Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 10:58

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 11 Feb 2015, 06:42 
Avlogget

Kjempebra! Fint med ærlighet. og å poengtere svakheter i min initielle idé. Det er derfor jeg er her, for å få luftet det. Dette er gode tips!

Kan avsløre at handlingen er noe mildere enn jeg startet med, etter å ha lest her, så er han ikke lenger på bar bakke. Han har skaffet seg en form for liv-linje om jeg kan kalle det det. Altså en base, basen er en relativt simpel hytte uten strøm/vann, men har andre fasiliteter som gjør at han kan bruke den som base, uten å avsløre for mye så har han da et leieforhold, og hytteeier er også grunneier av stedet han kommer til å være. Denne hytteeieren ser også ut til å bli en støtte/venn etterhvert og hjelper ham med tilgang til karbohydrater. jakttips osv.

Delen hvor han er helt alene i villmarken kommer etter en stund, slik at han har dratt på seg en god del erfaringer underveis, og hørt på erfaringer. Så ja, en naturlig overgang, også for å poengtere for leseren at han har vokst med oppgaven. Essensielt går det ut på den erketypiske og ofte meningsløse og tomme hverdagen vi allerede har, til å gå tilbake til røttene, og hvordan den livsstilen endrer hans måte å se verden på.

At Draugjeger er direkte og ærlig er bare forfriskende for meg, det er jo det jeg trenger for å få ham til å overleve.

Tusen takk igjen for alle tipsene her.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Feb 2015, 10:52 
Avlogget

du får si ifra når den er ferdig sa :-)
og alltids svar her om du støter på mer under
skrivingen :-)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2015, 23:45 
Avlogget

Tusen takk for hjelpen så langt. Håper prosjektet går som forventet, men å skrive tar tid, og man møter på ting man strengt tatt ikke har noe som helst greie på. Så det blir en del research. Skal si i fra hvis jeg får boken ferdig.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mar 2015, 01:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Ang. bær, hvor mye næring er det i 100g multe ift. blåbær?

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mar 2015, 08:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Strelok skrev:
Ang. bær, hvor mye næring er det i 100g multe ift. blåbær?
Når det gjelder energiinnhold så er det omtrent likt. Det er mere karbohydrater i blåbær, men molter tar igjen på vesentlig mere protein og litt mere fett. Men for å få i seg 2500 kcal må man spise rundt 5 kg tilsammen.

Av vitaminer så er molter generelt rikere. Det er C-vitamin som utmerker seg spesielt. 100 g molter gir godt over dagsbehovet, mens det må over en halv kg blåbær til for det samme.

Også for vitamin E er disse en god kilde. Med 100 g av hver, har man dekket halve dagsbehovet og da står molter for tre femdeler av dette.

Det siste vitaminet man får et vesentlig bidrag på ved en slik mengde bær er folat. Der vil man ha fått omtrent en fjerdedel av dagsbehovet. Fordelingen mellom blåbær og molter er som for vit E.

Men ellers så er begge fulle av andre vitaminer, mineraler og antioksydanter, så hiv innpå. Men siden denne tråden er litt spesiell; med mindre du er bjørn og kan sove deg gjennom vinteren og spise gress når våren kommer, bær er kun et bidrag, man overlever ikke på lang sikt på en slik diett alene.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: