Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 08:27

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 01 Mar 2015, 23:09 
Avlogget

Hei,

Jeg arbeider som IT-konsulent. Dette trives jeg greit med; jeg er veldig flink til arbeidet, lønnen er høy, og tiden flyr fort. Likevel, når jeg valgte denne karriereveien var jeg et ganske annerledes menneske, og jeg føler ikke at denne typen karriere passer meg lengre. I tillegg begynner jeg å få litt fnatt av å sitte foran PC-en fulltid hver dag, for det kan umulig være sunt i lengden til tross for at jeg er veldig fysisk aktiv ellers. Med tanke på prepping så er ikke akkurat IT-konsulent noe ideellt yrke heller; i økonomiske nedgangstider er det ofte konsulentene som ryker først, og IT generelt er ikke spesielt kritisk med tanke på survival (dog det er nyttig å kunne sette opp nettverk og reparere maskiner).

Den økonomiske situasjonen min er at jeg i løpet av 3 år som nybegynner-prepper har nedbetalt studielån på over 500 000 kr, og at jeg vil ha blitt helt gjeldsfri om cirka 1 år. Deretter får jeg spart opp penger veldig raskt så lenge jeg fortsetter som konsulent i en stabil økonomi. Lever veldig spartansk (så lenge jeg er singel iallfall!).

Mens jeg fortsetter å arbeide i nåværende yrke så ønsker jeg å begynne å lære meg et sekundært yrke som jeg kan veksle over til på sikt, og det er i denne forbindelsen jeg behøver råd. Jeg har nemlig store problemer med å velge hvilket nye yrke jeg vil investere tid og penger i, ettersom jeg ikke har noen erfaring med 'prepper-vennlige yrker' (primærnæring og tildels sekundærnæring). Med unntak av litt lagerarbeid via Manpower og vekterarbeid via Hafslund for lenge siden, så har jeg alltid drevet med IT.

Interessene mine er vektløfting, svømming, roing, kampsport, språklæring, historie, og spesielt alt norrønt. Ser ikke for meg noe yrke relatert til disse interessene, ettersom jeg ikke egner meg som lærer eller instruktør.

Det jeg tenker å gjøre videre er å først sette opp en liste over den type yrker som vil være nyttige i sterke nedgangstider og krisesituasjoner. Deretter må jeg gjøre mitt beste for å vurdere hvilke av dem jeg potensielt kan ha talent for og trives med, og ikke minst hvilke det er praktisk å lære seg på kveldstid mens man har et annet fulltidsyrke. Ser for meg at dette kan bli utfordrende, da de aktuelle yrkene nok vil ha sterkt fokus på 'hands-on' praktisk erfaring (altså ikke noe jeg kan studere via nettet). Det bør nok dermed være et yrke som jeg kan ta kveldskurs i og praktiskere som en hobby på kveldstid, enten ute i natur eller via arbeidsrom i huset.

Har dere noen råd om noen nyttige yrker som kan være spesielt praktiske å lære seg med tanke på min situasjon? Jeg innser at det kan være vanskelig å gi yrkesråd til en fremmed, men likevel, jeg håper på noen tips for planleggingsfasen min. Kanskje noen her har vært i en lignende situasjon, eller kanskje det finnes en nyttig internettressurs med råd om slike typer yrker?

Takk for tiden deres!

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2015, 12:47 
Avlogget

Det er jo et typisk yrke som er såkalt prepperyrke. Agronom eller bonde som det heter på folkemunne.
Dette er en utdannelse du kan ta. Dette vil du garantert få mye igjen for som prepper. Du vil likvel ikke ha mye igjen hver mnd tror jeg.

Selv tenker jeg at pri 1. er sikkerhet ved en mulig nasjonal krise. Her tenker jeg blant annet overlevelse i natur, være forberedt og kunne stå imot inntrengere m.m.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2015, 12:50 
Avlogget

hva interesserer deg?
er ikke vits å begynne med noe som du blir lei av etter noen måneder.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2015, 18:12 
Avlogget
Brukerens avatar

jeg hadde satset på noe som henger sammen med det du allerede gjør, f.eks. installasjon mindre kraftverk, solcelleteknikk,
overvåkning, alarm, etc. Fortrinnsvis lær deg å sette sammen systemer av skrot, makeshift-løsninger, improvisasjon og så videre. Jo mindre avhengig du er av Frithjof Arngren-katalogen eller ELFA, jo bedre. Om du i tillegg vet hvordan du kan lage enklere programmer er du helt i havn.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2015, 19:58 
Avlogget

Jeg er enig med Draugjeger her. Om du vil ha noe litt mer håndfast så se etter en utdanning som automatiker, industrimekaniker eller noe sånt. Automatiker er spesielt fint, ettersom du får nytte av all datakunnskapen samtidig som du kommer over i en jobb der du får møkk på fingrene og kan fikse ting. Det er utrolig mye som er styrt av en PLS i dag, og bra folk som vet hvordan de skal sette dem opp og fikse dem kan gjøre gode penger. Jeg tror ikke dette er noe som blir borte i fremtiden - et hvilket som helst samfunn som har strøm vil ha nytte av PLS-programmering.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2015, 20:23 
Avlogget

Det er kanskje ikke noe yrke, men kanskje du kunne lært deg noe i retning radiokommunikasjon, nødnett, ta radioamatøreksamen e.l ? Kan komme godt med. Om internett ryker og mobilsambandet detter ut, kan en radioamatør fortsatt kommunisere med omverdenen. Dermed kan du hjelpe til i en krisesituasjon.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2015, 18:22 
Avlogget

Tømrer
Smed
Bonde.
Fortsett så lenge som mulig som IT-konsulent og skuff inn penger til å kjøpe småbruk og bondegård.
Det ene utelukker ikke det andre.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2015, 21:10 
Avlogget

Min tanke er å ta noen maskinførerkurs, gravemaskin, hjullaster, bulldoser, kran og denslags. Mye av dette er nyttig i veldig mange jobber, og gir mulighet til å prøve seg i forskjellige brangsjer som for eksempel bygg/anlegg, skogsdrift eller andre ting. Mange av disse kursene finnes også som kveldskurs.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2015, 21:33 
Avlogget

Alt kommer jo an på hva slags ressurser som er tilgjengelige i en gitt samfunnsmessig negativ situasjon, og det vil være store forskjeller på hva som er praktiske utdannelser i tilfellet økonomiske nedgangstider/finanskrise, kontra en total kollaps i all infrastruktur hvor f.eks. strømnettet er nede.
Det kommer også an på varigheten av den aktuelle situasjonen.

På stående fot vil jeg si at ethvert yrke som er av praktisk art ville komme godt med nærmest uansett situasjon. Sier meg enig med Jim114 der.

La oss si at det er snakk om økonomiske nedgangstider over lengre tid. Der er du fortsatt på forholdsvis trygg grunn, fordi en utdannelse som du har kan bygges videre på, og datasystemer ville ikke forsvunnet uten videre. (Jeg vet dette er nevnt over også).

Hvis det er snakk om total kollaps av infrastruktur: (Langvarig-over flere år) Dette ville krevet at en større hendelse ville inntruffet, for eksempel en massiv solstorm som ville ødelagt strømnettet - La oss for eksempelets skyld si; uten at Forsvaret hadde hatt kapasitet til å gripe inn for hvermannsen. Dette ville medført stans i all industriell produksjon av råvarer, og alle måtte ha klart seg med de ressursene som allerede var produsert.
- I et slikt tilfelle ville alle yrker som innebærer evne og kunnskap til å utnytte allerede eksisterende ressurser vært nyttige. Spesielt de som ikke krever avanserte redskaper eller moderne midler for å kunne utføres. For eksempel Smed, Tømrer, Bonde, Bøkker, Hjulmaker, og andre yrker som kalles "vernede yrker". Fordelen med disse er at de har en del muligheter for stipender og legater for å sikre fortsatt eksistens av yrkene. Ulempen er at mange ville måtte ta ny utdannelse med start fra videregående skoletrinn.

Hvis det er snakk om total kollaps av infrastruktur: (Kortvarig la oss si inntil ett år):
Her ville man kommet bedre ut av det om man hadde hatt ekspertise på hvordan konvertere ressurser til noe annet, gjennom å kombinere, endre, eller skille eksisterende materialer fra hverandre, for å oppnå "nye" materialer å jobbe med
Dette kan leses på forskjellige vis.

Ta eksempelet metall: En metallurg ville kunne skille mellom forskjellige metalliske materialer, vite egenskapene de har, og dermed hvordan de kan brukes, mens en smed ville kunne i praksis formet, føyd sammen metaller, og sett i forhold til metallurgen ha mer begrenset kunnskap om egenskapene. Jeg tror disse to yrkene kunne kommet godt med.

Kjemikalier: En kjemiker ville etter min mening vært et av de mest uunnværlige yrkene i en sånn sammenheng.
En kjemiker vil kunne analysere materialer, skille ut et stoff fra et annet, kombinere to eller flere materialer, nærmest i det uendelige. Har man god kunnskap om kjemi, kan man komme veldig langt med få midler på kort tid.

Et annet yrke som ville vært uvurderlig er Tømrer. Om man skal lage nye eller reparere eksisterende bosetninger, trenger man folk som kan konstruksjonstekniske fag båe i teori og i praksis, men en tømrer ville vært mer nyttig enn en arkitekt i utgangspunktet, fordi det ville vært snakk om bygninger som er mindre enn det arkitekter kreves til. Viktig å påpeke at jeg ikke disrespekterer enkelte yrker her. Hvis valget hadde stått mellom å ha en arkitekt med i en gruppe "overlevere" eller ikke, ville jeg selvsagt ikke sett det som et minus! :D

Alt i alt må man ta i betraktning hvor forberedt folk flest er, spesielt i nærmiljøet. Jo mer forberedt nabolaget er på kriser, jo mindre sjans for at folk begynner å gå i strupen på hverandre etter tre uker uten nærbutikken på grunn av forsyningsstans.
Dugnadsånden ligger ganske godt forankret i nordmenn generelt, så jeg tror ikke røveri ville vært noe stort problem før storbybeboere hadde gått tom for ressurser (spesielt mat), og begynt å danne røverlag for å hente ressurser eksternt for byen. Innen den tid kunne de fleste forsteder gått sammen for å danne et forsvar mot dette, men det er forutsatt at de lokale kreftene samarbeider, OG forutser risikoen for fremtidige angrep.

Jeg er forøvrig enig i at man burde gå for et yrke man kunne tenke seg i utgangspunktet, men ut fra ren nytteverdi i en kollapssituasjon ville jeg si; Uten system i rekkefølgen, og sikert mange utelatt.

- Agronom
- Smed
- Tømrer
- Kjemiker
- Trebåtbygger
- Bøkker
- Våpensmed
- Møbelsnekker
- Hjulmaker
- Seilmaker
- Skredder
- Brygger
- Rørlegger
- Keramiker
- Lege
- Urtemedisiner
- Mekaniker

Det er hvertfall det jeg kommer på i farten.
Beklager for et langt og sikkert uoversiktlig innlegg :?
Håper det bidrar litt hvertfall!

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jul 2015, 17:32 
Avlogget

Har tenkt samme tanken selv, selvom jeg er i et yrke såm ikke forsvinner med det første. Driver litt smått med biler og alt annet motorisert på fritida, så kunne nok jobbet som mekaniker. Problemet i dag er bare samfunnets krav om fagbrev eller 5 års relevant erfaring. Selvlært kunnskap blir ikke godt nok i dag desverre, men dette kan jo forandre seg i fremtiden

Topp

InnleggSkrevet: 02 Aug 2015, 22:49 
Avlogget
Brukerens avatar

altså, om man er bra på å f.eks. legge inn solceller/vindkraft hos folk får man betalt enten man har fagbrev eller ikke. Om man vet hvordan systemer er bygget opp og fungerer (enten det er betalingsterminaler ( :? ) eller vannkraftverk) og kan reparere ting er man i havn, fordi man trenger ikke ha stort volum for å få betalt så det går rundt. Ta elektronikkurs, lær deg å lodde og begynn med å gjøre reparasjoner for kompiser. det kommer til å spre seg at du du kan reparere ting.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Aug 2015, 07:02 
Avlogget

Fant fram denne tråden og håper jeg kan få noen gode råd. Jeg er en dame på snart 50 år. Jeg har jobbet med regnskap i samme jobb i 25 år og er alene forsørger til en sønn på 12 år. Jeg har i dag en lønn på over 600 000. For to dager siden fikk jeg den ubehagelige beskjed fra arbeidsgiver at det er nedbemanning fra mai neste år og at min stilling er berørt. Hva gjør man? Jeg må nok forberede meg på at jeg må gå ned 200 til 300 tusen i lønn da jeg ikke kan regne med å få tilsvarende lønn noe annet sted. Jeg er helt utdatert på system som brukes på andre arbeidsplasser da min jobb er helt spesiell og ikke bruker norske regnskapssystemer. Jeg har bare handel og kontor utdannelse fra 80 årene å vise til. Jeg kan Excel men egentlig ønsker jeg ikke å jobbe med regnskap. Jeg tenker mer på en jobb jeg kan ha nytte av i krisetider, lære meg et nytt yrke. Jeg har lest igjennom tråden og føler at de yrkene som er nevnt er mer for en mann. Er det noen tanker rundt omkring hva som passer for en dame? Jeg har jo en gård som jeg har holdt på å sette i stand nå i tre år. Jeg bruker den som fritidsbolig og nettopp nå er jeg i gang med å leie ut det ene huset til en tømrer som passer to hester for en annen. Han kan gjøre litt nytt for seg mot husleien. Med en mann på gården kan det bli lettere for meg å være der også. Men hva skal jeg lære meg? Tenker jeg får lov av arbeidsgiveren min å ta kurs nå før jeg må slutte. Så hva skal jeg fokusere på? Takknemlig for innspill.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Aug 2015, 08:16 
Avlogget

Tankene leker litt rundt gartner, permakultur og solcelleenergi. Andre gode ideer og har noen tips angående disse tankene? Kanskje melde meg på kurs for nybegynnere i Permakultur. Men må jo ha en inntekt da.....

Topp

InnleggSkrevet: 20 Aug 2015, 14:48 
Avlogget
Brukerens avatar

hmm..har du interesse for hagebruk? OG en stor tomt? om du skal leve av det, i allefall 50%, bør tomta være på minst 1000-2000kvm, helst mer. Den bør ligge noenlunde solrikt, helst sørvendt. Vurder å kjøpe et oppvarmet drivhus som grunninvestering.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Aug 2015, 20:22 
Avlogget

Hva med å leie ut parseller til permakulturentusiaster?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: