Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 10:58

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 30 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: hei sann
InnleggSkrevet: 07 Jun 2015, 12:40 
Avlogget

Jeg har tidligere eid skytevåpen, så jeg får nok ikke noe problem med å kjøpe på nytt.

Jeg synes de såkalte konkurransekskytterne er frekke som ikke forsvarer f.eks. folk som har avtjent vernepliktens rett til å kjøpe/ eie våpen. Det gjør f. eks. Pro- Tell.

Nå skal det sies at for rifle gjør DFS en god jobb i Norge. Så da er det eventuelt bare spørsmål om å få kjøpe seg en hagle.

Jeg gidder ikke seile under falskt flagg med jegerprøven, som så mange våpeneiere i Norge. Et ikke ubetydelig antall av de som tar jegerprøven og kjøper seg våpen går aldri på jakt.....

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jun 2015, 16:45 
Avlogget

har nå gått innkjøp av 5 parafin lamper skal oxå kjøpe meg parafin ovn

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jun 2015, 08:22 
Avlogget

Candiru skrev:
Det våpenkontrollregimet vi har i dag, er i stor grad basert på at deltakelse i bilavhengige aktiviteter, gir særrettigheter til å eie skytevåpen.
Jeg mener ikke å kverulere eller virke dum, men jeg henger ikke med på tingene du snakker om. Hvordan kommer du frem til at det å eie våpen og bruk av bil har sammenheng?

Candiru skrev:
Eksisternende restriksjoner på skytevåpen kan muligens sakte men sikkert kaldkvele privat våpeneierskap i Norge.
Hvordan da? Hvilke restriksjoner mener du vil kvele privat våpeneierskap?

Candiru skrev:
Vel går det an å ta jegerprøven på en uke i Oslo. Men ute i distriktene er dette mer av et tiltak. - Og verre skal det bli.
Ok? Hva er du vet her som ikke vi vet? Hvorfor skal det bli vanskeligere å ta jegerprøven?

Candiru skrev:
Enten så er myndighetene seriøse, og gir oss en våpenkontroll lovgivning som er fornuftig. Ellers så blir vi vitne til at dagens system bryter sammen.
Her er jeg spent.
- Hvordan mener du våre myndigheter er useriøse?
- Hva slags våpenkontroll er det da du ser for deg som er fornuftig?
- At dagens system skulle bryte sammen????

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jun 2015, 09:43 
Avlogget

Våpen og bruk av bil har sammenheng i størstedelen av Norge. Ihvertfall med de restriksjonene vi har i dag. Konkurranseskyting/ jegerprøven er avhengig av bil, om enn ikke akkurat i f.eks. Oslo. Peak Oil fører til at transporten bortfaller, og man står igjen uten behov.

Så til hvilket system som jeg synes er fornuftig. DFS har baner over hele Norge, og mange av dem er bygd før bil ble allemannseie. En eller annen aktivitet i regi av DFS er fornuftig som restriksjon på rifle.

Bane/ Feltskyting er fornuftig som restriksjon på pistoler. Men her bør en begrense magasinkapasitet. Mange av pistolklubbene ligger slik til at en er avhengig av bil. Så dette har ikke framtiden for seg.....

Hagler er nødvendig i landbruket, og det er for få haglebaner i Norge til at konkurranseksyting kan brukes som restriksjoner på dem. Jeg foreslår fritt salg av vanlig O/U hagle ( men ikke traphagle ) til alle over 18 år. Alternativt at folk som har avtjent verneplikten kan kjøpe hagle.

Hvorfor O/U hagle? Mange mener at magasinkapasiteten er viktig når en skal bestemme hvor farlig en hagle er. Imidlertid er det de som mener at også haglens rekkevidde må inn som farekriterie. Politiets MP5 har en rekkevidde på 25-30 meter ved skyting på bevegelige mål. Mange hagler har en rekkevidde oppimot 70 meter med en skytter som er et spesielt talent for skyting. O/U hagle, hvor begge løpene er siktet inn på å treffe samme punkt på ca 20 meters avstand, er strupt på rekkevidde, og utgjør i liten grad en trussel mot politiet.....

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jun 2015, 11:51 
Avlogget

Ok, admin får bare slette posten hvis de mener det er korrekt.

Men jeg må bare si: dette er det verste fjas jeg noen gang har lest på dette forumet.
Det er jo ikke et snev av virkelighet i det du skriver her @Candiru

Hvordan i all verden mener du bil og skyting har sammenheng??

