Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Jul 2019, 02:57

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 39 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Prepper Grupper
InnleggSkrevet: 09 Apr 2019, 08:44 
Avlogget

Jeg kunne også tenkt meg mulighetene for et nettverk eller lignende, men så er det jo dette med opsec osv. da ;), jeg er antagelig i overkant "paranoid" har jeg fått høre fra de delene av familien som har skjønt interessen min, men det får så være.. Det er dog litt som det ble skrevet lenger oppe i tråden her at de sier "om noe skjer kommer vi til deg" uten å egentlig kunne bidra med noe som helst annet enn apetitt på den maten jeg har osv :P

Topp

InnleggSkrevet: 10 Apr 2019, 08:23 
Avlogget

Hmm, jeg har vist ikke vært aktiv nok til å svare på PM ser det ut til, det må jeg jo gjøre noe med ;)

kan jo ikke bare drive som "lurker" :P

Topp

InnleggSkrevet: 10 Apr 2019, 10:53 
Avlogget

Hva er man egentlig, og hvem bestemmer det? Hvis man synes det er greit å kunne klare seg minst en uke når vann og støm blir borte, så er jeg vel der. Noen vil le av det, andre vil kalle meg syk prepper som krisemaksimerer. Selv tenker jeg det er en start, så må jeg lære mer slik at jeg kan klare meg lenger og lenger uten å være avhengig av lager av ting som kanske ikke blir tilgjengelige av likevel i en krise.

Kanskje prepper-grupper funker dårlig rett og slett fordi man føler at da blir man enten avhengig av andre, eller utleverer svakheter, eller informasjon om resurser det da kan bli kamp om.

Ikke svært velfunderte betraktninger, men det er der jeg er nå. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Apr 2019, 20:17 
Avlogget

Tilhøre et slags fellesskap hvor en kan diskutere og utveksle erfaringer hadde vært fint. Kan jo gjerne være koplet opp mot litt andre interesser også. Selv syns jeg selvberging utfra norsk klima og levemåte er det som fenger. Ser mer og mer fordelen med det gamle småbrukerlivet samt en delvis naturalhusholdning. Men alt var nok ikke bra i gamle dager heller. Utnytting av de ressurser vi har er en av mine mantraer. Jobber utendørs og utdannet i ting som har med jord og grønt å gjøre så har jeg en del kunnskap på området.

Syns nok ofte at den amerikanske versjonen av prepping ikke passer så godt her på berget men viktig at de har fått tanken frem i lyset. For i dagens verden er på langt nær alt så rosenrødt som politikere og medier prøver å lure oss til å tro.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Apr 2019, 15:42 
Avlogget

Jeg er enig i at det "amerikanske" aspektet er diskutabelt, har rotet meg inn i noen amerikanske preppergrupper på FB, og der er det i hovedsak "mah guns and mah bible" det går i, stort sett alt av fokus der virker som det går på at den med flest våpen klarer seg lengst, og gjerne da via plyndring osv.. men innimellom slenger det en og annen fornuftig tanke der og, særlig på stash/kit med anbefalinger osv.. Selv om de ofte mener at USA made er top notch og alt annet er dritt..

Så lite av det er relevant her på berget, i så måte finner jeg bedre info andre steder, men det er og litt av grunnen til at jeg kunne tenke meg å finne en "gruppe" om ikke annet digitalt med likesinnede :)

Topp

InnleggSkrevet: 11 Apr 2019, 18:20 
Avlogget

Survivalcamp der man kunne lært kidsa å vrune tennstål og lage shelter hadde vært noe.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Apr 2019, 11:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Hva vil det si å vrune tennstål?
Jeg har tennstål, men det kan jeg ikke.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Apr 2019, 17:19 
Avlogget

Min preppergruppe består av naboene i bygda og familie/slekt. De bare vet det ikke selv. Det holder lenge for min del. Info bugner det jo av på internet. Egentlig er jeg i tvil om jeg i det hele tatt skal definere meg som prepper. Jeg er først og fremst en slags hobbyselvbergingssmåbruker. De finst det jo en del av ute på bygda. Det finnes preppere man bør holde seg langt unna. Med strategi å rane andre preppere i en shtf-situasjon. Så jeg ville vært forsiktig med å knytte kontakt og avsløre identitet overfor andre selverklærte preppere.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Apr 2019, 21:36 
Avlogget

Ja godt triks det å lære opp ungene i ting som er moro og spennende, så plutselig finner de ut at det er svært nyttig. Det er rett fremgangsmåte. Er ikke så nøye med at en må bruke tennstål men hvem kan lage et bål og få en liter vann til å koke først ? Litt Lars Monsen kunnskap kan være bra. Fisking, telting i skauen, kart kompass. Masse muligheter for å være littpraktisk klar hvis verden blir litt ruskete.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 39 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support