Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 10 Apr 2020, 10:03

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Plyndring?
InnleggSkrevet: 14 Mar 2020, 15:02 
Avlogget

Jeg bor i ei lita fjellbygd med to matbutikker. Lokalbefolkninga er nøye på å ikke hamstre og hvis du kommer med to pakker dopapir i handlevogna, får du kommentarer i kassakøen.
Men så kommer det byfolk på jakt etter dopapir og mat. De raser inn i butikken og tømmer hyllene for varer som lokalbefolkninga har vært nøye med å holde igjen til fordeling blant flere.
Folk stjeler ikke varer, men er det ikke en form for plyndring når folk kjører 10-12 mil for å tømme butikker for varer?

Topp

Innleggets emne: Re: Plyndring?
InnleggSkrevet: 14 Mar 2020, 21:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Det du er vitne til er den norske hyttekulturen i praksis. Om det er uberørt natur eller dasspapir som plyndres kan være det samme.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mar 2020, 15:23 
Avlogget

Så var vi der allerede:
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/pL ... sk-sykehus

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mar 2020, 23:21 
Avlogget
Brukerens avatar

Stusselig adferd.

Er mange hytter i kommunen min, og ikke akkurat en overflod av butikker.

Men bygda har bare to veier inn... Kanskje jeg skal få med noen naboer på å blokkere disse innfartsveiene med traktor eller varebil. :lol:

Mener det på tøys. Men seriøst, tanken har slått meg. Håper noen av de kjekkeste varene fortsatt er å få tak i når jeg er ferdig med karantenetida opp mot påske.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mar 2020, 00:04 
Avlogget

Bare tull å kalle det plyndring. Myndighetene sier det ikke er mangel på mat. Butikkene får etterfylling av varer 3-4 ganger i uka. De lokale kjøpmennene er sikkert bare glade for omsetningen. At lokalbutikken går med overskudd er med på å sikre mot at den nedlegges. Det kommer også lokalbefolkningen til gode. Det er winn winn. Det er bare tåpelig om enkelte lokale går og skuler i butikken og mener seg å ha eierskap til de varene som er der. Kommunisme. Jeg bor også på bygda. Men jeg har vanskelig for å tro at det er noe gjengs oppfatning blant folk her å ville kalle slikt for plyndring. De fleste har jo også bil og om de er virkelig i beit så kan de kjøre til butikker utabygds for å handle. Skal dog ikke se bort fra at slike holdninger finnes blant enkelte. Det finnes jo mye rart av folk de fleste steder. Men de er avvikerne. Tror jeg. Og hva slike tullinger mener, det skal man ikke bry seg om.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mar 2020, 03:06 
Avlogget

Kan butikken ikke bestille mer da ? Er det noe som man ikke kan få inn mer av ,så burde det vært rasjonert. Det burde butikkinnehaveren hatt oversikt over. Plakat med kun en av hver til hver husstand . Det hadde gjort det mye triveligere å leve i bygda.
Problemet er at butikkene ikke har stort lager lenger.
Allt skal være så billig og produseres helst i utlandet av den grunn. Så ser man hva som skjer når noe uforutsett oppstår.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mar 2020, 18:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Så lenge det er marsipan å fa tak i når påsken setter inn skal jeg garantere at jeg ikke skuler på noen! :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 05 Apr 2020, 12:50 
Avlogget

Her hos oss, i en hyttekommune som normalt har en økning i befolkningen på ca 1000% i påska opplever vi nå at de lokale butikkene tar inn begrenset mengde av diverese varer da de er redde for at det ikke skal bli solgt og at de skal brenne inne med varer som går ut på dato. De er ikke vant til å bare skulle forsyne lokalbefolkningen da det alltid er flere tusen andre gjester her så de sliter litt med å tilpasse seg det nå nye og mye snevrere markedet som har oppstått.
Ingen som kommer å "plyndrer" butikkene våre for varer lenger, men vi opplever alikevel at det mangler noen varer vi gjerne skulle hatt tak i da butikkene tar inn for lite/ikke klarer å beregne hvor mye bygda trenger.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: