Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 08:25

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Skriver bok, trenger info.
InnleggSkrevet: 09 Feb 2015, 14:39 
Avlogget

Hei.
Jeg skriver for tiden en bok, altså ikke om villmark per se, men uansett trenger da min karakter å kunne klare seg i norsk villmark.
Hva jeg ikke velger å ta med, er retningslinjer på jakt og fiske i forhold til hva offentlige regler er. Altså, han er ikke der, han er der for å overleve og kun det.
Hva han har: Jeg kikket litt på forumet, og kan lage en innkjøpsliste av hva han måtte ha for å klare seg, hva han mangler, og jeg mangler er generell kunnskap om jakt/fiske/sanking, noe er logisk, men fint med tips.

Han har også en hytte, en liten kald tømmerhytte langt inne i en skog, hytta har bare få hjelpemidler, han kan lage mat der, og oppbevare mat der. Og en liten kilde til varme. Det er alt den har å by på. Jeg vil ikke at han skal ha kontakt med omverdenen i lang tid, så han må fø seg selv. La oss si at naturen han skal ha til rådighet er naturen i Rena.

Det er mulig jeg har utelatt mye i mine spørsmål, men håper uansett på svar som kan gjøre hans reise så plausibel som mulig.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2015, 15:50 
Avlogget

Langt inne i skogen, og natur omtrent som på Rena. Greit, da får du regne med at områdene er nesten uten mat. Elgjakta er god, men da må han ha skikkelig våpen med seg - vi har diskutert buejakt en gang, men jeg tror ikke det er mulig i praksis. Reconpack skrev bra om smygjakt en gang, det er kanskje mer gjennomførbart.

Som livberging i denne delen av landet ville jeg selv satset på ulovlig garnfiske i innsjøer og elver. Bruke tau fra land for å spenne opp et garn ute i vannet, eller bore hull og sette garn under isen om vinteren.

Vedfyring er greit i furuskogen, men du bør nok utstyre fyren med øks og sag.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2015, 16:07 
Avlogget

Takk for svar.
På høsten er det vel litt bær og slikt man kan sanke?

Selvsagt blir det jo en historie rundt dette, og som forfatter tillater jeg meg litt friheter, tenkte på buejakt, selv om en jeger ville valgt annerledes er dette altså en som er grønn i feltet. Uansett kan det bli et artig scenario.
Smygjakten virket også veldig interessant.

Han blir relativt godt utstyrt, men som du vet er mye av overlevelsen kunnskap. Jeg takker igjen, tror dette kan bli gøy å skrive om. Linkene du ga også en god oversikt på planen videre i boken.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2015, 18:36 
Avlogget

Det er omtrent ikke noe næringsverdi i bær som finnes ute i naturen, i hvert fall ikke i skogene der oppe. Blåbær har mest kalorier - 51 kcal i 100g blåbær. Det betyr at en voksen mann må spise fem kilo blåbær for å få 2500 kcal - minimum for å opprettholde kroppsvekt, eller étt kilo for å få i seg nok til å holde forbrenningen av fett i drift. Ved ekstrem matmangel gjelder regelen at "fettet brenner i flammen fra karbohydratene". Hvis du klarer å få fatt i "Handbok Överlevnad" fra svenske "Försvarets bok- och bkankettförråd" er du godt på vei, den beskriver i rene ord hva matmangel i skogen fører til. Lenke, enn så lenge.

Jeg regner med at fem kilo blåbær på én dag fører til betydelig magetrøbbel, jeg har egentlig ikke lyst til å prøve...

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2015, 18:47 
Avlogget

er det hare i rena??
også muligheten for å spise rev (selv om sjansen for trikiner er stor).
hva med grevling??

også furu (tjære for hytta) :D

mulig å vite hvorfor han er der? (storyline)

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2015, 19:04 
Avlogget

JKHoem skrev:
er det hare i rena??
også muligheten for å spise rev (selv om sjansen for trikiner er stor).
hva med grevling??

Grevling har jeg ikke sett i Østerdalen, men det er en del hare og rev. Rype i fjellet, storfugl i skogen. Beste sjanse for å ta en orrhane eller en tiur er vel under spillet om våren, hvis alt av lover og regler skal ignoreres.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2015, 22:01 
Avlogget

da er iallefall harejakt med snare en ting å ta med.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Feb 2015, 11:46 
Avlogget

JKHoem skrev:
mulig å vite hvorfor han er der? (storyline)

Litt det å finne seg selv. Han er deprimert og lider av angst etc. I basis er han en bygutt som trenger en omstart i livet.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Feb 2015, 11:50 
Avlogget

Takk for blåbær tipset. Da er det uaktuelt å kunne leve på, i annet enn noen ekstra timer. (Skal sjekke ut linken nærmere).

Han har forøvrig fått tak i en lokal der oppe, så det blir mindre dramatisk enn så lenge. Han må tross alt gå seg vill også. Det er igrunn derfor jeg spør her, hva man gjør når man blir desperat på mat/vann osv.

Tusen takk for all hjelpen så langt!

PS! Det er vel ekorn der? Kan jo spise det også vil jeg tro?

Topp

InnleggSkrevet: 10 Feb 2015, 12:56 
Avlogget

spørs på hvor kunnskapsrik han er. er det bear type så finner vel han et koltbord under
ei rotten stubbe. mer normal? seljepinne?
maur er en mulighet. siden jeg tolker det er furu der så er det nok maur også :-)
*spennende med mat som biter tilbake *

Topp

InnleggSkrevet: 10 Feb 2015, 15:27 
Avlogget

Han er ikke kunnskapsrik i annen forstand enn at han har Googlet litt, altså en god del teori, men det hjelper ofte svært lite hvis man har blitt skadet, forfrossene lemmer, osv. Som sagt legger jeg litt vekt på at jeg kan styre litt rundt, ville bare ikke lage en Rambo type som er vanskelig å tro på.

Så du vil neppe se ham spise fem kilo blåbær, og stikke tungen under stubber eller i tuer. Han er ikke der. Artig kunne det dog vært, men velger litt mer dramatiske situasjoner enn massiv mageonde, og hovent nebb etter å ha stukket ansiktet ned i en tue.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Feb 2015, 17:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Ikke for å være ufin men "googlet litt" er egentlig det samme som dødsdom. Med mindre karakteren din satser på å plyndre lokale hytter kommer han sannsynligvis til å fryse i hjel i løpet av vinteren da han ikke har krefter til å sanke ved. Karbohydrater er relativt sjelden kost i utmarka. Tyttebær burde kunne holde ham unna skjørbuk, men han dør i så fall med fine tenner.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Feb 2015, 18:51 
Avlogget

Neida, jeg tok det ikke som ufint. Jeg ordla meg litt feil der, og rettet det opp tre ord senere. Han har tilegnet seg en god del teori. Det er derfor jeg er her også, mest fordi en god del av dere har det praktiske/erfaringer å bidra med. Og, jeg har fått en rekke tips om hvordan jeg skal forme karakteren.
Et eller annet sted må man jo strengt tatt begynne, og Google er kanskje ikke det verste alternativet der ute? Jeg fant tross alt dere der.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Feb 2015, 00:30 
Avlogget
Brukerens avatar

mener å huske en eller annen som sa her på forum at "det viktigste å ta med seg om man skal flykte ut i skogen er en pistol med en kule, så man kan skyte seg selv."

Men ok, hva kan personen fra før av, da?

Det holder jo ikke å bare ha boklige kunnskaper, praksis er jo det som teller. Som jeg ser det trenger han/hun å kunne følgende:

jakt: ikke bare dreier det seg om å spore opp dyret, men å skyte det og å skyte det på et sted der det er mulig å partere og hente ut kjøttet.

konservering av mat; Store deler av vinteren er det vanskelig å skaffe mat. Snøen ligger høyt, dagene er korte og mye energi går med til å holde seg varm eller skaffe ved. særlig om hytta ikke er isolert og har et varmemagasin (stable stein himmelhøyt rundt ovnen er en ide, så man tar vare på varmen).

Om man skulle få tak i noe kjøtt på høsten må de konserveres for å holde seg; Salting eller røyking (han trenger i såfall store mengder salt og kar å salte i) og helst en røykovn eller så går det kanskje å henge opp kjøttet under taket om det ikke er pipe i bua. Om det er beinkaldt midtvinters burde det gå an å i allefall midlertidig fryse det, men det kan vær risky, siden temperaturen ikke er konstant lav. Man burde kunne grave et snøskap (dvs. en snøhule å ha mat i) men den er nødvendigvis sikker mot dyr. En malende scene i "into the wild" (om en ganske grønn kar som flytter ut i en buss i ødemarka) viser at han skyter en elg, forsøker å røyke kjøttet, men alt råtner, så og si mellom henda på ham.

Karbohydrater kan bli et problem, men kan løses ved å spise innholdet i elgmagen (bluargh) eller koke furubarrte (les svenske forsvarets overlevningshåndbok), eventuelt spise ALT på elgen, omtrent som sibirske jegerfolk som hadde 98% animalia i kosten.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Feb 2015, 00:38 
Avlogget

slo meg at siden dette er en "bygutt" som har forlatt alt for å finne seg
selv i bushen, så har han nok kapital for å berge seg de første årene,
siden en byleil. er verd mer.
Nok i god tro om at det er enkelt å overleve i hytta.
Tenker det blir mye lærdom i feil og dårlig planlegging den første stunden
men etter hvert går fra å være en korttenkt bygutt til friluftsmann.
Trenger ikke overleve kun på mat fra skogen i introduksjonsperioden.

Draugjeger er direkte men ærlig.
skal historien være troverdig så må det være en naturlig overgang
fra livet i storby til "selvberging" i bushen.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: