Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 10:49

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: interesse for tilfluktsrom?
InnleggSkrevet: 10 Jun 2015, 02:08 
Avlogget

Hei, jeg har en ide på tegnebordet og lufter igrunn bare interessen for dette.
Jeg har hvert i kontakt med en entreprenør som har erfaring ifra offentlige tilfluktsrom og han regnet litt over ting og mente det skulle la seg gjøre og bygge ett tilfluktsrom med det mest nødvendige for ca 250000 ink mva.
han fortalte da att det var ventilasjon med ABC filtrering, sjokkventiler og B gradering, evt ca 100K ekstra for og gå opp til A gradering.
disse prisene er for ett rom dimensjonert for 3 personer.

er det noe interesse for dette eller har det ikke noe for seg og fortsette på ideen?
ideen er jo evt og levere ett komplett anlegg med mat og alt nødvendig for ett år under bakken.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jun 2015, 08:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Skal du selge dette - eller er det til eget bruk?

Uansett er det min mening at dette bør kommer langt nede på listen til en "prepper". Foruten krig, når er det nødvendig med tilfluktsrom i Norge?

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jun 2015, 16:06 
Avlogget

kanskje interresant ved nybygg?
da vil vel evt prisen også endres?

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jun 2015, 03:05 
Avlogget

Evt om jeg setter ideen ut i livet så var jo evt planen og selge dette som en ferdig pakke i tillegg til og selv installere ett anlegg til meg selv,
om det skulle blitt atomkrig så er det ikke så mange steder og gå som faktisk har faseliteter som kan motså nedfall og stråling ifra dette.
i tillegg så er det jo også ett sted man kan være relativt trygg på att det ikke kommer andre uønskede gjester innom.
dette er jo ett anlegg som blir bygd under bakken enten i tilknytning til ett hus eller som en egen del ett helt annet sted med alle fasiliteter man trenger for og bo og overleve i lengre tid.
det blir jo ett helt lufttett kammer som man lager overtrykk og har abc filter på ventilasjon så man er skjermet for radioaktivt nedfall og andre evt stridsgasser.

Prisen vil nok havne på 250000 og oppover avhengig av str og innredning, men jeg ser jo for meg og lage ett "hus" under bakken med det man trenger med eget vannverk med nødtanker på drikkevann og resirkulering av vann til toalett og div.

har ikke noe veldig nøyaktig regnestykke på hva det vil koste men entreprenøren jeg har hvert i kontakt med anbefalte og bygge i stål og betong med eksplosjonsikker dør og evt en nødutgang. og mente det burde la seg gjøre og få opp bygg og ventilasjon og vvs for ca 250000 og ca 350000 for ett atomsikkert rom for 3-4 personer da selvfølgelig med noe begrenset størelse, men jeg skal få litt bedre oversikt etterhvert og få ett mer eksakt regnestykke på det.

jeg lurte evt på om det er fler som har tenkt tanken på og gjøre dette... for denne entreprenøren har erfaring med bygging og vedlikehold av tilfluktsrom og vet hva som skal til.
evt så går det også ann og skyte det ut i fjell og og lage ting innvendig i fjellet også men dette er en mye mer tidkrevende prosess som han sa. og noe dyrere

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jun 2015, 15:37 
Avlogget

For meg er det en nødvendighet å ha slike tilfluktsrom. Jeg tenker å spre mine tilfluktsrom over nærområde slik at jeg har flere mulige alternativer.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jun 2015, 19:27 
Avlogget
Brukerens avatar

bare av ren interesse, Mr.I..hva har du tenkt å bruke tilfluktsrom(mene) dine til? Hvilket scenerio ser du for deg der du kan få bruk for dem?

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jun 2015, 08:24 
Avlogget

+1

Lurer på akkurat det samme.
Hvorfor er det en nødvendighet for deg å et tilfluktsrom?
Eller tilfluktsrom i flertall som her nevner

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet