Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 08:27

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 01 Mar 2015, 23:09 
Avlogget

Hei,

Jeg arbeider som IT-konsulent. Dette trives jeg greit med; jeg er veldig flink til arbeidet, lønnen er høy, og tiden flyr fort. Likevel, når jeg valgte denne karriereveien var jeg et ganske annerledes menneske, og jeg føler ikke at denne typen karriere passer meg lengre. I tillegg begynner jeg å få litt fnatt av å sitte foran PC-en fulltid hver dag, for det kan umulig være sunt i lengden til tross for at jeg er veldig fysisk aktiv ellers. Med tanke på prepping så er ikke akkurat IT-konsulent noe ideellt yrke heller; i økonomiske nedgangstider er det ofte konsulentene som ryker først, og IT generelt er ikke spesielt kritisk med tanke på survival (dog det er nyttig å kunne sette opp nettverk og reparere maskiner).

Den økonomiske situasjonen min er at jeg i løpet av 3 år som nybegynner-prepper har nedbetalt studielån på over 500 000 kr, og at jeg vil ha blitt helt gjeldsfri om cirka 1 år. Deretter får jeg spart opp penger veldig raskt så lenge jeg fortsetter som konsulent i en stabil økonomi. Lever veldig spartansk (så lenge jeg er singel iallfall!).

Mens jeg fortsetter å arbeide i nåværende yrke så ønsker jeg å begynne å lære meg et sekundært yrke som jeg kan veksle over til på sikt, og det er i denne forbindelsen jeg behøver råd. Jeg har nemlig store problemer med å velge hvilket nye yrke jeg vil investere tid og penger i, ettersom jeg ikke har noen erfaring med 'prepper-vennlige yrker' (primærnæring og tildels sekundærnæring). Med unntak av litt lagerarbeid via Manpower og vekterarbeid via Hafslund for lenge siden, så har jeg alltid drevet med IT.