Candiru skrev:
Bane/ Feltskyting er fornuftig som restriksjon på pistoler. Men her bør en begrense magasinkapasitet. Mange av pistolklubbene ligger slik til at en er avhengig av bil. Så dette har ikke framtiden for seg.....
Hvilke restriksjoner er det du prater om??

Candiru skrev:
Hagler er nødvendig i landbruket, og det er for få haglebaner i Norge til at konkurranseksyting kan brukes som restriksjoner på dem. Jeg foreslår fritt salg av vanlig O/U hagle ( men ikke traphagle ) til alle over 18 år. Alternativt at folk som har avtjent verneplikten kan kjøpe hagle.
Hagler?? Landbruk?
Come again...
Hva mener du? Sikkert 95% av hagler i Norge brukes til jakt og/eller leirdueskyting.

Candiru skrev:
Mange mener at magasinkapasiteten er viktig når en skal bestemme hvor farlig en hagle er.
Hvem er de mange du snakker om her?

Candiru skrev:
O/U hagle, hvor begge løpene er siktet inn på å treffe samme punkt på ca 20 meters avstand, er strupt på rekkevidde, og utgjør i liten grad en trussel mot politiet.....
Si meg har du noen gang skutt med en hagle? Man har ingen sikter man stiller på en hagle!

Må bare spørre avslutningsvis; hvor gammel er du? Alt det du skriver om bil gir meg en mistanke om at du er under 18 år.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jun 2015, 12:16 
Avlogget

Jeg vet at man ikke stiller noen sikter på en hagle. Men på en vanlig O/U hagle, det amerikanerne kaller skeet hagle, er løpene regulert slik at de treffer samme punkt på ca 20 meters avstand.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jun 2015, 12:20 
Avlogget

Dette blir veldig søkt. Jeg vil påstå at over 99% av hagler i Norge er enkeltløpere, halvauto, pumpe, o/u og sideligger uten muligheter for justering. Jeg er ivrig jeger selv og er i tillegg mye på leirdue bane.
Jeg har enda til god å hverken bruke eller se andre som bruker justerbare hagler.
Hagler er ikke et presisjonsvåpen som f.eks rifle. Hagle er et våpen hvor man bare peker og så flyr hundrevis av små hagle i den retningen.

Jeg har en kombi børse også. Der er rifle løpet justerbart, men ikke hagleløpet.

Men jeg er spent på å høre mer detaljert hvordan du svarer på de andre sakene.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jun 2015, 13:34 
Avlogget

Jeg snakker selvsagt om hvordan løpene er regulert fra fabrikken.

Dersom du spenner fast en stereotyp O/U hagle med en avtrekker og lader med slugs, burde de treffe ca på samme sted på rundt 20 meters avstand. Men, så er det ikke alltid så enkelt fordi noen O/U hagler er bygd som traphagler, og noen er bygd med doble avtrekkere.....

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jun 2015, 18:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Velkommen, mfb. Håper du har hagle. Hehe.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jun 2015, 22:46 
Avlogget
Brukerens avatar

jeg ser fortsatt ikke hva bil og skytevåpen har med hverandre å gjøre. Det er ikke noe problem å opprettholde restiksjoner på skytevåpen i et relativt bilfritt land, snarere kommer det til å bli bra mye flere pistolklubber i tilfelle av akutt drivstoffmangel...

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jun 2015, 22:47 
Avlogget

Jeg har ikke vært pålogget her på evigheter (1 år +) men jeg måtte simpelthen logge på for å påpeke at Candiru, du snakker bare vrøvl.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jun 2015, 01:15 
Avlogget

Jaja. Det er ikke jeg som har tatt av når det gjelder regulerbare hagler.... lol

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jun 2015, 21:31 
Avlogget

VikingKong skrev:
Velkommen, mfb. Håper du har hagle. Hehe.
skal gå i annskaffelse snart ;)

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jun 2015, 23:35 
Avlogget
Brukerens avatar

Vellkomme Mfb :) :)

Draugejeger, du skal ikke bare ta å flytte denne tråden til våpen? :P

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jun 2015, 16:04 
Avlogget

Da har Fiskeren laget en ny tråd vi kan diskuter gennerelt om hagler i. Så da kan det fortsette der, her kan vi fortsette å ønske medlemmet velkommen :)

Haglekrangling viewtopic.php?f=21&t=1362

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 30 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet