskegryta måtte blitt tatt ned fra loftet, men ellers hadde det ikke vært spesielt problematisk. Minner meg på at jeg fremdeles ønsker meg et skikkelig vaskebrett, og at klesrulla på låven sikkert hadde hatt godt av litt olje.
Må regne omtrent 60 liter vann i døgnet bare på de firbeinte, og det er når de bare står; vannmessig koster det omlag 10–15 liter per time arbeid.

Hadde dette vært hverdagen min ville jeg fort savnet vannpumpe/annen løsning for å transportere vannet, vannvogn (typ Muller's carts), et godt åk, bedre bøtter med lokk, etc.
Vannet i brønnen er rent og har minimal filtrering før det ender opp i naboens kran som drikkevann, men noe filtrering ville vært aktuelt om det også skulle vært mitt drikkevann over tid. Tønner til å ta imot og lagre regnvann må til om scenarioet skulle vart litt. Ei tønne med skittent vann (brukt vaskevann, etc.) ved siden av doen med øse er ikke akkurat vanskelig å implementere, bare litt mer knot enn vanlig.

Sakens kjerne for min del: tid og kapasitet til mye hardt fysisk arbeid. Og det er en fin øvelse i takknemlighet å tenke over det hver gang en bruker krana gjennom en dag.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jul 2017, 20:19 
Avlogget

for meg blir denne øvelsen teoretisk.
Per nå har jeg et par Imsdal flasker fulle og en 25 liter vanndunk i boden. Jeg har en til 5 liter PET dunk liggende som jeg enda ikke har fylt.
Vask og dusj hadde jeg fått unnagjort hos min far ved behov. Alternativ få fungerer intim servietter i nøden.
Toalett besøk hadde blitt i skogen ute i form av brun og gul sone. eventuelt en improvisert BC.
Renhold ville blitt begrenset deretter. Har jif våtmopper, de er kanskje ikke det beste men det fungerer greit nok.

Ble uten vann i 2 dager da en vann ledning røk over natta. Hadde ingenting tilgjengelig og måtte ut på butikken for å kjøpe vann på flasker. det var ingen fornøyelse men fikk lånt både dusj og vaskemaskin hos mormor.

Det er en liten bekk 200+ meter fra der jeg bor men det må nok kokes/renses først.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Aug 2017, 12:28 
Avlogget

ALARM!

Klokken er 09:00 søndag morgen, og du har nettopp våknet.
Gjennom det åpne vinduet hører du vind og regn.
Du sjekker nyheter på mobilen.
På en svart bakgrunn leser du:

Ulykke ved Ignalina kjernekraftverk i Litauen

Du klikker inn på artikkelen, og leser videre:
Sitat:
En av reaktorene ved Ignalina kjernekraftverk i Litauen eksploderte klokken 02:00 i natt, på grunn av strømstans under en test av kjøleanlegget.
Ingeniørene fikk ikke satt i gang reserve-pumpene for kjølevann, og tilstanden til reaktoren ble raskt kritisk.
Den høye temperaturen skapte et enormt trykk i reaktoren, og taket på reaktoren ble sprengt av.
Det brenner kraftig i reaktorbygget, og det er klart at uante mengder radioaktivt materiale blir slynget ut av reaktoren.

Videre beskriver artikkelen hvordan vær og vind har vært ekstremt uheldig for oss i Norge, og på dette tidspunkt er det radioaktive materialet nådd din posisjon.
Regndråpene som faller utenfor er radioaktive, og har forurenset drikkevann.
I større byer blir det delt ut jodtabletter, men på grunn av for små lagre, er det bare til risikogruppene gravide- og ammende kvinner, og barn.
Myndighetene anbefaler alle å holde seg inne, og opplyser at det vil ta rundt 2 uker før den radioaktive aktiviteten vil synke til ufarlige nivåer.

Hva tenker du, og hvordan handler du?

Topp

InnleggSkrevet: 22 Aug 2017, 13:24 
Avlogget

Holder meg innendørs og drikker av vanndunkene mine skulle nøden knipe tar jeg vannet i toalettcisternen. Spiser av hermetikklageret. Bruker kanskje WC som normalt hvis vannforsyningen ennå går. Eventuelt bare til urin hvis vannet stopper. Driter eventuelt på gjesterommet. Får improvisere noe med en søppelsekk.

Vann til å vaske seg kan være et problem.

Slik jeg ser det klarer en denne utfordringen bare en har lagret nok vann, men det er selvsagt mye greiere å ha litt mat også med tanke på psykisk velvære i en presset situasjon. Den store utfordringen er avføring og hygiene. Jeg har hånddesinfeksjonsgele og vaskevannsfat.

Er usikker på om det er trygt å bruke WC med kontaminert vann. Vannet i den første spylingen er sikkert ikke kontaminert. WC kan eventuelt brukes ved å skylle ned med bøtte, men det krever at du har lagret en god del vann. WC blir nok bare brukt som urinal i dette scenarioet.

Stenger luftekanaler, vinduer og dører og benytter teip på strategiske steder.

Skjer dette sent på høsten har jeg varme klær og sovepose. Det kan godt skje at stømmen går etter hvert siden ingen vil bevege seg ute. Har lommelykter og radio....

Kokeapparat kan vel ikke benyttes så mye uten lufting, og peisen må vel teipes..... Så det blir vel kald hermetikk. Kanskje en og annen kopp kaffe eller te.

Mobiltelefonen virker i dette scenarioet, så jeg hadde ringt til folk i familien og vekket dem. Slik at de ikke gikk ut og hentet avisen eller noe slikt.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Aug 2017, 17:14 
Avlogget
Brukerens avatar

hmm.

vi har ca. 200 liter i varmtvannsberederen og 50 liter på dunk. med litt sparing og oppfinnsomhet holder det fint i to uker. Statens strålevern hevder imidlertid at vann fra sentrale vannverk er trygt å drikke. Radioaktivitet er vel farligst å puste inn som partikler og å drikke/spise noe som er kontaminert. med maske og klær man hiver etterpå ville det nok gått greit å ta en tur foe å hente gassflasker i uthus om strømmen skulle gå, samt mat i ekstern fryser.

om strømmen skulle gå (hvilket den nok hadde gjort) hadde vi fyrt med ved (kanskje værre, siden den lagres ute).

interessant scenario. mer info her: http://www.nrpa.no/fakta/92883/hva-kan- ... omhendelse

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2017, 16:12 
Avlogget

Alarm

En kraftig snøstorm er på vei,det skal snø i 12 dager i strekk etter fulgt av sprengkulde ned mot 30 minus. brøytemannskaper må gi seg etter etter 2 dager da trær begynner å falle over veiene. Det blir fort over 2 m med snø på veiene.Butikker Og bensinstasjoner må stenge da lastebiler ikke kommer frem med forsyninger. Strømnettet blir slått ut av trær tunge av snø som faller over strømlinjer og du blir uten strøm . Vannverkene får ikke pumpet vann ut da store deler av vannledninge har frosset og sprukket. Det er ventet at det kan ta opptil 2 mnd før alt er oppe å går igjen som normalt

Kommer du til å klare deg?

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2017, 12:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvordan det går for meg er litt avhengig av om hvorvidt alt skjer på en gang eller ikke. Har man to dager med åpne veier har en all mulighet til å gjøre to måneder i denne tilstanden mer behagelig, men uansett har jeg allerede ved, vann og mat på plass for at det skal gå greit nok. Største problemet her i huset blir vel jobb/eksamener, som i et større perspektiv mest bare er plagsomt.
Men det er tankevekkende, for det er et par ting jeg gjerne ville hatt på plass for å gjøre det greiere om jeg visste at to måneder innesnødd uten strøm og vann var like rundt hjørnet, så jeg må grunne litt over hvorvidt det er ting jeg egentlig burde fikse fortløpende. Hovedsaklig da for å gjøre vann og ved -bæring lettere; slik som det er nå ville mye av arbeidskapasiteten gått direkte på vannlogistikk.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 74 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot], Google [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support